جولیوس هولمز: خیال نمی‌کنم کاهش در کمک‌های خارجی آمریکا شامل ایران هم بشود!/اهدای هفتصد اتومبیل از طرف آمریکا به «وزارت کشور ایران»/وزیر کشور: مشاغل مملکت انحصاری نیست!/در جلسه «سنا» مورد بحث قرار گرفت: وارد و تولیدکنندگان هروئین اعدام شوند یا نه؟!/خطر هروئین و مرفین از چه زمانی احساس شد؟!/دادستان گفت: مأمورین سوداگران هروئین را می‌شناسند، ولی نمی‌توانند دستگیرشان کنند!/قانونی که بهمن 1337 برای مبارزه با مواد مخدر تصویب شد!/دولت چه می گوید؟!/تقدیم لایحه حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات به مجلس/تملق یک نماینده از شاه در جلسه امروز مجلس!/حضور شاه در میان مردم در هزاران سال یکی دو بار اتفاق افتاده بود/ اجتماع دهقانان با حضور شاه بی‌سابقه بوده است!/کشف مخزن جدید نفت بین بهبهان و فارس
19 دی 1342
جولیوس هولمز: خیال نمی‌کنم کاهش در کمک‌های خارجی آمریکا شامل ایران هم بشود! روزنامه «کیهان» نوشت: جولیوس هولمز، سفیر کبیر آمریکا در ایران، پس از یک توقف نسبتا طولانی در آمریکا دیشب به تهران بازگشت.
سفیر کبیر آمریکا هنگام ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد درباره کمک‌های آمریکا به ایران گفت: این کار همان طور که بوده است خواهد بود و ادامه خواهد یافت.
وی اضافه کرد: من خیال نمی‌کنم که کاهش در کمک‌های خارجی آمریکا شامل ایران هم بشود.
 
اهدای هفتصد اتومبیل از طرف آمریکا به «وزارت کشور ایران» روزنامه «کیهان» نوشت: در جلسه دیروز هیئت دولت طرح تصویب‌نامه هفتصد دستگاه اتومبیل اهدایی اداره عملیات اقتصادی آمریکا به وزارت کشور مطرح گردید و به تصویب رسید.
به موجب این تصویب‌نامه هفتصد دستگاه اتومبیل‌های مزبور مورد استفاده بخشدارها، دهیاران و مأموران اداره کل عمران قرار خواهد گرفت.1
 
وزیر کشور: مشاغل مملکت انحصاری نیست! روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10 صبح امروز دکتر پیراسته، وزیر کشور، اولین جلسه کلاس کارآموزی دانشجویان دانشکده حقوق را که به استخدام وزارت کشور درخواهند آمد افتتاح کرد.
در مراسم افتتاح این کلاس وزیر کشور گفت: از این پس در مملکت ما مشاغل منحصر به کسی نیست.
  در جلسه «سنا» مورد بحث قرار گرفت: وارد و تولیدکنندگان هروئین اعدام شوند یا نه؟! روزنامه «اطلاعات» نوشت: شیطان سفید این روزها در مجلس سنای ایران محاکمه می‌شود؛ گرد سفید زهرآگینی که مغزها را سیاه و جان‌های بی‌گناه را تباه می‌کند و بی‌شک یکی از خانمان‌سوزترین بلایای عصر ماست.
در سنا بحث بر سر این است که آیا سوداگران باید معدوم شوند یا نه. عده‌ای بر این عقیده‌اند که جز با منتهای شدت عمل مبارزه با یاران شیطان امکان‌پذیر نیست و مجازات اعدام برای سازندگان و قاچاقچیان هروئین شایسته است و جمعی به دلایلی که عرضه می‌کنند جهات مخففه‌ای قائل می‌شوند.
  خطر هروئین و مرفین از چه زمانی احساس شد؟! خطر دردناک حمله شیطان سفید و برادر دیگر او درست از هنگامی احساس شد که جامعه ما کم کم از نتایج نیمه‌موفق مبارزه با تریاک اظهار خوشوقتی می‌کرد، زمزمه احساس این خطر از اواسط سال ۱۳۳۷ آغاز گردید.
البته هروئین و مرفین پیش از این زمان هم بود، اما در این سال قسمتی از پرده‌ها کنار رفت و یکباره مردم با بهت و تعجب دریافتند که شیطان در همه جا آفتابی شده است و جوانان بسیاری به استعمال گرد سفید مبتلا گردیده‌اند و خطرناک‌تر اینکه مدارس دخترانه و پسرانه در معرض هجوم جدی قرار گرفته است.
  دادستان گفت: مأمورین سوداگران هروئین را می‌شناسند، ولی نمی‌توانند دستگیرشان کنند! افشای این حمله سیاه، در روزنامه‌ها زنگ‌های خطر را به صدا درآورد. پدران و مادران به وحشت افتادند و دولت هوشیار شد، در رادیو و در «جامعه هنرمندان» مبارزه با شیطان سفید علنی شد و دادستان وقت تهران اعلام داشت که قاچاقچیان هروئین از سوداگران تریاک بیشتر هستند و با وجودی که مأمورین آنها را می‌شناسند نمی‌توانند دستگیرشان بسازند!
  قانونی که بهمن 1337 برای مبارزه با مواد مخدر تصویب شد! غوغای بزرگ هروئین و اشاعه مرگ‌آور آن در سال ۱۳۳۷ سرانجام مانند امسال به مجلس سنا کشید. در آن سال هشدار مطبوعات دولت را بر آن داشت که با ترس از زندان، سوداگران گرد سفید را از راه مرگبارشان باز دارد و مسببین چنین جنایاتی را به خاطر سعادت جامعه برای مدت‌های طولانی به زندان‌ها بسپارد.
در روز 15 بهمن‌ماه سال 13۳۷ که این لایحه با قید یک فوریت در سنا مطرح شد، بسیاری از سناتورها پیرامون آن سخن گفتند، و سرانجام لایحه اصلاح قانون منع کشت خشخاش به تصویب این مجلس رسید و بعد هم در مجلس شورای ملی تصویب گردید و به دولت ابلاغ شد.
در ماده چهارم این لایحه گفته شده بود که «هر کس یکی از مواد مخدره، تریاک، سوخته تریاک، شیره و مشتقات آن، هروئین، مرفین، کوکائین و آنچه را که در فهرست ادویه مخدره سازمان ملل متحد تعیین شده بسازد یا وارد کند به حبس با اعمال شاقه از پنج تا پانزده سال و پرداخت جریمه نقدی معادل مبلغ پانصد ریال برای هر گرم از مواد افیونی و سه‌هزار ریال برای هر گرم از سایر مواد مخدره محکوم می‌شود».
سودهای کلان در برابر چنین مجازات‌هایی که گاهی نیز به درستی اجرا نمی‌شود سوداگران جان آدمی را از راه به در نکرد، خطر همچنان باقی بود و شیطان سفید سایه‌وار جوان‌ها را دنبال می‌کرد و به مغزها هجوم می‌برد و استعدادها، دوستی‌ها، صفاها، مردمی‌ها و شرف‌ها و آبروها را بر باد می‌داد.
در برابر این هیولای دیرترس چه می‌بایست کرد؟ دولت یک بار دیگر به فکر چاره افتاد و لایحه اصلاح قانون اصلاح منع کشت خشخاش را به پارلمان پیشنهاد کرد و این لایحه همان است که این روزها در سنا در حال رسیدگی است.
 
دولت چه می گوید؟! هنگامی که لایحه مذکور در سنا مطرح شد بر سر اعدام سازندگان و واردکنندگان هروئین بحث‌هایی درگرفت؛ عده‌ای آن را خلاف اصول انسانی می‌دانستند و دیگران می‌گفتند آنجا که پای اجتماع و گروه‌های بی‌شمار جوانان بی‌گناه در میان است، جان چند سوداگر چه ارزشی دارد. در این باره سرانجام توافق شد و سنا اصل اعدام را پذیرفت، اما در صورتی که جرم تکرار شود، و این نکته همان است که اکنون همچنان روی آن اختلاف و بحث ادامه دارد.
وزیر دادگستری در سنا دراین‌باره گفت: اینها مطلقا مستحق ارفاق نیستند، در کار اینها و هستی اینها اصولا کیفیاتی نیست که قاضی وجدانا و اخلاقا تخفیف در مجازاتشان بدهد، اما بنده می‌خواهم راه این ارفاق هم که ممکن است تحت تأثیر احساسات زودگذر و سطحی امکان یابد مسدود شود.2
 
تقدیم لایحه حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات به مجلس در جلسه امروز مجلس سنا، یک فوریت لایحه حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیل کارخانه‌ها تقدیم مجلس شد.
فوریت این لایحه به این شرح قرائت شد: یقینا نمایندگان محترم مجلس شواری ملی استحضار دارند بعضی از کارخانه‌ها در عرض سال‌های گذشته وام‌های نسبتا قابل توجهی از بانک‌های دولتی یا خصوصی گرفته‌اند و در اثر اتخاذ سیاست و مدیریت مالی ناصحیح، خود را در شرایطی قرار داده‌اند که به آسانی قادر به پرداخت اصل و بهره دِین خود نیستند.
با توجه به شرایط فوق اگر طلبکاران بخواهند اقدام به صدور اجرائیه نمایند کارخانه تعطیل و تا تعیین تکلیف طلبکاران برای مدت مدیدی کارگران این قبیل کارخانه‌ها بیکار خواهند ماند. از طرف دیگر اگر باز هم به این نوع کارخانه‌ها وامی داده شود جز سنگین کردن بار آنها نتیجه‌ای عاید نخواهد شد. بنابراین لایحه قانونی پیوست تهیه و به موجب آن ترتیبی پیش‌بینی شده که هم عملیات اجرا میسر باشد و هم این اقدام موجب تعطیل کارخانه و بیکاری کارگران نگردد.
اینک لایحه قانونی حمایت صنایع و جلوگیری از تعطیل کارخانه‌های کشور را که مشتمل بر یازده ماده است و بدین منظور تهیه شده با قید یک فوریت برای تصویب تقدیم می‌نماید.3
  تملق یک نماینده از شاه در جلسه امروز مجلس! منوچهر سعید وزیری،  نماینده ابهر، در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز مجلس شورای ملی به مناسبت دومین سالگرد اجرای قانون اصلاحات ارضی گفت:  شاهنشاه ما سال گذشته در چنین روزی به مناسبت آغاز دومین سال شروع اجرای قانون اصلاحات ارضی در اجتماع بزرگ دهقانان کشور، نمایندگان شرکت های تعاونی کشور، که مظهر اجرای قانون اصلاحات ارضی بودند، شرکت فرمودند. برای اولین‌بار در تاریخ ــ نه تاریخ مملکت ما اصولا در تاریخ پادشاهی جهان ــ برای اولین‌بار شاهی از خانه خودش از کاخ خودش بلند شد رفت در کنگره دهقانان و زحمتکشان، قبلا به عنوان یک ناظر شرکت کرد، ولی با دعوت دهقانان و کارگران در همان جلسه ریاست و اداره جلسه را به عهده گرفت.
ملت ما نشان دادند که مسئله اصلاحات و انقلاب در مملکت ما و مسئله آزادی ملت در مملکت یک مطلب تفکیک‌ناپذیری است با اصل سلطنت و شاهنشاهی!
  حضور شاه در میان مردم در هزاران سال یکی دو بار اتفاق افتاده بود/ اجتماع دهقانان با حضور شاه بی‌سابقه بوده است! اجتماع دهقانی سال گذشته را تا حدودی که بنده اطلاع دارم از نظر تاریخ شاید چنین اجتماعی هزاران سال پیش یا ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ سال پیش در چمنزار کاندوانا، آن طوری که مورخین نوشته‌اند، در شکارگاه یا نزدیک کاخ آپادانا و یا اخیرا در دشت مغان در زمان نادرشاه انجام گرفته بود که نمایندگان قشرهای وسیع ملت پادشاه و شاهنشاهی را دربرگرفتند و با او صحبت کردند. در میان ملت ایران این بی‌سابقه نبوده است، اما اجتماع سال گذشته در مملکت ما از بسیاری و از جهت مفهوم و محتوا بسیار بی‌سابقه بود؛ برای اینکه در آن اجتماعات بزرگ پادشاهان روی اصول پادشاهی و منافع شاهنشاهی خودشان صحبت می‌کرده‌اند، ولی در اجتماع گذشته شاه ما صرفا بر اساس منافع مردم، منافع زحمتکشان و دهقانان و کارگران و زنان ایران صحبت کردند.4
 
کشف مخزن جدید نفت بین بهبهان و فارس روزنامه «اطلاعات» نوشت: در منطقه بین بهبهان و فارس در اراضی «تازنون» و «محیسنات» یک مخزن جدید نفت و گاز کشف شده است.
این منطقه در حوزه قرارداد کنسرسیوم می‌باشد و شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران آن را کشف کرده است.
در این منطقه یک چاه حفر گردیده و چاه دیگر در دست حفر است. آنچه تاکنون معلوم شده این است که مخزن مزبور از نظر گاز بسیار غنی است و گاز زیادی دارد، اما از نظر وسعت و بزرگی مخزن و میزان نفت هنوز اطلاعات لازم به‌دست نیامده است.5
 

https://iichs.ir/vdch.wn6t23nkmftd2.html
iichs.ir/vdch.wn6t23nkmftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما