اسدالله علم: در اجتماع ما میل به تجاوز به حقوق دیگران زیاد شده است!/با کاخ‌هایی که از پول دولت ساخته می‌شود این وضعیت برای مردم مایه ننگ است!/وزارت بهداری حداقل بهداشت را تأمین نکند مقصر است!/از خارج غله وارد می‌کنیم درحالی‌‌که در آذربایجان محصول روی دست مردم مانده است!/از رفتن و برگشتن پنجاه سناتور به شیراز و بازدید از کارخانه کود شیمیایی چه چیزی عاید مملکت می‌شود؟!/توقف صادرات پنبه/وزیر کشور: مردم به شهرداری اعتماد ندارند!
10 دی 1342
اسدالله علم: در اجتماع ما میل به تجاوز به حقوق دیگران زیاد شده است! نخست‌وزیر به اتفاق وزرای کشور و فرهنگ و بهداری بعد از ظهر دیروز از دارالتأدیب زندان قصر بازدید کردند.
اسدالله علم، نخست‌وزیر، در این بازدید طی سخنانی گفت: متأسفانه میل به تجاوز در اجتماع ما زیاد است. در همین امر راهنمایی و رانندگی با اینکه مأموران پلیس زحمت زیاد می‌کشند که مقررات رعایت شود و نظم برقرار گردد، ولی همین که عابری یا راننده‌ای توانست زور بگوید حق دیگری را پایمال می‌کند.1
 
با کاخ‌هایی که از پول دولت ساخته می‌شود این وضعیت برای مردم مایه ننگ است! محمدشفیع امین، نماینده تبریز، در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفت: در روزنامه‌ها و مجلات اخیرا راجع به بهداشت جنوب مخصوصا بنادر بنده خواندم و یا شنیدم. حقا جای تأسف است که ما بعد از مدت‌ها بعد از این خرج‌ها، بعد از این قروض، بعد از این مخارج زیادی که می‌کنیم دولت‌های ما نمی‌توانند حداقل بهداری و بهداشت آنجا را برای تأمین زندگی آنها که برادران ما هستند درست کنند.
ما وکیل همه هستیم، بنده خیلی معذرت می‌خواهم از نمایندگان محترم؛ بنده هم نماینده آنها هستم، بنده هم مثل نماینده محترم بوشهر همکار محترم بنده از آن وضع متأثر هستم، آنها هم برداران ما هستند در روزنامه‌ها می‌نویسند: در یک دهی ۱۵۰ نفر از ساکنین آنجا کورند، آن ده دیگری صدی سی سیفلیس دارد، دیگری صدی پنجاه تراخم دارد؛ این برای ما ننگ است. این برای ما عار است، با این مخارج بزرگ. با این کاخ‌هایی که از پول دولت ساخته می‌شود.
به عقیده بنده ما سد نمی‌خواهیم، اول بهداشت و فرهنگ مملکت باید درست شود که هم‌وطن بیچاره ‌ما در جنوب، در بندر جاسک، در بندر دیلم، در بندرعباس بیچاره برای درمان خود سرگردان بماند و نتواند نان پیدا کند و درمیان منجلاب زندگی کند و بهداشت نداشته باشد.
 
وزارت بهداری حداقل بهداشت را تأمین نکند مقصر است! تأمین بهداشت از وظایف اساسی دولت است. تأمین فرهنگ یعنی اقل شش کلاسه اولیه را وزارت فرهنگ باید تامین کند، نکند مقصر است.
وزارت بهداری باید حداقل بهداشت را تأمین کند، نکند مقصر است.   از خارج غله وارد می‌کنیم درحالی‌‌که در آذربایجان محصول روی دست مردم مانده است! اجازه بفرمایید بنده یک موضوع کوچکی را می‌خواستم عرض کنم و آن هم راجع به غله کشور است. از آذربایجان مرتب شکایت می‌کنند که غله زیادی در کشور هست مخصوصا در آذربایجان؛ چون آذربایجان مرکز غله کشور است انبار غله کشور است غله آنجا مانده روی دست مردم حتی خرواری که به سنگ تبریز ۵۰۰ کیلو است به ۱۲۰ تومان کسی نمی‌خرد و مانده روی دستشان. آقا مملکتی که خودش غله‌خیز است دور از انصاف است، انصاف نیست که ما از خارج غله وارد کشور بکنیم درحالی‌که باید غله از مملکت صادر بکنیم و به خارج بفروشیم؛ چرا غله باید در دست مالکین و کشاورزان بماند.2
  از رفتن و برگشتن پنجاه سناتور به شیراز و بازدید از کارخانه کود شیمیایی چه چیزی عاید مملکت می‌شود؟! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: روز جمعه گذشته دعوتی شده بود از سناتورها برای مسافرت به شیراز و بازدید از کارخانه کود شیمیایی؛ به طوری که دیروز هم در سنا مذاکره شد این مسافرت به واسطه بسته بودن باند فرودگاه متوقف ماند و موکول گشت به این هفته. مورد بحث ما نفس این مسافرت و بهتر بخوانید این قبیل مسافرت‌هاست.
ما هر چه فکر کردیم نتوانستیم برای خودمان حل کنیم که از رفتن و برگشتن پنجاه نفر سناتور به شیراز و بازدید ایشان از کارخانه کود شیمیایی چه نفعی عاید مملکت می‌شود الا اینکه با هزینه هواپیما و هزینه پذیرایی اگر منتهای صرفه‌جویی بشود، این دعوت و پذیرایی لااقل صدهزار تومان خرجش خواهد شد.3
  توقف صادرات پنبه روزنامه «کیهان» نوشت: امروز یک بازرگان صادرکننده پنبه گفت: بازار پنبه فعالیت محسوسی ندارد و معاملات صادراتی متوقف شده ولی برای مصرف کارخانجات داخلی معاملات مختصری انجام می‌گیرد.
با آرامش بازار جهانی، پنبه بازار داخلی نیز از فعالیت افتاده است و کارخانجات از خرید پنبه کم و بیش خودداری می‌کنند.
وی افزود: اکنون بازار پنبه منتظر پایان تعطیلات ژانویه است تا معاملات صادراتی مجددا آغاز گردد. وضع بازار پنبه تا آغاز معاملات مجدد مبهم خواهد بود و ممکن است خریدهای اروپای غربی از ایران افزایش یا کاهش یابد؛ زیرا موجودی پنبه بعضی از کشورها بیش از ایران است.4
  وزیر کشور: مردم به شهرداری اعتماد ندارند! پیراسته، وزیر کشور، امروز در شهرداری تهران حضور یافت و با رؤسای ادارات و نواحی دهگانه شهرداری تهران آشنا شد.
در این جلسه وزیر کشور خطاب به مسئولان شهرداری تهران اظهار داشت: شهرداری‌ها از دستگاه‌هایی هستند که بیش از همه با مردم سروکار دارند. بنده نسبت به گذشته شهرداری تهران کاری ندارم. این خود مسئله‌ای است که اظهار نظر درباره آن از وظایف دستگاه‌های قضایی است و هر موقع که لازم باشد اظهار نظر می‌کنند.
وزیر کشور افزود: شهرداری تهران 150 میلیون تومان از ممرهای مختلف وصولی دارد، اما حقیقت این است که دو برابر این مبلغ قبل از اینکه عاید صندوق شهرداری بشود از بین می‌رود و تازه اگر از این موضوع بگذریم، آن مبلغی هم که وصول شده به بدترین وجه ممکن خرج می‌شود.
پیراسته افزود: فرار مردم از پرداخت عوارض به خاطر آن است که برای خرج آن به دستگاه شهرداری اعتماد ندارند. اکنون برای تغییر وضع شهرداری تهران دو راه وجود دارد: یکی اینکه اصولا شهرداری تهران منحل شود و این اساس درهم ریخته گردد و اساس تازه‌ای از نو به پا شود و دو اینکه خود آقایان اصلاح را شروع کنید و در عمل نشان دهید که شهرداری عوض شده است.5
 
روزنامه اطلاعات، 10 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdce.p8vbjh8en9bij.html
iichs.ir/vdce.p8vbjh8en9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما