با دستور وزیر فرهنگ؛ کارمندانی که زائد تشخیص داده شوند در اختیار کارگزینی قرار می‌گیرند!/افزایش دو برابری درآمد نفتی ایران/پیام «ملک حسین» هنگام ترک تهران: رهبری خردمندانه شاه ایران، اعجاب مرا برانگیخته است!
28 آذر 1342
با دستور وزیر فرهنگ؛ کارمندانی که زائد تشخیص داده شوند در اختیار کارگزینی قرار می‌گیرند! روزنامه «اطلاعات» نوشت: دکتر خانلری، وزیر فرهنگ، ضمن مصاحبه‌ای که دو روز پیش انجام شد اعلام داشت که از کارمندان زاید ادارات فرهنگ در کادر آموزشی استفاده خواهد شد و تعداد کارمندان اداری فرهنگ به حداقل تقلیل خواهد یافت.
به دنبال این مصاحبه به دستور وزیر فرهنگ، به کلیه ادارات فرهنگ سراسر کشور نامه‌ای نوشته شده است که سازمان عملی اداره خود را با ذکر نام متصدیان مربوط هر قسمت و تعداد کارمندانی که در هر دایره مشغول کار هستند و برآورد میزان کار هر قسمت در ظرف مدت ده روز به مسئولیت شخص رئیس اداره گزارش دهند. پس از رسیدن این نظرات کارمندانی که وجودشان در ادارات ضرورت ندارد در اختیار کارگزینی قرار خواهند گرفت.
 
افزایش دو برابری درآمد نفتی ایران روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق آمار کنسرسیوم نفت، تولید نفت خام در یازده ماه اول سال 1963 (از 10 دی 1341 تا 10 آذر 1342) حدود 64 میلیون و 380 هزار تن بود.
رقم فوق قریب یک‌میلیون تن از تمام سال 1962 بیشتر است و نسبت به مدت مشابه در حدود 11 درصد افزایش تولید نشان می‌دهد.
ایران در موقع تنظیم بودجه برای سال جاری در حدود 5 تا 6 درصد پیش‌بینی اضافه درآمد نفت می‌کرد، اما در عمل رقم فوق به دو برابر افزایش یافت و در نتیجه از این درآمد اضافی 40 درصد نصیب دولت شد که قسمتی از کسر بودجه را جبران ساخت. به سازمان برنامه نیز 60 درصد آن رسید که  صرف برنامه عمرانی جدید نمود.1
 
پیام «ملک حسین» هنگام ترک تهران: رهبری خردمندانه شاه ایران، اعجاب مرا برانگیخته است! روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت ده صبح امروز ملک‌حسین، پادشاه اردن هاشمی، پس از یک توقف سه‌روزه تهران را ترک کرد.
ملک‌حسین، پادشاه اردن، در پایان سفر خصوصی خود پیامی به زبان عربی به شرح زیر خطاب به ملت ایران ایراد کرد:
برایم کمال اهمیت را دارد که مراتب خوشوقتی عمیق و سرور بی‌حد خود را از دیدار برادرم اعلیحضرت شاهنشاه بزرگ ابراز دارم؛ همان کسی که همواره در او یک رهبر شجاع وطن‌پرست ملت‌دوست و خبیر و خردمند سراغ دارم؛ شاهنشاهی که همواره در عزت و پیشرفت ملت خود می‌کوشد.
رهبری خردمندانه و دلیرانه برادرم شاهنشاه ایران اعجاب مرا مانند هر اردنی دیگر برانگیخته است. جنبش پیشرفت و تحول بزرگی که آثارش در سراسر ایران به چشم می‌خورد در خور عالی‌ترین مراتب ستایش است.2
 
روزنامه اطلاعات، 28 آذر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdci.pavct1a5rbc2t.html
iichs.ir/vdci.pavct1a5rbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما