چهارهزار شکایت به کمیسیون استخدام مجلس رسیده است/کارگران خطاب به وزیر دادگستری: انجمن حمایت از حیوانات تأسیس کرده‌اید ولی به ما انسان‌ها رسیدگی نمی کنید!/باهری: عده ای کلاهبردار مملکت را به این وضع انداخته‌اند!/تقدیم لایحه تأسیس شورای عالی اداری کشور به سنا/سؤال از وزارت دارایی درباره خرید گندم از آمریکا/سناتور بهادری: پاسخ وزیر قانع‌کننده نبود!/از آمریکا به قیمت نهصد تومان گندم می‌خرید، ولی از کشاورز داخلی به نرخ 550 تومان نه!/صدیق اعلم: از لایحه اصلاح قانون منع کشت خشخاش و استعمال تریاک مثل باقی قوانین دوره مشروطه نتیجه‌ای نخواهیم گرفت!/این همه قانون داریم ولی اجرا نمی‌شوند!/از زمان اجرای قانون منع کشت خشخاش بسیاری از جوانان هروئینی شده‌اند!/قیمت ماهی در بازار تهران به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته است/بازداشت دومین متهم در پرونده شهردار سابق
27 آذر 1342
چهارهزار شکایت به کمیسیون استخدام مجلس رسیده است در جلسه سه‌ساعته کمیسیون استخدام که گودرزی، دبیر کل شورای عالی اداری، نیز حضور داشت قرار شد که سه کمیسیون فرعی از اعضای کمیسیون استخدام تعیین شود و به شکایات کارمندان رسیدگی شود. طبق اطلاع تاکنون متجاوز از 4 هزار شکایت به کمیسیون استخدام مجلس شورای ملی رسیده است.
 
کارگران خطاب به وزیر دادگستری: انجمن حمایت از حیوانات تأسیس کرده‌اید ولی به ما انسان‌ها رسیدگی نمی کنید! روزنامه «کیهان» نوشت: دیروز هنگام ورود وزیر دادگستری [: باهری] به شهرضا کارگران کارخانه اتحاد شهرضا مقابل کارخانه‌ای که در مسیر وزیر دادگستری بود اجتماع کردند.
نماینده کارگران گفت: مدت‌هاست که این کارخانه تعطیل شده و ما نمی‌دانیم برای امرار معاش خود به کجا مراجعه کنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: در این کشور انجمن حمایت از حیوانات تأسیس کرده‌اند ما انسانیم چگونه خود و خانواده‌مان را سیر کنیم. تکلیف چهارصد نفر کارگر که با عائله آنها بیش از دوهزار نفر می‌شوند چیست؟
 
باهری: عده ای کلاهبردار مملکت را به این وضع انداخته‌اند! وزیر دادگستری در پاسخ کارگران را به مراحم شاهنشاه امیدوار ساخت و قول داد که ظرف چند روز آینده وضع این کارخانه را روشن نماید.
وی گفت: شاهنشاه بیش از هر فردی دلسوز شما کارگران هستند ولی چه می‌شود کرد عده‌ای کلاهبردار آمده‌اند مملکت را به این  وضع انداخته‌اند. باید شماها صبر و مدارا کنید تا وضعتان روشن شود.1
 
تقدیم لایحه تأسیس شورای عالی اداری کشور به سنا ساعت 11:40 دقیقه امروز جلسه علنی مجلس سنا به ریاست مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
نخست‌وزیر [: امیراسدالله علم] در جلسه امروز لایحه تأسیس شورای عالی اداری کشور را در سه فصل و سیزده ماده تقدیم مجلس سنا کرد.
 
سؤال از وزارت دارایی درباره خرید گندم از آمریکا در جلسه امروز مجلس سنا سؤال سناتور بهادری از وزیر دارایی راجع به خرید غله به شرح زیر قرائت شد: دولت در سال جاری چه مقدار از داخل کشور خریداری کرده است و به چه قیمتی خریداری نموده است؟ مقدار گندم خریداری از خارج و قیمت هر تن آن به چه مبلغی برای دولت تمام شده است؟ برای تقویت بنیه مالی و زراعی کشاورزان همگام با کمک‌هایی که بانک اعتبارات کشاورزی برای افزایش سطح تولید کشاورزی می‌نماید چه برنامه‌هایی برای خرید گندم از داخل کشور برای سال 1343 در پیش دارد؟
برزگر، معاون وزیر دارایی، در پاسخ گفت: در بهمن‌ماه سال گذشته به علت خشکسالی مناطق جنوبی کشور و بعضی از نقاط دیگر اداره کل غله، که عهده‌‌دار تأمین سهمیه واحدهای ارتش و مصارف مناطق کم‌محصول کشور است، پیش‌بینی نموده بود که ممکن است نتواند طبق برنامه‌ای که تنظیم نموده کلیه احتیاجات خود را از خرید گندم داخل تأمین نماید که به منظور ذخیره نمودن کسری مصرف و جلوگیری از ایجاد مضیقه تصویب‌نامه‌ای برای خرید مقدار 156 هزار تن گندم از آمریکا تهیه و به تصویب رسید، ولی خوشبختانه بر اثر نزول باران‌های موسمی در بهار سال جاری و همین که وضع محصول تا حدی روشن و تدریجا به دست آمد معلوم گردید محصول مناطق غرب کشور و منطقه آذربایجان رضایت‌بخش بوده و به همین جهت برنامه خرید گندم داخلی به جای هفتادهزار تن که قبلا پیش‌بینی شده بود، به 120 هزار تن افزایش یافت و از نظر احتیاط به جای 156 هزار تن خرید خارجی هم قرارداد مشروطی برای خرید هشتادهزار تن امضا شده است.
کوشش دولت نیز به این نکته معطوف است که با کمک‌های لازم به کشاورزان در آتیه بتواند از خرید گندم خارجی بی‌نیاز بشود.
 
سناتور بهادری: پاسخ وزیر قانع‌کننده نبود! سناتور بهادری در پاسخ معاون وزیر دارایی گفت: سؤالی که بنده از جناب آقای وزیر دارایی کردم دو قسمت بود: قسمت اول مربوط به خرید محصول زارعین بود و قسمت دوم مربوط به برنامه آینده دولت برای تشویق زارعین و سطح کشاورزی مملکت. جوابی که ایشان بیان فرمودند قانع‌کننده نبود.
الان ما در ماه آذر هستیم و موقع جمع‌آوری محصول گذشته و قسمت اعظم محصول در دست زارعین مانده. طبق اطلاعاتی که از آذربایجان به‌خصوص ضمن شکایات و تلگرافاتی رسیده است، در حدود ده‌هزار تن گندم در دشت مغان الان موجود است. اداره غله حاضر به خرید این جنس نیست و به عناوین مختلفه که این جنس امسال آفت دارد و به مصرف واقعی نمی‌رسد این جنس را نمی‌خرند. با این ترتیب زارع قادر نخواهد بود که به وضع زندگی خودش ادامه بدهد.
 
از آمریکا به قیمت نهصد تومان گندم می‌خرید، ولی از کشاورز داخلی به نرخ 550 تومان نه! ایشان راجع به قیمت خرید از خارجه اشاره کردند و فرمودند که 675 تومان، یعنی 64 دلار خرید گندم خارج تمام شده. آن طور که بنده حساب کردم مثل اینکه ایشان قیمت خرید خارجی را می‌فرمایند؛ قیمت حمل و نقل و تحویل به شهرها را در نظر نگرفته‌اند. با احتسابی که بنده کرده‌ام در حدود 900 الی 950 تومان این جنس برای ما تمام می‌شود، در صورتی که الان 550 تومان قیمت داخلی را نمی‌خریم و جنس موجودی مملکت را داریم از بین می‌بریم.
باید به عرض برسانم که امروز در دنیا گندم در بازارهای بین‌المللی ارزان‌تر از این مبلغی است که دولت خریداری می‌کند.
 
صدیق اعلم: از لایحه اصلاح قانون منع کشت خشخاش و استعمال تریاک مثل باقی قوانین دوره مشروطه نتیجه‌ای نخواهیم گرفت! صدیق اعلم در جلسه امروز مجلس سنا در مخالفت با لایحه اصلاح قانون منع کشت خشخاش و استعمال تریاک گفت: بنده در تابلو برای این لایحه جزء مخالفین اسم نوشتم؛ نه برای اینکه موافق باشم که مجازات نشوند، بلکه تصور می‌کنم با این لایحه و تکلیفی که در آن معین شده متأسفانه نتیجه محسوسی گرفته نمی‌شود. همان طور که از تمام قوانین دولت یا قوانین دیگری که ظرف 56 سال از زمان مشروطیت تا حال در این مملکت وضع شده است به اندازه کافی نتیجه نگرفتیم و مردم از وزارت دادگستری ناراضی بوده‌اند.
  این همه قانون داریم ولی اجرا نمی‌شوند! یکی از محصلین خود را مأمور کرده بودم که ببیند روی هم رفته در 56 سال اخیر چقدر قانون از ابتدای مشروطیت تا حال در مملکت ما گذاشته شده است. مطابق حسابی که او کرده است در عرض 56 سال 35 هزار صفحه ما قانون داشتیم. اینها را اندازه گرفته‌اند 750 میلیمتر یعنی 75 سانتی‌متر شده است تصور نمی‌کنم که مملکتی باشد در طی بیست دوره تقنینیه این اندازه قانون داشته باشد. ملاحظه بفرمایید که باز ناراضی هستیم علت عمده‌اش این است که این قوانین متأسفانه اجرا نمی‌شود.
ملاحظه بفرمایید همین قانونی را که ما می‌خواهیم اصلاح بکنیم در همین قانون تیرماه 1338 پیش‌بینی شده است کسانی که هروئین را وارد کنند یا بسازند به پانزده سال حبس مجرد محکوم بشوند.
از جناب آقای وزیر دادگستری و از جناب آقای وزیر بهداری می‌پرسم آیا این قانون اجرا شده است؟! قطعا نشده است؛ زیرا اگر ظرف چهار، پنج سال اخیر اجرا شده بود می‌بایستی ما حالا نه معتاد داشته باشیم نه کسی جرئت پیدا بکند به آن دست بزند.
 
از زمان اجرای قانون منع کشت خشخاش بسیاری از جوانان هروئینی شده‌اند!
متأسفانه از زمان اجرای قانون منع کشت خشخاش از سال 1333 تا به حال با کمال تأثر و تأسف باید گفت که عده بسیار زیادی از جوانان ما مبتلا به مرفین و هروئین شده‌اند. این بلیه به اندازه‌ای خطرناک است برای فرد و جامعه و به اندازه‌ای همه‌گیر شده است و این مؤثر است در زایل کردن اوصاف فطری و شرافت انسانی و فضایل معنوی که من از تشریح آن عاجز هستم. این بلیه محرک تمام جنایات و جرائم دیگر است.
آقایان محترم! الان مملکت ما در خطر است. عرض می‌کنم جوانانی که مبتلا شده‌اند به این مواد ببینید که اینها دیگر آدم نیستند حاضرند بزرگ‌ترین جنایات را مرتکب بشوند برای به دست آوردن یک سانتی گرم هروئین. در این کار نباید سهل‌انگاری کرد.2
 
قیمت ماهی در بازار تهران به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته است روزنامه «اطلاعات» نوشت: در روزهای اخیر قیمت ماهی در بازار تهران به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته است و امسال سفره مردم تهران از خوراک ماهی خالی است.
ماهی آزاد که تا چند روز قبل دانه‌ای دوازده الی سیزده تومان به فروش می‌رفت، در حال حاضر دانه‌ای هیجده تا بیست تومان فروخته می‌شود.
 
بازداشت دومین متهم در پرونده شهردار سابق روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10 بعد از ظهر دیروز مخبر بازپرس پرونده نفیسی پس از هشت ساعت تحقیق از محمد محمدزاده، صاحب زمین‌هایی که به شهرداری فروخته شده، قرار بازداشت وی را صادر کرد.
مخبر دو روز قبل دستور احضار محمدزاده را برای انجام تحقیقات در پرونده نفیسی صادر کرده بود.3
 
روزنامه اطلاعات، 27 آذر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcb.5bwurhba0iupr.html
iichs.ir/vdcb.5bwurhba0iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما