حزب ایران نوین تشکیل شد/خسروانی: آقای منصور فردی شاه‌دوست و وطن‌پرست است!/فرح: مادر ایرانی از قید و بند آزاد شد!/جلب چند نفر از مدیران کل شهرداری/سفر پادشاه اردن به ایران/باهری: مردم زبان دادگستری را نمی‌فهمند و می‌خواهیم دادگستری زبان آنان را بفهمد!
25 آذر 1342
حزب ایران نوین تشکیل شد روزنامه «اطلاعات» نوشت: عصر دیروز طی مراسمی، حزب ایران نوین موجودیت خود را اعلام داشت و رسما شروع به کار کرد.
در این جلسه اصول و هدف‌های حزب جدید اعلام شد و دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب تعیین شدند.
جلسه مذکور با حضور نزدیک به هشتصد تن از رجال و شخصیت‌های مملکتی و نمایندگان دو مجلس در ساعت شش و نیم بعدازظهر در تالار فرهنگ تشکیل شد.
حسنعلی منصور در این جلسه به عنوان دبیر کل حزب ایران نوین انتخاب شد.
  خسروانی: آقای منصور فردی شاه‌دوست و وطن‌پرست است! خسروانی، وزیر کار، پیش از انتخاب دبیر کل گفت: برای پست دبیر کلی باید فردی در نظر گرفته شود که شاه‌دوست، وطن‌پرست، معتقد به امور حزبی و مدیر باشد؛ در این مورد قبلا مذاکره شده و همه گفته‌اند آقای منصور واجد این صفات هستند. 
منصور پس از انتخابی به دبیرکلی حزب گفت: وظیفه ما حفظ و حراست میراث گران‌بهای تاریخ ایران است و این وظیفه خطیر اکنون بر عهده ما نهاده شده است و در این راه جز توجهات شخص شاهنشاه و پشتیبانی شما ملت ایران اتکای دیگری ندارم.
در درجلسه دیروز همچنین اسامی 57 تن اعضای شورای مرکزی قرائت شد که آقایان عطاء‌الله خسروانی، وزیر کار، نصرت‌الله معینیان، امیرعباس هویدا، باقر عاملی و هادی هدایتی جزء اعضای شورای مرکزی حزب هستند.1
  فرح: مادر ایرانی از قید و بند آزاد شد! روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 9 بعد از ظهر دیروز علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران به مناسبت روز مادر پیامی را از رادیو فرستاند.
در پیام شهبانو به مناسبت روز مادر آمده است: سال گذشته وقتی به همین مناسبت با شما صحبت می‌کردم گفتم کشور ما در آستانه یک تحول عمیق و بی‌سابقه قرارگرفته و در راه تکامل این تحول بزرگ، مادران سهم بزرگ‌تری به عهده دارند. خوشبختانه این تحول عمیق در طول یک سال گذشته به فرمان اعلیحضرت همایون شاهنشاه به نحو احسن در میهن عزیزمان تحقق یافت و هم‌زمان با تحولات بی‌سابقه‌ای که در شئون مختلف کشور به‌وجود آمد زنان و مادران عزیز ایرانی از حداکثر آزادی و حقوق اجتماعی برخوردار شدند و در دنیا این سرافرازی برای مادران هم‌وطن من پدید آمد که مادر ایرانی دیگر در قید و بند نیست و در تعیین سرنوشت خود و هم‌وطنان خود دوش به دوش مردان سهیم است.2
 
جلب چند نفر از مدیران کل شهرداری روزنامه «کیهان» نوشت: از صبح امروز مخبر بازپرس دادسرای دیوان کیفر و مأمور رسیدگی به اتهام احمد نفیسی، شهردار سابق، در اتاق دادستان دیوان کیفر مشغول رسیدگی به پرونده متهمین شهرداری بود.
به قرار اطلاع، بازپرس دستور جلب چند نفر از مدیران کل و مهندسین شهرداری را داده است و ممکن است از فردا صبح تحقیقات از متهمین دنبال شود.
  سفر پادشاه اردن به ایران روزنامه «کیهان» نوشت: بعد از ظهر امروز اعلیحضرت ملک حسین، پادشاه هاشمی اردن، وارد تهران شدند و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال شاهنشاه قرار گرفتند.
ملک حسین طی توقف سه‌روزه خود در تهران در کاخ مرمر اقامت خواهد داشت و روز چهارشنبه احتمالا از تهران به کویت عزیمت می‌کند.
  باهری: مردم زبان دادگستری را نمی‌فهمند و می‌خواهیم دادگستری زبان آنان را بفهمد! باهری، وزیر دادگستری، امروز با هواپیما وارد اصفهان شد و در فرودگاه مهندس پارسا، استاندار، و رؤسای ادارات از وی استقبال کردند.
باهری در یک مصاحبه مطبوعاتی در دادگستری اظهار داشت: طرح‌های خانه‌های انصاف که ایجاد دادگستری در روستاهای ایران است، در اصفهان به مرحله اجرا گذارده می‌شود. از مردم هوشمند اصفهان برای تکمیل این طرح می‌خواهم الهام بگیرم تا ما را در توسعه اجرای این طرح در تمام مملکت راسخ‌تر و ثابت‌قدم‌تر نمایند.
وی افزود: امروز صبح آقای پاینده، نماینده نجف‌آباد، به من گفتند که مردم زبان دادگستری را نمی‌فهمند و نمی‌توانند رفع ظلم و تعدی را بکنند. طرح خانه انصاف برای آن است که دادگستری زبان مردم را بفهمد و بداند که مردم چه رویه‌ای را می‌پسندند و چه نحو برای آنها شایسته است؛ بنابراین طرح خانه انصاف نه تنها یک دادگستری برای روستاهاست، بلکه این است که دادگستری ایران با معیارها و مقیاس‌ها و میزان‌هایی که مردم می‌پسندند آشنایی پیدا می‌کنند.3
 
روزنامه اطلاعات، 25 آذر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcf.0dciw6djxgiaw.html
iichs.ir/vdcf.0dciw6djxgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما