پرونده شهردار سابق به دادگاه رفت/«شریف‌امامی»: شجاعت و واقع‌بینی کم‌نظیر شاه «آذربایجان» را نجات داد!/تقدیم لایحه الحاق ایران به قرارداد مسکو/سفر هیئتی از کمپانی پان‌امریکن به تهران
20 آذر 1342
پرونده شهردار سابق به دادگاه رفت روزنامه «اطلاعات» نوشت: پرونده اتهامی احمد نفیسی، شهردار سابق تهران، برای رسیدگی به اعتراض قرار بازداشت به شعبه دوم دادگاه دیوان کیفر ارجاع گردید و دادگاه تا آخر وقت امروز مشغول مطالعه پرونده جهت اظهار نظر در قرار صادره بود.
صبح امروز محسن جهانشاهی، یکی از وکلای مدافع نفیسی، ضمن حضور در شعبه بازپرسی اعلام کرد که از وکالت نفیسی استعفا داده است.
جهانشاهی درباره علت استعفای خود گفت: قبول وکالت من از آقای نفیسی قبل از مطالعه پرونده صورت گرفته و بعد از بررسی پرونده متوجه شدم که ممکن است در این پرونده طرف آقای نفیسی شهرداری سابق تهران باشد و من وکیل دعاوی شهرداری هستم؛ لذا از وکالت استعفا دادم.
به دنبال تحقیقات بازپرس از نفیسی دستور احضار چند نفر صادر شده و امروز به اجرائیات دادسرا دستور داده شد که برای احضار این عده اقدام شود.1
روزنامه «کیهان» نیز نوشت: پرونده اتهامی نفیسی، شهردار سابق تهران که دیروز به قرار بازداشت خود اعتراض کرده بود، برای رسیدگی نزد عریضی، رئیس کل دادگاه‌های دیوان کیفر، فرستاده شد و وی پرونده را جهت تأیید یا رد قرار بازداشت به شعبه دوم دادگاه دیوان کیفر نزد آقای عالمی فرستاد؛ بنابراین ممکن است تا آخر وقت اداری امروز یا فردا دادگاه نسبت به قرار بازداشت آقای نفیسی اظهار نظر کند.
امروز شایع بود که ممکن است عده دیگری از مقامات شهرداری به بازپرسی احضار شوند. هم‌اکنون یک هیئت دوازده‌نفری از بازرسان کل کشور به ریاست آقای اخوی در شهرداری مشغول رسیدگی و جمع‌آوری مدارکی علیه شهردار سابق هستند و به ترتیب کلیه مدارک را به انضمام گزارش به دادسرای دیوان کیفر نزد آقای مخبر، بازپرس دادسرای دیوان کیفر، خواهند فرستاد.2
  «شریف‌امامی»: شجاعت و واقع‌بینی کم‌نظیر شاه «آذربایجان» را نجات داد! در جلسه امروز سنا، رئیس مجلس سنا [: جعفر شریف‌امامی] از 21 آذر یاد کرد و گفت: هفده سال قبل از چنین روزی به فرمان و اراده شاهنشاه توانا و به همت اهالی غیور و وطن‌پرست آذربایجان دست اهریمنان خائن و دشمنان استقلال ایران که از آستین معدودی خیانت‌کار به سوی آن خط دراز شده بود از بن قطع گردید و خدا نخواست که نقشه خائنانه آنها به نتیجه و ثمر برسد و در پیکر کشور عزیز ما و استقلال آن نقصی حیاتی و جبران‌ناپذیر پدید آید؛ زیرا اگر خدای نخواسته نیات پلید خائنین تا آخر عملی می‌شد داغ آن تا ابد بر اوراق تاریخ باقی می‌ماند.
 به شکرانه این موهبت و تفضل الهی و این توفیق عظیم که بر اثر واقع‌بینی و شجاعت بی‌نظیر و تصمیم راسخ و ناگهانی شاهنشاه در آن روز نصیب ایران شده وظیفه هر فرد میهن‌پرست ایرانی است که روز 21 آذر را جشن بگیرد.3
 
تقدیم لایحه الحاق ایران به قرارداد مسکو در جلسه امروز سنا لایحه الحاق به قرارداد مسکو درباره منع آزمایش‌های اتمی به وسیله انصاری، معاون وزرات خارجه، تقدیم شد.
معاون وزیر خارجه در این زمینه گفت: به طوری که خاطر سناتورهای محترم مستحضر است از مدت‌ها پیش کنفرانس سران دول بزرگ در راه پیدا کردن راه حل رضایت‌بخشی برای پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای در تلاش بود تا اینکه خوشبختانه در کنفرانس اخیری که در مسکو با شرکت نمایندگان دولت‌های ایالات متحده آمریکا و انگلستان و شوروی تشکیل شد، قراردادی در تاریخ 5 اوت 1963 مطابق با 14 مردادماه 1342 به امضا رسید که به قسمتی از انتظارات دیرین مردم صلح‌طلب جهان پاسخ مساعد داد.
دولت شاهنشاهی که همواره از عقاید و پیشنهادات مربوط به خلع سلاح عمومی و منع آزمایش‌ها و انفجارات اتمی و هسته‌ای پشتیبانی می‌کند و هر نوع اقدامی را در جهت تأمین صلح و منافع عمومی بر اساس منشور ملل متحد تأیید و تشویق نموده است بلافاصله و رسما از آن استقبال نمود و نمایندگان شاهنشاهی در مسکو و واشنگتن و لندن آن را امضا کردند. اینک با تقدیم متن فارسی آن که با نسخه گواهی‌شده انگلیسی قرارداد مطابق است، تقاضای تصویب ماده واحده زیر را دارد.
ماده واحده: مجلس سنا قرارداد مربوط به منع آزمایش‌های اسلحه هسته‌ای در جو فضا و زیر آب را که در تاریخ 5 اوت 1963 مطابق با 14 مرداد 1342 در مسکو بین دولت‌های ایالات متحده آمریکا و انگلستان و شوروی منعقد شده و در تاریخ 8 اوت مطابق با 17 مردادماه 1342 به امضای نمایندگان مختار شاهنشاهی در مسکو و واشنگتن و لندن رسیده مشتمل بر یک مقدمه و پنج ماده می‌باشد تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن را می‌دهد.
این لایحه را با قید یک فوریت تقدیم و تقاضای تصویب آن را دارم.4
 
سفر هیئتی از کمپانی پان‌امریکن به تهران روزنامه «کیهان» نوشت: یک هیئت چهارنفری به ریاست نایب‌رئیس کمپانی نفت «پان‌امریکن انترنشنال» برای مذاکراتی با مقامات شرکت ملی نفت ایران به تهران آمده‌اند.
کمپانی پان‌امریکن چند سال قبل قراردادی به طور مشارکت با شرکت ملی نفت منعقد نمود و بر طبق آن شروع به حفاری در قسمتی از آب‌های فلات قاره در خلیج فارس نمود و سال گذشته به منابع سرشاری از نفت  برخورد کرد.
پس از اکتشاف نفت، شرکت ملی نفت ایران و کمپانی نفت پان‌امریکن مشترکا برای بهره‌برداری 28 میلیون  دلار سرمایه‌گذاری کردند و هم‌اکنون عملیات مربوط به ایجاد خط لوله انتقال نفت از میان آب‌های خلیج فارس به جزیره خارک و ساختمان اسکله و مخازن لازم در خارک ادامه دارد و طبق پیش‌بینی مقامات نفتی از اکتبر سال آینده (شهریور 1343) بهره‌برداری از منابع زیر دریایی نفت ایران آغاز می‌شود.5
 
روزنامه اطلاعات، 20 آذر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdci.uavct1a5wbc2t.html
iichs.ir/vdci.uavct1a5wbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما