شهردار سابق تحت تعقیب قرار گرفت/رئیس سنا: ایران  تحت توجهات شاهنشاه در زمینه «حقوق بشر» توفیقات عظیمی به‌دست آورده است!/متین دفتری: تبعیض ام‌الفساد مملکت ایران است!/اکثریت کارمندان گرسنه و بدون حامی هستند!/«خبرگزاری فرانسه»: تنها کمک خارجی جوابگوی احتیاجات یک کشور مثل ایران نیست!
18 آذر 1342
شهردار سابق تحت تعقیب قرار گرفت روزنامه «کیهان» نوشت: بعد از ظهر دیروز از طرف مخبر بازپرس دیوان کیفر ورقه جلب به نام احمد نفیسی، شهردار سابق تهران، صادر شد و بلافاصله از طرف مأمورین اجرائیات دیوان کیفر به وی ابلاغ شد.
شهردار سابق تهران که به علت کسالت در منزل بستری بود پس از رویت ورقه جلب، در بازپرسی دیوان کیفر حضور یافت و اعلام کسالت نمود.
لحظه‌ای بعد پزشک قانونی در بازپرسی حضور یافت و پس از معاینه کسالت آقای نفیسی را تأیید کرد و نظر داد که ایشان قادر به سؤال و جواب نیست و بهتر است تحقیقات بعدا از ایشان انجام شود، ولی آقای نفیسی اظهار داشت که برای پاسخ دادن به سؤالات بازپرس آماده است.
بالاخره قرار شد شهردار سابق تهران در دیوان کیفر بماند و تحقیقات به صبح امروز موکول شود.
سؤال و جواب از آقای نفیسی از صبح امروز به وسیله مخبر بازپرس دیوان کیفر آغاز شد و تا آخر وقت امروز ادامه داشت.1
  رئیس سنا: ایران  تحت توجهات شاهنشاه در زمینه «حقوق بشر» توفیقات عظیمی به‌دست آورده است! در جلسه امروز مجلس سنا، جعفر شریف‌امامی، رئیس این مجلس، درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت: خوشبختانه امسال که پانزدهمین سالروز صدور اعلامیه حقوق بشری آغاز می‌گردد کشور ایران تحت توجهات و رهبری شاهنشاه آزادیخواه و دادگستر خود، در زمینه حقوق اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی که از مواد برجسته و اصول اساسی اعلامیه حقوق بشری مصوب سال 1948 سازمان ملل متحد است، توفیقات عظیمی به‌دست آورده و با انجام اصلاحات عظیم و تحولات عمیق اخیر قدم‌های بلندی در راه تأمین آن اصول از هر جهت برداشته شده است. سربلندی و سرافرازی ملت ایران بیشتر از این جهت است که آنچه در اعلامیه حقوق بشر به عنوان اصول اساسی قید گردیده در تاریخ باستان و گذشته ما در مبانی دینی و مذهبی و در مواد قانون اساسی ما و متمم آن و بالاخره در اصول شش‌گانه پیشنهادی شاهنشاه با وضعی روشن تجلی پیدا کرده و با درخشندگی و برجستگی خاصی انعکاس یافته است.2
 
متین دفتری: تبعیض ام‌الفساد مملکت ایران است! سناتور متین دفتری در جلسه امروز مجلس سنا در نطق پیش از دستور خود گفت: مادام که مستخدم دولت با اتکای به قانون و تأمین معاش و بیمه آینده‌اش روحیه قوی نداشته باشد و مادام که ایمان حاصل نکند که تبعیض یعنی ام‌الفساد مملکت ما موقوف نشده است، وضع هر قانون استخدام جدیدی تأثیری در بهبود وضع سازمان اداری نخواهد داشت.
 
اکثریت کارمندان گرسنه و بدون حامی هستند! وقتی که کارمند گرسنه و بدون حامی که اکثریت کارمندان از این نوع است، می‌بیند که یک نورچشمی وزیر یک‌شبه ره صدساله را می‌پیماید و آنها با تحمل انواع محرومیت‌ها مورد سرزنش عیال خود واقع می‌شوند، قهرا به کار کردن رغبت ندارند، مقاومت منفی می‌کنند و مثل موریانه سازمان اداری کشور را ویران می‌کنند که رفورم اداری تحقق پیدا نمی‌کند مگر با حسن اجرای قانون استخدام بدون تبعیض و این حسن اجرا حاصل نمی‌شود مگر اینکه وزرا ملتزم به رعایت قوانین باشند و این معنی در کلیه اصلاحات مملکت صادق است والا اگر وزرا نمی‌خواهند مطلق‌العنان باشند، چرا قانون تشکیل شورای دولتی را که پیش از سه سال است تصویب و توشیح شده بلا اجرا گذاشته و ضیق بودجه را بهانه می‌کنند و حال آنکه تأسیس شورای دولتی چندان احتیاج به اعتبار اضافی ندارد و در حدود همین بودجه جاری هم با حذف بعضی مشاغل زائد میسر است.3
  «خبرگزاری فرانسه»: تنها کمک خارجی جوابگوی احتیاجات یک کشور مثل ایران نیست! «خبرگزاری فرانسه» نوشت: دولت ایران با استفاده از آرامش سیاسی که پس از انتخاب پارلمان تازه در کشور به‌وجود آمده در حال حاضر بیش از هر چیز همّ خود را مصروف مسائل اقتصادی می‌کند؛ زیرا وظیفه دولت است که در کار اجرای برنامه پنج‌ساله سوم تسریع نماید و به تعهد خود دایر بر توسعه کشور و تهیه وجوه لازم برای این منظور اقدام کند.
این گزارش می‌افزاید: برقراری مجدد رژیم پارلمانی در ایران باعث شده که این کشور بتواند کمک‌های مالی از سازمان‌های بین‌المللی دریافت کند؛ زیرا این سازمان‌ها برای دادن وام تقاضای تضمین کرده و می‌خواستند که ثبات در کشور حکم‌فرما باشد. به این جهت بود که بانک جهانی اعتباراتی برای ایجاد یک شبکه راه‌سازی در ایران افتتاح نموده است و هم‌زمان با این کمک بانک جهانی و  چندین کشور خارجی نیز قراردادهایی فنی و مالی با ایران امضا کرده‌اند از جمله این کشورها آمریکا، آلمان غربی، انگلستان و لهستان هستند.
«خبرگزاری فرانسه» می‌افزاید: اما باید دانست که تنها کمک خارجی نمی‌تواند جوابگوی احتیاجات یک مملکت باشد. دولت ایران فعلا تلاش می‌کند تا بازرگانی خارجی خود را توسعه دهد. برای این منظور دولت ایران بایستی محصولات خود را افزایش داده و انواع آنها را نیز زیادتر کند.4
 
روزنامه اطلاعات، 18 آذر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdca.onak49neo5k14.html
iichs.ir/vdca.onak49neo5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما