تعطیلی مجلس به مناسبت ترور کندی!/غلامرضا پهلوی به نمایندگی شاه عازم آمریکا شد/گزارش سنا درباره لایحه قانونی تصویب‌نامه‌های زمان فترت/مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی: مردم هوای بدون دود می‌خواهند جای دیگری زندگی کنند/کار ما خرج دارد و مردم باید پول آن را بدهند!/مردم باید این آلودگی‌ها را تحمل کنند!
3 آذر 1342
تعطیلی مجلس به مناسبت ترور کندی! مجلس شورای ملی امروز به ریاست مهندس عبدالله ریاضی تشکیل گردید. در جلسه امروز پس از سخنرانی نخست‌وزیر [: امیر اسدالله علم] و مهندس ریاضی به مناسبت ترور کندی، رئیس‌جمهور آمریکا، مجلس تعطیل شد.
نخست‌وزیر در جلسه امروز با ابراز تأثر و تأسف از قتل جان کندی، رئیس‌جمهور ممالک متحده آمریکا، گفت:  ضایعه کندی ضایعه ملت آمریکا تنها نیست؛ ضایعه همه مردم روی زمین و تمام کسانی است که تار و پود وجودشان آغشته به صلح و برادری است.
ما مردم ایران ضایعه کندی را خوب درک می‌کنیم. به فلسفه و ماهیت مبارزه او از جان و دل واقفیم. ملت ایران، که از 2500 سال پیش با مفاهیم صلح و حقوق بشر آشنا بوده و موجودیت خود را در طول قرون علی‌رغم مصائب و ناکامی‌ها در این حقایق جست‌وجو نموده است و شاهنشاه بزرگوار مردم دوست ما نیز او را همواره در پی این سنت باستانی رهبری فرموده‌اند، شاید بیشتر از ملل دیگر از این فقدان متألم باشد.
مهندس ریاضی، رئیس مجلس، نیز در این زمینه گفت: ملت ایران و نمایندگان مجلس شورای ملی شدیدا متأسف و متأثرند و در ماتمی که تمام جهانیان را عزادار ساخته سهیم و شریک می‌باشند.1
 
غلامرضا پهلوی به نمایندگی شاه عازم آمریکا شد روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 7:30 صبح امروز والاحضرت شاهپور غلامرضا پهلوی به نمایندگی از طرف شاهنشاه برای شرکت در مراسم تشییع جنازه رئیس‌جمهور فقید آمریکا، جان کندی، با هواپیما به واشنگتن عزیمت کردند.
آرام، وزیر امور خارجه، نیز از طرف دولت ایران به همین مناسبت در معیت والاحضرت به آمریکا عزیمت کرد.
  گزارش سنا درباره لایحه قانونی تصویب‌نامه‌های زمان فترت روزنامه «اطلاعات» نوشت: جلسه دوم مشترک هیئت رئیسه مجلسین سنا و شورای ملی، که جلسه اول آن در کاخ سنا به منظور مطالعه در لایحه مربوط به تصویب‌نامه‌های دولت در زمان فترت تشکیل شوده بود، صبح امروز در عمارت مجلس شورای ملی تشکیل گردید.
در این جلسه گزارش کمیسیون دادگستری مجلس سنا و اصلاحاتی که در لایحه دولت به عمل آمده به استحضار هیئت‌رئیسه شورای ملی رسید و دراین‌باره مذاکراتی انجام یافت.
ماده واحده این لایحه به شرح زیر است: کلیه تصویب‌نامه‌هایی که از تاریخ انحلال بیستمین دوره مجلس شواری ملی و سومین دوره مجلس سنا (19 اردیبهشت 1340) تا تاریخ افتتاح مجلسین (14 مهرماه 1342) به تصویب هیئت وزیران رسیده و مقرر بوده پس از افتتاح مجلسین مجوز قانونی آن تحصیل شود و فهرست آن پیوست است به موجب این قانون کماکان به قوت خود باقی و اجرای آن ادامه خواهد داشت.
دولت مکلف است هر یک از تصویب‌نامه‌های مزبور را ظرف یک ماه به مجلسین تقدیم نماید. چنانچه هر یک از تصویب‌نامه‌های مزبور مورد تصویب نهایی مجلسین قرار نگیرد، از تاریخ رد آنها منسوخ تلقی خواهد شد و هرگاه اصلاحی در موارد آن به عمل آید از تاریخ تصویب نهایی به طوری که اصلاح شده است به موقع اجرا ‌گذاشته خواهد شد.2
 
مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی: مردم هوای بدون دود می‌خواهند جای دیگری زندگی کنند شجاع ملایری، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی، درباره وضع اتوبوسرانی تهران و نرخ اتوبوس طی مصاحبه‌ای گفت: با وسعت روزافزون شهر تهران شرکت واحد احتیاج به اتوبوس جدید دارد و با نهضت آسفالتی که در یک‌ساله گذشته در تهران صورت گرفت و اکثر خیابان‌های فرعی اطراف شهر آسفالت گردید مردم این نواحی نیز بلافاصله تقاضای تأسیس خطوط جدید و افزایش طول خطوط کنونی را کردند و مسلم است که با داشتن 1200 اتوبوس قراضه نمی‌توان جوابگوی دومیلیون نفر جمعیت تهران و صدها هزار نفر جمعیت شمیران، شهر ری، کرج، آبعلی، ورامین، کهریزک و دهات اطراف دیگر بود.
ما هم‌اکنون دارای 250 اتوبوس دو طبقه هستیم که روزانه 30 اتوبوس آن باید سرویس و تعمیر شوند و باید توجه داشت که این اتوبوس‌ها را نمی‌توان در شب سرویس و تعمیر کرد، ولی اتوبوس‌های بنز شب‌ها سرویس و تعمیر می‌شوند و روزانه فقط آن دسته از اتوبوس‌های دو طبقه که تصادف می‌کنند و یا پنچر می‌شوند به تعمیرگاه اعزام می‌گردد و گرنه اتوبوس‌های بنز توسط تعمیرگاه‌های سیار تعمیر می‌شود.
  کار ما خرج دارد و مردم باید پول آن را بدهند! ما وقت تلف نمی‌کنیم و مردم شاهد فعالیت کار این دستگاه می‌باشند، ولی این نوع کار و هر کار دیگر که بتوان اسم آن را کار گذاشت خرج دارد و خرج آن را هم مردم باید تأمین کنند؛ چون عایدات کنونی شرکت واحد که از فروش بلیت تأمین می‌شود کفاف مخارج آن را نمی‌دهد و خود مردم باید فکر آینده خود باشند.
مردم باید متوجه باشند که بابت اتوبوس پول گزافی نمی‌پردازند؛ چون مقایسه نرخ اتوبوس در کشورهای مختلف دنیا این موضوع را روشن می‌کند. نرخ اتوبوس در لندن 9 برابر نرخ تهران، در پاریس 9 برابر، در آلمان 11 برابر، در اتریش و سایر ممالک اروپایی 13 و نیم برابر و ارزان‌تر از همه در اسپانیا سه برابر نرخ اتوبوس در تهران است. حتی در بغداد نیز قیمت بلیط اتوبوس دو و نیم برابر تهران می‌باشد.
وی افزود: دلیلی هم نیست که یک نفر از سه‌راه آذری تا بازار و یا از آخر تهران‌پارس تا میدان شهناز 16 و 12 کیلومتر را با قیمت نصف پول یک تخم‌مرغ طی کند.
  مردم باید این آلودگی‌ها را تحمل کنند! باید توجه داشت که زندگی شهری اصولا توأم با ناراحتی اعصاب و صدای کارخانه و وسائط نقلیه و هیاهوی جمعیت است، ولی در عوض برق و آب و منازل شیک و تفریحات مخصوص شهر مثل سینما و کاباره در خدمت مردم است، مردم شهری از مدرسه و نان و آب ارزان و تمیز استفاده می‌کنند، ولی باید مصائب آن را هم تحمل نمایند و موقعی که سوار اتوبوس می‌شوند باید بدانند که اتوبوس دود دارد.
ما که از هالیوودی‌ها بالاتر نیستیم؛ هوای این شهر را یک طبقه دود گرفته است و کمیسیون دود هم این طور شکایت نمی‌کند. اگر مردم می‌خواهند هوای بدون دود استنشاق کنند، باید در کوهپایه زندگی کنند؛ چون هر چه مزایای زندگی شهری بهتر شود دود آن هم زیادتر خواهد بود.3
 
روزنامه اطلاعات، 3 آذر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcj.ieofuqet8sfzu.html
iichs.ir/vdcj.ieofuqet8sfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما