موافقت کمپانی‌های نفتی با نصف تقاضای ایران/روزنامه «اطلاعات»: حسن همجواری ما با شوروی ناقض تعهدات ما به غرب نیست!/آلمان چهارهزار تن کود شیمیایی به دولت ایران بلاعوض داده است!/به دنبال ربایش، تجاوز و قتل فرزند یک استوار ارتش؛ افسران و درجه‌داران در عجب‌شیر تحصن کردند!/سرمایه‌گذاری کانادا در ایران
29 آبان 1342
موافقت کمپانی‌های نفتی با نصف تقاضای ایران روزنامه «اطلاعات» نوشت: اگر مطالعات دولت در دو سه روز آینده تمام شود، ممکن است قبل از کنفرانس ریاض مذاکرات مجددی در ژنو یا لندن با مقامات کنسرسیوم نفت به عمل آید.
هنوز نظر دولت در زمینه نظرات ابرازشده توسط کمپانی‌های نفت به طور قطع معین و معلوم نشده است. دولت ایران تاکنون بر اساس تقاضای اوپک خواستار این بوده که 12/5 درصد پرداخت شخصی باید به حساب هزینه گذارده شود. با این عمل مبلغی در حدود 52 تا 55 میلیون دلار نصیب ایران خواهد شد.
این رقم با احتساب اینکه در سال 1963، 11 درصد بر تولید نفت ایران اضافه خواهد شد به‌دست آمده است.
کمپانی‌ها در مقابل این خواسته به هیچ وجه تسلیم نشده‌اند، ولی مذاکرات مداوم لندن و نیویورک سبب شد اصل پرداخت بهره مالکانه از صفر به رقم قابل توجهی برسد، ولی این رقم برای ایران راضی‌کننده نیست. ظاهرا کمپانی‌ها با حداقل نصف رقم مورد تقاضای ایران موافقت کرده‌اند، ولی ایران از آن راضی نیست.
 
روزنامه «اطلاعات»: حسن همجواری ما با شوروی ناقض تعهدات ما به غرب نیست! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: نزدیکی و دوستی و حسن روابط همجواری ما با همسایه شمالی به هیچ وجه ناقض سرسوزنی از تعهدات و مراودات ما با دوستان و هم‌پیمانان غربی ما نبوده و نمی‌تواند باشد و این را ما همیشه به‌صراحت گفته‌ایم و همسایه شمالی هم می‌داند و دوستی طرفین با توجه به این نکته پایه‌گذاری شده است.
همچنان که ما اگر با شوروی بهترین روابط را داشته باشیم و در همه امور هم به فرض با یکدیگر باب مراوده و دادوستد و همکاری افتتاح کنیم هرگز دلیل این نمی‌شود که ایران دست از مسلک و مرام و سنن چندهزارساله خود بردارد و به مسلک کشورهای کمونیست بپیوندد.1
 
آلمان چهارهزار تن کود شیمیایی به دولت ایران بلاعوض داده است! روزنامه «کیهان» نوشت: سالیان دراز است که بین دولت ایران و دولت آلمان روابط بسیار صمیمانه و نزدیک برقرار است و هر تازه‌واردی که پای به کشور عزیز ما ایران بگذارد و از گوشه و کنار مملکت این حسن روابط را که چه از نظر اجتماعی و چه از نظر اقتصادی و صنعتی کاملا آشکار می‌باشد به خوبی درک می‌نماید.
تعداد فراوان کارخانجات بزرگ صنعتی و تأسیسات تلفن و برق و قسمتی از راه آهن و لوازم کشاورزی و عده فراوان محصلین ایرانی در آلمان و وجود مهندسین و متخصصین آلمانی مقیم ایران همگی نمونه‌های بارزی از این حس روابط می‌باشند.
یکی از هدف‌های اصلی شاهنشاه معظم ما کمک و مساعدت به کشاورزان ایران است و دولت فدرال آلمان که همیشه سعی می‌نمایند که به ایران انواع و اقسام کمک‌های صنعتی و کشاورزی بنماید، لذا در حدود چهارهزار تن از انواع کودهای شیمیایی بلاعوض را را در اختیار دولت ایران گذارده که به کشاورزان و و دهقانان عزیز ایرانی واگذار گردد.
  به دنبال ربایش، تجاوز و قتل فرزند یک استوار ارتش؛ افسران و درجه‌داران در عجب‌شیر تحصن کردند! روزنامه «کیهان» نوشت: ماجرای رضا ودودی به طور دردناکی در عجب‌شیر تبریز تکرار شد و پسربچه هفت‌ساله‌ای را پس از اینکه مورد تجاوز قرار دادند سر بریدند. این پسر بچه فرزند یک استوار ارتش از تیپ عجب‌شیر است و به دنبال این جریان عده زیادی از افسران و درجه‌داران در تلگرافخانه متحصن شده و گفته‌اند: فرزندان ما تأمین جانی ندارند.
پسربچه مزبور مقصود بنی‌حبیب نام دارد که در تاریخ 18 آبان‌ماه اعلام شد که گم شده است و اینک پس از ده روز جسد کودک توسط مأموران ژاندارمری در یک‌کیلومتری عجب‌شیر پیدا شده است.
پزشکی قانونی گفت: تجاوز و قتل چند روز پیش انجام شده است. دکتر نفیسی، رئیس بهداری عجب‌شیر، نیز گفت: کودک مزبور شدیدا مورد تجاوز قرار گرفته و بعد به قتل رسیده و هنوز از قاتل یا قاتلین خبری نیست.
  سرمایه‌گذاری کانادا در ایران روزنامه «کیهان» نوشت: تا دو هفته دیگر یک هیئت هفت‌نفری از کانادا وارد تهران خواهد شد تا در امر بازاریابی و تجهیز صنایع ایران مطالعه و مذاکراتی به عمل آورد.
به گفته نورالدین کیا، سفیرکبیر ایران در کانادا، این هیئت در تهران بیش از هر چیز درباره امور مخابراتی با مقامات ایرانی گفت‌وگو به عمل خواهد آورد و کوشش می‌شود تا صنعت مخابراتی ایران مثل کانادا به صورت الکترونیکی درآید.
وی گفت: در حال حاضر ما با کانادا قرارداد بازرگانی نداریم، اما دراین‌حال سالیانه معادل 22 میلیون دلار کانادا بین ایران و کانادا مبادله می‌شود.
سفیرکبیر ایران در کانادا گفت: صاحبان صنایع کانادا می‌توانند در رشته‌های مختلف در ایران سرمایه‌گذاری کنند و ایران می‌تواند از صنایع و تجارت کانادا در امور کشاورزی، شیلات، کاغذسازی، جنگلبانی و صنایع الکترونیک استفاده کند.2
 
روزنامه اطلاعات، 29 آبان 1342، صفحه 13
https://iichs.ir/vdcd.s0j2yt0sja26y.html
iichs.ir/vdcd.s0j2yt0sja26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما