افزایش انتقادها از لایحه قانون استخدام/نارضایتی مردم از دادگستری/شاه: مردم ایران امیدوارند دارای زندگی بهتر و امیدبخشی باشند!/شوکت‌ ملک جهانبانی مرض قمار مثل سرطان در رگ و پی جامعه ریشه دوانده و مد روز شده است!/این مراکز فساد که زنان را بی‌شوهر و اطفال را بی‌سرپرست می‌کند با چه مجوزی کار می‌کنند؟!
28 آبان 1342
افزایش انتقادها از لایحه قانون استخدام روزنامه «اطلاعات» نوشت: انتشار متن طرح قانون جدید استخدام همان طور که انتظار می‌رفت سروصدای زیادی بین کارمندان دولت ایجاد کرد. امروز در اغلب مؤسسات دولتی و وزارتخانه‌ها کارمندان راجع به این طرح صحبت می‌کردند و نظر می‌دادند.
در لایحه جدید استخدام سابقه کار و لیاقت و تجربه به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته است. هدف لایحه جدید یکنواخت کردن حقوق‌ها بوده، درحالی‌که بر عکس عمل شده است.
بر اساس این گزارش، در ایران شاید مجموع کلیه کارمندان لیسانسیه و دکتر و مهندس از هفت یا هشت‌هزار و یا حداکثر ده‌هزار نفر تجاوز نکند، درحالی‌که مجموع کارمندان دولت تا سیصدهزار نفر است و این لایحه جز تأمین منافع عده قلیلی منافع بقیه را زیر پا گذاشته است.
از همه گذشته دولت از یک طرف می‌گوید که برای پیشرفت مملکت لازم نیست همه جوانان به دنبال تحصیلات عالی و دانشگاهی بروند و آن وقت در جای دیگر آن‌قدر به یک لیسانسیه امتیاز می‌دهد که از فردا هر جوانی برای اینکه ورقه لیسانس بگیرد به هر دری خواهد زد.
 
نارضایتی مردم از دادگستری امروز وزیر دادگستری بخشنامه‌ای را به کلیه دادسراها و دادگاه‌های مرکز و شهرستان‌ها صادر کرد. در این بخشنامه آمده است: با وجود کوشش‌های فراوانی که برای تسریع در جریان دعاوی و رفع ظلم و تجاوز می‌شود، مع‌ذالک دادگستری به علت نقص تشکیلات و کمبود وسایل و شماره دادرسان نتوانسته است رضایت خاطر مردم و آن طور که آرزوی همگی کارکنان دادگستری است فراهم آورد و با کمال تأسف این وضع مادام که نواقص رفع نشده و نقص و کمبود وسایل و شماره قضات جبران نگردیده است ادامه خواهد داشت.1
 
شاه: مردم ایران امیدوارند دارای زندگی بهتر و امیدبخشی باشند! روزنامه «کیهان» نوشت: در ضیافت پریشب کاخ گلستان که از طرف برژنف، صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی جماهیر شوروی، به افتخار شاهنشاه ترتیب یافته بود، در سر میز شام ابتدا برژنف و سپس شاهنشاه در پاسخ ایشان نطق‌هایی ایراد کردند.
برژنف در این مراسم گفت: بسیار خوشایند است که در زمان اخیر مناسبات ما با روح حسن همجواری توسعه می‌یابد و حصول موفقیت‌های بیشتری در این راه وابسته است به مساعی مشترک ما. چنان‌که بارها گفته شده در این امر تماس‌های شخصی بین رجال دولتی کشورهای ما نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند و هر قدر بیشتر ملاقات کرده و تبادل افکار نمایند طبعا به همان اندازه نیز حسن تفاهم و اعتماد متقابلشان بیشتر خواهد شد.
شاه نیز در این مراسم گفت: همه در مملکت ما میل دارند با همسایه‌ای که 2500 کیلومتر هم‌مرز می‌باشد دارای روابط مودت‌آمیز باشند. الان مملکت ایران که مملکت کهنی است و تاریخ قدیمی دارد، در راه امیدبخشی وارد شده است؛ یعنی مردم امیدوار هستند که از منابع طبیعی مملکت حداکثر استفاده بشود و به‌طور عادلانه در دسترس همه قرار بگیرد و همه دارای زندگی بهتر و امیدبخشی بشوند. برای رسیدن به این منظور ما آرامش و صلح می‌خواهیم و هر کاری که ما در ایران می‌کنیم مطمئنا تنها چیزی که در نظر می‌گیریم مصلحت و منافع مملکت و حفظ تاریخ قدیمی و استقلال مملکت ماست.2
  شوکت‌ ملک جهانبانی مرض قمار مثل سرطان در رگ و پی جامعه ریشه دوانده و مد روز شده است! شوکت‌ ملک جهانبانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفت: متأسفانه باید عرض کنم یک عده از خانواده‌ها اکثر شب‌ها را به تفریحات ناسالم می‌پردازند و هیچ گونه نظارتی بر فرزندانشان ندارند. سهل است اگر احیانا بچه سؤالی هم بکند، چون فرصت ندارند طفل مواجه با تغیر شدید اولیای خود می‌شود. نمایندگان محترم اطلاع دارند که مرضی به نام قمار اخیرا مثل سرطان در رگ و پی قسمتی از اجتماع ما ریشه دوانده است و در حال پیشروی است و به صورت مد روز درآمده و بعضی از خانواده‌ها را به خود مشغول داشته است.
اینها نه به منزل نه به اطفال و نه به کار اجتماع به هیچ یک توجهی ندارند؛ اوقاتشان در قمارخانه‌ها می‌گذرد. آیا معلم و مدرسه هر قدر هم قادر باشند چه معجزه‌ای می‌توانند برای اطفال این قبیل اشخاص بنمایند و آیا طفلی که تا نیمه‌شب پهلوی بزرگ‌تر خود نشسته و شاهد جریانات بوده، صبح چگونه به کلاس می‌رود و مدرسه روی او چه اثری دارد؟
  این مراکز فساد که زنان را بی‌شوهر و اطفال را بی‌سرپرست می‌کند با چه مجوزی کار می‌کنند؟! آیا این مراکز فساد که زن‌ها را بی‌شوهر و اطفال را بی‌سرپرست می‌کند به چه مجوزی در این شهر علنا دایر است و آیا نمی‌خواهند فکری به حال این مرض مسری بنمایند؟
به خدا از وبا از طاعون از هر مرضی مسری‌تر و خانمان‌سوزتر است بیایید بانوان ـ آقایان نمایندگان ترتیبی بدهیم و بخواهیم که این اماکن فساد بسته شود و محیط مساعد به‌وجود آید و خانواده‌ها را از این بدبختی نجات دهیم و به کمک این قبیل اطفال معصوم بشتابیم تا اولیای آنها هم به خانه برگردند و به فکر خانواده خود باشند.
همه می‌دانیم اطفال معلومات عمومی و اجتماعی را باید اول از خانواده کسب کنند. برای داشتن فرهنگی کاملا مترقی و نمونه محیطی مساعد و همکاری خانه و مدرسه لازم است. در این زمینه باز هم مطالب لازمی به عرض نمایندگان محترم خواهم رسانید.3
 
روزنامه اطلاعات، 28 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdca.enak49nem5k14.html
iichs.ir/vdca.enak49nem5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما