ورود برژنف به ایران/وام جدید آمریکا به ایران/پایان کار عده‌ای از عناصر کادر ژاندارمری فارس با تصویب شاه/صادرات گوسفند و بز به شیخ‌نشین‌ها/انتقاد کارمندان غیر رسمی از لایحه استخدام
25 آبان 1342
ورود برژنف به ایران روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت چهار بعد از ظهر امروز، برژنف، رئیس‌جمهوری اتحاد جماهیر شوروی، و بانو به اتفاق همراهان با هواپیما وارد فرودگاه مهرآباد شدند و مورد استقبال رسمی شاهنشاه و شهبانوی ایران قرار گرفتند.
دیشب رادیو مسکو ضمن پخش اخبار به زبان فارسی به سفر امروز برژنف به ایران اشاره کرده و گفت: جالب توجه است که بازدید برژنف از ایران یک هفته پس از برگزاری جشن چهل‌وششمین سال انقلاب کبیر سوسیالیستی که دوران جدیدی در مناسبات دو کشور ایران و شوروی آغاز کرده شروع می‌شود.
خبرگزاری فرانسه نیز درباره این سفر نوشت: این سفر رسمی موید فصل جدیدی است که از یک سال پیش در روابط دو کشور باز شده است. سفر برژنف به تهران سیاست حسن همجواری متقابل را که دو کشور با داشتن دوهزار کیلومتر مرز مشترک پس از سال‌ها تیرگی رابطه می‌خواهند به مرحله اجرا درآورند به صورت رسمی درخواهد آورد.
  وام جدید آمریکا به ایران روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که بانک صادرات و واردات آمریکا موافقت کرد مبلغ چهار و نیم میلیون دلار به صورت اعتبار در اختیار ایران بگذارد تا با استفاده از اعتبار مزبور، ماشین‌آلات راهسازی خریداری شود.
به موجب اعلامیه‌ای که امروز در همین زمینه در تهران و واشنگتن انتشار یافت، اعتبار بانک صادرات و واردات آمریکا به مصرف خرید ماشین‌آلات راهسازی جهت حفظ و نگاهداری راه‌های کشور خواهد رسید.
این چهارمین اعتباری است که بانک صادرات و واردات آمریکا برای توسعه و نگهداری شاهراه‌های جدید به ایران داده است. سه اعتبار دیگر که از سال 1956 داده شده بالغ بر 5/14 میلیون دلار بوده است.1
  پایان کار عده‌ای از عناصر کادر ژاندارمری فارس با تصویب شاه روزنامه «کیهان» نوشت: به پیشنهاد ژاندارمری کل کشور و تصویب شاهنشاه به خدمت عده‌ای از افسران و درجه‌داران ژاندارمری فارس خاتمه داده شد.
سرهنگ اشرفی، معاون ناحیه ژاندارمری فارس، با اعلام این خبر در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: متأسفانه افسران و درجه‌دارانی هم پیدا می‌شوند که از وظیفه اصلی خود که همانا صداقت و درستی است سرباز زده‌اند کما اینکه به موجب بررسی‌هایی که در اطراف اعمال بعضی از افسران شده طرز کار آنها رضایت‌بخش نبوده و از مقام سربازی سوء استفاده کرده‌اند و به پیشنهاد ژاندارمری کل کشور و تصویب شاهنشاه به خدمت آنها خاتمه داده شده است.
  صادرات گوسفند و بز به شیخ‌نشین‌ها روزنامه «کیهان» نوشت: به علت صدور احشام منطقه بندرعباس به شیخ‌نشین‌های خلیج فارس، قیمت گاو و گوساله و گوسفند و بز در این نواحی ترقی کرده و بهای گوشت مصرفی به همین علت بالا رفته است.
یک مقام مطلع در این زمینه گفت: سال گذشته به علت ممنوعیت صدور احشام، دامداران نواحی جنوبی کشور شکایت داشتند که به واسطه کمبود علوفه و نبودن راه‌های ارتباطی منظم و وسیله حمل و نقل ارزان گوسفند و بز، هر رأسی بین 70 تا 100 ریال به فروش می‌رسد و در نتیجه وجود این شرایط نامناسب بدون اینکه بتوانیم احشام خود را به نواحی مرکز و شمال ایران صادر کنیم، گله‌های گوسفند در بیابان‌ها می‌میرند و در سهیمه سال جاری با توجه به این جریان، صدور گاو و گوسفند و بز آزاد گردیده و طبق این مقررات طی هشت ماه گذشته تعدادی گاو و گوسفند و بز به شیخ‌نشین‌های خلیج فارس صادر گردیده و به واسطه معاملات صادراتی احشام، در بازار شهرستان‌های جنوبی کشور فعالیت محسوسی به‌وجود آمده است.
طبق آمار واصله در هفت‌ماهه اول سال جاری از بندر عباس 9606 رأس بز، 868 رأس گاو و گوساله و 408 رأس گوسفند و بره به ارزش 5 میلیون و 134 هزار و 700 ریال به شیخ‌نشین‌های خلیج فارس صادر شده است.
این مقام افزود اگر این وسیله برای دامداران جنوب وجود نداشت، باز هم امسال گوسفند رأسی 100 ریال معامله می‌گردید؛ مع‌ذالک عرضه بر تقاضا با وجود ارزانی بیش از حد معمول قیمت فزونی داشت؛ درحالی‌که طبق همین آمار ارزش متوسط تقریبی یک بز صادراتی 417 ریال در جدول‌های گمرکی بندرعباس منظور شده است.
  انتقاد کارمندان غیر رسمی از لایحه استخدام روزنامه «کیهان» نوشت: جلسه کارمندان غیر رسمی دولت و شهرداری‌ها در تالار کیهان تشکیل شد.
در این جلسه چند تن از وکلای مجلس شورای ملی و عده‌ای از مقامات دولتی و گروه کثیری از کارمندان غیر رسمی دولت شرکت داشتند.
گرجی، نماینده کارمندان غیر رسمی وزارت اقتصاد در این جلسه گفت: در لایحه استخدام حق کسانی که سال‌ها وقت خود را برای مردم در پشت میزها تلف کرده‌اند و فاقد مدرک تحصیلی هستند پایمال شده است.
الماسی، نماینده کارمندان غیر رسمی دخانیات، نیز گفت: اگر قانون فعلی استخدام را با قانون جدید مقایسه نماییم، ملاحظه خواهیم کرد که قانون فعلی برای کارمندان مفیدتر از لایحه جدید استخدام است.2
 
روزنامه اطلاعات، 25 آبان 1342، صفحه 13
https://iichs.ir/vdcf.0dciw6dmygiaw.html
iichs.ir/vdcf.0dciw6dmygiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما