تسلیم طرح پیشنهادی کمپانی‌های نفتی به نخست‌وزیر/تصویب ماده واحده دولت درباره ششصد لایحه دوران فترت!/کفیل یا معاون؟!/تصویب لایحه استخدام در هیئت دولت/تحویل هفتادهزار تن گندم آمریکا به ایران/وضع هوای تهران از نظر آلودگی کاملا خطرناک شده است/
23 آبان 1342
تسلیم طرح پیشنهادی کمپانی‌های نفتی به نخست‌وزیر گزارش مذاکرات دبیر کل اوپک با رؤسای کمپانی‌های نفت و پیشنهاد آنها درباره خواسته‌های اوپک روز گذشته توسط فواد روحانی، دبیر کل اوپک، به نخست‌وزیر [: امیراسدالله علم] تسلیم شد.
این گزارش به‌زودی مورد مطالعه نهایی دولت قرار خواهد گرفت و نظر دولت به فواد روحانی، دبیر کل اوپک، ابلاغ خواهد شد تا از طریق اوپک به اطلاع اعضای دیگر اوپک نیز برسد. همچنین هیئت نفتی ایران که در کنفرانس پنجم ریاض شرکت می‌کند، آن را به کنفرانس گزارش خواهد داد.
پیش‌بینی می‌شود قبل از اتخاذ تصمیم نهایی در ریاض مفاد پیشنهاد کمپانی‌ها اعلام نگردد. 
  تصویب ماده واحده دولت درباره ششصد لایحه دوران فترت! در جلسه علنی دیروز مجلس سنا ماده واحده دولت درباره تصویب ششصد لایحه دوران فترت با یک فوریت تصویب شد.
بر اساس ماده واحده لایحه تقدیمی نخست‌وزیر «کلیه تصویب‌نامه‌هایی که از تاریخ انحلال بیستمین دوره مجلس شواری ملی و سومین دوره مجلس سنا (19 اردیبهشت 1340) تا تاریخ افتتاح مجلسین (14 مهرماه 1342) به تصویب هیئت وزیران رسیده و مقرر بوده پس از افتتاح مجلسین مجوز قانونی آن تحصیل شود و فهرست آن پیوست است، به موجب این قانون کماکان به قوت خود باقی و اجرای آن ادامه خواهد داشت. دولت مکلف است هر یک از تصویب‌نامه‌های مزبور را ظرف یک ماه به مجلسین تقدیم نماید».
این ماده واحده می‌افزاید: «چنانچه هر یک از تصویب‌نامه‌های مزبور مورد تصویب نهایی مجلسین قرار نگیرد، از تاریخ رد آنها منسوخ تلقی خواهد شد و هرگاه اصلاحی در موارد آن به عمل آید از تاریخ تصویب نهایی به طوری که اصلاح شده است، به موقع اجرا ‌گذاشته خواهد شد».
در ادامه نخست‌وزیر گفت: به طوری که آقایان اطلاع دارند دولت در غیاب مجلسین برای انجام امور مملکتی تصویب‌نامه‌هایی به تصویب رسانده است که اینک طی ماده واحده‌ای جهت تصویب با دو فوریت تقدیم مجلس محترم سنا می‌شود.
 
کفیل یا معاون؟!
نخست‌وزیر گفت: ضمنا آقای برزگر را به عنوان معاون مسئول وزارت دارایی معرفی می‌نمایم.
رئیس سنا خطاب به نخست‌وزیر گفت: شما در موقع معرفی دولت فرمودید وزیر دارایی بعدا تعیین و به مجلس معرفی خواهد شد؛ اینک فرمودید معاون مسئول. مفهوم مخالف دارد؛ یعنی خدای نکرده سایرین مسئول نیستند و مسئولیت ندارند. ایشان معاون هستند یا کفیل؟
نخست‌وزیر: معاون هستند.1
 
تصویب لایحه استخدام در هیئت دولت بعد از ظهر دیروز جلسه هیئت دولت به ریاست اسدالله علم، نخست‌وزیر، تشکیل شد.
در این جلسه لایحه قانونی مربوط به موافقت‌نامه جدید بازرگانی ایران و ژاپن برای تقدیم به مجلسین مطرح گردید.
در این جلسه همچنین شور نهایی لایحه قانون استخدام کشوری انجام شد و مورد تصویب قرار گرفت و مقررگردید که به مجلسین تقدیم شود.
 
تحویل هفتادهزار تن گندم آمریکا به ایران صبح امروز قرارداد مربوط به تحویل هفتادهزار تن گندم و آرد از طرف دولت آمریکا به دولت ایران در دفتر سیدمهدی پیراسته، وزیر کشور، به امضای دکتر میسی، وزیر مختار رئیس هیئت عمران بین‌المللی آمریکا در ایران، و پیراسته رسید.
به موجب این قرارداد سی‌هزار تن گندم و چهل‌هزار تن آرد از طرف دولت آمریکا به رایگان در اختیار دولت ایران گذاشته شد.
وزیر کشور پیرامون این قرارداد گفت: طبق برنامه‌ای که تنظیم شده است، هفتادهزار تن گندم و آرد اهدایی دولت آمریکا در قسمت جنوب کشور ایران و نقاطی که بر اثر خشکسالی دچار کمبود محصول شده‌اند تقسیم می‌گردد. طبق قرارداد مزبور گندم‌ها در مقابل انجام کارهای عمرانی بین اهالی مناطق جنوب توزیع می‌گردد.
  وضع هوای تهران از نظر آلودگی کاملا خطرناک شده است روزنامه «کیهان» نوشت: از طرف وزارت بهداری اعضای کمیته اجرایی مبارزه با دود دعوت به کار شدند. این کمیته مسئولیت امور اجرایی مبارزه با دود را بر عهده خواهد داشت.
امروز مقامات وزارت بهداری اعلام داشتند که نتایج به‌دست‌آمده از آزمایش هوای مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد که وضع هوای تهران از نظر میزان دود کاملا خطرناک شده است؛ زیرا میزان آلودگی هوا زیاد است.2
 
روزنامه اطلاعات، 23 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcc.sq4a2bq1ola82.html
iichs.ir/vdcc.sq4a2bq1ola82.html
نام شما
آدرس ايميل شما