استخدام محصلین در دولت/وزیر کشاورزی: به کارمندان زمین جنگل می‌دهیم!/وزیر کشور: اغلب دیپلمه‌های ما سواد فارسی ندارند!/لایحه استقراض از آلمان تقدیم مجلس شد!/کمک بلاعوض فرانسه به ایران!/بهره‌برداری از اولین معدن طلای ایران در «موته محلات»
21 آبان 1342
استخدام محصلین در دولت روزنامه «اطلاعات» نوشت: بنا به پیشنهاد دکتر خانلری، وزیر فرهنگ، شورای عالی فرهنگ با در نظر گرفتن احتیاجات وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و ملی موافقت کرد که از سال تحصیلی آینده رشته‌های تازه‌ای در دوره دوم دبیرستان‌ها تدریس گردد.
دانش‌آموزانی که سیکل را گذرانده باشند می‌توانند در دوره دوم ثبت نام نموده و پس از طی دوره سه‌ساله به استخدام مؤسسات دولتی درآیند. این برنامه‌ها شامل برنامه بهیاری، برنامه بازرگانی و برنامه منشی‌گری است.
ضمنا برنامه‌های خبرنگاری و عکاسی و فیلم‌برداری و نساجی در دست تهیه است و قریبا آماده اجرا خواهد شد.
  وزیر کشاورزی: به کارمندان زمین جنگل می‌دهیم! روزنامه «اطلاعات» نوشت: سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، دیروز در مورد درخواست کارمندان غیر رسمی دولت گفت: کارمندان غیر رسمی در صورت اشتغال به کشاورزی وام خواهند گرفت. به گفته وی به کارمندان زمین جنگل داده خواهد شد.
امروز نیز از طرف کانون کارمندان غیر رسمی دولت مجددا نامه‌ای به روزنامه [اطلاعات] تسلیم شد و اعلام گردید که هیئت مدیره کانون مسئله واگذاری اراضی ساحلی و جنگلی را که به موجب دو قانون اخیر دولت باید عملی گردد مورد تصویب قرار داده است.
هیئت مدیره نظرات کارمندان را به طور کلی در مورد بازخرید مدت خدمت و واگذاری اراضی جنگلی و ساحلی به منظور کشت و تبدیل به باغات تأیید و اعلام کرد کارمندان غیر رسمی دولت پس از تصویب دو قانون اخیر سخت علاقه‌مند شده‌اند که کار و شغل دولتی را رها ساخته و جهت اشتغال به کار کشاورزی به شمال و یا سایر نقاط مستعد بروند.
  وزیر کشور: اغلب دیپلمه‌های ما سواد فارسی ندارند! صبح دیروز دکتر پیراسته، وزیر کشور، به اتفاق مهندس پارسا، استاندار اصفهان، دبستان زاهدی اصفهان را مورد بازدید قرار داد.
وزیر کشور خطاب به علمی، رئیس کل فرهنگ استان، گفت: باید با فکر پشت میز نشینی مبازه کرد و به دانش‌آموزان یاد داد که کار و حرفه‌ای فرا بگیرند. باور کنید اغلب دیپلمه‌های ما سواد  فارسی ندارند یکی از آنان که از من کار می‌خواست در نامه‌ای که به من نوشته بود کلمه «تأمین» را با حرف «ع» نوشته و «شنا» را «شنو» نوشته بود.
وی افزود: این وضع تحصیل دانش‌آموزان و دیپلمه‌ها برای کشور خطر ایجاد می‌کند. همه می‌خواهند استخدام دولت شوند و هر سال هم به تعدادشان افزوده می‌شود. باید فکر نوکری دولت را از مغز آنان بیرون کرد. چه عیب دارد که فرد باسوادی نجاری با بنایی کند؟3
 
لایحه استقراض از آلمان تقدیم مجلس شد! در جلسه امروز مجلس شورای ملی، اسدالله علم، نخست‌وزیر، لایحه اخذ هفتادمیلیون مارک آلمانی را از دولت آلمان تقدیم کرد و گفت: بنده لایحه‌ای تقدیم می‌کنم برای قرض گرفتن هفتادمیلیون مارک آلمانی برای تکمیل شبکه آبیاری سد سفیدرود و تکمیل شبکه برق سد سفیدرود.
شرایطش بسیار خوب است که به طور اختصار عرض می‌کنم سه و ربع درصد فرع این پول است و پانزده‌ساله مدتش است با تمام ضمائم قرارداد و ترجمه قرارداد، که به چند زبان است، برای تصویب، تقدیم مقام ریاست می‌کنم.2
  کمک بلاعوض فرانسه به ایران! روزنامه «کیهان» نوشت: دولت فرانسه دومیلیون فرانک کمک بلاعوض به‌زودی در اختیار دولت ایران قرار می‌دهد.
یک مقام مطلع دراین‌باره اظهار داشت: مبلغ مزبور هیچ گونه ارتباطی به مبلغ صدمیلیون فرانک، که دولت ایران قصد دارد برای اجرای طرح‌های عمرانی کشور از دولت فرانسه بگیرد، ندارد.
به گفته وی امکان دارد دولت فرانسه برای اجرای طرح صنعت پتروشیمی در ایران، که مطالعات آن توسط انستیتو نفت فرانسه صورت گرفته است، مبلغی به صورت وام به دولت ایران بپردازد.
یک مقام از سازمان برنامه دراین‌باره اظهار داشت: این رقم برای برنامه عمرانی پنج‌ساله سوم حدود صدمیلیون فرانک برآورد شده است و تاکنون دولت فرانسه موافقت‌هایی درباره کمک به اجرای طرح‌های عمرانی ایران از طریق پرداخت وام کرده است.3
  بهره‌برداری از اولین معدن طلای ایران در «موته محلات» بهره‌برداری از اولین معدن طلای ایران، که در موته محلات واقع است، از این هفته آغاز شد.
این معدن دارای یک‌میلیون تن ذخیره سنگ طلاست و هر روز دویست تُن سنگ طلا از آن استخراج می‌شود که به کمک عملیات شست‌وشو و سایر عملیات شیمیایی، طلای آن را جدا می‌نمایند.4
 
روزنامه اطلاعات، 21 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcg.q97rak9wwpr4a.html
iichs.ir/vdcg.q97rak9wwpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما