وزیر فرهنگ: در مملکت ما دیپلم قیمت دارد و مدارک قلابی به سرمایه کشور ضربه زده است!/متن کتاب‌های درسی هم خوب نیست!/در مملکت ما دیپلم قیمت دارد!/دیپلم‌های قلابی موجب بر باد دادن ثروت کشور است!/اول زبان رسمی خودمان را به بچه‌ها یاد بدهیم بعد زبان خارجی!/بنای سفارت انگلیس با مصالح ایرانی ساخته می‌شود آن وقت وزارتخانه‌ها مصالحشان را از خارج می‌آورند!/محاکمه بزرگ در ماه اسفند شروع می‌شود/ در راه آهن به اسم کارگرانی که وجود نداشتند حقوق می‌گرفتند!/زلزله در آبگرم همدان به اکثر خانه‌ها آسیب رساند
19 آبان 1342
وزیر فرهنگ: در مملکت ما دیپلم قیمت دارد و مدارک قلابی به سرمایه کشور ضربه زده است! در جلسه امروز مجلس شورای ملی، فخر طباطبائی از وزیر فرهنگ راجع به کتب درسی سؤال پرسید. دکتر خانلری، وزیر فرهنگ، در پاسخ به این سؤال گفت: وزارت فرهنگ با کارها و مشکلات و مشغله‌های متعددی که داشت و آقایان مسبوق هستند درصدد این برآمد که یک تصویب‌نامه‌ای تهیه کند که به موجب آن، کتاب‌های درسی را یکسان کند. این کار انجام گرفت. خودتان به خوبی می‌توانید تشخیص بدهید که مشکل چقدر بزرگ است. وقتی مقایسه بفرمایید مبلغ کل کتاب‌های امسال را با مبلغ کل قیمت کتاب‌های سابق؛ وقتی ملاحظه فرمایید این اختلاف نُه‌میلیون، ده‌میلیون تومان می‌شود آن وقت تصدیق می‌فرمایید که کار آسانی نبوده است که چنین منافعی را از عده‌ای سلب کنیم.
 
متن کتاب‌های درسی هم خوب نیست!
کار کتاب درسی به اینجا هم تمام نشده است این قدم اول است. اساس این کار این است که متن کتاب‌های درسی هم خوب نیست و با این تشتتی که بود همه می‌گفتند این کار مفید است برای اینکه رقابت علمی ایجاد می‌شود و مطالب کتاب‌ها بهتر می‌شود، ولی دیدیم که نشد و مطالب کتاب‌ها در بعضی رشته‌ها نسبت به سال‌های قبل بدتر هم شد.
  در مملکت ما دیپلم قیمت دارد! وزیر فرهنگ همچنین گفت: در مملکت ما دیپلم قیمت دارد. در مملکت ما دبیرستان دروغی تشکیل شده است، اینکه می‌گویم دروغی است برای این است که وقتی دبیرستانی فاقد وسایل کافی لابراتوار و دبیر و غیره باشد اسمش دبیرستان نیست.
امسال 1200 دبیر می‌خواستیم تا کادر همین دبیرستان‌های ناقص شهرستان‌ها را پر کنیم؛ تقریبا 300 لیسانسیه ریاضی، لیسانسیه فیزیک و 40، 50 تا لیسانسیه زبان، ولی به جای 300 دبیر لیسانسیه تنها 7 نفر آمدند. خب ما که این‌قدر از نظر کمبود دبیر در مضیقه هستیم، چطور دبیرستان‌های غیر دولتی از نظر کادر دبیری مجهز باشند؟ ممکن است عده‌ای باسواد بروند تدریس کنند، ولی معلمی یک حرفه است.
باید به‌صراحت بگویم از میان دیپلمه‌های متوسطه عده‌ای هستند که چون دبیر و وسایل نداشتند سواد ندارند. آیا می‌شود به این عده دیپلم داد، با وجودی که مقصر اصلی دستگاه فرهنگ است؟
 
دیپلم‌های قلابی موجب بر باد دادن ثروت کشور است! وزیر فرهنگ گفت: هر یک از شاگردان متوسطه در سال ده‌هزار ریال خرج دارد و سالی صدمیلیون تومان ضایعات داریم؛ چون سالی صدهزار از این قبیل جوانان وارد جامعه می‌شود. این کار موجب بر باد دادن ثروت کشور است.
وزیر فرهنگ افزود: سال آینده احتیاج به چندهزار لیسانسیه ریاضی، فیزیک و شیمی خواهیم داشت. برای این دانشسرا را منحل کردیم که کاملا برخلاف این آرزوی ما بود. این درست نیست ما دانشسرایی درست کنیم برای یک جغرافیایی محض! یا یک روان‌شناسی محض! درحالی‌که اینها هفته‌ای یکی دو ساعت بیشتر درس نمی‌دهند.
نظر وزارت فرهنگ دو مطلب است: یکی آموزش ابتدایی برای اینکه همه افراد حیثیت انسانی کسب کنند؛ دیگری تربیت افرادی که مورد احتیاج دستگاه‌های مختلف مملکت است. این دو وظیفه به عهده وزارت فرهنگ می‌باشد. اگر غیر از این کاری بکنیم، تجملات است.
 
اول زبان رسمی خودمان را به بچه‌ها یاد بدهیم بعد زبان خارجی! باید اجازه داد اول زبان رسمی خودمان را به بچه‌ها یاد داد بعد زبان خارجی! البته بد نیست ما عده‌ای را داشته باشیم که حتما زبان سرخ‌پوستان مکزیک را بدانند، ولی باید اول دو اصل بالا را انجام بدهیم.1
  بنای سفارت انگلیس با مصالح ایرانی ساخته می‌شود آن وقت وزارتخانه‌ها مصالحشان را از خارج می‌آورند! روزنامه «کیهان» در سرمقاله امروز خود نوشت: شما که هر روز از برابر سفارت انگلیس می‌گذرید هیچ به بنای جدید باعظمتی که ساخته‌اند دقت کرده‌اید؟ سفارت آمریکا، فرانسه و ترکیه و به نظرم آلمان و ایتالیا نیز همین طور است. مثل اینکه شعار رستاخیز ملی ما را درباره «ایرانی جنس ایرانی بخر» خارجی‌ها معقول و منطقی‌تر دیده‌اند و فکر کرده‌اند در مملکتی که تمام مصالح بنایی موجود است چرا مصالح را از خارج بیاورند.
ولی وزارتخانه‌های ما تمام مصالحشان را از خارج آورده‌اند و اگر تمامش را مبالغه باشد چیزهای مهمش را از بیرون آورده‌اند... . از پنجاه سال به این طرف اشخاص به فکر ترویج امتعه وطنی و دمیدن روح ملیت در ملت ایران هستند، اما هنوز مراکز گردش مملکت برای تظاهر و خودنمایی همه چیز خارجی را به همه چیز ایرانی ترجیح می‌دهند، ولی خارجیانی که در ایران هستند رعایت می‌کنند و حتی‌الامکان اشیای داخلی ایران را استعمال می‌کنند.
  محاکمه بزرگ در ماه اسفند شروع می‌شود/ در راه آهن به اسم کارگرانی که وجود نداشتند حقوق می‌گرفتند! روزنامه «کیهان» نوشت: وزیر دادگستری دیروز گفت یکی از بزرگ‌ترین محاکمات در تاریخ دادگستری ایران قبل از پایان سال جاری، یعنی در ماه اسفند، در تهران شروع می‌شود. این محاکمه مربوط است به عده‌ای از کارمندان راه آهن که متهم به سوء استفاده‌ای در حدود 160 میلیون ریال از صندوق دولت هستند.
وی افزود: جریان امر قریب به دو سال پیش مطرح شد و در همان وقت بیش از 27 نفر از کارمندان راه آهن توقیف شدند و از آنها بازپرسی به عمل آمد. دستگیرشدگان در طی بازپرسی افشا کردند که در راه آهن به عنوان کارگرانی که هرگز وجود نداشته‌اند حقوق دریافت می‌شده است.
باهری همچنین گفت: چند پرونده اتهامی در مورد وزیران سابق به دادگستری رسیده که در هیئت معتمدان به آن رسیدگی خواهد شد.2
  زلزله در آبگرم همدان به اکثر خانه‌ها آسیب رساند روزنامه «اطلاعات» به نقل از خبرنگار خود نوشت: ساعت 8:30 پریشب زلزله شدیدی در آبگرم و دهات تابعه اطراف حادث شد که موجب ترس و وحشت اهالی گردید.
با وقوع زلزله مردم سراسیمه از خانه‌ها بیرون ریختند و به کوچه‌ها و صحراهای اطراف رفتند. این زلزله شدید مدت 30 ثانیه به طول انجامید و از نوع زلزله افقی بود. خوشبختانه این زلزله تلفاتی وارد نیاورد، ولی اغلب ساختمان‌های آبگرم و دهات اطراف شکست خورده و آسیب رسید.3
 
روزنامه اطلاعات، 19 آبان 1342، صفحه 1.
https://iichs.ir/vdci.uavct1apqbc2t.html
iichs.ir/vdci.uavct1apqbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما