توضیحات وزیر فرهنگ درباره لایحه برقراری عایدی برای برادر کشته‌شده «اصلاحات ارضی»/ رد فوریت لایحه اصلاحی بودجه ۱۳۴۲ کل کشور در مجلس/ علم: برای مبارزه با فقر و خشکسالی به فارس آمده‌ام!/ وزیر کار: دیگر صحبت از سیر عادی ترقی نیست، به یک جهش بزرگ مبادرت کرده‌ایم!/ رئیس کل کنسرسیوم نفت در تهران/
16 آبان 1342
توضیحات وزیر فرهنگ درباره لایحه برقراری عایدی برای برادر کشته‌شده «اصلاحات ارضی» دکتر خانلری، وزیر فرهنگ، درباره لایحه برقراری عوایدی تیمور عابدی در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفت: لایحه‌ای که خدمت آقایان تقدیم شده است درباره پرداخت کمک‌خرج تحصیلی به برادر مرحوم مهندس عابدی است. ملاحظه فرموده‌اند این لایحه فقط از نظر تحصیل مجوز قانونی برای پرداخت کمک خرج تحصیل است.
بنده از فرط مشغله‌ای که داشتم غفلت کردم زودتر حضورتان شرفیاب شوم. گفتند آقایان اشکالاتی داشته‌اند از نظر اینکه مدتش چقدر باشد و شرایطش چطور باشد و غیره. بنده خواستم این توضیح را عرض کنم که شرایط و مدت و غیره در مورد این شاگرد همان است که در مورد تمام شاگردهای رسمی دیگر که از دولت کمک‌خرج می‌گیرند اجرا می‌شود و در اینجا نخواستیم که او را از این مقررات معاف کنیم و فقط مادام‌العمر به او پول بدهیم. اگر نظر آقایان نمایندگان محترم باشد که در اینجا ما شرطی بگذاریم، هر شرطی در اینجا بگذاریم، ممکن است این معنی را به ذهن القا کند که شرایط دیگر درباره او مجری نیست. این اشکال پیش می‌آید؛ بنابراین بنده تصور می‌کنم که با عرض این توضیح که رسمیت دارد این شاگرد مثل همه شاگردهای دولتی تابع مقررات مربوط به آنها خواهد بود؛ یعنی اگر شاگرد دولتی باید تعهد برگشتن به دولت بدهد، این هم باید بدهد؛ اگر شاگردهای دیگر مدت معینی باید بمانند، یعنی اگر دو سال رد شدند او را به ایران برمی‌گردانند و کمک‌خرجشان قطع می‌شود، درمورد ایشان هم صادق است.
 
رد فوریت لایحه اصلاحی بودجه ۱۳۴۲ کل کشور در مجلس در جلسه امروز مجلس شورای ملی طرح لایحه اصلاحی بودجه 1342 کل کشور بابت اقساط مطالبات بین‌المللی آمریکا نیز مطرح شد، اما فوریت این لایحه از سوی نمایندگان رد و به کمیسیون ارجاع داده شد.
در این لایحه آمده است: برای پرداخت تعهدات گذشته دولت ایران بابت تفاوت تسعیر دلار در سال ۱۳۴۰ از طرف نمایندگان دولت شاهنشاهی با هیئت عمران بین‌المللی آمریکا در ایران قرار تقسیطی گذارده شده است که به همین منظور در سال گذشته مبلغ 402 میلیون ریال اعتبار ضمن ردیف (۱۳۳) بودجه سال ۱۳۴۱ کل کشور پیش‌بینی و تا حدود امکانات مالی قسمتی از اقساط مزبور پرداخت و چون برای پرداخت مبلغ 112 میلیون و 500 هزار ریال که در سال جاری باید تأدیه شود، در بودجه سال ۱۳۴۲ کل کشور اعتباری از این بابت پیش‌بینی نشده، ماده واحده زیر تقدیم می‌شود. متمنی است تصویب آن را به دولت ابلاغ فرمایند تا درپرداخت تعهدات مذکور اقدام شود.1
 
خروشچف: شوروی طالب بهترین مناسبات با ایران است نیکتا خروشچف، نخست‌وزیر شوروی، دیروز در گفت‌وگو با گروهی از بازرگانان و صاحبان صنایع متنفذ آمریکا برای ذکر نمونه حسن نیّت شوروی در زمینه همزیستی مسالمت‌آمیز گفت: کشور شوروی عزم راسخ دارد بهترین مناسبات حسن همجواری را با متفقین آمریکا از جمله ترکیه، یونان و ایران داشته باشد.
نخست‌وزیر شوروی در این مورد یادآور شد که لئونید برژنف، صدر هیئت‌رئیسه اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، برای یک دیدار رسمی به‌زودی به تهران می‌رود.2
  علم: برای مبارزه با فقر و خشکسالی به فارس آمده‌ام! روزنامه «کیهان» نوشت: ساعت 8 صبح امروز نخست‌وزیر برای یک بازدید سه‌روزه از عملیات عمرانی جنوب عازم شیراز گردید.
علم در فرودگاه شیراز گفت: من به امر شاهنشاه به فارس آمده‌ام تا با خشکسالی و فقر مبارزه کنم.
 
وزیر کار: دیگر صحبت از سیر عادی ترقی نیست، به یک جهش بزرگ مبادرت کرده‌ایم! عطاء‌الله خسروانی، وزیر کار، صبح امروز در اجتماع مدیران کل و رؤسای ادارات وزارت کار حضور یافت و درباره برنامه‌های آینده وزارت کار و وظایفی که این دستگاه به موازات انقلاب عظیم 6 بهمن بر عهده دارد مطالبی اظهار داشت.
وی گفت: با اصولی که با راهنمایی‌های مدبرانه شاهنشاه، ملت مورد قبول قرار داده و دولت به اجرای آن همت گماشته دیگر صحبت از سیر عادی ترقی و رشد مطرح نبوده و ما از لحاظ تاریخی به یک جهش بزرگ مبادرت کرده‌ایم. در این زمان تلاش و برنامه‌های وزارت کار متوجه این هدف خواهد بود که جمعیت فعال کشور به میزان دائم‌التزایدی به اشتغال درآمده و اشتغال مزبور به نحوی انجام پذیرد که شاغلین رشته‌های تولیدی اکثریت عظیم جمعیت مزبور را تشکیل دهند. به گفته وزیر کار، قسمت عمده تشکیلات وزارت کار برای تطبیق دادن با برنامه جدید تغییر خواهد یافت و دستمزد کارگران نیز مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد.3
  رئیس کل کنسرسیوم نفت در تهران روزنامه «اطلاعات» نوشت: به قرار اطلاع، جی ادیسون، رئیس کل کنسرسیوم نفت، از لندن وارد تهران شده است.
ادیسون تا 23 آبان در ایران خواهد ماند و برای هفته آینده به آبادان عزیمت خواهد کرد. اقامت ادیسون در آبادان نزدیک به یک هفته طول خواهد کشید. مسافرت ادیسون به ایران بااهمیت تلقی شده است.
وی رهبری کمپانی‌های نفتی را در مذاکرات لندن و مذاکرات قبلی کنسرسیوم با فواد روحانی برعهده داشت. مقامات متنفذ نفتی در تهران منتظر مذاکرات نیویورک هستند و پیش‌بینی می‌کنند که ظرف امروز و فردا توافق نهایی اعلام شود.4
 
روزنامه اطلاعات، 16 آبان 1342، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcc.xq4a2bq1xla82.html
iichs.ir/vdcc.xq4a2bq1xla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما