درباره حکم اعدام «طیب حاج‌رضایی» و «اسماعیل رضایی»/زنان در انجمن‌های ایالتی و ولایتی/53 هزار معلم لازم است/عملیات اکتشافی نفت در فلات قاره
26 مهر 1342
درباره حکم اعدام «طیب حاج‌رضایی» و «اسماعیل رضایی» «تهران‌مصور» نوشت: در این هفته دادگاه تجدید نظر شماره دو لشکر یک گارد مأمور رسیدگی به پرونده اتهامی متهمین واقعه 15 خرداد پس از 28 جلسه دادرسی که به مدت یک ماه به طول انجامید، طیب حاج‌رضایی 53 ساله و حاج اسماعیل رضایی 38 ساله را محکوم به اعدام کرد.
این دو نفر در دادگاه بدوی نیز محکوم به اعدام شده بودند، ولی امیر کریمخانی و فیض‌الله ایزدی سلحشور که آنها نیز در دادگاه بدوی از محکومین به اعدام بودند، به موجب رأی دادگاه تجدید نظر از اتهامات وارده برائت حاصل کردند و غلامرضا قائنی، یکی دیگر از محکومین به اعدام، در دادگاه بدوی به پانزده سال حبس محکوم شد. سایر متهمین که 9 نفر بودند از پانزده سال تا سه سال محکوم شدند.
  زنان در انجمن‌های ایالتی و ولایتی «تهران‌مصور» نوشت: به دنبال عضویت چند تن از بانوان ایرانی در مجلسین شورا و سنا گفته می‌شود که خانم‌ها در انجمن‌های ایالتی و ولایتی نیز، که طرح تصویب‌نامه آن در مهرماه سال گذشته در هیئت دولت تصویب گردید، شرکت خواهند نمود و موفقیت‌هایی به‌دست خواهند آورد.
بر اساس نوشته این نشریه «با شرکت و انتخاب بانوان در انجمن‌های ایالتی و ولایتی قسمت دیگری از حقوق ازدست‌رفته بانوان به آنها اعطا خواهد شد».
«تهران‌مصور» در گزارش دیگری نوشته است: «شرکت بانوان ایرانی در مجلسین شورا و سنا و پیشرفت‌هایی که نصیب بانوان ایرانی شده در محافل سیاسی این فکر را به‌وجود آورده که در کابینه آینده ممکن است حداقل یک زن شرکت داشته باشد. گفته می‌شود بانویی که در کابینه شرکت خواهد کرد ممکن است وزیر مشاور و یا وزیر بهداری باشد. هم‌اکنون نام چند تن از بانوان استاد دانشگاه تهران برای احراز یکی از این پست‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است».
 
53 هزار معلم لازم است دکتر خانلری، وزیر فرهنگ، در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در حال حاضر 22 درصد بودجه کشور صرف فرهنگ می‌شود و کل بودجه فرهنگ یک میلیارد و دویست میلیون تومان است.
به گفته وی، در گزارشی که به حضور شاهنشاه تقدیم شده معروض گردیده است که وزارت فرهنگ برای تعمیم تعلیمات ابتدایی در سراسر کشور تا پنج سال دیگر به 53 هزار معلم، یعنی سالانه به ده‌هزار معلم، احتیاج دارد و بودجه و تشکیلات لازم باید برای این کار تأمین گردد.
فقط در سال جاری برای پر کردن کادر دبیران علوم شهرستان‌ها به 1200 دبیر لیسانسه احتیاج بود در صورتی که فارغ‌التحصیلان امسال دانشگاه‌ها جمعا چندصد نفرند.
  عملیات اکتشافی نفت در فلات قاره «تهران‌مصور» نوشت: با نزدیک شدن تاریخ ورود رئیس‌جمهوری فدرال آلمان به ایران، که تا دو هفته دیگر انجام می‎‌شود، فعالیت محافل اقتصادی و کمپانی‌های آزاد نفتی آلمان برای شرکت در عملیات اکتشافی نفت ایران بیشتر می‌شود؛ از جمله در این هفته دو نفر از نمایندگان کمپانی نفت آلمان که در مزایده منطقه یک آزاد نفتی ایران شرکت کرده‌اند به تهران آمده‌اند تا برای عملیات اکتشافی نفت در فلات قاره با دادن امتیازاتی نظر موافق شرکت ملی نفت ایران را جلب نمایند.1
 
 
https://iichs.ir/vdcd.s0j2yt0xna26y.html
iichs.ir/vdcd.s0j2yt0xna26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما