افزایش ده برابری معتادان!/ اسدالله علم: انجمن‌های ایالتی و ولایتی تشکیل می‌شود/ تأکید وزیر دادگستری بر مبارزه با فساد!/ ارتشبد آریانا: در ارتش مطلقا کاپیتولاسیون وجود ندارد!
16 مهر 1342
افزایش ده برابری معتادان! دکتر باهری، وزیر دادگستری، طی مصاحبه‌ای به قاچاقچیان مواد مخدر اعلام خطر کرد و گفت: به عقیده وزارت دادگستری اشخاصی که این آفت را به نحوی از انحا در مملکت شایع می‌کنند مستحق اعدام‌اند و حق حیات ندارند. راه هر گونه ارفاق قانونی هم به قاچاقچیان مواد مخدر بسته است.
باهری به شرح علت تقاضای تشدید مجازات قاچاقچیان اشاره کرد و گفت: بنده در ضمن مراجعه به آمار قسمت‌های مختلف وزارت دادگستری وقتی با آمار عملکرد مقامات تعقیبی نسبت به جرائم مربوط به تخلف از قانون منع کشت خشخاش و منع استعمال مواد افیونی مراجعه کردم واقعا وحشت کردم. پرونده‌‍‌هایی که در مورد خرید و  فروش یا استعمال هروئین و مرفین در همین دادسرای تهران تشکیل شده به نحو وحشت‌آوری افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: در ظرف یک سال بایستی بگویم که تعداد اشخاصی که به مناسبت آلودگی با هروئین و مرفین تحت تعقیب دادسرای تهران قرار گرفتند تا ده برابر افزایش پیدا کرده است.
وزیر دادگستری افزود: با کمال تأسف از مراحم شاهانه هم در مورد عفو مجرمان سوء استفاده شد و اشخاصی که نبایست عفو ملوکانه را شاملشان بکنند شاملشان کردند؛ البته این نظریه ارفاق یک سیاست جزائی خاصی بود در یک دوره خاصی از وزارت دادگستری، اما بنده بعد از مطالعه بسیار زیاد توجه کردم این سیاست اگر تعقیب بشود، معنی‌‎اش این است که اساسا قانون منع کشت خشخاش و منع استعمال مواد افیونی مسخ بشود و از بین برود.1
 
اسدالله علم: انجمن‌های ایالتی و ولایتی تشکیل می‌شود اسدالله علم، نخست‎‌وزیر، امروز طی مصاحبه‎ای به خبرنگار «کیهان‌‎اینترنشنال» گفت: قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی آماده تقدیم به پارلمان است و پس از تصویب مجلس دولت آن را به موقع اجرا خوهد گذاشت. لایحه قانون استخدام کشوری نیز آماده تقدیم به پارلمان شده است. 
علم در پاسخ به این سؤال که در صورت تشکیل مجدد کابینه غیر از اجرای لوایح شش‌گانه دولت برنامه تازه‌ای خواهد داشت یا نه و همچنین در مورد شکل کابینه آینده خود گفت: این امر بستگی به اراده شاهنشاه دارد که چه کسی را مأمور تشکیل دولت بفرمایند و چنانچه بار دیگر این مأموریت به عهده اینجانب محول گردید، البته برنامه‌های تازه‌ای دارم که آن را بعدا اعلام خواهم کرد.
 
تأکید وزیر دادگستری بر مبارزه با فساد! وزیر دادگستری امروز طی مصاحبه‌ای گفت: با توجه به بیانات افتتاحیه شاهنشاه در کاخ سنا در مورد دادگستری از امروز مشغول مطالعه برای تهیه طرح قوانین و آیین‌نامه‌هایی برای اعمال قاطعیت و سرعت در کار دادگستری و مبارزه بیشتر با فساد شده است.
وی افزود: این مطالعه قریبا به اتمام می‌رسد و دولت پس از آماده شدن طرح‌های مزبور آن را برای تصویب تقدیم پارلمان خواهد کرد.
 
ارتشبد آریانا: در ارتش مطلقا کاپیتولاسیون وجود ندارد! صبح امروز هفتمین جلسه محاکمه ارتشبد هدایت و سایر متهمان به سوء استفاده در مورد خرید خانه‌های موقت ارتش به ریاست تیمسار ارتشبد بهرام آریانا تشکیل شد.
رئیس دادگاه در شروع جلسه گفت: قبل از شروع به دادرسی لزوما چند نکته را متذکر می‌شوم. از تریبون دادگاه نباید برای تبلیغات استفاده کرد؛ زیرا هرچند جنبه تبلیغاتی موضوع قوی‌‎تر باشد، ارزش قضائی و حقوقی آن کم می‌شود. کاپیتولاسیون مطلقا در ارتش نیست و فرماندی ارتش با شخص شاهنشاه بزرگ ارتشتاران است و  فرماندهان با کمال قدرت فرماندهی می‌کنند و مستشاران خارجی یک مشاور بیش نیستند.
من از متهمین و وکلا تقاضا دارم از بیان این مطالب خودداری کنند؛ زیرا گفتن بعضی از نکات مانند کاپیتولاسیون بسیار ناگوار است و احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کند.2
 
روزنامه اطلاعات، 16 مهر 1342، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdce.z8vbjh8ww9bij.html
iichs.ir/vdce.z8vbjh8ww9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما