پنج‌هزار ژاندارم استخدام می‌شود/ استخدام 8823 معلم/ آغاز کار مجلسین/ «مجلس ایران از اولین پارلمان‌هایی خواهد بود که قرارداد اتمی را تصویب می‌کند»!/ رئیس دانشگاه تهران: تعلیمات متوسطه کنونی فاقد ارزش است و باید دگرگون شود!/ موافقت‌نامه ایران و بازار مشترک پاراف شد/
4 مهر 1342
پنج‌هزار ژاندارم استخدام می‌شود روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب هیئت دولت با تصویب تصویب‌نامه‌ای به ژاندارمری کل کشور اجازه داده که پنج‌هزار ژاندارم استخدام نماید.
چون از روز 1 مهرماه به موجب تصویب‌نامه هیئت دولت، سازمان مرزبانی و گارد مرزی و وظایف مربوطه به این سازمان‌ها به عهده ژاندارمری گذاشته شده است، استخدام این عده ژاندارم نیز به منظور اجرای تصویب‌نامه مردادماه هیئت دولت می‌باشد که در آن ذکر شده است ژاندارمری مجاز است به جای درجه‌داران و افراد وظیفه که از خدمت مرخص می‌شوند، در حدود اعتبارات ژاندارم استخدام نماید.
 
استخدام 8823 معلم روزنامه «اطلاعات» نوشت: از ساعت 5 بعد از ظهر دیروز جلسه هیئت دولت در کاخ نخست‌وزیری تشکیل شد. اداره این جلسه را دکتر خوشبین، وزیر مشاور، عهده‌دار بود.
در این جلسه تصویب‌نامه مربوط به استخدام در حدود هشت‌هزار آموزگار و دبیر برای وزارت فرهنگ و همچنین آموزگاران لازم برای مدارس ایرانی خارج از کشور مورد تصویب قرار گرفت.
در این طرح هیئت دولت تقاضا شده است علاوه بر استخدام تعداد پنج‌هزار نفر فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌های تربیت معلم تهران و مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، فارغ‌التحصیلان دانشسراهای عالی نیز به عنوان دبیر به استخدام وزارت فرهنگ درآیند.
اعتبار استخدامی این عده از محل اعتبارات سازمان برنامه که در اختیار وزارت فرهنگ قرار خواهد گرفت تأمین خواهد شد.
 
آغاز کار مجلسین روزنامه «اطلاعات» نوشت: بامداد امروز اولین اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس بیست‌ویکم تسلیم دفتر کل مجلس شورای ملی شد و به این ترتیب از امروز مجلس عملا کار خود را آغاز کرد و به همین مناسبت امروز درهای بزرگ عمارت بهارستان که بیش از دو سال بسته بود باز شد.
نمایندگان امروز، پس از تسلیم اعتبارنامه‌های خود به تالار جلسه علنی رفتند و به راهنمایی کارکنان مجلس صندلی‌های خود را انتخاب کردند. اغلب کرسی‌های مجلس شورای ملی تاکنون به وسیله نمایندگانی که هنوز اعتبارنامه‌هایشان به مجلس نرسیده رزرو شده است.
کرسی‌های تالار جلسه علنی مجلس سه قسمت و یا سه جناح تقریبا مجزا دارد که به وسیله دو راهرو از یکدیگر مشخص می‌شود. در حال حاضر جناح راست کرسی‌های پارلمان به وسیله حسنعلی منصور، لیدر گروه مترقی، برای اعضای این گروه در مجلس رزرو شده است و کرسی خود آقای منصور در ردیف جلوی این جناح و بلافاصله بعد از صندلی وزرا قرار دارد.
قسمتی از کرسی‌های جناح وسط مجلس نیز به وسیله آقای قراچورلو، نماینده تهران و مدیر کل سابق وزارت کار، برای نمایندگان کارگران ذخیره شده است و بقیه نمایندگانی که تاکنون برای خود جا ذخیره کرده‌اند به طور پراکنده قرار گرفته‌اند. روزنامه‌نگاران نیز ردیف اول کرسی‌ها را رزرو کرده‌اند. در میان این عده کارت ویزیت آقایان مهندس والا، دکتر الموتی و عباس شاهنده که بر کرسی‌ها نصب شده دیده می‌شود.
همچنین جناح چپ تالار جلسه علنی اختصاص به نمایندگان کشاورزان و مأموران سابق اصلاحات ارضی که به نمایندگی انتخاب شده‌اند داده شد و به این ترتیب در مجلس بیست‌ویکم سه جناح روشنفکران، کارگران و کشاورزان مشخص خواهد بود.1
  «مجلس ایران از اولین پارلمان‌هایی خواهد بود که قرارداد اتمی را تصویب می‌کند»! دیشب رادیو مسکو گفتاری درباره امضای قرارداد قطع آزمایش‌های اتمی از طرف شوروی و آمریکا و استقبال مردم ایران از امضای این قرارداد پخش کرد و گفت: در اعلامیه‌ای که بعد از پاراف قرارداد مسکو از طرف دولت‌های اتحاد شوروی، ایالات متحده آمریکا و انگلستان منتشر گردید اظهار امیدواری شد که کشورهای دیگر هم به این قرارداد ملحق شوند.
اکنون که انتخابات مجلس شورا و مجلس سنای ایران پایان یافته می‌توان امیدوار شد که پارلمان ایران از جمله نخستین پارلمان‌هایی خواهد بود که این قرارداد را تصویب کند.
  رئیس دانشگاه تهران: تعلیمات متوسطه کنونی فاقد ارزش است و باید دگرگون شود! دکتر صالح، رئیس دانشگاه تهران، دیروز طی نطقی که در انجمن پیشرفت مدیریت ایراد کرد گفت: یکی از وظایف مهم دانشگاه تربیت مدیران لایق است. برای اقدام به چنین کاری لااقل در دانشگاه باید سنت‌های کهنه را شکست. البته این کار مشکل است؛ وقتی که می‌‎کوشید سنت‌ها را بشکنید دچار معضلاتی می‌شوید؛ چنان‌که من در دانشگاه دچار چنین مشکلاتی شده‌ام و لیکن دارم سنت‌ها را می‌شکنم.
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: دانشگاه باید کسانی را تربیت کند که ملت به آنها نیاز دارد؛ مانند مدیران لایق، طبیب، کشاورز و غیره، اما زمانی دانشگاه در این کارها موفق خواهد شد که وضع تعلیمات متوسطه به کلی دگرگون شود؛ زیرا تعلیمات متوسطه کنونی فاقد ارزش است و مبتنی است بر حفظ کردن مطالب. سیستم تعلمیات متوسطه باید به کلی عوض شود و این کار مستلزم آن است که یک وزیر فرهنگ پنج سال لااقل سر کار باشد تا این برنامه را اجرا کند.2
  موافقت‌نامه ایران و بازار مشترک پاراف شد خسرو هدایت، سفیر کبیر ایران در بروکسل، و دکتر گنتر سلیگر، مدیر کل کمیته امور خارجی بازار مشترک اروپا، امروز قرارداد تجاری جدید ایران و بازار مشترک را پاراف کردند.
قرارداد مزبور که دیروز از طرف شورای وزیران بازار مشترک به تصویب رسیده بود به زودی امضا خواهد شد.
طبق قرارداد مزبور بازار مشترک تعرفه واردات فرش، خاویار، خشکبار و کشمش ایران را تقلیل خواهد داد. علاوه بر این یک سهمیه وارداتی مخصوص برای کشمش به ایران داده خواهد شد. موافقت‌نامه ایران و بازار مشترک مدت سه سال اعتبار خواهد داشت و بعد از آن نیز قابل تمدید خواهد بود.
این قرارداد از نظر بازار مشترک قدمی در جهت اتخاذ یک سیاست بازرگانی مشترک از طرف شش کشور عضو می‌باشد. علاوه بر این قرارداد نشانه تمایل بازار مشترک به همکاری با کشورهای غیر عضو می‌باشد.
موافقت‌نامه ایران و بازار مشترک به ایران امکان می‌دهد که با کالاهای مشابه یونانی و ترک که طبق موافقت‌نامه‌های وابستگی دو کشور مزبور با بازار به کشورهای عضو صادر می‌کنند رقابت کند.3
 
روزنامه اطلاعات، 4 مهر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcd.50j2yt0f9a26y.html
iichs.ir/vdcd.50j2yt0f9a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما