انحلال 5  اداره وزارت کشور/تصمیم بازار مشترک به امضای قرارداد تجاری با ایران/تمدید حکوت نظامی در تهران و حومه/ادامه مذاکرات نفتی در لندن
3 مهر 1342
انحلال 5  اداره وزارت کشور روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب مهدی پیراسته، وزیر کشور، در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره سازمان جدید وزارت کشور مطالبی در اختیار خبرنگاران گذاشت.
وزیر کشور گفت: در چندین سال اخیر که در سمت‌‎های مختلف در وزارت کشور سروکار داشتم به این نتیجه رسیدم که «سازمان اداری کشور» وزارت کشور به هیچ وجه با وظایف آن متناسب نیست.
هدف من از سازمان جدید ایجاد یک هسته مرکزی فعال در پایتخت است. این هسته مرکزی وظیفه دارد که برای هر استان با ذکر جزئیات و پس از مشورت با آقایان استانداران برنامه عمرانی یک‌ساله تنظیم کند.
وزیر کشور افزود: به دنبال قدم‌هایی که در این مورد برداشتیم امروز انحلال اداره کل امور شهرداری‌ها، اداره کل بازرسی، اداره امور اجتماعی و رفاه عمومی، اداره امور عمومی و اداره انتخابات را اعلام می‌نمایم.
وظایف این ادارات منحله در شش اداره امور استانی متمرکز می‌شود که به صورت فعال امور مختلف مربوط به استان‌ها را انجام دهند.
 
تصمیم بازار مشترک به امضای قرارداد تجاری با ایران روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب آقای دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، پس از یک مسافرت سه‌هفته‌ای به اروپا به تهران بازگشت.
عالیخانی در فرودگاه پیرامون مسافرت خود به خبرنگاران گفت: قرار بود امروز (سه‌شنبه 2 مهر) در بروکسل قرارداد ایران را با بازار مشترک به امضا برسانم، ولی متأسفانه قرارداد هنوز به زبان‌های مختلف که معمولا باید ترجمه شود نشده بود و به همین جهت قرار شد این کار بعدا انجام شود.
«خبرگزاری فرانسه» نیز طی گزارشی اعلام کرد: وزیران خارجه شش کشور عضو بازار مشترک اروپا تصمیم گرفتند امروز قرارداد بازرگانی ایران و بازار مشترک اروپا را پاراف کنند. به موجب این قرارداد بازار مشترک در تعرفه و بعضی کالاهای صادراتی ایران از قبیل فرش، خاویار، کشمش و برگه زردآلو امتیازاتی قائل خواهد شد.
مدت قرارداد ایران و بازار مشترک دو سال است و قابل تمدید نیز می‌باشد. این اولین قراردادی است که بازار مشترک در این زمینه با یک کشور خارجی امضا می‌کند.1
  تمدید حکوت نظامی در تهران و حومه سخنگوی فرماندار نظامی گفت: هیئت وزیران در جلسه سی‌ام شهریورماه تصویب نمودند که حکومت نظامی تهران وحومه تا آخر مهرماه تمدید گردد.
  ادامه مذاکرات نفتی در لندن روزنامه «کیهان» نوشت: منابع نفتی لندن دیروز خاطرنشان ساختند که مذاکرات میان کنسرسیوم و نمایندگان ایران برای تغییر اساسی حق‌الامتیاز نفت هنوز در لندن ادامه دارد.
مذاکرات میان نمایندگان هشت کمپانی نفتی و فواد روحانی، نماینده ایران در لندن، از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده است. روحانی ضمنا دبیرکل سازمان اوپک است.
منابع لندن معتقدند که پس از مبادله نظریات مختلف احتمال دارد که اعلامیه مختصری منتشر گردد.
مسئله اساسی در مذاکرات لندن بهره مالکانه‌ای است که کشورهای صاحب نفت خواستار دریافت آن هستند.
این گزارش می‌افزاید: هیئتی مرکب از دو نفر از مدیران شرکت ملی نفت و دو تن از اعضای عالی‌رتبه آن شرکت برای بررسی ایجاد پالایشگاه تهران به آمریکا عزیمت کردند.
دو تن از اعضای هیئت آقایان مهندس نقوی، عضو هیئت مدیره شرکت ملی، و دکتر  فلاح، رئیس سازمان توسعه فنی و تحقیقات نفت، چند روز قبل به آمریکا مسافرت کردند و دو نفر دیگر نیز امروز عازم لندن شدند تا از آنجا رهسپار آمریکا شوند.
این هیئت طی مسافرت دو هفته‌ای خود به آمریکا با مقامات شرکت فلو، که نماینده کنسرسیوم آلمانی ـ فرانسوی طراح و نصب‌کننده پالایشگاه نفت تهران می‌باشد، تماس گرفته و در زمینه طرح نهایی پالایشگاه و سایر مسائل مربوط به ایجاد پالایشگاه مذاکرات لازم را به عمل خواهند آورد.2
 
روزنامه اطلاعات، 3 مهر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcj.aeofuqev8sfzu.html
iichs.ir/vdcj.aeofuqev8sfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما