« با خرید سبزه از ایران مسئله بازرگانی با ژاپن حل خواهد شد»!/فول‌تایم مانع ابراز عقاید سیاسی استادان نیست/فرستاده کندی به ایران می‌آید/اخطار شدید اوپک به کمپانی‌های نفتی/برگزاری دادگاه تجدید نظر 15 خرداد/انتشار گزارش وزارت اقتصاد در مورد گمرک/
23 شهریور 1342
« با خرید سبزه از ایران مسئله بازرگانی با ژاپن حل خواهد شد»! روزنامه «اطلاعات» نوشت: دکتر ضیائی، معاون وزارت اقتصاد، گفت: مذاکرات نهایی ما با نمایندگان ژاپن در مورد موافقت‌نامه بازرگانی دو کشور به مرحله توافق رسید و در این هفته پیشنهادهای ژاپن بر اساس مذاکراتی که تاکنون صورت گرفته است کتبا تسلیم وزارت اقتصاد خواهد شد.
وی افزود: تنها موردی که تا روز پنجشنبه وضع آن برای ما روشن نبود میزان خرید سبزه بود؛ زیرا وزارت اقتصاد علاقه‌مند بود که این میزان تا حدود ده‌هزار تن افزایش یابد. اکنون خوشبختانه در این مورد نیز توافق شده است و ژاپن با وجود مشکلاتی که دارد مقداری از سبزه ایران را خریداری خواهد کرد.
تصور می‌رود مذاکرات نهایی برای انعقاد موافقت‌نامه ایران و ژاپن در اواخر این هفته یا هفته آینده آغاز شود.
به این ترتیب مسئله بازرگانی ایران و ژاپن، که مدت‌ها بلاتکلیف مانده بود، حل خواهد شد و از این راه فعالیت جدیدی برای عده زیادی از صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات ژاپن شروع خواهد گردید.
  فول‌تایم مانع ابراز عقاید سیاسی استادان نیست روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز دکتر کی‌نیا، مدیرکل دبیرخانه دانشگاه تهران، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در مورد اینکه آیا طبق طرح جدید فول‌تایم، به استادان و اعضای کادر آموزشی اجازه فعالیت‌های سیاسی داده خواهد شد یا خیر گفت: ما جلوی فعالیت‌های سیاسی اساتید را نگرفته‌ایم و آنان در ابراز هر نوع عقیده آزاد هستند. فقط ما به افرادی که می‌خواهند فول‌تایم (تمام‌وقت) بشوند اجازه اشتغال به کارهای سیاسی و گرفتن دستمزد در مقابل آن را نداده‌ایم.
وی افزود: تاکنون علاوه بر دانشکده‌های علوم، دامپزشکی و کشاورزی که آمادگی خود را برای اشتغال به کار تمام‌وقت اعلام کرده‌اند، عده زیادی از اساتید تقاضای کار تمام‌وقت را کرده‌اند.
  فرستاده کندی به ایران می‌آید «آسوشیتدپرس» نوشت: پریزیدنت کندی دیپلمات برجسته وزارت خارجه، الکسیس جانسون را به عنوان نماینده شخصی خود برای شرکت در مراسم تأسیس مالزی به کوالالامپور می‌فرستد. وی با توقف کوتاهی در لندن یکسره به کوالالامپور خواهد رفت و بعد دو روز در بانکوک و سپس در دهلی و کراچی و تهران متوقف خواهد کرد.
وی در تهران درباره وضع خاورمیانه مذاکره خواهد کرد.
قبلا قرار بود معاون دیگر وزارت خارجه، راجر هیلرمن، به این سفر برود، اما به مناسبت بحران ویتنام جانسون به جای او به کوالالامپور خواهد رفت.1
  اخطار شدید اوپک به کمپانی‌های نفتی روزنامه «کیهان» نوشت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک امروز اعلام کرد که کمپانی‌های نفتی و کشورهای مصرف‌کننده نباید انتظار داشته باشند که از نفت خاورمیانه به قدری درآمد به‌دست آورند که بتوانند از این درآمد برای فعالیت‌های اکتشافی نامحدود خود در سایر کشورها استفاده کنند.
سازمان مزبور طی بیانیه‌ای که دیروز در ژنو انتشار داد، ضمن اشاره به موضوع قیمت‌گذاری، به‌شدت ابراز نگرانی کرده که کمپانی‌های عامل نمی‌توانند بهای نفت را به نحوی قیمت‌گذاری نمایند که حقوق صاحبان اصلی نفت را بدون اطلاع قبلی ضایع سازند.
این گزارش اوپک هنگامی انتشار یافته که چند روز بیشتر به آغاز مذاکرات بین فواد روحانی، دبیر کل اوپک، و نمایندگان هشت کمپانی بزرگ نفتی در لندن باقی نمانده است. این مذاکرات قرار است درباره افزایش حق امتیاز کشورهای خاورمیانه صورت گیرد.
اوپک اظهار داشته است که ادعای کمپانی‌های نفتی مبنی بر شکست فعالیت‌های آنها در پرو، اکوادور و پاپووا نمی‌تواند مجوزی برای کسب درآمد هنگفت این کمپانی‌ها در خاورمیانه باشد.
اوپک اضافه می‌کند: جای بسی تعجب است که کمپانی‌های نفتی می‌خواهند هزینه هنگفت فعالیت‌های اکتشافی بی‌نتیجه خود را با دریافت نفت ارزان‌قیمت خاورمیانه جبران کنند. این امر ممکن است برای کمپانی‌های نفتی معتدل و مطلوب باشد، ولی مسلما برای کشورهای صاحب نفت چنین نیست و دلیلی نمی‌بینند که درآمد نفت آنها صرف فعالیت‌های کمپانی‌های مزبور در خارج گردد.
  برگزاری دادگاه تجدید نظر 15 خرداد روزنامه «کیهان» نوشت: جلسه اول دادگاه تجدید نظر ویژه لشکر یک گارد مأمور رسیدگی به اتهامات متهمین واقعه 15 خرداد در ساعت 4:30 بعدازظهر روز پنجشنبه گذشته در پادگاه عشرت‌آباد به ریاست تیمسار سرلشکر امین‌زاده تشکیل گردید و پس از سؤال از هویت به وکلای مدافع اخطار شد که اگر درباره نقض پرونده یا حصول مرور زمان و یا صلاحیت دادگاه ایرادی دارند بیان نمایند.
وکلای مدافع شروع به بیان مطالب به عنوان ایراد به نقض پرونده نمودند که تا ساعت 6:30 بعدازظهر طول کشید.
  انتشار گزارش وزارت اقتصاد در مورد گمرک وزارت اقتصاد امروز پیرامون اقداماتی که به تازگی برای بهبود وضع گمرک جنوب و طرز کار مأموران بندر خرمشهر صورت گرفته است گزارشی منتشر کرد.
این اقدامات به دنبال سفر معاون گمرکی و اداری وزارت اقتصاد به بندر خرمشهر صورت گرفته است. در نتیجه بررسی‌های تازه معلوم شده است قسمت بیشتر نارضایتی مردم از دستگاه گمرک ناشی از طرز کار واسطه‌ها و دلال‌هاست.
در گمرک خرمشهر یک حق‌العمل کار که مرتکب تخلفاتی شده بود مورد تعقیب قرار گرفت و کارت حق‌العمل کاری او باطل شد. یکی دیگر از اقدامات تازه وزارت اقتصاد برای بهبود وضع گمرک خرمشهر بالا بردن میزان حقوق ارزیاب‌هاست.2
 
 
روزنامه اطلاعات، 23 شهریور 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcd.s0j2yt0fza26y.html
iichs.ir/vdcd.s0j2yt0fza26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما