دیدار شاه و ملک حسین/مذاکرات خصوصی شاه و ملک حسین!/جایگزینی کارمندان ایرانی با کارمندان خارجی شرکت نفت/وزیر خارجه ژاپن توضیح داد؛ دلیل مانع چهارساله در روابط تجاری دو کشور/سازمان برنامه از فرانسه وام می‌گیرد/فاصله عمیق بین صادرات و واردات کشور
18 شهریور 1342
دیدار شاه و ملک حسین روزنامه «اطلاعات» نوشت: غروب دیروز اعلیحضرت ملک حسین، پادشاه اردن هاشمی، و برادرشان والاحضرت امیرحسن و شریف حسین، نخست‌وزیر این کشور، در سر راه سفر به پاریس وارد تهران شدند و مورد استقبال نخست‌وزیر، وزیر دربار شاهنشاهی و مقامات مملکتی قرار گرفتند.
اعلیحضرت پادشاه اردن هاشمی دیشب با شاهنشاه ملاقات کردند و شام را میهمان شاهنشاه بودند.
به موجب اعلامیه رسمی که پس از عزیمت ملک حسین در امان انتشار یافت، پادشاه اردن در این سفر از اردن، ایران، فرانسه و انگلستان دیدن خواهد کرد. این نخستین‌بار است که رسما خبر سفر ملک حسین به ایران انتشار یافت؛ زیرا در اعلامیه رسمی که شب قبل انتشار یافته بود اشاره‌ای به دیدار ملک حسین از ایران نشده بود. هنگام حرکت پادشاه اردن سفرای کبار ایران و انگلستان و همچنین کاردار سفارت فرانسه در فرودگاه حضور داشتند.
  مذاکرات خصوصی شاه و ملک حسین! «خبرگزاری فرانسه» طی گزارشی اعلام کرد: بنا به اظهار منابع مطلع، پادشاه اردن در مدت توقف خود به طور خصوصی با شاهنشاه ایران گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. تقریبا همه‌ساله چنین مذاکراتی بین اعلیحضرتین صورت می گیرد.
  جایگزینی کارمندان ایرانی با کارمندان خارجی شرکت نفت امروز پس از یک هفته مذاکره بین نمایندگان شرکت ملی نفت و کنسرسیوم در لندن، اعلامیه‌ای صادر شد که حاوی مسائل مورد توافق است. این مذاکرات هر ساله دو بار در لندن و تهران انجام می‌پذیرد.
بر اساس اعلامیه منتشرشده در مدت معینی باید کارمندان خارجی شرکت‌های عامل نفت جای خود را به کارمندان ایرانی بدهند.
ترتیبی داده شده است که از طریق استخدام جدید با آموزش کارمندان موجود اقدامات جدی برای نیل به این هدف انجام گیرد.
در اجرای این منظور نیز در حدود سی نفر از بورسیه‌های شرکت ملی نفت در خارج از کشور به ایران مراجعت می‌نمایند و همچنین عده‌ای از دانشجویان دانشکده فنی آبادان که در سال جاری فارغ‌التحصیل شده‌اند، به شرکت‌های عامل نفت خواهند رفت.
 
وزیر خارجه ژاپن توضیح داد؛ دلیل مانع چهارساله در روابط تجاری دو کشور
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 11 دیشب، ماسا یوشی اوهیرا، وزیر امورخارجه ژاپن، برای یک اقامت 24 ساعته از پاریس وارد تهران شد.
ظهر امروز وزیر خارجه ژاپن به اتفاق سفیر کبیر آن کشور در تهران در کاخ نخست‌وزیری با اسدالله علم، نخست‌وزیر، ملاقات کردند و در این ملاقات پیرامون مسائل مربوط به روابط دو کشور مذاکراتی به عمل آمد.
آسوشیتدپرس گزارش داد: اوهیرا در ملاقات با نخست‌وزیر ایران درباره محدودیت ورود کالاهای ژاپن به ایران مذاکره می‌کند.
وزیر خارجه ژاپن دیشب در فرودگاه مهرآباد و هنگام ورود به تهران به مانعی که چهار سال است در روابط تجاری دو کشور پدید آمده اشاره کرد و گفت: این مانع از هنگامی ظاهر شد که ایران از پذیرفتن این امر که نفت ایران قسمتی از صادرات آن کشور است و بایستی در موافقت‌نامه توازن تجارتی به حساب آید خودداری نمود. ایران معتقد است که چون نفت به وسیله یک کنسرسیوم بین‌المللی در سراسر جهان به فروش می‌رسد نمی‌تواند یک کالای صادراتی ایران به ژاپن به حساب آید. یک منبع سفارت ژاپن گفت: اوهیرا این امر را با آقای علم مورد مذاکره قرار خواهد داد.1
  سازمان برنامه از فرانسه وام می‌گیرد روزنامه «کیهان» نوشت: سازمان برنامه مشغول تهیه طرح‌های لازم جهت اخذ وام از فرانسه است. یک مقام سازمان برنامه دراین‌باره اظهار داشت: دولت فرانسه با کمک به اجرای طرح‌های عمرانی ایران از طریق پرداخت وام موافق است و به همین مناسبت سازمان برنامه لیستی از طرح‌های مختلف ساختمانی ـ تجهیزاتی و صنعتی خود تهیه کرده است و به‌زودی آنها را جهت مطالعه به فرانسه ارسال می‌دارد.
طرح‌های ساختمانی مذکور شامل طرح‌های کوچک و بزرگ سدسازی و شبکه آبیاری است و طرح‌های تجهیزاتی آن برای توسعه و تجهیز بنادر و پروژه‌های صنعتی مذکور برای ایجاد و تکمیل صنایع لازم کشور می‌باشد.
بزرگ‌ترین طرحی که در لیست مذکور وجود دارد طرح ساختمان سد بزرگ زرینه‌رود در منطقه فارس است.
  فاصله عمیق بین صادرات و واردات کشور روزنامه «کیهان» در یادداشتی نوشت: بدون نظارت و ارشاد دولت و اتخاذ سیاست اقتصادی صریح و قاطع همیشه مردم به دنبال فعالیت‌هایی می‌روند که بدون زحمت و ابتکار و در اقصر زمان عایدی و درآمد بیشتری به‌دست آورند و نتیجه این فعالیت بدون نظارت، افزایش نرخ بهره و سفته‌بازی و فرار از پرداخت مالیات و اتلاف سرمایه‌ها در راه غیر صحیح می‌باشد.
وجود فاصله عمیق که بین اقلام وارداتی و صادراتی کشور وجود دارد و عدم تعادل پرداخت‌ها و عدم نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که برنامه رشد و توسعه اقتصادی ما هنوز نتوانسته است آهنگ طبیعی و سرعت لازم را به‌دست آورد. اگر رشد اقتصادی طبق ضرورت و تشخیص علمی پیش برود، بر میزان درآمد سرانه و قدرت خرید طبقات مردم و رونق اقتصادی و توسعه منظم سرمایه‎گذاری افزوده خواهد شد و می‌توان زمینه سالمی برای انجام برنامه‌های طولانی و ایجاد صنایع سنگین به‌وجود آورد.
به نظر ما همه شرایط و امکانات موجود ایجاب می‌نماید که برنامه ملی رشد و توسعه و برنامه‌های محلی و ناحیه‌ای با تجدیدنظر در شکل اداری برنامه‌ها با سرعت و دقت انجام شود.2
 
روزنامه اطلاعات، 18 شهریور 1342، ص 1
https://iichs.ir/vdcg.q97rak9qnpr4a.html
iichs.ir/vdcg.q97rak9qnpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما