لایحه تشویق صادرات تصویب می‌شود/سپهبد زاهدی درگذشت/کنسرسیوم حاضر به مذاکره با اوپک شد/انگلستان بزرگ‌ترین فروشنده کالا به ایران/تجدید نظر در قرارداد فروش خاویار به اروپا/لیستی که بر آتش مبارزات انتخاباتی آب سردی ریخت!
12 شهریور 1342
لایحه تشویق صادرات تصویب می‌شود مقارن ساعت یک صبح امروز دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، تهران را به سوی بروکسل ترک گفت.
دکتر عالیخانی در محوطه گمرک فرودگاه ضمن مصاحبه‌ای گفت: اولین خبر خوشی که می‌توانم به آقایان بدهم این است که در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت، لایحه تشویق صادرات تصویب خواهد شد. با تصویب این لایحه مهم یک قسمت اساسی از طرح‌های ما به خود صورت عمل می‌گیرد.1
 
سپهبد زاهدی درگذشت روزنامه «کیهان» نوشت: تیسمار سپهبد زاهدی، نخست‌وزیر اسبق و سفیر فوق‌العاده ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد، شب گذشته پس از چند روز کسالت که ناشی از سکته قلبی بوده در ژنو فوت کرده است.
نخست‌وزیر امروز اعلام کرد که جنازه سپهبد زاهدی با تشریفات خاصی از ژنو به تهران حمل می‌شود.
سپهبد زاهدی از چند سال قبل مبتلا به بیماری قلبی بود و چندین بار سکته قلبی کرد و توقف وی در ژنو به عنوان سفیر کبیر و نماینده ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل تا حدی نیز برای معالجه و استراحت بود.2
 
کنسرسیوم حاضر به مذاکره با اوپک شد وزارت دارایی طی اعلامیه‌ای که در اختیار نمایندگان جراید و رادیو گذاشت تأکید کرده است در نتیجه تذکرات مقامات موثر دولت ایران کنسرسیوم حاضر به مذاکره با اوپک شد. مذاکره با دبیرکل اوپک در هفته آخر شهریور صورت می‌گیرد.
در بخشی از این اعلامیه آمده است: «در نتیجه تذکرات مقامات مؤثر دولت ایران به نمایندگان کنسرسیوم نفت که چندی قبل به تهران آمده بودند شرکت‌های عضو کنسرسیوم نفت قبول کرده‌اند که با دبیر کل اوپک که بنا بر تصمیم دولت‌های عضو صلاحیت و اختیار مذاکره با شرکت‌های نفت را تحصیل نموده تماس گرفته و مذاکرات لازم درباره تصمیمات اوپک به عمل آید. این مذاکرات در هفته آخر ماه شهریور صورت خواهد گرفت».
در ادامه این اعلامیه آمده است: «وزارت دارایی خوشوقت است که تذکرات مفید مقامات مؤثر دولت ایران مورد قبول واقع شده و حل مشکلات موجود ممکن است از راه عادی صورت پذیرد».3
  انگلستان بزرگ‌ترین فروشنده کالا به ایران روزنامه «کیهان» نوشت: آمار بازرگانی خارجی ایران مربوط به شهریورماه سال گذشته امروز از طرف اداره کل آمار و بررسی‌های اقتصادی وزارت اقتصاد انتشار یافت. بر اساس این آمار در شهریورماه سال 1341 مجموعا 3 میلیارد و 500 میلیون ریال کالا از کشورهای مختلف به بازارهای ایران رسیده و متقابلا 618 میلیون ریال از اجناس صادراتی ایران به سایر کشورها صادر گردیده است.
در جدول مربوط  به واردات، انگلستان با فروش 747 میلیون ریال کالا به تجار ایران بزرگ‌ترین واردکننده کالا به ایران بوده و آلمان غربی در جدول صادرات با خرید 138 میلیون کالا از ایران در رأس خریداران خارجی قرار گرفته است. شوروی، انگلستان، آمریکا و سوئیس به ترتیب بعد از آلمان قرار دارند.
  تجدید نظر در قرارداد فروش خاویار به اروپا امروز اطلاع حاصل شد که در قرارداد فروش خاویار به اروپا تجدید نظر شده و قیمت خاویار سورکای درجه دوم به 50 درصد افزایش یافته و به قیمت سورکای درجه اول 20 درصد اضافه شده است و هم‌اکنون مظنه سورکای درجه یک 18/5 دلار و سورکای درجه 2 در حدود 12 دلار شده است.
تجدید نظر در قرارداد فروش خاویار به اروپا از طرف شیلات به واسطه افزایش قیمت غیر مترقبه سورکای درجه دوم در بازارهای اروپاست. امسال شیلات مقدار زیادی خاوریار به اروپا صادر کرد و چون قیمت سورکا در بازارهای اروپا بالا رفت شیلات ناگزیر شد که در قیمت آن تجدیدنظر کند که سرانجام هفته گذشته این کار عملی گردید.4
  لیستی که بر آتش مبارزات انتخاباتی آب سردی ریخت! مجله «خواندنی‌ها» در ستون «اخبار و شایعات درباره انتخابات» شماره امروز خود نوشت: انتشار لیست کاندیداهای انتخابات از طرف کنگره انتخاباتی چون آب سردی بود که بر آتش مبارزات انتخاباتی در تهران و سراسر کشور ریخته شد و آن همه شور و هیجان قبل از لیست ناگهان جای خود را به بهت و حیرت عمیقی داد.
لیست کاندیداهای «کنگره آزادزنان و آزادمردان ایران» برای همه کسانی که در جریان کار انتخابات بودند عجیب و غیر منتظره بود.
با اینکه قبلا پیش‌بینی می‌شد اسامی تازه و ناشناسی به عنوان نمایندگان کارگران و کشاورزان در این لیست آورده شود، کسی تصور نمی‌کرد که تعداد کاندیداهای تازه و ناشناس از کاندیداهای فعال و قدیمی و سرشناس بیشتر باشد و حتی کاندیداهای روشنفکران و دکترها و مهندس‌ها نیز از میان افراد گمنام برگزیده شوند.5
 

https://iichs.ir/vdcj.heofuqeyvsfzu.html
iichs.ir/vdcj.heofuqeyvsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما