توزیع اسناد مالکیت 9380 کشاورز در آذربایجان/شاه: مجلس باید انقلاب ملی را دنبال کند!/ارسنجانی: سوسیالیسم در دنیا رو به پیشرفت است/مذاکرات نخست‌وزیر عراق با سفیر ایران/اخبار و شایعاتی از انتخابات!/افرادی که امیدوارند و کسانی که سر سوزنی امید ندارند!/مشخص نیست شاغلین مقامات حساس پر درآمد برای چه قصد نمایندگی دارند؟!/هر روز محتاج‌تر می‌شویم!/در مقابل واردات روزافزون صادرات ما مواد اولیه است و احتیاج غرب به این مواد روز به روز در حال کاهش!
9 شهریور 1342
توزیع اسناد مالکیت 9380 کشاورز در آذربایجان روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 9 صبح امروز تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، برای توزیع اسناد مالکیت کشاورزان آذربایجان با هواپیما وارد تبریز شد.
 وزیر کشاورزی و همراهان ساعت دو و نیم بعد از ظهر برای توزیع اسناد مالکیت کشاورزان به محوطه باغ گلستان رفتند.
در ابتدای این مراسم مهندس بهبودی، رئیس اداره کل کشاورزی آذربایجان، ضمن گزارشی اظهار داشت: امروز 9380 نفر کشاورزان دهات اطراف مرند، اردبیل، سراب، مشکین‌شهر، تبریز، بستان‌آباد و چند دهستان دیگر اسناد مالکیت دریافت می‌نمایند. آنگاه توزیع اسناد مالکیت توسط تیمسار ریاحی، وزیر کشاورزی، انجام شد.
تمیسار ریاحی پس از اتمام توزیع اسناد گفت: روز اول مهرماه انجام مرحله اول اصلاحات ارضی را اعلام خواهیم کرد. تا آنجا که قانون اجازه می‌دهد پیش خواهیم رفت و موفقیت و پیروزی کم‌نظیری نصیب ما شده است. خارجیان که قبل از ما در این مورد اقدام کرده بودند متعجب هستند که چطور بدون ناراحتی این قانون مسیر طبیعی و عادی خود را می‌پیماید. این ثمره گران‌بهای اصلاحات را شاهنشاه به ما اعطا فرمودند.
 
شاه: مجلس باید انقلاب ملی را دنبال کند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو و والاحضرت ولیعهد در دانشکده افسری حضور یافتند و نمایندگان مردم سراسر کشور را که برای شرکت در کنگره ملی ائتلافی انتخابات در تهران اجتماع کرده‌اند به حضور پذیرفتند.
در این مراسم شاه طی سخنانی اظهار داشت: احتیاج به توضیحات زیادی نیست؛ زیرا اقداماتی که ما کردیم به اندازه کافی حلاجی شده است. آن کاری که نسبت به زارعین مملکت، کارگران مملکت، زن‌های مملکت، سایر طبقات مملکت شده است به اندازه کافی روشن شده و توضیحات نسبت به آن داده شده است. این اقدامات در تاریخ ما بی‌سابقه است و به تصویب ملت هم رسیده است، بنابراین از این لحاظ نگرانی نیست، ولی برای ادامه پی‌گیر و همه‌جانبه آن باید اضافه بر قوه مجریه که در این کار کوشا خواهد بود، قوه مقننه ایران نیز با همین روحیه کار را دنبال بکند و سیر تکاملی انقلاب ما به آهنگ موزون خودش ادامه بدهد. به این جهت اقداماتی که از طرف قوه مجریه لازم بود به صورت عمل در آمد.
حالا موقعی است که همان طوری که قبلا گفتم با همان روحیه‌ای که در 6 بهمن به پای صندوق رفتید، این دفعه نیز به پای صندوق‌ها بروید و برای انتخاب نمایندگانی که نماینده این نهضت بزرگ ملت ایران هست بشتابید. امیدوارم این روزهای تاریخی مملکت ما و این اجتماع تاریخی شما نتایج روشنی داشته باشد که عنقریب نمایان بشود، و شما زن‌های ایرانی و شما مردهای ایرانی به سمت هدف‌های مقدس ملی ما پیش بروید و این مملکت را تا حدودی که از عهده افراد ساخته باشد به اوج ترقی و تعالی و سعادت و رفاه و نیک بختی برسانید.1
 
ارسنجانی: سوسیالیسم در دنیا رو به پیشرفت است دکتر ارسنجانی، سفیر کبیر ایران در رم، بامداد دیروز از تهران عازم ایتالیا محل مأموریت خود گردید.
وی پیش از اعزام به رم در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: حزب کمونیست ایتالیا فوق‌العاده قوی است. امسال یعنی در انتخابات آوریل سال جاری یک میلیون رأی اضافه بر سال‌های گذشته آورد.
به گفته وی، سوسیالیسم در دنیا رو به پیشرفت است و در ایتالیا نیز این حکومت باعث پیشرفت اقتصادی شده است.
ارسنجانی درباره روابط دو کشور ایران و ایتالیا نیز گفت: سطح زندگی مردم ایتالیا بالا رفته و مردم توجه زیادی به قالی ایران کردند. امروز ایتالیا امکانات سیار وسیعی از لحاظ فنی و سرمایه دارد که اگر ما رویه صحیحی داشته باشیم و بخواهیم استفاده کنیم، من خیال می‌کنم می‌توانیم استفاده کنیم.
  مذاکرات نخست‌وزیر عراق با سفیر ایران روزنامه «کیهان» نوشت: قرار است تا یک هفته دیگر آقای زلزله، سفیر کبیر جدید عراق در ایران، از بغداد عازم ایران شود.
 پریشب از طرف سفارت کبرای ایران در بغداد ضیافتی به افتخار سفیر کبیر عراق در ایران ترتیب داده شده بود.
در این ضیافت احمد حسن البکر، نخست‌وزیر عراق، و گروهی دیگر از مقامات دولتی آن کشور و دیپلمات‌های خارجی مقیم بغداد شرکت داشتند.
در ضیافت مزبور دکتر مشایخ فریدنی، سفیر کبیر ایران در بغداد، با نخست‌وزیر و سایر مقامات عراقی راجع به روابط دو کشور مذاکره کرد. دکتر مشایخ فریدنی روز گذشته وارد تهران شد و قرار است طی این هفته برای معرفی و تقدیم گزارش‌های امور مربوطه به حضور شاهنشاه شرفیاب شود.2
  اخبار و شایعاتی از انتخابات! مجله «خواندنی‌ها» در ستون «اخبار و شایعات درباره انتخابات» نوشت: با تشکیل کنگره بزرگ انتخاباتی از نمایندگان مختلف مردم در سراسر کشور کار انتخابات به مرحله نهایی خود رسیده و انتشار لیست کاندیداهای کنگره در این هفته بسیاری از نکات تاریک را روشن خواهد کرد.
 
افرادی که امیدوارند و کسانی که سر سوزنی امید ندارند! روزنامه «دنیا» درباره کنگره انتخابات و وضع کاندیداها می‌نویسد: در جریان انتخابات این دوره کمتر کاندیدایی پول خرج می‌کند؛ زیرا تا امروز مسئله برای همه کاندیداها مبهم بوده و پس از آنکه کنگره انتخابات تکلیف همه را روشن نمود، دیگر کسی احتیاج به خرید رأی و تطمیع مأموران ندارد؛ چون اکثر کسانی که به طور غیر رسمی و در خارج جلسات کنگره و یا پس از بازگشت نمایندگان طبقات به شهرهای خود کاندیدای دهقانان یا کارگران و یا فرهنگیان و پیشه‌وران می‌شوند، موفقیت آنها حتمی است و آن عده که در حال حاضر نام خود را روی زبان‌ها انداخته‌اند ولی از طرف افراد و طبقاتی که در کنگره شرکت کرده‌اند کاندیدا نمی‌شوند به قدر سر سوزنی امید به موفقیت ندارند اگرهم میلیون‌ها ریال خرج انتخابات نمایند.
 
مشخص نیست شاغلین مقامات حساس پر درآمد برای چه قصد نمایندگی دارند؟! همچنان نظر بر این است کسانی که شاغل مقامات حساس می‌باشند و وجود آنها در دستگاه‌های دولتی ضروری است گرد انتخابات نروند و به کار خود در سازمان‌های دولتی ادامه بدهند و حتی در یک هفته قبل که چند نفر از شاغلین مقامات مهم برای شرکت در فعالیت‌های پارلمانی قصد استعفا داشتند و استعفانامه خود را هم تحریر نموده بودند به آنها توصیه شد از استعفا خودداری نمایند تا مسئله کاندیداتوری آنها روشن شود.
برای ما هنوز این معما حل نشد؛ برخی از صاحبان مشاغل که در ماه چهار تا هشت‌هزار تومان حقوق دولتی دریافت می‌کنند و در ساعات غیر اداری هم کارهای آزاد دارند، روی چه حسابی برای 2500 تومان حقوق وکالت مجلس از میز و صندلی و منشی مخصوص و پیش‌خدمت‌های دست به سینه و اتومبیل آخرین سیستم و پاداش‌های کلان که در آخر ماه و سال دریافت می‌کنند و یا مأموریت‌های داخل و خارج که توأم با فوق‌العاده‌های کلان است، دست می‌کشند؟ این معما شاید برای بسیاری از هم‌وطنان حل‌شده باشد، ولی برای ما حل‌شده نیست؛ چون می‌دانیم دیگر نمایندگی مجلس و این عنوان پرطمطراق آش دهان سوزی نمی‌باشد!
 
هر روز محتاج‌تر می‌شویم! دکتر حسین پیرنیا طی یادداشتی در «بورس ماهانه» که مجله «خواندنی‌ها» در شماره امروز آن را بازنشر کرده است، نوشت: سرعت پیشرفت اروپاییان و آنان که به تفکر علمی تسلط یافته‌اند روزافزون است؛ احتیاج ما ایرانیان مانند احتیاج هندیان و مصریان و زردپوستان و سیاه‌پوستان به آنها به همین سرعت افزایش می‌یابد.
جمعیت ما به سرعت زیاد می‌شود. در حال حاضر سالی نیم‌میلیون نفر جمعیت ما افزوده می‌شود. این جمعیت غذا، لباس، مسکن، کار، فرهنگ و بهداشت می‌خواهد. چند سال دیگر افزایش جمعیت سالانه ششصد، هفتصدهزار نفر خواهد بود. برای تأمین زندگی و کار جهت این اضافه جمعیت باید بیشتر تولید کنیم.
  در مقابل واردات روزافزون صادرات ما مواد اولیه است و احتیاج غرب به این مواد روز به روز در حال کاهش! در مقابل واردات روزافزون صادرات ما مواد اولیه است؛ در درجه اول نفت و بعد از آن محصولات کشاورزی، پنبه و پشم و پوست و روده و خشکبار و کشمش و خرما و...، اما دنیای صنعتی و جلوافتاده از راه تفکر علمی روزبه‌روز از شدت نیاز خود به مواد اولیه معدنی و کشاورزی می‌کاهد.
کشف طرق علمی برای افزایش محصول کشاورزی و تجدید نظر در سازمان بهره‌برداری به کشورهای اروپایی امکان داده و می‌دهد که احتیاجات خود را به محصولات کشاورزی از تولید داخلی یا از تولید سایر کشورهای اروپایی تأمین کنند، بازار مشترک اروپا، یعنی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای محصولات کشاورزی، به‌زودی از قسمت مهم واردات کشاورزی بی‌نیاز خواهد شد. تفکر علمی اروپایی روزبه‌روز از شدت احتیاج اروپا به صادرات ما می‌کاهد و روزبه‌روز احتیاج ما را به واردات از اروپا شدیدتر می‌سازد.
این است بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مسئله اجتماعی و اقتصادی و بین‌المللی عصر حاضر. در نتیجه این جریان، یعنی عقب‌ماندگی علمی و افزایش جمعیت، روزبه‌روز وضع اقتصادی کشور ما وخیم‌تر و زندگی هر فرد و هر خانواده ایرانی مشکل‌تر و تنگ‌تر می‌شود. برای بهتر مجسم ساختن وخامت وضع تغییرات واردات و صادرات کشور در هشت سال گذشته از ۱۳۳۳ تا 1340 را ملاحظه بفرمایید که تفاوت واردات و صادرات غیر نفتی ما به چه سرعت افزایش یافته است. [رک: تصویر 1]
 

میزان واردات و صادرات ایران در سال‌های ۱۳۳۳ تا 1340
 
برای مقابله با چنین وضع وخیم و آینده تاریک چه باید کرد؟ این سؤالی است که باید تمام هوش و حواس و تفکر متصدیان امور و متفکران و اقتصاددانان را به خود مشغول دارد، بسیار بجاست آنچه اندیشیده‌اند و راهی که جسته‌اند برای آگاهی عموم منتشر سازند و برای آینده این کشور چاره‌ای بیابند.3
 

https://iichs.ir/vdcc.mq4a2bqxela82.html
iichs.ir/vdcc.mq4a2bqxela82.html
نام شما
آدرس ايميل شما