پیام شاه به مناسبت سالگرد کودتای 28 مرداد!/ حکومت اکثریت به مفهوم واقعی برای اولین بار عملی خواهد شد!/ «بیکاری بزرگ‌ترین مشکلی که خود را به دولت و ملت نشان داده است»/ امروز بیکاری گریبان‌گیر همه طبقات است!/ استاندار فارس به‌شدت مجروح شد/
28 مرداد 1342
پیام شاه به مناسبت  سالگرد کودتای 28 مرداد!
ساعت 4 بعدازظهر امروز شاه به مناسبت دهمین سال «قیام ملی 28 مرداد»1 پیامی را از رادیو ایران فرستادند.
در بخشی از این پیام آمده است: در این ده سال، کشور و جامعه ما در کلیه شئون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، و در سایر شئون، چه از نظر ملی و چه از لحاظ بین‌المللی، به پیشرفت‌های عظیمی نایل شده که تاکنون در تاریخ ما سابقه نداشته است و بهترین گواه این ترقی ارقام و آمارهای مشخص و قاطعی است که هر یک از سازمان‌های اداری مملکت از کارهای این ده‌ساله خویش در دست دارند.
 
حکومت اکثریت به مفهوم واقعی برای اولین بار عملی خواهد شد!
برای اولین‌بار حکومت اکثریت به مفهوم و معنی واقعی خود، یعنی برای حفظ منافع حقه اکثریت در مملکت ما، عملی خواهد شد و این امر بی‌سابقه وضع اجتماع ایران را نسبت به گذشته به کلی دگرگون و زیر و رو کرده است.
در سه‌هزار سال تاریخ مدنی ما هیچ وقت سابقه نداشته است که این همه تحولات انقلابی همه‌جانبه در یک زمان و به این وسعت و قاطعیت صورت گرفته باشد. هیچ وقت در یک زمان این همه افتخار نصیب ملتی نشده و به همین جهت هیچ‌وقت نیز مسئولیت من و مسئولیت شما ملت ایران به این سنگینی نبوده است.2
 
«بیکاری بزرگ‌ترین مشکلی که خود را به دولت و ملت نشان داده است»/ امروز بیکاری گریبان‌گیر همه طبقات است!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: دکتر رابرت میسی، رئیس اداره عمران بین‌المللی آمریکا، در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی روزنامه «اطلاعات» اظهار کرده است: «در بیست سال آینده بزرگ‌ترین مشکل دولت ایران ایجاد کار برای جمعیت رو به افزایش این کشور خواهد بود. ظرف این مدت جمعیت ایران احتمالا دو برابر خواهد شد. به علاوه کشاورزی دیگر نمی‌تواند مانند گذشته برای سه‌چهارم جمعیت این کشور کار ایجاد کند.»
بدون ذره‌ای اغراق این مسئله‌ای که دکتر میسی مطرح کرده‌اند بزرگ‌ترین مشکل دولت ایران است و این را ما مکرر گفته‌ایم. میسی می‌گوید در 25 سال آینده چنین مشکل بزرگی پیش خواهد آمد، درحالی‌که ما عقیده داریم چند سالی است این مشکل بزرگ چهره خود را به دولت و ملت ایران نشان داه است. امروز در بین دردهای اجتماعی ما دردی عمومی‌تر و شاید بی‌درمان‌تر از بیکاری نیست. اجتماع ما دچار یک نوع بیکاری عام است یعنی کارگر از بیکاری می‌نالد، کاسب از بی‌کاری می‌نالد، تحصیل‌کرده از بیکاری می‌نالد و خلاصه بیکاری گریبان‌گیر همه طبقات است. تازه عده زیادی از مردم که به کارهایی از قبیل شانه‌فروشی، لنگ‌بدوشی، بلیت‌فروشی، طوافی و امثالهم اشتغال دارند و تصور می‌کنند که اسم این اشتغالات کار است اشتباه می‌کنند و آنها را نیز عملا باید جزء بیکارهای اجتماع به‌حساب آورد.3
 
استاندار فارس به شدت مجروح شد
ساعت 5 صبح امروز باقر پیرنیا، استاندار فارس، به اتفاق سرهنگ حریری، رئیس سازمان امنیت فارس، برای سرکشی با هلیکوپتر به فسا عزیمت کرد.
موقعی که هلیکوپتر استاندار و سرهنگ حریری در فسا به زمین نشست قبل از اینکه پروانه‌های آن از حرکت بیفتد، استاندار در هلیکوپتر را باز کرد تا پیاده شود، ولی در همین موقع پروانه‌های هلیکوپتر به سر و صورت استاندار اصابت کرد و استاندار به‌سختی مجروح گردید.
بر اساس این گزارش سر استاندار 17 بخیه خورده است و به‌‎زودی بهبود خواهد یافت.4
 

 
https://iichs.ir/vdce.n8vbjh8779bij.html
iichs.ir/vdce.n8vbjh8779bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما