...مرحوم سلیمان‌میرزا اسکندری ... قبل از رضاشاه لیدر آزادی‌خواهان و افکار چپ در ایران بود و رضاشاه برای اینکه او را شکست دهد با ابراز تمایل به جمهوری‌خواهی او را و بالنتیجه سیاست شوروی را به سوی خود جلب نموده وزیر معارف کابینه خود کرد و سپس با تظاهری از قیام مردم تهران فکر جمهوریت در نطفه خشک شد و موضوع خلع قاجاریه و سلطنت رضاشاه به میان آمد و سلیمان‌میرزا و دسته قوی حزب اجتماعیون او که اثر خاصی در سیاست ایران داشت از صحنه سیاسی طرد گردید.
ترفند رضاشاه برای حذف سلیمان‌میرزا و حزب اجتماعیون از صحنه سیاست ایران!
«...مرحوم سلیمان‌میرزا اسکندری ... قبل از رضاشاه لیدر آزادی‌خواهان و افکار چپ در ایران بود و رضاشاه برای اینکه او را شکست دهد با ابراز تمایل به جمهوری‌خواهی او را و بالنتیجه سیاست شوروی را به سوی خود جلب نموده وزیر معارف کابینه خود کرد و سپس با تظاهری از قیام مردم تهران فکر جمهوریت در نطفه خشک شد و موضوع خلع قاجاریه و سلطنت رضاشاه به میان آمد و سلیمان‌میرزا و دسته قوی حزب اجتماعیون او که اثر خاصی در سیاست ایران داشت از صحنه سیاسی طرد گردید.1»
 

سلیمان‌میرزا اسکندری رهبر حزب دموکرات
شماره آرشیو: 1-2868-4ع

پی نوشت:
 
1. ابوالحسن عمیدی‌ نوری،‌ یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم قرن اخیر تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)،‌ به کوشش: مختار حدیدی ـ جلال فرهمند،‌ ج2،‌ تهران: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران،‌ 1384، ص176. https://iichs.ir/vdch.qn-t23nxvftd2.html
iichs.ir/vdch.qn-t23nxvftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما