افشار پس از اشاره به محتویات پرونده، به من دستور داد با توجه به مطالب پخش شده از بی‌بی‌سی،‌ نسبت به عدم رعایت بی‌طرفی از سوی گردانندگان پخش فارسی این رادیو،‌ به آنها اعتراض کنم. و حسین اشراقی هم با تکان دادن سرش موافقت خود را با گفته افشار اعلام کرد...
مکانیزم عملکرد بی بی سی
 
دوشنبه 25 سپتامبر 1978 [3 مهر 1357]
"نزدیک ظهر امیرخسرو افشار به اتفاق حسین اشراقی در حالیکه پرونده قطوری حاوی مطالب پخش شده توسط برنامه فارسی بی بی سی را به همراه داشتند،‌ به سفارتخانه آمدند.
افشار پس از اشاره به محتویات پرونده، به من دستور داد با توجه به مطالب پخش شده از بی‌بی‌سی،‌ نسبت به عدم رعایت بی‌طرفی از سوی گردانندگان پخش فارسی این رادیو،‌ به آنها اعتراض کنم. و حسین اشراقی هم با تکان دادن سرش موافقت خود را با گفته افشار اعلام کرد.
در جواب افشار گفتم: «البته همانطور که دستور داده‌اید اقدام خواهم کرد. ولی اگر اجازه دارم نظر خودم را هم بگویم...». که افشار گفت: «حتماً‌!» و من ادامه دادم: «...طبق دلایلی که عرضه خواهم کرد،‌ اعتراض ما به بی‌بی‌سی اثر چندانی نخواهد داشت. به این شکل که: ما هرگز قادر نیستیم به آنها ثابت کنیم که در پخش مطالبشان یک طرفه عمل کرده‌اند. چون گرچه مقامات بی‌بی‌سی از این بابت اظهار تأسف خواهند کرد ــ و با اشتیاق فراوان نیز خود را آماده جلوگیری از انتشار گزارش‌های غیر واقعی نشان خواهند داد ــ ولی مطمئن باشید که نه آنها هرگز تقصیری را به گردن خواهند گرفت،‌ و نه ما خواهیم توانست ادعای خود را به صورتی که قابل قبولشان باشد،‌ به اثبات برسانیم. ضمناً‌ هم باید توجه داشته باشید که وزارت خارجه انگلیس هرگز از این بابت به بی‌بی‌سی فشاری وارد نخواهد آورد. چون در این صورت با حملات بی‌امان وکلای دست چپی در پارلمان انگلیس مواجه خواهد شد،‌ که این وکلا نیز به نوبه خود با مخالفین چپ‌گرای رژیم ایران ــ چه در ایران و چه در لندن ــ روابط بسیار نزدیکی دارند. و به این ترتیب،‌ ضمن آنکه ما به طور مسلم هیچ موفقیتی در راه تغییر سیاست و خط مشی بی‌بی‌سی به دست نمی‌آوریم،‌ بار دیگر حساسیت فراوان و نقطه ضعف شدید خویش نسبت به برنامه‌های بی‌بی‌سی را آشکار کرده‌ایم...».
افشار در پاسخ اظهاراتم گفت: «... ولی خواسته‌های دولت ایران در این مورد آنقدر صریح و روشن است که دیگر جائی برای شک و شبهه باقی نمی‌گذارد. به خصوص که آقای نخست‌وزیر نیز شخصاً‌ به من گفته که: اطمینان دارد پرویز راجی بهتر و مؤثرتر از همه می‌تواند مراتب اعتراض ما را به اطلاع مقامات بی‌بی‌سی برساند...»."1
 

مصاحبه مطبوعاتی محمدرضا پهلوی با خبرنگاران داخلی و خارجی در کاخ نیاوران
شماره آرشیو: 4004-4ع
 
پی نوشت:

1. پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، ترجمه: ح.ا.مهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول: 1364، صص267ـ268.

https://iichs.ir/vdcd.n0k2yt0x9a26y.html
iichs.ir/vdcd.n0k2yt0x9a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما