در روز دهم آذرماه، اعلیحضرت با دکتر احسان نراقی، نظریه‌پرداز و جامعه‌شناس ملاقات کردند. دکتر نراقی پیشنهادی به اعلیحضرت داده بود مبنی بر تشکیل شورای سلطنت. اعلیحضرت گفته بودند آدم زنده که وکیل و وصی نمی‌خواهد. نراقی گفت: «به هر حال، شما باید خودتان را مدتی کنار بکشید.
آدم زنده که وکیل و وصی نمی‌خواهد
آدم زنده که وکیل و وصی نمی‌خواهد
نظریه دکتر احسان نراقی
در روز دهم آذرماه، اعلیحضرت با دکتر احسان نراقی، نظریه‌پرداز و جامعه‌شناس ملاقات کردند. دکتر نراقی پیشنهادی به اعلیحضرت داده بود مبنی بر تشکیل شورای سلطنت. اعلیحضرت گفته بودند آدم زنده که وکیل و وصی نمی‌خواهد. نراقی گفت: «به هر حال، شما باید خودتان را مدتی کنار بکشید. تا وقتی که جنابعالی در ایران تشریف دارید، مردم آرام نخواهند نشست؛ زیرا در این دوران 25 ساله رنج فراوان کشیده‌اند و حاضر نیستند دوباره ناظر فساد و تباهی بر سر کار بودن حکومت‌های غیر مردمی باشند».
اعلیحضرت گفتند: «شما هم که حرف‌های دیگران را می‌زنید. به قدری از این حرف‌ها شنیده‌ام که خسته شده‌ام».
احسان نراقی در پاسخ گفته بود: «وضع سلطنت همانند شرکت ورشکسته است که باید مدیر آن برای رفع خستگی مدتی از مدیریت شرکت کنار برود و فرد یا گروهی را برای مدتی معین عهده‌دار وظایف آن کند».
پس از رفتن دکتر احسان نراقی، اعلیحضرت به من رو کردند و فرمودند: «این هم چیزی در چنته ندارد. فقط ادای فیلسوف‌ها و نظریه‌پردازها را در می‌آورد».1
 

احسان نراقی
شماره آرشیو: 869-8ع

پی نوشت:
1. امیراصلان افشار، سروها در باد: آخرین روزهای شاه در تهران، به تقریر امیر اصلان افشار، تهیه و تنظیم محمود ستایش، تهران، نشر البرز، 1378، ص 83. https://iichs.ir/vdcg.39trak9qtpr4a.html
iichs.ir/vdcg.39trak9qtpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما