جزئیاتی از مراسم تاج‌گذاری به روایت «سپید و سیاه»!/ اهمیت سفر نیکسون به روایت «سپید و سیاه»!/ اظهار تمایل دبیرکل اتحادیه عرب برای سفر به تهران!/ کابینه ترمیم نمی‌شود!/ گمانه‌زنی‌ها درباره سفیر ایران در آمریکا!/ در اقساط وام‌های دریافتی نماینده‌ها تخفیف داده می‌شود!/ دعوت «ایران نوین» از دیپلمات‌های معروف دنیا برای شرکت در کنگره حزبی!
۸ اردیبهشت 1346

جزئیاتی از مراسم تاج‌گذاری به روایت «سپید و سیاه»!

«سپید و سیاه» نوشت: مراسم تاج‌گذاری که در آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود یکی از باعظمت‌ترین حوادث معاصر تلقی خواهد شد.
اغلب رؤسای ممالک در این مراسم حضور خواهند داشت. جشن‌های تاج‌گذاری چند شبانه‌روز ادامه می‌یابد و علاوه بر آنکه گروه زیادی از زندانیان سیاسی و غیر سیاسی مشمول عفو قرار می‌گیرند و آزاد می‌شوند، به عده زیادی از کارکنان و کارگران سازمان‌های وابسته به دولت نیز به فراخور شغلی که دارند پاداش‌های نقدی یا اضافه کار پرداخت خواهد شد.[1]
 
محمدرضا پهلوی و در کنارش عبدالعلی بدره‌ای در روز تاج‌گذاری (4 آبان 1346)
محمدرضا پهلوی و در کنارش عبدالعلی بدره‌ای در روز تاج‌گذاری (4 آبان 1346)
شماره آرشیو: 417-8975ه
 
اهمیت سفر نیکسون به روایت «سپید و سیاه»!
«سپید و سیاه» نوشت: محافل سیاسی تهران برای مسافرت ریچارد نیکسون، شخصیت برجسته آمریکایی که معاون رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحده بود، به تهران ارزش فوق‌العاده‌ای قائل شده‌اند.
این محافل می‌گویند: مسافرت وی، که به دنبال مسافرت وزیر امور خارجه هند به ایران صورت گرفت، بی‌ارتباط با مسائلی نظیر جلوگیری از فعالیت‌های تسلیحاتی در شبه قاره هند نبوده است.
 
اظهار تمایل دبیرکل اتحادیه عرب برای سفر به تهران!
«سپید و سیاه» نوشت: در بعضی محافل گفته شد که عبد الخالق حسونه، دبیرکل اتحادیه عرب، اظهار تمایل کرده است به تهران بیاید و با مقامات ایرانی ملاقات و مذاکراتی انجام دهد.
اگرچه این موضوع مورد تأیید قرار نگرفته، ولی پیش‌بینی می‌شود بر فرض که مسافرت وی به ایران صورت بگیرد دارای جنبه‌های مهم و حساس از لحاظ ایران نخواهد بود.
 
کابینه ترمیم نمی‌شود!
«سپید و سیاه» نوشت: به دنبال شایعات مختلف مبنی بر ترمیم کابینه وخروج و اعزام دو وزیر به سفارت اکنون مسلم شده است که فعلا در کادر هیئت وزیران هیچ گونه تغییری داده نخواهد شد و سفیر ایران در آمریکا نیز از دیپلمات‌های وزارت خارجه انتخاب خواهد شد.
 
گمانه‌زنی‌ها درباره سفیر ایران در آمریکا!
«سپید و سیاه» نوشت: اگرچه گفته شده است پذیرش عبدالرضا انصاری، وزیر فعلی کشور، برای سفارت ایران در آمریکا از دولت مزبور خواسته شده و این انتصاب را تقریبا قطعی دانسته‌اند با این وجود چون در این روزها وزارت کشور کارهای عمده‌ای از قبیل برگزاری کنگره استانداران و فرمانداران و سپس انتخابات مجلس مؤسسان را در پیش دارد قرار شد مهندس انصاری لااقل تا پایان انجام این مراسم در تهران بماند.
 
در اقساط وام‌های دریافتی نماینده‌ها تخفیف داده می‌شود!
«سپید و سیاه» نوشت: بالاخره تلاش وکلای مجلس به ثمر رسید و بانک رهنی ایران موافقت کرد که در پرداخت اقساط وام دریافتی نمایندگان تخفیف داده شود؛ بدین صورت که هر نماینده‌ای که از یکصدهزار تومان وام دریافتی برای تهیه مسکن استفاده نموده بود می‌بایستی ماهیانه دوازده‌هزار ریال قسط بدهد، ولی اقدامات رئیس مجلس موجب شد که فعلا وکلای مجلس ماهیانه فقط هفتصد تومان بابت قسط خانه بپردازند.
 
دعوت «ایران نوین» از دیپلمات‌های معروف دنیا برای شرکت در کنگره حزبی!
«سپید و سیاه» نوشت: حزب ایران نوین برای شرکت در کنگره حزبی و بزرگ خود از شصت نفر از دیپلمات‌های معروف دنیا، که اکثرا لیدر احزاب کشور خود می‌باشند، دعوت نموده است که در مدت تشکیل کنگره حزبی میهمان حزب «ایران نوین» باشند.
به قرار مسموع حزب ایران نوین در این دعوت از رهبران حزبی کشورهای بلوک شرقى نیز دعوت نموده است.[2]
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . سپید و سیاه، ۸ اردیبهشت ۱۳۴۶، ص ۳. مینو صمیمی در کتاب «پشت پرده تخت طاووس» درباره تاج‌‎گذاری محمدرضا پهلوی نوشته است: بازگشتم به ایران در سال 1967م مصادف بود با جشنی که به مناسبت تاج‌گذاری شاه در ایران برگزار می‌شد. موقعی که قصد عزیمت از سوئیس داشتم، روزنامه‌های آن کشور پر بود از گزارش‌های انتقادآمیز در مورد جریان تاج‌گذاری شاه. و در یکی از آنها خواندم که معمولی‌ترین وسیله مورد استفاده شاه و ملکه در این مراسم، شنل‌هایی است که با قطعات الماس و یاقوت و زمرد تزیین شده است.
طبق نوشته روزنامه‌های سوئیس: شاه در حالی قصد داشت به عنوان فرمانروای یک ملّت فقیر و عقب‌افتاده تاج‌گذاری کند که جواهرات تاج مورد استفاده او را 3380 الماس، 388 مروارید، 5 زمرّد و 2 یاقوت درشت تشکیل می‌داد، و روی تاج ملکه نیز ــ که از طلا و پلاتین ساخته شده بود ــ 1469 الماس، 105 مروارید، 36 زمرّد، و 366 یاقوت وجود داشت.
در زمانی که تبلیغات گوناگون پیرامون واقعه تاج‌گذاری شاه از همه سو جریان داشت، بسیاری منابع مطلع در سوئیس به وجود فقر گسترده در ایران اشاره می‌کردند و به‌خصوص فیلم‌هایی از تلویزیون سوئیس پخش می‌شد که وضع اسفناک زندگی هم‌وطنانم را به معرض تماشا می‌گذاشت.
این فیلم‌ها که مسلما به صورت محرمانه دور از چشم ساواک و بدون گذر از صافی سانسور رژیم، توسط خبرنگاران خارجی از مناظر تأثرانگیز کشورم تهیه شده بود، واقعیت‌های موجود در ایران را مجسم می‌کرد؛ و پرده خوش آب و رنگی را کنار می‌زد که رژیم شاه آن را برای پوشاندن حقایق تلخ و ناگوار بر سراسر ایران گسترده بود.
من در فیلم‌‎هایی که زندگی مردم ایران را در خانه‌های گلی بدون برق و آب و بهداشت نشان می‌داد، با مشاهده کودکانی که با پای برهنه در کوچه‌های تنگ انباشته از زباله بازی می‌کردند، واقعا متأثر می‌شدم و از خود می‌پرسیدم: با وجود چنین شرایط اسفناکی در ایران، شاه چگونه توانسته تصمیم به تاج‌گذاری بگیرد و خود را شاه شاهان بنامد؟!
... بلافاصله پس از ورود به تهران، گویی که تمام رؤیاهایم به‌یکباره نیست و نابود شده باشد، خود را در یک شهر مصنوعی و بی‌هویت یافتم که جامعه‌ای ماشینی اصالت آن را دفن کرده بود.
... با مشاهده جلوه‌های فریبنده تهران و ساختمان‌های بی‌قواره‌ای که در هر سو سر برافراشته بود، احساس می‌کردم هیچ چیز که با هویت اصلی من تطبیق داشته باشد در اطراف خود نمی‌بینم.
رک: مینو صمیمی، پشت پرده تخت طاووس، ترجمه دکتر حسین ابوترابیان، تهران، اطلاعات، 1368، صص 45-47.
[2] . سپید و سیاه، ۸ اردیبهشت ۱۳۴۶، ص ۳. 
https://iichs.ir/vdchqxni.23nmzdftt2.html
iichs.ir/vdchqxni.23nmzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما