«یزدی واعظ در سه منبر برای خمینی دعا کرد و دستگیر شد»!/ فرح اعضای هیئت امنای سازمان جشن هنر شیراز را تعیین کرد!/ «هدف دستگیرشده‌ها مراجعت دادن خمینی به ایران و اطاعت از او بود»!/ از امروز دادگاه‌های جنحه و جنایی دو سره شد/ تهران جوان‌تر شده است/ معاون وزارت اطلاعات ترکیه به تهران آمد/ آدنائر درگذشت
2 اردیبهشت 1346
«یزدی واعظ در سه منبر برای خمینی دعا کرد و دستگیر شد»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۴۶ «در شب‌های 28 و 29 فروردین‌ماه که مصادف با 6 و 7 محرم می‌باشد، محمد یزدی واعظ در سه منبر به آقای خمینی دعا نمود و حضار نیز صلوات فرستاده و آمین گفتند. چون عمل مشارالیه مخل نظم و آرامش محافل عزاداری بود وسیله شهربانی به ساواک جلب و از نام‌برده بازجویی به عمل آمد».
این سند می‌افزاید: «ضمن بازجویی از وی سؤال شده که چنانچه آزاد شود باز هم این رویه را دنبال خواهد نمود یا خیر؟ در جواب اظهار داشت: "بر حسب وظیفه اخلاقی و دینی که دارم مصلحت را در دعا کردن می‌بینم و باز هم دعا خواهم کرد"؛ لذا پس از تکمیل پرونده چون ملاحظه نمود که از آن ساعت باید بازداشت شود متعهد گردید که دیگر به منبر نرفته و به‌زودی استان خوزستان را ترک نماید».
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: این ساواک هم‌ چون جز حفظ آرامش نظر دیگری ندارد لذا با تعهد او موافقت و مراتب را به شهربانی اعلام داشت. نام‌برده تا این ساعت در اهواز است و جزء مستمعین در مجالس عزاداری حاضر می‌شود و در ایام تاسوعا و عاشورا محافل عزاداری این شهرستان با نظم و آرامش کامل برگزار گردید و بعضی از وعاظ در خاتمه بیاناتشان برای سلامت شاهنشاه آریامهر دعا نمودند.[1]
 
فرح اعضای هیئت امنای سازمان جشن هنر شیراز را تعیین کرد!
بر اساس نامه فضل‌الله نبیل، پیشکار فرح دیبا، به پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر، «اساسنامه سازمان جشن و هنر شیراز مورد تصویب پیشگاه مبارک اعلیحضرت فرح پهلوى، شهبانوى ایران، واقع گردید و موافقت فرمودند که عده هیئت امناى سازمان مذکور 31 نفر و به ریاست جنابعالى باشد و اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل را به شرح زیر انتخاب فرمودند:
1. جناب آقاى دکتر مهدى بوشهرى رئیس هیئت‌مدیره؛
2. جناب آقاى مهندس رضا قطبى مدیرعامل؛
3. جناب آقاى دکتر قاسم رضایى معاون نخست‌وزیر و سرپرست سازمان جلب سیاحان و
4. آقاى هاکوپیان و آقاى غفارى عضو هیئت‌مدیره».[2]
 
«هدف دستگیرشده‌ها مراجعت دادن خمینی به ایران و اطاعت از او بود»!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 2 اردیبهشت 1346 درباره «دستگیری اعضای وابسته به اتحاد اسلامی حسینی مرکزی» «از چند ماه قبل اطلاعاتی واصل می‌شد مبنی بر اینکه عده‌ای از جوانان بازاری به سرپرستی شخصی به نام محسن خیاطان، معروف به خاتم، جلسات بسیار مخفیانه‌ای به طور هفتگی و هر هفته در یکی از مساجد تشکیل می‌دهند؛ چون مذاکرات مطروحه در این جلسات حائز اهمیت تشخیص داده شد لذا دقیقا فعالیت‌های این عده مورد مراقبت قرار گرفت».
در اولین جلسه به وسیله گوینده جلسه اظهار شد که هدف از تشکیل این اتحادیه تعقیب اقداماتی است که با شلیک گلوله محمد بخارایی متوقف مانده بود و سپس همگی سوگند یاد نمودند که به یکدیگر خیانت نکنند.
با دقتی که این ساواک در مراقبت از مأمورین نفوذی خود داشت با کمال احتیاط و به‌تدریج اطلاعات لازم را در زمینه فعالیت‌های اعضای این هیئت اخذ می‌نمود و در یک مورد از یکی از جلسات آنان که در پارک شهر تشکیل گردید نواری تهیه شد. در این جلسه طی مذاکرات مفصل هدف خود را مراجعت دادن خمینی به کشور و سپس اجرای دستورات نام‌برده اعلام نموده‌اند. گزارشات واصله که به طور مستمر به آن اداره کل اعلام گردیده است حاکی است که گرداننده اصلی این مجمع در وهله اول محسن خیاطان معروف به خاتم بوده و سپس با اضافه شدن محسن امیرحسینی به جمع فوق، رقابتی از نظر رهبری هیئت بین آن دو به‌وجود آمده بود.[3]
 
پادشاه و ملکه تایلند فردا وارد تهران می‌شوند
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: ساعت 3 بعد از ظهر فردا به دعوت شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوی ایران اعلیحضرت بامیبول عدولیادج و علیاحضرت سیریکت، پادشاه و ملکه تایلند، وارد تهران می‌شوند و در مهرآباد طى تشریفات رسمی مورد استقبال شاهنشاه و شهبانو قرار می‌گیرند.
میهمانان عالی‌قدر ایران فردا به شام در کاخ گلستان میهمان شاهنشاه و شهبانو فرح هستند و روز دوشنبه تاج گل‌هایی نثار آرامگاه رضاشاه کبیر می‌نمایند و از موزه جواهرات سلطنتی و ورزش‌های باستانی در بانک مرکزی و بانک ملی دیدن می‌کنند.[4]
 
دیدار کارشناسان سازمان خواربار جهانی با شاه
روزنامه «اطلاعات» نوشت: هیئت شش نفری کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی جهانی به اتفاق وزیر کشاورزی امروز به حضور شاهنشاه شرفیاب شدند.[5]
 
دیدار سفیر کره جنوبی با شاه
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 11 صبح امروز آقای سوک چان لو، سفیر جدید کره جنوبی، در دربار شاهنشاهی استوارنامه خود را به حضور شاهنشاه آریامهر تقدیم داشت.
در این مراسم وزرای دربار و امور خارجه و آجودان‌های کشوری و لشکری شاهنشاه حضور داشتند.[6]
 
رادیو لندن درباره مقاوله‌نامه ایران و شوروی: ایران می‌تواند مسئولیت بهره‌برداری نفت را به عهده بگیرد
مفسر رادیو لندن طی تفسیری درباره توافق‌نامه جدید ایران و شوروی می‌نویسد: در مورد نفت دو مسئله مطرح است: یکی تحویل نفت خام که ممکن است این نفت از طرف شوروی به کشورهای اروپای شرقی فرستاده شود و دیگری درباره اکتشاف و بهره‌برداری از نواحی آزاد نفتی.
مفسر رادیو لندن احتمال داد که این نواحی ممکن است از نواحی استردادی کنسرسیوم باشد که اخیرا به ایران پس داده شده است.
در مورد اکتشافات نفتی در نقاط مجاور حوزه قرارداد جنوب مفسر رادیو لندن معتقد است که نفت این نواحی دچار مشکل حمل‌ونقل می‌باشد.
مفسر مزبور یادآوری می‌کند که اصولا در مسئله اکتشاف و بهره‌برداری مقاوله‌نامه زمینه روشنی ندارد و باید منتظر منتشر شدن بیشتر مذاکرات بود، اما سه عامل اساسی در این مذاکرات مؤثر است:
اول آنکه شاهنشاه ایران معتقدند که مسئولیت بهره‌برداری از منابع نفتی ایران را باید دولت ایران به عهده داشته باشد و تاکنون دولت ایران در تنظیم قراردادها دقت و مهارت فراوانی به خرج داده و این منظور را عملی ساخته است؛ دوم آنکه گروه کثیری از متخصصین و مدیران نفتی در ایران وجود دارند که قادرند امور بهره‌برداری را به عهده بگیرند.
عامل سوم تمایل شاهنشاه ایران به حفظ سیاست بی‌طرفی متعادل است.
مفسر رادیو لندن در پایان تفسیر خود می‌گوید: اگر سایر کشورهای تولیدکننده بی‌بندوباری نشان بدهند به روش هوشمندانه شاهنشاه ایران فشاری وارد آورند، بعدا حق شکایت نخواهند داشت. اگر شاهنشاه بتوانند برای صنعتی ساختن ایران کمک‌های کلانی از شوروی بگیرند و به ذخایر ارزی خود فشار نیاورند، این امر به نفع بهبود اقتصاد تمامی منطقه، به‌خصوص ایران و ترکیه و پاکستان، خواهد بود.[7]
 
نیکسون در تهران
روزنامه «اطلاعات» نوشت:‌ شاهنشاه آریامهر ٤٠ دقیقه بعد از ظهر امروز آقای ریچارد نیکسون، معاون اسبق ریاست‌جمهوری آمریکا، را به ناهار به حضور پذیرفتند و مدتی با وی پیرامون اوضاع بین‌المللی و مسائل مورد علاقه دو کشور تبادل نظر فرمودند.
نیکسون ساعت ۲:55 بامداد امروز برای یک دیدار خصوصی دو روزه وارد تهران شد و ساعت 7:05 صبح فردا به نیویورک پرواز خواهد کرد.
 در فرودگاه تهران، ارمین هنری مایر، سفیر، و جمعی از شخصیت‌های برجسته سفارت آمریکا از نیکسون، که یک بار در سال ١٩٥٣م هنگامی که معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بود، به ایران آمده بود استقبال کردند.[8]
 
از امروز دادگاه‌های جنحه و جنایی دو سره شد
سخنگوی دادگستری امروز گفت: به دنبال دیوان عالی کشور، که شعب آن از اول بهمن‌ماه سال گذشته بعد از ظهرها نیز کار می‌کنند، کلیه دادگاه‌های جنایی و جنحه تهران نیز از امروز (2 اردیبهشت) بعد از ظهرها تشکیل خواهد شد.
سخنگوی دادگستری اضافه کرد: دادگاه‌های جنحه فعلا از اول وقت صبح تا چهار بعد از ظهر نیم ساعت تا یک ساعت برای صرف ناهار و دادگاه‌های جنایی بعد از ظهرها نیز از ساعت ۵ تا ۸ تشکیل خواهد بود.
این اقدام محاکم جزایی برای تسریع در دادرسی جنایی و جنحه می‌باشد که تاکنون به علت تراکم زیاد به تأخیر مى‌افتاد.[9]
 
افزایش تولید و صادرات نفت ایران
آمار منتشره از طرف شرکت‌های عامل نفت نشان می‌دهد: میزان تولید نفت خام در سه‌ماهه اول سال مسیحی (از 10 دی تا 10 فروردین) ۳۰ میلیون و ۱۵۸ هزار تُن سنگین‌تر بود.
رقم فوق قریب ۶ میلیون تُن بیشتر از تولید سه‌ماهه اول سال ١٩٦٦ است در همین آمار گفته شده که رقم متوسط تولید نفت خام در حوزه قرارداد ، ۲ میلیون و ٤٩١ هزار بشکه در روز شده است.
 
رکورد جدید
با این ترتیب تولید نفت خام رکورد جدیدی به‌دست آورده است. در ماه مارس کم و بیش نفت خام از بندر ماه‌شهر برای کمک به بازارهای نفت عراق صادر شده است. جمع صدور نفت خام از این بندر روزانه ۱۵۵ هزار بشکه و میزان صدور نفت خام از بندر خارک در همین ماه روزانه، یک میلیون و ۸۷۳ هزار بشکه بود.
تولید سه‌ماهه اول سال مسیحی رضایت‌بخش است.
افزایش تولید با توجه به توافق اخیر ایران و کنسرسیوم و همچنین صادرات به بازارهای عراق، که در اثر قطع لوله نفت آن کشور در سوریه پیش آمده بود، صورت گرفته است.
 
۵/ ۱۲ درصد
با افتتاح لوله سوریه آن مقدار از تولید و صادرات مربوط به بازارهای عراق از بین خواهد رفت، ولی تولید طوری خواهد بود که در سال جاری قریب ۵/ ۱۲ درصد بیشتر از سال ١٩٦٦ نفت صادر شود و همچنین سهمیه نفت مورد تقاضای ایران برای بازارهای اروپای شرقی نیز تحویل ایران خواهد شد.[10]

مذاکرات بازرگانی ایران و اردن
هفته نامه «الراسمال» چاپ بیروت در شماره اخیر خود می‌نویسد: وزارت اقتصاد کشور هاشمی اردن مقدمات اعزام یک هیئت اقتصادی را به ایران جهت توسعه مبادلات بازرگانی میان دو کشور و تغییر قرارداد بازرگانی که در سال ١٩٦٣ میان ایران و اردن منعقد شده فراهم می‌سازد.
انتظار می‌رود که در هیئت مزبور نمایندگانی از وزارت اقتصاد اردن و صادرکنندگان میوه و سبزیجات عضویت داشته باشند. موضوع اعزام هیئت مزبور در گفت‌وگوهای اخیر دکتر حاتم الزعبی، وزیر اقتصاد اردن، و عباس صیقل، کاردار سفارت ایران در عمان، مطرح شده بود.[11]
 
به موجب آمار سرشماری اخیر نسبت به سال ۱۳۳۵؛ تهران جوان‌تر شده است
امروز نتایج مقدماتی سرشماری تهران از طرف مرکز آمار ایران انتشار یافت. این نتایج از روی نمونه‌گیری به‌دست آمده و حاوی اطلاعاتی در خصوص گروه‌بندی سنی جامعه، وضع سواد و تحصیلات و وضع فعالیت و اشتغال افراد می‌باشد.
 
جمعیت تهران
مطابق نتایج به‌دست‌آمده تهران 2 میلیون و ۶۹۵ هزار و ۲۸۳ نفر جمعیت دارد که از این عده 1 میلیون و ۴۱۱ هزار و ۲۹ نفر مرد و 1 میلیون و ۲۸۴ هزار و ۲۵۴ نفر زن می‌باشند. جمعیت تهران نسبت به سرشماری سال ۱۳۳۵ در حدود ۷۹ درصد افزایش داشته است.
علل عمده افزایش جمعیت شهر تهران عبارت است از:
افزایش طبیعی جمعیت، توسعه حدود شهر تهران و مهاجرت که مهم‌ترین عامل این افزایش باید به‌حساب آید.
به طوری که ارقام نشان می‌دهد، در نسبت گروه‌های سنی جمعیت شهر تهران، در فاصله دو سرشماری تغییرات محسوسی حاصل شده است به‌خصوص افزایش جمعیت در گروه‌های سنی پایین قابل توجه است.
میانه سنی از ۷/ ۲۱ در سال ۱۳۳۵ به ۱۹ در سال 13۴۵ کاهش یافته است و در واقع جامعه فعلی تهران جوان‌تر از جامعه سال 13۳۵ شده است.[12]
 
بین ایران و عراق یک قرارداد بازرگانی امضا می‌شود
یک هیئت بازرگانی عراق، روز 6 اردیبهشت‌ماه وارد تهران می‌شود تا پیرامون توسعه روابط بازرگانی دو کشور به مذاکره بپردازد.
در میان اعضای این هیئت چند تن از مقامات اقتصادی دولت عراق وجود دارند.
هیئت مزبور بر اساس مذاکرات شاه و رئیس‌جمهور عراق، که در تهران صورت گرفت، مذاکرات اقتصادی خود را آغاز خواهد کرد.
باید توجه داشت که بین ایران و عراق تاکنون قرارداد بازرگانی منعقد نشده است.[13]
 
معاون وزارت اطلاعات ترکیه به تهران آمد
آقای امید دمیریز، معاوان وزارت اطلاعات و جهانگردی ترکیه، برای تهیه مقدمات سفر آینده سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر ترکیه به ایران، به تهران آمده است.
آقای دمیریز قبلا وابسته مطبوعاتی سفارت ترکیه در ایران بود و پس از منتقل شدن به آنکارا به معاونت وزارت اطلاعات و جهانگردی این کشور برگزیده شد.
سلیمان دمیرل قرار است روز 11 اردیبهشت‌ماه به دعوت آقای هویدا، نخست‌وزیر، برای انجام یک دیدار رسمی چهارروزه از ایران به تهران بیاید.[14]
 
آدنائر درگذشت
«آسوشیتدپرس» از بُن گزارش داد: صدراعظم سابق آلمان غربی روز پنجشنبه در سن ۹۱ سالگی در خانه ییلاقی خود در رون دورف درگذشت. مرگ آدنائر به دنبال یک بیمارى طولانی وقتی فرا رسید که وی مدت چهار روز در حال اغما بود.
به دنبال اعلام مرگ آدنائر تمام پرچم‌ها در شهرهای آلمان غربی به حال نیمه‌افراشته درآمد. بیماری وی آنفلوانزا و برونشیت ناشی از آن بود. با آنکه ده‌ها پزشک زیر نظر پروفسور آدولف همکر از او مراقبت می‌کردند، پس از یک هفته درگذشت.[15]
 
تلگرام‌های تسلیت شاه به مناسبت درگذشت آدنائر
جراید امروز کشور نوشتند: از طرف شاهنشاه آریامهر دیروز تلگرام‌های تسلیتی به مناسبت درگذشت دکتر آدنائر، صدر اعظم پیشین جمهوری آلمان فدرال، خطاب به هاینریش لوبکه، رئیس‌جمهوری آلمان فدرال، و همچنین به من سنیور پاول ادنائر، فرزند آدنائر، مخابره شد.[16]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 2 اردیبهشت 1346
 
پی‌نوشت‌ها:
 
 
[1] . آیت‌الله حاج شیخ محمد یزدی به روایت اسناد ساواک، ص 106.
[2] . جشن هنر شیراز به روایت اسناد ساواک، ص 15.
[3] . شهید حاج حسن حسین‌زاده موحد به روایت اسناد ساواک، ص 22.
[4] . اطلاعات، ۲ اردیبهشت ۱۳۴۶، ص ۱۶.
[5] . همان‌جا.
[6] . همان‌جا.
[7] . همان‌جا.
[8] . همان‌جا.
[9] . همان‌جا.
[10] . همان، ص ۱۳.
[11] . همان، ص ۸.  
[12] . همان، ص ۴.  
[13] . همان‌جا.
[14] . همان‌جا.
[15] . همان، ص ۳.  
[16] . همان، ص ۴.  
https://iichs.ir/vdcdos0x.yt0kz6a22y.html
iichs.ir/vdcdos0x.yt0kz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما