«در این خانه عکس و رساله خمینی کشف شد»!/ عزاداری در کاخ گلستان، مشهد، قم، شهر ری/ سفر معاون وزارت کشور و استاندار مازندران به انگلیس!/ رئیس دفتر دارایی تبریز کشته شد/ مراجعت هیئت فرهنگی ایران از عربستان/ دکتر اقبال عازم آرژانتین شد
۱ اردیبهشت 1346

«در این خانه عکس و رساله خمینی کشف شد»!

بر اساس یک صورت جلسه به تاریخ 1 اردیبهشت ۱۳۴۶ «در تاریخ 1 /2 /1346 از منزل آقای مهدی حسین‌زاده موحد واقع در خیابان شهباز جنوبی کوچه دبستان عاصمی کوچه فرعی پلاک 14 (محل اقامت آقای حسن حسین‌زاده موحد) بازدید به عمل آمد و مدارک مکشوفه زیر ضبط گردید. این بازدید در حضور امضاکنندگان زیر و صاحب منزل پدر آقای حسین‌زاده به عمل آمده و هیچ گونه زیان جانی و مالی هم نبوده است».
در این سند مدارک مکشوفه به شرح زیر لیست شده است:
1. عکس خمینی مختلف 9 قطعه؛
2. کتاب شیعه و زمامداران خودسر یک جلد؛
3. رساله خمینی دو جلد؛
4. کتاب نجات‌العباد به قلم خمینی دو جلد؛
5. یک برگ اعلامیه خطی شعر به نام هدیه مردم اصفهان.[1]
 
عزاداری در کاخ گلستان
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مردم مسلمان ایران، دیروز [: امروز 1 اردیبهشت] خاطره شهادت امام سوم شیعیان حسین بن علی علیه‌السلام را گرامی داشتند و به یاد فداکاری و شهادت آزادمرد بزرگ اسلام در سراسر ایران مراسم پرشکوه عزاداری برپا شد.
شاهنشاه آریامهر نیز دیروز [امروز] در  مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) شرکت نمودند.
از روز پنجشنبه دیروز مصادف با تاسوعای حسینی مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا از طرف وزارت دربار شاهنشاهی در کاخ گلستان آغاز شد و «هزاران نفر از افراد طبقات مختلف مردم» در این مراسم شرکت جستند.
در این مجلس رئیس دولت، وزیر دربار، وزرا، معاونان وزارت دربار، علما و روحانیون، نمایندگان سنا و شورا، استادان دانشگاه، امرا و افسران، اصناف و بازرگانان و مردم محلات شرکت داشتند.
عصر دیروز [امروز] نیز شاهنشاه آریامهر در مجلس سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) در کاخ گلستان شرکت فرمودند.
 
در مشهد
خبرنگار ما در مشهد اطلاع داد: امسال با وجود سرمای شدید و انسداد جاده‌های اطراف مشهد، که به علت جاری شدن سیل بسته شده است، عده کثیری از اهالی تهران و سایر شهرستان‌ها به مشهد آمده بودند و روزهای تاسوعا و عاشورا را در جوار مرقد مطهر حضرت ثامن‌الائمه علیه‌السلام سوگواری کردند.
 
در قم
از چند روز قبل هزاران نفر زائر برای شرکت در مراسم سوگواری خامس آل عبا(ع) به قم آمده بودند؛ به طوری که در روزهای تاسوعا و عاشورا در هیچ میهمان‌خانه و مسافرخانه‌ای اتاق خالی پیدا نمی‌شد و عبور و مرور در خیابان‌ها به‌سختی انجام می‌گرفت. در بین زائرین، بیشتر تهرانی‌ها و اصفهانی‎‌ها به چشم می‌خوردند و از محلات نیز دستجات متعدد عزاداری به قم آمده بودند که با نظم و ترتیب سوگواری می‌کردند.
 
در شهر ری
بنا به گزارش خبرنگار ما در شهر ری به مناسبت روزهای تاسوعا و عاشورا هزاران نفر از اهالی تهران و شهرهای اطراف برای سوگواری به شهر ری آمده بودند و در این دو روز عزاداری به طرز باشکوهی انجام شد.
از روز تاسوعا، جاده شهر ری یک‌طرفه اعلام شده بود و مأمورین راهنمایی مراقب عبور و مرور اتومبیل‌ها بودند؛ به همین جهت حادثه سوئی رخ نداد.[2]
 
سفر معاون وزارت کشور و استاندار مازندران به انگلیس!
آقایان دکتر شهمیرزادی، معاون وزارت کشور، و صدری، استاندار مازندران، بنا به دعوت دولت انگلستان به منظور مطالعه در امور حکومت‌های محلی و امور زندگی اجتماعی مردم، برای مدت سه هفته به این کشور عزیمت کردند.[3]
 
رئیس دفتر دارایی تبریز کشته شد
در یک حادثه شدید رانندگی در نزدیکی فرودگاه تبریز، منصور دیبا، رئیس دفتر دارایی شهرستان تبریز، کشته شد و سیدحسن عدل، رئیس منطقه ۳ جشن‌های شاهنشاهی در آذربایجان شرقی، مجروح گردید.
حادثه هنگامی رخ داد که آقایان دیبا و عدل با اتومبیل فیات شماره ١۲٩٤ تبریز ٦٤ از مرند عازم تبریز بودند، ولی در فاصله چهار کیلومتری تبریز نزدیک فرودگاه، در سر یک پیچ تند اتومبیل از جاده منحرف و واژگون شد. سرنشینان اتومبیل که مجروح شده بودند بلافاصله به بیمارستان شیر و خورشید سرخ تبریز انتقال یافتند، اما آقای منصور دیبا، که دچار ضربه مغزی شده بود، پس از ساعتی درگذشت.
اکنون آقای سیدحسن عدل (برادر غلامرضا عدل نماینده تبریز در مجلس شورای ملی) در بخش «ب» بیمارستان شیروخورشید سرخ بستری است و حالش رو به بهبود است.[4]
 
مراجعت هیئت فرهنگی ایران از عربستان
آقای دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش که در رأس هیئتى به دعوت وزیر آموزش و پرورش کشور عربستان سعودی به آن کشور مسافرت کرده بود، پس از بازدید از تأسیسات فرهنگی آن کشور و امضای قرارداد فرهنگی به تهران مراجعت کرد.[5]
 
دکتر اقبال عازم آرژانتین شد
بازدید آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، از کشور برزیل پایان یافت و وی امروز به دعوت رسمی دولت آرژانتین، برای بازدید از تأسیسات نفتی عازم آن کشور گردید.
به قرار گزارش‌های رسیده از برزیل، آقای دکتر اقبال ظهر روز چهارشنبه 30 فروردین‌ماه در ضیافت ناهاری که از طرف وزیر امور خارجه برزیل به افتخارشان ترتیب داده شده بود حضور یافت و سپس در کمیسیونی که با شرکت معاون اقتصادی وزارت خارجه برزیل و سفیر شاهنشاهی ایران در آن کشور تشکیل گردیده بود، پیرامون توسعه مناسبات نفتی و اقتصادی فیمابین مذاکراتی انجام داده و در پایان این کمیسیون قرار شد که پس از مطالعات کافی که ظرف مدت سه ماه آینده صورت خواهد گرفت مذاکرات در این زمینه بین مقامات مربوطه دو کشور مجددا دنبال گردد.
آقای دکتر اقبال ظرف هفته گذشته که در ریودوژانیرو پایتخت برزیل به سر برده بود، با رئیس شرکت نفت برزیل، وزیر معادن و نیرو و وزیر امور خارجه آن کشور ملاقات کرد و پیرامون بسط روابط بازرگانی و همکاری‌های نفتی مذاکراتی به عمل آورد.
وی همچنین از تأسیسات نفتی پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های پتروشیمی و خطوط لوله و مراکز تلمبه‌خانه‌های شرکت نفت برزیل بازدید کرد.[6]
 
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . شهید حاج حسن حسین‌زاده موحد به روایت اسناد ساواک، ص 17.
[2] . اطلاعات، ۲ اردیبهشت ۱۳۴۶، صص ۱ و ۱۳.
[3] . همان، ص ۱۶.
[4] . همان، ص ۱۵.
[5] . همان، ص ۱۶.
[6] . همان‌جا.
https://iichs.ir/vdca6enu.49nmw15kk4.html
iichs.ir/vdca6enu.49nmw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما