«در نزدیکی محرم برای مرعوب‌سازی مردم عده‌ای را دستگیر کرده‌اند»!/ از وعاظ ممنوع‌المنبر و طرفدار خمینی...!/ اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره مراسم محرم در کاخ گلستان!/ کمک نظامی بلا عوض آمریکا به ایران کم می‌شود!/ کلیه مدارس شیراز پنج روز تعطیل می‌شود/ شوروی آماده سرمایه‌گذاری در ایران است!/ وزارت بهداری: مسئول مرگ کودک به‌شدت مجازات می‌شود!
23 فروردین 1346

«در نزدیکی محرم برای مرعوب‌سازی مردم عده‌ای را دستگیر کرده‌اند»!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ «در ساعت ۱۰ روز 19 /1 /46 عده‌ای از روحانیون مخالف از جمله شیخ فضل‌اللّه محلاتی واعظ، شیخ باقر صبوری قمی: امام جماعت مسجد درب اندرون، سید خلخالی: امام جماعت مسجد شمیران، شیخ شاهرودی: از طلاب مدرسه مروی و جمعی دیگر از طلاب در حجره شیخ محمدباقر آشتیانی اجتماع نموده بودند.
این سند می‌افزاید: آشتیانی اظهار داشت: شنیده‌ام شبی غلامحسین جعفری را به قزل قلعه برده‌اند. محلاتی گفت: موسوی و دو نفر شخصی که به طور غیر مجاز به مکه رفته بودند در مراجعت دستگیر شده‌اند. یکی از حاضرین گفت: چند حلقه نوار و نامه نیز که دارای خصوصیتی بود از همراهان موسوی به‌دست آورده‌اند.
محمدباقر آشتیانی گفت: چون محرم در پیش است برای اینکه مردم را مرعوب نمایند مبادرت به بازداشت عده‌ای کرده‌اند و اضافه نمود: شنیده‌ام لایحه‌ای به مجلس برده‌اند که مالکین آنچه را در اختیار دارند به زارعین بفروشند و دنبال آن قانون پوسیده‌ای به نام حمایت از خانواده که اغلب مواد آن با احکام دینی مغایرت دارد تدوین نموده‌اند. مشارالیه افزود: در مسافرتی که اخیرا به نجف نمودم بعد از ملاقات آیت‌الله حکیم و سایر آقایان اطلاع حاصل شد که آیت‌الله حکیم تلگرافی در مورد لایحه حمایت از خانواده به امام جمعه مخابره نموده است.
سپس شیخ فضل‌اللّه محلاتی رشته سخن را به‌دست گرفت و اظهار داشت: اگر روحانیون به طور انفرادی به میدان این دستگاه بروند دستگیر شده و کاری از پیش نخواهند برد و باید کاری کرد دسته‌جمعی اقدام نمایند تا نتیجه مطلوب عاید گردد.[1]
 
از وعاظ ممنوع‌المنبر و طرفدار خمینی...!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ «سیدمحمدرضا سعیدی فرزند احمد امام جماعت مسجد موسی بن جعفر تهران، که از وعاظ ممنوع‌المنبر و از طرفداران خمینی و نیز دارای سوابق محکومیت می‌باشد، در حدود ده روز قبل به منظور ملاقات با میلانی و احتمالا اخذ دستورالعملی برای ماه‌های محرم و صفر به مشهد عزیمت نمود.
دستور فرمایید به نحو غیر محسوس اعمال و رفتار و تماس‌های مشارالیه را تحت نظر قرار داده و نتیجه را ضمن خلاصه‌ای از مذاکرات مطروحه و تاریخ مراجعتش به تهران اعلام دارند».[2]
 
اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره مراسم محرم در کاخ گلستان!
روزنامه‌های امروز کشور اعلامیه اسدالله علم، وزیر دربار شاهنشاهی، را درباره مراسم محرم در کاخ گلستان منتشر کردند.
در این اعلامیه آمده است: حسب‌الامر مطاع مبارك شاهنشاه آریامهر به مناسبت ایام سوگواری حضرت خامس آل عبا عليه آلاف التحيه والثنا طبق معمول همه‌ساله روزهای پنجشنبه نهم، جمعه دهم و شنبه یازدهم محرم ۱۳۸۷ برابر با ۳۱ فروردین، اول و دوم اردیبهشت ١٣٤٦، از ساعت ۵ تا ۷ بعداز ظهر مجلس عزاداری در کاخ گلستان منعقد خواهد بود.
وزیر دربار شاهنشاهی
اسدالله علم.[3]
 
وزیر دفاع آمریکا: کمک نظامی بلا عوض آمریکا به ایران کم می‌شود!
«آسوشیتدپرس» و «یونایتد پرس» از واشنگتن گزارش دادند: دولت آمریکا از کنگره آن کشور تقاضا کرد ۵٩٦ میلیون دلار برای كمك‌های نظامی آمریکا در سال مالی جدید تصویب کند. این رقم شامل كمك به لائوس و تایلند نمی‌شود و مخارج كمك به آنها جزء بودجه عادی وزارت دفاع حساب شده است.
وی گفت: سه‌چهارم كمك نظامی جدید به پنج کشور، که در اطراف شوروی و چین کمونیست هستند، اختصاص داده شده که عبارت‌اند از: یونان، ترکیه، ایران، چین ملی و کره جنوبی و یک‌چهارم باقی‌مانده به سایر کشورها تخصیص خواهد یافت.
كمك نظامی به ترکیه، ایران و یونان به مبلغ 233 میلیون دلار خواهد بود.
وی گفت: كمك نظامی مستقیم به ایران در عرض دو سال آینده ادامه خواهد یافت و از آن پس كمك ایران به صورت خرید نقدی و اعتباری و لوازم جنگی از آمریکا خواهد بود. مك نامارا گفت: چون شوروی یکی از تأمین‌کنندگان عمده سلاح بعضی کشورهای خاورمیانه شده، ما ناچار شده‌ایم که بعضی سلاح‌های دفاعی را در اختیار کشورهایی مانند اسرائيل، لبنان، عربستان سعودی و اردن بگذاریم. مع‌هذا بخش کوچکی از سلاح‌هایی که به اردن داده می‌شود به صورت فروش نقدی می‌باشد.
 
آب گل آلود
مک نامارا گفت: خاورمیانه به صورت آبی درآمده است که شوروی و چین کمونیست می‌خواهند با گل‌آلود کردن آن ماهی بگیرند. هر وقت این دو کشور بزرگ کمونیستی در خاورمیانه دست به اقدامی بزنند لازم است آمریکا كمك خود را گسترش دهد تا به وسیله‌ای تعادل را در این منطقه حفظ کند. درباره خاورمیانه از مک نامارا در کمیته خارجی مجلس نمایندگان سؤالاتی به عمل آمد و وی توضیحاتی به شرح زیر داد:
از مک نامارا سؤال شد آیا مقصودش از اقداماتی که وضع را به هم زده اشاره به ایران است. وی جواب داد: نه من مقصودم بیشتر کشورهایی مانند اسرائیل و اردن است، اما در مورد ایران، مرز طولانی ایران با جهان کمونیست حفظ قدرت نظامی را تا درجه معینی برای این کشور يك مسئله حیاتی کرده است. ما در تأمین این قدرت به ایران کمک کرده‌ایم، اما ایران پیشرفت‌های اقتصادی قابل ملاحظه‌ای به‌دست آورده؛ به این جهت، از كمك خود به ایران کاسته‌ایم و قصد داریم در آینده باز هم از آن بکاهیم.[4]
 
ناظران سنا در شورای عالی نفت انتخاب شدند
مجلس سنا امروز جلسه علنی تشکیل داد. ریاست این جلسه را آقای مهندس شریف‌امامی برعهده داشت. در این جلسه انتخاب اعضای کمیسیون‌های دوازده‌گانه مجلس سنا انجام شد و نتیجه انتخابات پس از اعلام تنفس یک‌ساعته جهت استخراج آرا اعلام گردید و مقرر شد که اعضای کمیسیون‌ها برای انتخاب هیئت‌رئیسه خود تشکیل جلسه دهند.
سپس برای انتخاب دو نفر ناظر در شورای عالی نفت رأی گرفته شد و آقایان دکتر امیر حکمت و مصطفی تجدد به این سمت انتخاب شدند. جلسه آینده سنا روز دوشنبه هفته آینده است.[5]
 
عزیمت وزیر کشاورزی رومانی
ساعت 5 صبح امروز آقای نیکلا جیوسان، وزیر کشاورزی رومانی، و بانو به اتفاق همراهان تهران را ترك  گفتند.
در فرودگاه مهرآباد تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، به اتفاق بانو و چند تن از رؤسای وزارت کشاورزی از آنان مشایعت نمودند.
وزیر کشاورزی رومانی دیروز از مناطق کشت دانه‌های روغنی در ساری بازدید نمود و ساعت ۸:30 دیشب به تهران بازگشت.[6]
 
کلیه مدارس شیراز پنج روز تعطیل می‌شود
برای جلوگیری از توسعه بیماری «مننژیت» در شیراز، که چند مورد آن در شهر دیده شده است، کمیسیونی در اداره کل بهداری و بهداشت فارس تشکیل گردید و قرار شد کلیه کودکستان‌ها، دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و هنرستان‌های شیراز از روز شنبه ۲۶ فروردین تا چهارشنبه ۳۰  فروردین‌ماه تعطیل شود.
طبق نظر کمیسیون این بیماری در شیراز شیوع کامل ندارد.
به قرار اطلاع هم‌اکنون هشت نفر بیمار مبتلا به مننژیت در بیمارستان نمازی شیراز بستری می‌باشند.[7]
 
قاچاقچی مسلح کشته شد
دیروز در کوه‌های کلاته تنگل بخش «سده» بیرجند طی زد و خوردی بین مأمورین ژاندارمری و یک قاچاقچی مسلح به نام غلامرضا بغداده، قاچاقچی مزبور به ضرب گلوله کشته شد و از وی دو قبضه اسلحه و سی کیلو تریاک کشف گردید.[8]
 
بایباکف معاون نخست‌وزیر شوروی: شوروی آماده سرمایه‌گذاری در ایران است!
«شوروی آماده است در توسعه صنایع نفتی ایران همکاری نماید و هم‌اکنون نیز مطالعات مشترك و ژئوفيزيكي به منظور کشف نفت در شمال آذربایجان به وسیله مقامات ایران و شوروی آغاز شده است.»
این قسمتی از اظهارات آقای بايباكوف، معاون نخست‌وزیر و رئیس کمیته برنامه‌ریزی شوروی، بود که دیشب در محل انجمن روابط فرهنگی ایران با اتحاد جماهیر شوروی ایراد گردید.
وی در این جلسه که به منظور آشنایی با هیئت اقتصادی و فنی اتحاد شوروی تشکیل شده بود، گفت: شاهنشاه آریامهر اظهار تمایل کردند که کشور شوروی با ایران در مورد مسائل اقتصادی و فنی همکاری نماید و ما این همکاری را از صمیم قلب می‌پذیریم.
ما در چند روزه اقامت خود از وضعیت اقتصادی ایران کم‌وبیش مطلع شدیم و طبق درخواست مقامات ایرانی طرح‌های برنامه عمرانی چهارم را که از آغاز سال ١٣٤٧ در ایران به مورد اجرا گذاشته می‌شود مورد بررسی قرار دادیم. من به عنوان متخصص برنامه‌ریزی اعلام می‌دارم که این برنامه ضامن رفاه و سعادت ملت ایران می‌باشد.
در این برنامه رشد صنعتی، کشاورزی ایران و بالاخره افزایش درآمد ملی کشور به حد معینی در نظر گرفته شده است. پیروزی در این برنامه چندان آسان نیست و مستلزم کوشش و تلاش تمام ملت ایران است، ولی اگر همکاری «دوستان» با ایران در این مورد ادامه یابد چندان مشکل نخواهد بود. ما هر نوع پیشنهاد ایران در مورد  صنایع نفت، ایجاد راه آهن شمال، عمليات مشترك و ژئوفیزیکی ایران و شوروی در شمال آذربایجان، افزایش خرید گاز تا دو برابر و هر نوع سرمایه‌گذاری دیگر را بدون هیچ نوع نظر خاصی می‌پذیریم؛ همچنان که در مورد ایجاد صنایع ذوب آهن با ایران همکاری مشترکی را آغاز کرده‌ایم.[9]
 
وزارت بهداری به دنبال درگذشت کودکی که به بیمارستان دولتی پذیرفته نشده بود: مسئول مرگ کودک به شدت مجازات می‌شود!
مقامات وزارت بهداری امروز اعلام کردند: مسئول یا مسئولان مرگ کودک آموزگاری که شکایت او در ستون انتقاد دیشب روزنامه «اطلاعات» منعکس گردیده بود به‌شدت مجازات خواهند شد.
شکایت آقای اسمعیل اسدی، آموزگار دبستان‌های تهران، دیشب در ستون انتقاد «اطلاعات» درج شده بود.
آقای اسدی نوشته بود که كودك او در اثر اهمال مسئولان بیمارستان «فیروزگر»، که به دلیل نداشتن تختخواب از پذیرفتن كودك مبتلا به مننژیت او خودداری کرده بودند، درگذشته است.
این شکایت امروز مورد توجه مقامات وزارت بهداری و انجمن بهداری تهران قرار گرفت و اعلام شد که با مسئول یا مسئولان این قصور و سهل‌انگاری به شدیدترین وجهی برخورد خواهد شد.[10]
 
اولین سفیر کره جنوبی به ایران آمد
لوسوك چان، اولین سفیر کره جنوبی در ایران، دیشب وارد تهران شد.
دیپلمات جدید کره‌ای قبل از آمدن به ایران چند روزی در توکیو اقامت داشت و با سفیر ایران در ژاپن پیرامون مناسبات دو کشور و امکانات گسترش روابط در زمینه‌های اقتصادی مذاکراتی به عمل آورد.[11]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 23 فروردین 1346
 
پی‌نوشت‌ها:‌
 
[1] . شهید حجت‌الاسلام فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی به روایت اسناد ساواک، کتاب اول، ص 200.
[2] . آیت‌الله العظمی سیدمحمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک، ج 3، ص 9.
[3] . اطلاعات، ۲۳ فروردین ۱۳۴۶، ص ۱.
[4] . همان، صص ۱ و ۱۳.
[5] . همان، ص ۱۳.
[6] . همان‌جا.
[7] . همان‌جا.
[8] . همان‌جا.
[9] . همان، صص 13 و ۱۶.
[10] . همان، صص ۱ و ۱۳.
[11] . همان، ص ۱۶.
https://iichs.ir/vdcbs5b5.rhbswpiuur.html
iichs.ir/vdcbs5b5.rhbswpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما