درخواست ساواک برای سانسور و کنترل نامه‌های وعاظ!/ نمایش شکرگزاری به مناسبت سالگرد حادثه کاخ مرمر!/ هیئت‌رئیسه سنا انتخاب شد/ ملاقات سفیر هند با وزیر خارجه/ فرمانده نیروی هوایی آلمان به ایران آمد!/ آمریکا ۱۴ و نیم میلیون ریال به ایران کمک کرد!/ بحران گوشت بر اثر ریزش برف در مرزها پیش آمده!/ مائوتسه تونگ پیروز شد
۲۱ فروردین ۱۳۴۶

درخواست ساواک برای سانسور و کنترل نامه‌های وعاظ!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 21 فروردین 1346 «همه‌ساله در ایام سوگواری محرم و صفر و ماه رمضان وعاظی از شهرستان‌های قم، خراسان، اصفهان به زاهدان وارد و زیر نظر آقای محمد کفعمی، امام جماعت زاهدان، به شهرستان‌های تابعه اعزام می‌گردند».
این سند می‌افزاید: هرچند که این ساواک اقدامات لازم را در مورد کنترل و بررسی سوابق آنان از صورت اسامی وعاظ ناراحت ارسالی از مرکز می‌نماید، ولیکن باز هم ممکن است که افراد ناراحتی در بین این اشخاص وجود داشته باشد که در منطقه ایجاد ناراحتی فراهم آورد.
لذا پیشنهاد می‌گردد که در صورت تصویب اجازه داده شود که مکاتبات این وعاظ و همچنین خود آقای کفعمی برای این مدت سانسور و کنترل گردد.[1]
 
نمایش شکرگزاری به مناسبت سالگرد نجات شاه از حادثه کاخ مرمر!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به شكرانه سلامتی شاهنشاه آریامهر دیروز و امروز مراسم پرشکوهی در سراسر کشور برگزار گردید و طبقات مختلف مردم ایران در پایتخت و شهرستان‌ها و روستاها برای سلامتی شاهنشاه دعا کردند و از خاطره روز ۲۱ فروردین سال ١٣٤4 و حادثه کاخ مرمر که در آن وجود شاهنشاه از یك خطر هولناك مصون ماند تجلیل کردند.
شاهنشاه و مردم ایران همچنین یاد شهامت و ازجان‌گذشتگی محافظین شجاع شاهنشاه، استوار لشکری و استوار بابائیان را که با نثار جان خود در برابر رگبارهای مسلسل رضا شمس‌آبادی، آینده ایران را نجات دادند، گرامی داشتند و به یاد حادثه‌ای که در ۲۱ فروردین سال 13۴۴ به خیر گذشت امروز سوت کارخانه‌ها در سراسر کشور به صدا درآمد.[2]
 
رقص و پایکوبی تا پاسی از شب در دانشگاه به مناسبت سالگرد حادثه کاخ مرمر!
روزنامه «اطلاعات» در گزارش دیگری نوشت: به مناسبت رفع خطر از وجود مبارك شاهنشاه آریامهر دانشجویان دانشکده علوم دانشگاه ملی ایران از ساعت ۷ بعدازظهر یکشنبه ۲۰ فروردین به منظور نیایش به درگاه پروردگار و انجام مراسم شکرگزاری مجلس باشکوهی بر پا ساختند.
پس از نواختن سرود سلام شاهنشاهی، یکی از دانشجویان خطابه شیوایی مبنی بر ستایش ذات پاک پروردگار، که وجود شاهنشاه را از گزند حوادث مصون داشته، ایراد نمود و مراسم دعا و نیایش انجام گرفت.
آن‌گاه حلقه گلی از طرف دانشجویان به گردن رئیس دانشگاه انداخته شد و برنامه رقص و پایکوبی آغاز و تا ساعت ۱۱ شب ادامه داشت.[3]
 
هیئت‌رئیسه سنا انتخاب شد
در اولین جلسه سنا که بعد از تعطیلات نوروزی صبح امروز تشکیل گردید، انتخابات هیئت‌رئیسه تجدید شد و مهندس شریف‌امامی مجددا به ریاست و سناتور دکتر سجادی و سناتور عباس مسعودی به نیابت ریاست انتخاب شدند.
ساعت 10 بامداد جلسه علنی مجلس سنا به ریاست آقای دکتر سجادی (نایب رئیس) تشکیل گردید.
آقای مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس، در صف سناتورها کنار تیمسار سپهبد یزدان‌پناه نشسته بود.[4]
 
ملاقات سفیر هند با وزیر خارجه
عصر دیروز آقای پادمانا بان، سفیر جدید هند در تهران، رونوشت نامه‌های خود را به آقای اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه، تسلیم کرد.[5]
 
فرمانده نیروی هوایی آلمان به ایران آمد!
بعدازظهر امروز تیمسار سپهبد یوهانس اشتین هوف، فرمانده نیروی هوایی آلمان غربی، و بانو با هواپیما وارد تهران شدند. میهمانان نیروی هوایی ایران تا ۲۵ فروردین‌ماه در ایران خواهند بود و ضمن بازدید از تأسیسات نیروی هوایی ایران از آثار تاریخی اصفهان نیز دیدن خواهند کرد.
این بازدید در پاسخ دعوت متقابلی است که تیمسار سپهبد خاتمی، فرمانده نیروی هوایی شاهنشاهی، برای بازدید از تأسیسات هوایی آلمان فدرال در مهرماه ١٣٤٤ به عمل آوردند.[6]
 
آمریکا ۱۴ و نیم میلیون ریال به ایران کمک کرد!
جراید امروز کشور نوشتند: هیئت عمران بین‌المللی آمریکا در ایران امروز بودجه‌ای به مبلغ 14 میلیون و 485 هزار و 400 ریال برای كمك به وزارت کشاورزی ایران تخصیص داد تا به مصرف افزایش تولید دام و بهبود وسایل ماركتینگ برسد. هدف طرح مشترکی که باید از طرف وزارت کشاورزی و هیئت عملیات اقتصادی آمریکا اجرا شود عبارت خواهد بود از جلوگیری از تلفاتی که هر سال در نتیجه گرسنگی به دام‌ها وارد می‌آید.
هدف این پروژه ایجاد مراکز نمونه در نواحی تولید دام‌ها برای تولیدکنندگان دام می‌باشد.[7]
 
بحران گوشت در اثر ریزش برف در مرزها پیش آمده!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گوشت تهران از چند ماه به این طرف به طور قاچاق از مرزها وارد و تأمین می‌شد و چون طی دو سه هفته گذشته برف‌های سنگین در این مرزها باریده، حمل و مبادله گوسفند غیرممکن گشته و در تهران گوشت نایاب شده است.
امروز در تهران فقط دو هزار رأس کشتار کردند؛ به این دلیل در شهر گوشت نبود و مغازه‌های قصابی کفه ترازوها را آویزان کرده بودند. قصاب‌ها و دکانداران می‌گویند گوشت در کشتارگاه کم است و به جای هشت‌هزار کشتار فقط سه تا چهار هزار رأس گاو و گوسفند کشتار می‌شود.
مصرف‌کنندگان و مخصوصا ساکنان محلات جنوبی تهران از لحاظ نبودن گوشت ناراحت هستند؛ زیرا غذای عادی اکثر خانواده‌های تهران آبگوشت است که آن هم گوشت پیدا نمی‌شود.
 
قاچاق
چند تن از مطلعین امروز به خبرنگار «اطلاعات» گفتند: جمعی از چوب‌داران تا به حال از مرزهای ترکیه و افغانستان با پرداخت طلا گوسفند قاچاق خریداری کرده و به تهران می‌آوردند، ولی به علت ریزش برف‌های سنگین در این مرزها چوب‌داران نمی‌توانند معامله کنند؛ در نتیجه گوشت در تهران نایاب شده است.
عده‌ای از پرواربندها و چوب‌داران نیز می‌گویند که همه‌ساله شهرداری وام می‌پرداخت و در اطراف تهران جمعی پرواربندی می‌کردند و چون امسال این کار انجام نشده بحران گوشت پیش آمده و مردم ناراحت شده‌اند.[8]
 
در مبارزه شدیدی که بر سر رهبری حزب کمونیست چین در کمیته مرکزی روی داد، مائوتسه تونگ پیروز شد
مائوتسه تونگ و هوادارانش کنترل پولیت بورو (دفتر سیاسی) حزب کمونیست چین را از امروز (دوشنبه) در دست گرفتند.
شش نفر از یازده نفر عضو پولیت بورو از رهبری مائو حمایت کردند و پنج نفر باقی‌مانده جانب لیوشا ئوچی، رقیب عمده مائو، را گرفتند. به این ترتیب مائو فقط با یك رأی پیروزی به‌دست آورد.
جلسات پولیت بورو برای مدت دو هفته بود که مرتبا تشکیل می‌شد و در آن بحث‌ها و مشاجرات شدیدی بین هواداران و مخالفان مائو صورت می‌گرفت.
کسانی که جانب مائو را گرفتند عبارت بودند از: لین بیائو: وزیر دفاع، چوئن لای: نخست‌وزیر، چن پوتا: رهبر انقلاب فرهنگی، کانک شن: معاون نخست‌وزیر و لی نی چونک: رئیس کمیسیون برنامه چین.[9]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 21 فروردین 1346 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . آیت‌الله محمد کفعمی خراسانی به روایت اسناد ساواک، ص 127.
[2] . اطلاعات، 21 فروردین 1346، صص 1 و 13.
[3] . همان، ص 1.
[4] . همان، صص 1 و 13.
[5] . همان، ص 16.
[6] . همان‌جا.
[7] . همان‌جا.
[8] . همان، صص 1 و 15.
[9] . همان، ص 2. 
https://iichs.ir/vdchzini.23nm6dftt2.html
iichs.ir/vdchzini.23nm6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما