نشان پاس/ درگذشت یکی از بزرگ‌ترین خطاطان معاصر/ بر اساس سازمان جدید وزارت دارایی، ادارات دارایی منحل می‌شود/ فرح نقاشی‌هایش را به یک کتابخانه هدیه داد!/ هفتمین کنگره جهانی نفت با حضور اقبال در مکزیک گشایش یافت/ نخست‌وزیر به تهران بازگشت/ بازگشت وزیر دارایی از خرمشهر/ سحرگاه امروز در زندان شهربانی اهواز قاتلی به دار آویخته شد/ درگذشت یک روحانی
14 فروردین 1346

نشان پاس

روزنامه «اطلاعات» نوشت: بنابر استدعای شهربانی کل و فرمان اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر بانو دکتر تاج‌زمان دانش، مشاور عالی شهربانی و استاد دانشگاه پلیس، به دریافت یک قطعه نشان پاس مفتخر شد.
 
درگذشت یکی از بزرگ‌ترین خطاطان معاصر
به قرار اطلاع استاد محمدولی کیمیا قلم، خطاط شهیر، روز ۱۳ فروردین در هفتادسالگی به مرض سرطان درگذشت.
استاد فقید در خطوط نستعلیق و نسخ و شکسته و ناخنی (منحصربه‌فرد) استاد بود. از آن مرحوم شش پسر و دو دختر باقی مانده است که اکثرا به فن پدر آشنایی دارند.
 
بر اساس سازمان جدید وزارت دارایی، ادارات دارایی منحل می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: وزارت دارایی منتظر دریافت سازمان تفصیلی خود از سازمان امور اداری می‌باشد. با ابلاغ سازمان تفصیلی، سازمان جدید وزارت دارایی به موقع اجرا گذارده خواهد شد. بر اساس سازمان جدید مهم‌ترین تغییرات وزارت دارایی در بخش مالیاتی آن به‌وجود خواهد آمد و از این پس تمام پیشکاری‌های دارایی و ادارات وابسته به این وزارتخانه در شهرستان‌ها اختیارات وسیع‌تری به‌دست می‌آورند.
ادارات دارایی بعد از آنکه کار مالیات‌های متفرقه پایان پذیرفت منحل خواهد شد. اداره دیگری هم در اداره کل درآمد تهران و شهرستان‌ها موقتا وجود خواهد داشت که کار مالیات‌های متفرقه را انجام خواهد داد و پس از تقلیل یافتن امور مالیاتی متفرقه سازمان آن هم محدودتر می‌گردد و در پایان کار منحل خواهد گردید.
 
فرح نقاشی‌هایش را به یک کتابخانه هدیه داد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعدازظهر دیروز علیاحضرت شهبانو، کتابخانه پارک ولیعهد بابل را به نام شاهنشاه گشودند و تعدادی تابلوی نقاشی که شخصا کشیده بودند به کتابخانه اهدا فرمودند.
خبرنگار ما در بابل گزارش داد: در مراسم افتتاح کتابخانه، آقایان دکتر هدایتی، وزیر آموزش و پرورش، صدری استاندار مازندران و گروهی از رؤسای ادارات و بانوانشان حضور داشتند.
 
هفتمین کنگره جهانی نفت با حضور اقبال در مکزیک گشایش یافت
هفتمین کنگره جهانی نفت از بامداد دیروز با حضور آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، و اعضای هیئت نمایندگی ایران، که مرکب از کارشناسان برجسته صنعت نفت ایران است، در شهر مکزیکو، پایتخت کشور مکزیک، گشایش یافت.
در این کنگره آقای دکتر اقبال به عنوان نایب‌رئیس کمیته افتخاری، که ریاست آن را رئیس‌جمهور مکزیک عهده‌دار است، انتخاب گردید.
به قرار گزارش رسیده روز شنبه 12 فروردین‌ماه از طرف آقای دکتر مهدی وکیل، سفیر شاهنشاهی و نماینده ایران در دفتر سازمان ملل متحد، ضیافت ناهاری به افتخار آقای دکتر اقبال و بانو در نیویورک ترتیب یافت که در آن گروهی از شخصیت‌های برجسته سیاسی و اقتصادی حضور داشتند.
آقای دکتر اقبال صبح روز شنبه ۱۲ فروردین‌ماه با رئیس شرکت نفت اینترنشنال آمریکا ملاقات و مذاکره کرد. جلسات کنگره جهانی مدت شش روز طول خواهد کشید و طی این جلسات مقالاتی از جانب هیئت نمایندگی ایران پیرامون فعالیت‌های اکتشافی نفت به کنگره ارائه خواهد شد.
 
نخست‌وزیر به تهران بازگشت
آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، و بانو هویدا، که برای گذراندن تعطیلات نوروزی به ویلای خود در نوشهر رفته بودند، امروز نزدیک ظهر به تهران بازگشتند.
 
بازگشت وزیر دارایی از خرمشهر
آقای دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی که در ایام عید به خرمشهر مسافرت کرده بود، به تهران بازگشت و از امروز در دفتر کار خود حاضر شد.
 
سحرگاه امروز در زندان شهربانی اهواز قاتلی به دار آویخته شد
سحرگاه امروز نقى عسلی، ٢٤ساله اهل بروجرد که به جرم قتل جوانی به نام محمد بنایی در بروجرد دستگیر و از طرف دادگاه عالی جنایی خوزستان به اعدام محکوم شده بود، در محوطه زندان شهربانی اهواز به دار آویخته شد.
قتل چهار سال قبل در یکی از کافه‌های بروجرد روی داد و نقی عسلی، که به اتفاق دوستش محمد بنایی به کافه رفته بود، بر اثر افراط در مشروب‌خواری و اختلافات قبلی به محمد حمله‌ور شد و او را با شانزده ضربه کارد به قتل رسانید. وی در همان هنگام دستگیر شد و پس از تشکیل پرونده محاکمات مقدماتی به اهواز منتقل گردید و دادگاه عالی جنایی خوزستان او را به اعدام محکوم کرد.
حدود ساعت 3:30 صبح امروز نقی عسلی از زندان «بند یک» شهربانی اهواز به دفتر رئیس زندان منتقل شد. او که متوجه موضوع شده بود به محض روبه‌رو شدن با رئیس زندان گفت: بالاخره مرگ رسید!
معاینات پزشکی به وسیله آقای دکتر علم، پزشک قانون، و مراسم مذهبی توسط آقای موسوی قاضی عسکر انجام گرفت و به محکوم پیشنهاد شد وی اگر وصیتی دارد بگوید و او وصیت کرد که اثاثه‌اش را به هم‌زندانی‌اش «جاسم» بدهند و جنازه‌اش را در بروجرد دفن کنند.
در این هنگام نقی به محوطه زندان، که چوبه دار در آنجا نصب شده بود، برده شد و مقارن ساعت ٤ حکم دادگاه درباره او اجرا گردید. جنازه نیم ساعت بعد از دار پایین آورده شد و به بروجرد حمل گردید.
 
درگذشت یک روحانی
شب گذشته حجت‌الاسلام حاج شیخ مرتضی قزوینی، یکی از علمای مورد احترام اهالی خراسان که از مدت‌ها پیش به بیماری سرطان مبتلا بود، در سن ٧٤ سالگی بدرود حیات گفت.
مراسم تشییع جنازه آن فقید صبح امروز با شرکت گروهی از روحانیون و طبقات مختلف انجام گرفت و جنازه در صحن مطهر حضرت رضا(ع) به خاک سپرده شد.
امروز بازار مشهد تعطیل بود و در بیشتر مساجد و تکایای شهر مجالس ترحیم برگزار گردید.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 14 فروردین 1346، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 14 فروردین 1346، صص 1، 13 و 16.
https://iichs.ir/vdchz-ni.23nkmdftt2.html
iichs.ir/vdchz-ni.23nkmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما