تعویق سفر پادشاه مراکش به ایران/ دستگاه‌های ورزش کشور ادغام شد/ آمار بیکاران تهیه می‌شود/ سازمان مالیاتی تهران تغییر می‌‎کند/ احکام مأمورین غله لغو شد/ سقوط هلیکوپتر در شیراز/ «کارشناسان دفع ملخ شوروی به ایران می‌آیند»/ معاون جدید بانک مرکزی ایران
8 فروردین 1346

تعویق سفر پادشاه مراکش به ایران

«رویتر» از رباط گزارش داد: امروز از منابع مطلع کسب اطلاع شد که سلطان حسن دوم، پادشاه مراکش، بیمار است و بازدیدهای رسمی که قرار بود از ایران و عربستان سعودی در ماه آینده به عمل آورد برای مدت نامحدودى به تعویق افتاده است.
قرار بود سلطان حسن دوم از 20 تا 28 فروردین ( ۹ تا ۱۷ آوریل) در ایران و از  17 تا ۲٤ آوریل در عربستان سعودی میهمان باشد.
نزدیکان پادشاه مراکش می‌گویند سلطان به سینوزیت و خستگی عمومی مبتلاست. این منابع افزودند: تعویق سفر سلطان حسن دلایل سیاسی ندارد.
 
دستگاه‌های ورزش کشور ادغام شد
قبلا اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش زیر نظر معاون تعلیماتی آن وزارتخانه بود، ولی پس از انتصاب آقای قراگزلو به ریاست سازمان تربیت بدنی و معاونت وزارت آموزش و پرورش اداره کل تربیت بدنی آن وزارتخانه نیز زیر نظر معاون ورزشی قرار گرفت. امور تربیتی از تربیت بدنی مجزا شد و تربیت بدنی آن وزارتخانه پس از تعطیلات نوروزی و خاتمه مسابقات قهرمانی دانشگاه‌های کشور در سازمان تربیت بدنی ادغام می‌گردد و اداره تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در ساختمان کاخ ورزش مستقر می‌گردد.
آقای حسن صدر، مدیر کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، نیز زیر نظر رئیس سازمان تربیت بدنی انجام وظیفه می‌نماید؛ همچنین ورزش دانشگاه‌ها را نیز سازمان تربیت بدنی اداره می‌کند و مرکز شورای عالی ورزشی دانشگاه‌ها نیز در کاخ ورزشی استقرار می‌یابد.
 
آمار بیکاران تهیه می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: اداره کل مطالعات نیروی انسانی و آمار وزارت کار و امور اجتماعی از بیکاران فصل زمستان در سراسر کشور آمار تهیه می‌کند.
 
سازمان مالیاتی تهران تغییر می‌‎کند
جراید امروز کشور نوشتند: از سال جاری رسیدگی و تشخیص درآمد و تعیین مالیات تمام رشته‌های مالیات مستقیم به عهده مراجع تشخیص مالیات گذارده شده است.
در این قانون، مأمورین تشخیص به عنوان کمک ممیز ممیز مالیاتی، سر ممیز و ممیز کل معرفی شده‌اند. به این ترتیب تمام رشته‌های مالیاتی به عهده سازمان تشخیص گذارده می‌شود.
به همین جهت به‌زودی تغییرات سازمانی وسیعی در سازمان‌های وصول سراسر کشور و به‌خصوص تهران به عمل خواهد آمد.
تاکنون در هیچ یک از شهرستان‌ها سازمان تشخیص وجود نداشت، اما امسال باید در کلیه شهرستان‌ها سازمان تشخیص به‌وجود آید و مأموران تشخیص با شرایط خاصی تعیین و مشغول کار شوند.
مشکل فعلی وزارت دارایی این است که اگر بخواهند برای انتصاب و انتخاب مأموران تشخیص شرایط گذشته را ملاک قرار دهند، امکان تأمین کادر لازم برای سراسر کشور غیر مقدور خواهد بود.
به همین جهت گفته می‌شود که شرایط انتخاب مأموران تشخیص که برای آن آیین‌نامه خاصی تنظیم و تصویب خواهد شد با شرایط فعلی سازمان تشخیص تفاوت خواهد داشت.
این آیین‌نامه طوری تهیه خواهد شد که حتی‌الامکان از مأموران صالح و مجرب فعلی شهرستان‌ها استفاده بیشتری شود.
 
دو سازمان
این تغییرات در تهران زیادتر خواهد بود؛ چون امور مالیاتی تهران هم‌اکنون در دست دو سازمان بزرگ وصول می‌باشد. یکی سازمان وصول و دیگری سازمان تشخیص و وصول، سازمان وصول به تمام امور مالیاتی معوقه و رشته‌های غیر بازرگانی و صنعتی و مقاطعه‌کاری و شرکت‌ها رسیدگی می‌کند و سازمان تشخیص با سیستم خاص خود امور مالیاتی شرکت‌ها و چند رشته مشابه آن را زیر نظر دارد.
در سازمان جدید وزارت دارایی که به تصویب سازمان امور اداری رسیده است، تهران صاحب یک اداره کل تشخیص و وصول می‌شود و تمام امور مالیاتی تهران و حومه در این اداره کل متمرکز می‌گردد.
ضمنا کارهای مالیاتی نیز به دو دسته بزرگ معوقه و جاری تقسیم می‌شود. مالیات‌های معوقه بر اساس مواد قانونی بقایای مالیاتی با تشکیلات فعلی وصول تهران تشخیص و وصول می‌شود و جاری نیز بر اساس قانون جدید مالیات مستقیم تشخیص و وصول خواهد گردید.
وزارت دارایی برای اجرای این سیستم حداکثر یک سال وقت دارد، اما بسیاری از تشکیلات سازمانی آن باید در اولین فرصت تشکیل شود و کار آنها آغاز گردد.
 
احکام مأمورین غله لغو شد
احکام ۳۱ نفر از مأمورین سازمان غله کشور که برای بازرسی و یا خرید غله و سایر عناوین دیگر به شهرستان‌ها اعزام شده بودند تلگرافی لغو گردید.
آقای دکتر علی‌محمد طباطبائی، مدیر کل سازمان غله، گفت: از چندین ماه قبل عده‌ای از مأمورین سازمان غله به شهرستان‌ها اعزام شده بودند که در حال حاضر از لحاظ صرفه‌جویی در مخارج ضرورتی برای ادامه کار آنها وجود نداشت.
اسامی این دسته از مأمورین که در خارج از تهران به‌سر می‌برند در اختیار رئیس سازمان غله گذاشته شده تا به محض مراجعت و معرفی خود به سازمان غله در محل‌های مورد نیاز قرار داده شوند.
 
سقوط هلیکوپتر در شیراز
ساعت 10 صبح امروز یک فروند هلیکوپتر ارتشی به خلبانی آقای ستوان رادفر حامل سه نفر سرنشین، که در ارتفاع چهارمترى پارکینگ فرودگاه شیراز پرواز می‌کرد، به علت نقص فنی سقوط کرد.
در این حادثه سکان و ملخ هلیکوپتر در هم شکست، ولی به خلبان و سرنشینان هلیکوپتر آسیب زیادی نرسید و تنها مکانیسین آن از ناحیه دست مختصر آسیبی دید.
 
«کارشناسان دفع ملخ شوروی به ایران می‌آیند»
هیئتی از نمایندگان وزارت کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی شوروی از مناطق مرزی ایران و شوروی در آذربایجان، گرگان و خراسان بازدید خواهند کرد.
هیئت مزبور از نظر آلودگی مناطق مزبور به ملخ مراکشی، و اقداماتی که در مبارزه با این آفت صورت گرفته مطالعاتی انجام خواهد داد.
در این هیئت چهار نفر از کارشناسان ایران و چهار نفر از کارشناسان شوروی شرکت خواهند داشت.
 
معاون جدید بانک مرکزی ایران
آقای عطاءالله سلمان‌پور، رئیس اداره نظارت ارز و امور خارجی بانک مرکزی ایران که از کارمندان باسابقه بانک مزبور می‌باشد، به سمت معاون بانک مرکزی ایران منصوب گردید.
آقای سلمان‌پور خدمت خود را از سال ۱۳۱۹ در بانک ملی ایران آغاز کرد و آخرین پستی که در بانک مزبور به عهده داشت ریاست اداره خارجه بود.
معاون جدید بانک مرکزی مطالعات بانکی زیادی در امور معاملات خارجی و مبادلات ارزی در کشورهای انگلستان، آمریکا و سوئیس داشته است.
وی هم‌اکنون کار تدریس مقررات ارزی را در انستیتوی علوم بانکی به عهده دارد. از طرف آقای مهدی سمیعی، رئیس کل بانک مرکزی، آقایان عنایت‌الله نشواد و امیرفرهنگ ایمانی به سمت رئیس بازرسی و رئیس اداره معاملات انتخاب شدند.[1]
 

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 8 فروردین 1346، صص 4، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcdn90x.yt0os6a22y.html
iichs.ir/vdcdn90x.yt0os6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما