روزنامه الرای العام: دبیرکل اتحادیه عرب به ایران می‌آید/ حوزه‌های مالیاتی سراسر کشور تغییر کرد/ نمایندگان ایران در اکافه/ درگذشت صلاح‌الملک/ مجلس مؤسسان تیرماه تشکیل می‌شود/ یک بام و دوهوا!/ «تنهایی آمریکا»/ وزیر خارجه عراق به شوروی می‌رود
7 فروردین 1346

روزنامه الرای العام: دبیرکل اتحادیه عرب به ایران می‌آید

«رویتر» از کویت گزارش داد: روزنامه کویتی «الرای العام» امروز گزارش داد که عبدالخالق حسونه، دبیر کل اتحادیه عرب، قرار است پس از سفر خویش به بن از تهران دیدن نماید و در مورد امکان بهبود مناسبات ایران و جمهوری متحده عربی با مقامات ایرانی مذاکره کند.
روزنامه مذکور در مقاله‌ای به قلم سردبیر خود می‌نویسد که امکان بهتر ساختن مناسبات مصر و ایران از جمله شش موضوع مهمی بود که اخیرا بین پرزیدنت عارف و شاهنشاه ایران مورد مذاکره قرار گرفت.
این روزنامه اضافه می‌کند که از جمله نکات دیگری که مورد بحث قرار گرفت تعیین حدود مرزی و حدود خلیج فارس و اختلاف مرزی بین عراق و کویت را باید نام برد.
در روزنامه الرای العام جزئیات مذاکرات درج نشده است، ولی مقاله روزنامه حاکی است که سران دو کشور در مورد خلیج [فارس] و حدود مرزی توافق نظر حاصل کردند، ولی در مورد تشکیل کنفرانس اسلامی اختلاف نظر داشتند.
روزنامه فوق همچنین نوشته است که هنگام مذاکره در مورد حدود مرزی عراق و ایران به مسئله وجود سربازان مصری در عراق نیز اشاره شده است.
مقامات ایرانی دیروز از تأیید یا رد گزارش روزنامه مذکور خودداری کردند و این موضوع خود به صحت گزارش فوق قوت می‌بخشد.
ناظرین خاطرنشان ساختند که جنگ تبلیغاتی بین جمهوری متحده عربی و ایران که در زمان ورود عارف به ایران قطع شده بود از سر گرفته نشده است.
 
حوزه‌های مالیاتی سراسر کشور تغییر کرد
وزارت دارایی، شهر تهران را به حدود هفتاد حوزه مالیاتی تقسیم کرد. مطابق طرح جدید در هر حوزه که به اساس منطقه‌ای و مکانی تقسیم شده است ، یک ممیز مالیاتی به امور مالیاتی رسیدگی می‌کند.
مودیان مالیاتی از این پس باید تمام کارهای مالیاتی خود را به ممیز مالیاتی منطقه خود تسلیم  کنند.
این عمل طبق قانون جدید مالیات مستقیم انجام خواهد گرفت. به موجب قانون هر شهر باید به چند قسمت متناسب تقسیم شود و حتی‌المقدور هر حوزه تا حدودی وسعت داشته باشد که یک ممیز بتواند به تمام امور مالیاتی آن رسیدگی کند.
این کار در تهران پایان یافت و ظرف دو روز آینده آگهی حوزه‌های جدیدالتأسیس در تهران منتشر خواهد شد.
به شهرستان‌ها نیز قبلا دستور داده شده که تقسیم‌بندی حوزه شهرها را آغاز کنند تا از 6 فروردین‌ماه حوزه‌های جدیدالتأسیس آماده کار باشند.
مراکز حوزه‌های تعیین‌شده فعلا در ادارات دارایی مناطق مختلف تهران متمرکز خواهد شد، ولی به‌تدریج هر حوزه به منطقه مربوطه انتقال پیدا خواهد کرد تا مودیان بتوانند در اسرع وقت به حوزه محل خود مراجعه کرده و امور مالیاتی خویش را انجام دهند.
 
نمایندگان ایران در اکافه
اجلاسیه آینده سازمان اقتصادی آسیا و خاور دور «اکافه» که ایران نیز در آن شرکت دارد از روز ١٤ فروردین در بانکوک، پایتخت تایلند، شروع به کار خواهد کرد.
ریاست هیئت نمایندگی ایران را در این اجلاسیه که جلسات آن تا آخر فروردین‌ماه به طول خواهد کشید، دکتر عبدالمجید مجیدی، معاون نخست‌وزیر و رئیس دفتر مرکزی بودجه، عهده‌دار است و سایر اعضای آن عبارت‌اند از: آقایان دکتر جواد وفا، از وزارت اقتصاد، حسن اعتصام، از وزارت امور خارجه، و بهرام پناهی، از سفارت ایران در تایلند.
 
درگذشت صلاح‌الملک
روزنامه «اطلاعات» نوشت: هفته گذشته احمد صلاحى «صلاح‌الملک» دعوت حق را لبیک گفت.
صلاح‌الملک صلاحی پس از فراغت از مدرسه علوم سیاسی وارد خدمت دولت شد و سال‌ها در وزارتخانه‌های خارجه و فرهنگ و کشور مشغول انجام وظایف بود.
آخرین بار به استانداری غرب منصوب و پس از آن به خدمات اداری خود خاتمه داد.
 
مجلس مؤسسان تیرماه تشکیل می‌شود
جراید امروز کشور نوشتند: اوراق رأی، دفاتر ثبت نام و برگ‌های شناسایی انتخابات «کارت الکترال» برای سه فرمانداری کل ارسال گردید و بقیه نیز به‌تدریج که آماده می‌شود به رؤسای ثبت احوال استان‌ها تحویل می‌گردد.
سهمیه اوراق رأی و دفاتر ثبت احوال به نسبت 40 درصد جمعیت هر استان و هر شهرستان تهیه و توزیع می‌شود.
حداکثر تا هفته اول اردیبهشت‌ماه ده‌میلیون برگ شناسایی و ۲۵هزار دفتر ثبت احوال در سراسر کشور توزیع می‌شود.
برای ثبت نام و صدور برگ انتخاباتی در سراسر کشور 2700 حوزه ثبت نام در نظر گرفته شده است.
شهر تهران ۱۸۰ حوزه ثبت نام خواهد داشت و از روز ۲۵ فروردین حوزه‌های ثبت نام آماده صدور کارت خواهند بود. مأموران ثبت احوال در سراسر کشور عمل ثبت نام و صدور برگ شناسایی را به عهده خواهند داشت.
از روز 20 اردیبهشت‌ماه نیز ثبت نام و صدور کارت انتخابات مجلس مؤسسان در سراسر کشور آغاز می‌شود و ثبت نام و صدور کارت انتخابات یک ماه به طول خواهد انجامید.
بنابراین حداکثر تا 20 خردادماه ثبت نام و صدور کارت الکترال ادامه خواهد داشت.
روز اخذ رأی که طبق قانون در سراسر کشور در یک روز انجام خواهد شد بعدا تعیین و اعلام می‌شود و احتمالا روز اخذ رأی بین 20 تا 25 خردادماه خواهد بود.
استخراج آرا و اعلام نتیجه انتخابات نیز تا اوایل تیرماه ادامه خواهد داشت و در اوایل تیرماه مجلس مؤسسان افتتاح خواهد شد.
 
یک بام و دوهوا!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: در ایام عید، عده‌ای از اهالی تهران به ولایات رفتند و عده‌ای از اهالی ولایات به تهران آمدند که بعضی تاکنون به خانه و شهر خود بازگشته و بعضی باز نگشته‌اند.
این رفت‌وآمدها در عین حال که فواید زیادی دارد اثرات مختلفی روی ذهن و احساس مسافر باقی می‌گذارد و مهم‌تر از همه احساسی است که از مقایسه تهران و ولایات به آدم دست می‌دهد؛ یعنی مسافری که از ولایات به تهران می‌آید ناگهان خود را در یک شهر بزرگ پرشور پرسر و صدا و پرحرکت می‌یابد که از کران تا به کران دامان گسترده و تمام مظاهر عالی زندگی امروزی را در آغوش خود جای داده است.
به عکس، آن که از تهران به ولایات می‌رود وقتی از تهران خارج شد گویی از یک اتاق مجلل شلوغ به سرسرای خلوت و خاموشی گام نهاده است.
اختلاف سطح زندگی در تهران و نزدیک‌ترین ولایات به تهران، مثل ورامین یا لواسان یا قم و اراک و قزوین، که شهرهای بالنسبه مهم و معتبر کشورند، یک اختلاف طبیعی و متعارف نیست؛ اختلافی است که آدم در مسافرت از قاره‌ای به قاره دیگر احساس می‌کند و همان طور که در دو قاره هیچ چیز، از روش‌های جاری زندگی گرفته تا روحیات مردم و تجملات و تشریفات و طرز فکر و طرز کار به هم شبیه نیست، میان تهران و ولایات نیز وجه مشابهی وجود ندارد به جز آنکه هم تهران و هم باقی ولایات اجزایی از پیکر یک کشور و مردم آن، هم وطن یکدیگرند.
یک وقت هست که با مکانیزه شدن کشاورزی احتیاج به نیروی انسانی در روستاها کم می‌شود و متقابلا بر اثر صنعتی شدن شهرها به نفوس بیشتری نیاز پیدا می‌کنند یعنی در دهات کار کم می‌شود و در شهرها زیاد، آن وقت به کشاورز یا کارگر کشاورزی و سایر روستانشینان می‌گویند بیایید به شهر در کارخانه‌ها کار کنید و این یک تحول و انقلاب بزرگ در زندگی ملت است، اما اینکه در روستا کار نباشد در شهر هم نباشد و روستایی از فرط بیکاری و گرسنگی راه بیفتد بیاید در شهر، اینجا هم بیکار و گرسنه بماند امر دیگری است.
 
«تنهایی آمریکا»
جعفر مدنی در ستون «تفسیر روز» شماره امروز روزنامه «اطلاعات» نوشت: ادامه و تشدید جنگ در ویتنام، آمریکا را با خطر روزافزون انزوای سیاسی و اخلاقی روبه‌رو ساخته است فرانسه در آخرین سال‌های جنگ‌های استقلال الجزایر با همین خطر مواجه بود و تنها ابتکار ژنرال دوگل در پایان دادن به این جنگ‌ها بود که موقعیت اخلاقی و اعتبار سیاسی این کشور را به آن باز گرداند.
آمریکا اکنون همان روزهای سختی را می‌گذراند که فرانسه قبل از استقلال الجزایر می‌گذراند، اما خطر انزوای سیاسی و اخلاقی، آمریکا را بسیار بیشتر از فرانسه تهدید می‌کند؛ چه قدرت اقتصادی و امکانات جنگی کنونی آمریکا با فرانسه آن زمان قابل قیاس نیست و به همین سبب بسیار بیشتر از فرانسه می‌تواند در مقابل فشارهای خارجی مقاومت ورزد و به راه خود ادامه دهد و با هر گام که در این راه بر می‌دارد بیشتر از پیش از جامعه جهانی فاصله بگیرد.
در اروپای غربی، که بزرگ‌ترین و مقتدرترین متحدین آمریکا را در خود جای داده حتى یک دولت حاضر نشده است حتى یک واحد نظامی به عنوان نشانه هم‌دردی با آمریکا به ویتنام بفرستد، انگلستان که برای حفظ موقعیت لیره استرلینگ سخت به کمک آمریکا نیازمند است و آلمان غربی که اصرار دارد لشکر ارتش آمریکا به هزینه خود آمریکایی‌ها در خاک آلمان باقی بماند با همه اتکایی که به قدرت آمریکا دارند و با همه علاقه‌ای که آمریکا به این امر دارد حاضر نشده‌اند در پهنه ویتنام به کمک متحدین آمریکایی خود بشتابند.
 
وزیر خارجه عراق به شوروی می‌رود
عدنان پاچه‌چی، وزیر خارجه عراق، از روز ۱۷ تا ۲۱ آوریل یک بازدید رسمی از شوروی به عمل خواهد آورد.
رادیو بغداد گفت: این سفر به دعوت آندره گرومیکو، وزیر خارجه شوروی، و برای تحکیم روابط دوستانه بین دو کشور انجام می‌گیرد.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 7 فروردین 1345، صفحه 1
 
 
پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 7 فروردین 1345، صص 1، 2، 3، 13 و 16.
https://iichs.ir/vdcc4eqi.2bq018laa2.html
iichs.ir/vdcc4eqi.2bq018laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما