مقررات سهمیه 46 اعلام شد/ درگذشت پنج حاجی ایرانی در حج امسال/ مالیات حقوق‌بگیران زیاد شد/ معاون دبیر کل سازمان ملل به تهران می‌آید/ سفیر جدید ایران در بیروت پنجشنبه به لبنان می‌رود/ پایان مأموریت سفیر اندونزی در تهران/ معاون جدید وزارت دارایی/ وزیر اقتصاد: ایران دیگر آزمایشگاه داروهای خارجی نخواهد بود!/ علت برکناری رئیس سیلوی کرمانشاه
6 فروردین 1346

مقررات سهمیه 46 اعلام شد

جراید امروز کشور نوشتند: مقررات سهمیه سال 1346 اعلام شد. سود بازرگانی اتومبیل از 25 تا یکصدهزار ریال افزایش یافت.
قیمت کره وارداتی بالا رفت. ورود داروهای اختصاصی موکول به موافقت وزارت بهداری شد و داروهایی که در کشور تولیدکننده مصرف نشده باشد، ممنوع‌الورود اعلام گردید.
 
درگذشت پنج حاجی ایرانی در حج امسال
روزنامه «اطلاعات» نوشت: از دیروز تا ظهر امروز 450 نفر از حجاج ایرانی به تهران بازگشته‌اند.
گزارش رسیده از جده حاکی است که حجاج ایرانی با استفاده از مساعد بودن هوا به زیارت قبور بقیع رفته‌اند و با وجودی که از دیروز ده فروند هواپیما آماده آوردن حجاج بود، به علت نبودن حجاج بیش از چهار پرواز انجام نشد.
خبر دیگر اینکه از ابتدای حج امسال تاکنون پنج حاجی ایرانی درگذشتند.
 
مالیات حقوق‌بگیران زیاد شد
به موجب قانون جدید مالیات بر درآمد از اول سال 1346 مالیات حقوق‌بگیران زیاد شد.
کارمندان دولت از امروز کار رسمی خود را آغاز می‌کنند، اما از پنج روز قبل، یعنی از روز اول فروردین باید مبلغی بیش از «صدی سه فرهنگ و بهداشت» مالیات بپردازند.
تاکنون تمام کارمندان دولت نسبت به مازاد 400 تومان حقوق در ماه صدی سه به نام «فرهنگ و بهداشت» مالیات می‌پرداختند، اما طبق قانون جدید مالیات مستقیم که از سال جاری حاکم بر تمام امور مالیاتی کشور می‌باشد، از این پس برای اولین بار کارمندان دولت باید برحسب حقوقی که دریافت می‌کنند به مقادیر مختلف مالیات بپردازند.
به هر صورت کارمندان دولت از سال جاری تا 2500 تومان قریب 1 درصد و از 2500 تومان به بالا قریب 3 درصد مالیات بیشتری می‌پردازند. دولت معتقد است که این اضافه پرداخت در تطبیق حقوقی قانون جدید استخدام جبران خواهد شد. فقط آن دسته از کارمندان که حتی در تطبیق هم حقوقشان اضافه نمی‌شود کماکان باید این اضافه را به اسم مالیات بپردازند.
 
معاون دبیر کل سازمان ملل به تهران می‌آید
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای فیلیپ دوسن، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور اقتصادی و اجتماعی، امشب وارد تهران می‌شود.
آقای دوسن، که تبعه فرانسه می‌باشد، در مدت اقامت در تهران به حضور شاهنشاه آریامهر پذیرفته می‌شود و با نخست‌وزیر و وزیران اقتصاد و کار مذاکراتی درباره اوضاع و پیشرفت‌های اقتصادی به عمل خواهد آورد.
آقای دوسن، که مشاور مخصوص اوتانت نیز می‌باشد، از شخصیت‌های مالی و اقتصادی معروف فرانسه است و مدت‌ها مشاور اقتصادی و مالی هیئت نمایندگی فرانسه در سازمان ملل بوده است.
 
سفیر جدید ایران در بیروت پنجشنبه به لبنان می‌رود
آقای منوچهر ظلی، سفیر ایران در لبنان، روز پنجشنبه آینده عازم بیروت می‌شود.
دیپلمات ایرانی طی یک مصاحبه کوتاه گفت: تبادل سفیر بین تهران و بیروت مقدمه تجدید روابط دوستانه میان دو کشور می‌باشد.
آقای ظلی افزود: در تماسی که با مقامات لبنانی برقرار خواهد کرد تمام مسائل مورد علاقه ایران و لبنان را مورد بررسی قرار خواهد داد.
مسئله سفر ایرانیان به لبنان و آزاد شدن ورود موز از لبنان از جمله مسائلی است که باید در این مذاکرات و ملاقات‌هایی که آقای حسین العبدالله، سفیر جدید لبنان در ایران، خواهد داشت حل شود.
 
پایان مأموریت سفیر اندونزی در تهران
آقای دکتر شهاب‌الدین آریفین، سفیر اندونزی در ایران که مدت مأموریتش به پایان رسیده، پس‌فردا تهران را ترک می‌کند.
آقای آریفین در دسامبر ١٩٦٣ به ایران آمده بود و از تهران مستقیما به جاکارتا باز خواهد گشت.
سفیر جدید اندونزی در ایران تعیین گردیده و انتظار می‌رود تا اواسط ماه آینده به تهران بیاید.
 
معاون جدید وزارت دارایی
آقای دکتر محمود کاشفی خزانه‌دار از طرف آقای دکتر جمشید آموزگار، وزیر دارایی، به سمت معاون آن وزارتخانه و خزانه‌دار کل کشور منصوب گردید.
آقای دکتر محمود کاشفی در سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شده و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مدارس و دانشکده حقوق تهران به پایان رسانید و سپس در پاریس دکترای حقوق گرفت.
آقای دکتر کاشفی در سال ۱۳۲۱ به استخدام وزارت دارایی درآمد و مهم‌ترین مشاغلی که وی به عهده داشت به شرح زیر است:
ریاست اداره کل بهبود امور اداری، مدیر کل بازنشستگی، پیشکار دارایی خراسان، مدیر کل وصول تهران، سرپرست آموزشگاه عالی دارایی، عضو شورای عالی مالیاتی و خزانه‌دار کل.
 
وزیر اقتصاد: ایران دیگر آزمایشگاه داروهای خارجی نخواهد بود!
آقای دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، صبح امروز ضمن مصاحبه‌ای توضیحاتی پیرامون مقررات صادرات و واردات سال ١٣٤٦ به این شرح در اختیار خبرنگاران گذاشت.
وزیر اقتصاد در این جلسه که آقایان دکتر ضیائی و دکتر یگانه، معاونان وزارت اقتصاد، حضور داشتند، ضمن اشاره به سیاست وزارت اقتصاد در تهیه مقررات صادرات و واردات سال جاری گفت: در مورد دارو نیز تصمیم گرفته شد داروهای اختصاصی با موافقت وزارت بهداری و تسلیم گواهی مصرف در کشور تولیدکننده مجاز باشد.
وزیر اقتصاد در این خصوص توضیح داد: متأسفانه در سال‌های اخیر بسیاری از داروهای اختصاصی که تازه ساخته می‌شد از کشورهای تولیدکننده صادر می‌گردید. قسمتی از این داروها به ایران می‌آمد و در صورتی که نتیجه خوبی روی بیماران می‌داد آن وقت کشور تولیدکننده اقدام به تولید بیشتر و صدور آن به کشورهای دیگر می‌کرد.
طبق مقررات امسال، از اینکه ایران آزمایشگاه داروهای خارجی باشد جلوگیری به عمل خواهد آمد.
 
علت برکناری رئیس سیلوی کرمانشاه
رئیس سیلوی کرمانشاه از کار برکنار گردید و رئیس اداره غله کرمانشاهان نیز به تهران احضار شد.
با تحقیقاتی که درباره علت برکناری رئیس سیلوی کرمانشاه به عمل آمد معلوم گردید که قبلا به طور مکرر از سازمان غله کشور تقاضا شده بود به علت عدم گنجایش انبارهای سیلوی کرمانشاه اجازه داده شود چند هزار تُن از گندم‌های موجود در کرمانشاه به تهران حمل گردد تا اینکه اخیرا رئیس سازمان غله به کرمانشاه عزیمت و به اتفاق استاندار کرمانشاهان از انبارهای سیلو بازدید کرد، ولی ضمن بازدید معلوم شد که انبارهای سیلو هنوز گنجایش چندین هزار تُن گندم را دارد.
چون اگر بدون تحقیقات لازم به تقاضای رئیس سیلوی کرمانشاه عمل می‌شد، چند میلیون ریال صرف حمل گندم به تهران می‌گردید و هزینه بیهوده‌ای به سازمان غله کشور تحمیل می‌شد، رئیس سیلو از کار برکنار و رئیس غله استان کرمانشاهان به تهران احضار گردید تا دراین‌باره توضیح بدهد.
ضمنا مبلغ یک‌میلیون ریال برای تعمیر و توسعه انبار غله بیستون در اختیار رئیس اداره کل سیلوها گذاشته شد تا زیر نظر استاندار کرمانشاهان به مصرف برسد.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 6 فروردین 1346، صفحه 1
 
پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 6 فروردین 1346، صص 1، 13 و 16.   
https://iichs.ir/vdcgx39x.ak9tw4prra.html
iichs.ir/vdcgx39x.ak9tw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما