رئیس‌جمهوری عراق و بانو به تهران آمدند/کلید طلایی تهران/پخش مراسم/قراردادها/لایحه مالیات مجددا به کمیسیون دارایی مجلس ارجاع شد/تبریک شاه به ژنرال سوهارتو/بودجه فردا در سنا مطرح می‌شود/تشکیل مجلس مؤسسان تصویب شد/مصالح مردم بالاتر از قانون است!/جمشید اعلم: به عنوان پزشک می‌گویم شاه عمر طولانی خواهد داشت!/تصویب مالیات/وزیر کشاورزی: برای تأمین گندم نباید به بیگانگان متکی باشیم/شوروی «سیا» را متهم به ربودن دختر استالین کرد/دادستان دیوان کیفر: احتمالا رئیس صندوق بانک بیمه را کشته باشند!/سوء جریانات/پرتقال از فردا کیلویی عرضه خواهد شد/مرکز هیئت پزشکی ایران در ویتنام هدف شلیک گلوله‌های ویت‌کنگ قرار گرفت/ارائه راهکار برای سیستم آموزش عالی ایران از سوی یک انگلیسی!/چومبه محکوم به اعدام شد/درخواست صدور گواهی‌نامه رانندگی پذیرفته نمی‌شود/انتصاب رئیس روابط عمومی شرکت‌های عامل نفت در آبادان
23 اسفند 1345

رئیس‌جمهوری عراق و بانو به تهران آمدند

جراید امروز کشور نوشتند: حضرت رئیس‌جمهوری عراق و بانو عارف یک ساعت به ظهر امروز برای یک دیدار رسمى شش‌روزه از ایران وارد تهران شدند و در فرودگاه مهرآباد شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی از میهمانان عالی‌قدر خود استقبال کردند.
پیش از ورود میهمانان عالی‌قدر ایران، شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو فرح در فرودگاه مهرآباد حضور یافتند، آقای هویدا نخست‌وزیر، آقایان وزیران، رؤسای مجلسین، امرای ارتش و سفرای خارجی مقیم تهران در مراسم استقبال از میهمانان شاهنشاه و شهبانوی ایران شرکت داشتند.
 
کلید طلایی تهران
پس از پایان مراسم معرفی درحالی‌که ۲۱ تیر توپ به افتخار ورود پرزیدنت عارف شلیک می‌شد رهبران دو کشور در جایگاه مخصوص قرار گرفتند موزیک ابتدا سرود ملی عراق و سپس سرود شاهنشاهی را نواخت و هشت فروند از هواپیماهای جت نیروی هوایی شاهنشاهی از فراز فرودگاه پرواز کردند.
پس از پایان این مراسم، شاهنشاه و پرزیدنت عارف از گارد احترام سان دیدند و سپس اعضای هیئت دولت و سایر مستقبلین به میهمانان عالی‌قدر معرفی شدند.
در ساعت 11:30، شاهنشاه آریامهر و شهبانو فرح به اتفاق مهمانان عالی‌قدر خود با اتومبیل عازم کاخ گلستان شدند.
در طول مسیر موکب همایونی که با پرچم‌های دو کشور تزئین شده بود «مردم پایتخت» با کف زدن‌های ممتد احساسات پرشوری نسبت به شاهنشاه و پرزیدنت عارف و شهبانو فرح و بانو عارف ابراز می‌داشتند.
مقارن ساعت ۱۲ اتومبیل سلطنتی حامل رهبران دو کشور به میدان فردوسی رسید. آقای مهندس تقی سرلک، شهردار تهران، از پرزیدنت عارف و بانو استقبال کرد و پس از گفتن خوشامد کلید طلایی شهر تهران را تقدیم میهمانان ارجمند شاهنشاه و شهبانو کرد.
 
پخش مراسم
رادیو بغداد، با کمک و همکاری وزارت اطلاعات ایران، تمام مراسم ورود پرزیدنت عارف را از لحظه قرار گرفتن هواپیمای ریاست‌جمهوری در فرودگاه مهرآباد تا میدان فردوسی به طور مستقیم به زبان عربی پخش می‌کرد. از رادیو ایران نیز رپرتاژ استقبال از میهمانان عالی‌قدر ایران پخش می‌شد.
 
قراردادها
رادیو بغداد شب گذشته در بخش اخبار خود به زبان فارسی اطلاع داد که دولتین ایران و عراق چند موافقت‌نامه اقتصادی و هوایی آماده کرده‌اند که هنگام دیدار حضرت رئیس‌جمهوری عراق از ایران به امضا خواهد رسید.
 
لایحه مالیات مجددا به کمیسیون دارایی مجلس ارجاع شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: جلسه علنی مجلس شورای ملی ساعت ۹ صبح امروز به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل شد.
در این موقع مجلس وارد دستور شد و لایحه انتخابات مجلس مؤسسان که لزوم تشکیل آن به تأیید مجلسین رسیده است مطرح و تصویب گردید و برای رسیدگی به مجلس سنا فرستاده شد.
شور دوم لایحه سازمان نمایشگاه‌های وزارت اقتصاد و لایحه شکار و صید مطرح و تصویب شد.
در جلسه امروز وصول لایحه جدید مالیات بر درآمد (مالیات‌های مستقیم) از مجلس سنا اعلام شد و برای بررسی اصلاحاتی که سنا در آن به عمل آورده به کمیسیون ارجاع گردید.
 
تبریک شاه به ژنرال سوهارتو
تلگرام تبریک زیر امروز از طرف محمدرضا پهلوی، شاه ایران، به عنوان ژنرال سوهارتو، به اندونزی مخابره شد: حضرت ژنرال سوهارتو کفیل ریاست‌جمهوری اندونزی ــ جاکارتا به مناسبت ادای سوگند از طرف آن حضرت به سمت کفیل ریاست‌جمهوری اندونزی بدان حضرت تبریک می‌گویم و سعادت شخص آن حضرت و موفقیتتان را در رهبری ملت اندونزی به سوی ترقی و رفاه آرزومندم.
محمدرضا پهلوی.
 
بودجه فردا در سنا مطرح می‌شود
رسیدگی به بودجه سال ١٣٤٦ کل کشور دیروز در کمیسیون دارایی مجلس سنا به اتمام رسید و بلافاصله طبع و توزیع شد. قرار است از بعد از ظهر فردا رسیدگی به بودجه کل کشور در جلسات علنی مجلس سنا آغاز گردد.
مجلس سنا فردا صبح نیز جلسه علنی دارد.
 
تشکیل مجلس مؤسسان تصویب شد
مجلس سنا در جلسه عصر دیروز خود لایحه مالیات بر درآمد و پیشنهاد دولت را در مورد تشکیل مجلس مؤسسان تصویب کرد.
ساعت 5 بعد از ظهر جلسه علنی مجلس سنا به ریاست آقای مهندس شریف‌امامی تشکیل گردید و تا ساعت 6:10 دقیقه بعد از ظهر مواد لایحه مالیات بر درآمد را مورد بررسی قرار داد.
در این موقع رئیس مجلس سنا گفت: چون پیشنهاد دولت مبنی بر تشکیل مجلس مؤسسان فوریت دارد، لذا مطرح می‌شود.
(پیشنهاد دولت سوای ماده واحده مربوط به انتخابات مجلس مؤسسان است که امروز در مجلس شورای ملی به تصویب رسید).
 
مصالح مردم بالاتر از قانون است!
سناتور اشرف احمدی در تأیید پیشنهاد دولت اظهار داشت: مسلم است که باید قوانین هر ملتی با اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی اقتصادی آن ملت متناسب باشد به عقیده من مصالح مردم بالاتر از قانون است؛ زیرا قانون برای حفظ مصالح مردم به وجود می‌آید و به همین علت است که قوانین اساسی ملت‌ها از بدو تدوین تا به حال مرتبا تغییر یافته و قوانین اساسی بر محور  منافع مردم اصلاح شده است.
سناتور اشرف احمدی گفت: پیشنهاد دولت بسیار به موقع بوده است مخصوصا که بعد از اصلاح اصل چهل‌وهشتم قانون اساسی که در اردیبهشت 1328 به موجب تصمیم مجلس مؤسسان دوم انجام پذیرفت، ضرورت پیشنهاد دولت بیشتر احساس می‌گردد. اکنون که با توجهات شاهنشاه در همه شئون مملکت اصلاحات و پیشرفت‌های اساسی به عمل آمده است و دوران سازندگی آغاز شده شایسته است اصولی برقرار گردد که در مسیر تکامل و پیشرفت ما خدای نکرده وقفه‌ای حاصل نشود و برای حفظ شاهنشاهی ایران همه نوع پیش‌بینی که با واقع‌بینی توأم باشد به عمل آید.
 
جمشید اعلم: به عنوان پزشک می‌گویم شاه عمر طولانی خواهد داشت!
سناتور پرفسور جمشید اعلم نیز درباره لایحه تشکیل مجلس مؤسسان اظهار داشت: این موضوع مطلبی نیست که تازه در مورد آن تصمیم گرفته شده خلق‌الساعه باشد بلکه مدت دو سال است که بر حسب اوامر مؤکد شاهنشاه آریامهر کمیسیون‌ها و جلسات متعدد تشکیل شده و در مورد این موضوع بحث‌ها به عمل آمده و دقت نظر کامل شده است.
ناطق ادامه داد: این هم باز یکی دیگر از منویات عالیه و خصوصیات بارز شاهنشاه آریامهر می‌باشد که می‌رساند اعلیحضرت همایونی تا چه اندازه بیش از آنکه در فکر خود باشند، در فکر مملکت و آینده ملت خود هستند (سناتورها: صحیح است) زیرا فکر کرده‌اند که اگر خدای نکرده اتفاقی برای شخص ایشان روی بدهد مملکت لحظه‌ای از پیشرفت و ترقی باز نماند.
سناتور پرفسور جمشید اعلم گفت: من در اینجا به عنوان یک طبیب اعلام می‌کنم که شاهنشاه آریامهر سال‌های متمادی قدرت سلطنت و رهبری ملت ایران را دارند و با نیرویی که در ایشان موجود می‌باشد همچنان قادر خواهند بود سال‌های طولانی ولایت عهد عزیز ما را تحت رهبری خردمندانه خود تربیت نمایند. (سناتورها: احسنت ـ احسنت).
 
تصویب مالیات
سپس رسیدگی به بقیه مواد لایحه مالیات بر درآمد دنبال شد و مقارن ساعت 8 بعد از ظهر کلیه مواد لایحه به تصویب رسید در کلیات آخر سناتور تجدد صحبت کرد و بعد به لایحه رأی گرفتند و تصویب شد و چون در لایحه مالیات بر درآمد اصلاحات و تغییراتی داده شده بود، مجددا به مجلس شورای ملی ارسال شد.
آقای دکتر آموزگار، وزیر دارایی، در جواب آقای سناتور تجدد گفت: ما اعتراف می‌کنیم این لایحه بدون عیب نیست، ولی بدون تعصب خدا را شاهد می‌گیرم تا آنجا که قدرت داشتم برای بهتر تدوین کردن این لایحه سعی نمودیم.
دولت سعی و کوشش خواهد کرد که در اجرای این لایحه برای مردم مزاحمتی ایجاد نشود در این وقت به کلیات لایحه رأی گرفته شد و لایحه با اکثریت ۳۸ رای موافق از ۳۹ نفر عده حاضر در جلسه به تصویب رسید.[1]
 
وزیر کشاورزی: برای تأمین گندم نباید به بیگانگان متکی باشیم
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، دیروز آقای دکتر علی‌محمد طباطبائی، رئیس جدید سازمان غله کشور، را به کارکنان این سازمان معرفی کرد و ضمن سخنانی به آینده کشاورزی ایران و اقتصاد زراعی اشاره نمود.
وزیر کشاورزی در مورد برنامه این وزارت خانه اظهار داشت: ما دیگر نباید برای تأمین قوت روزانه مردم متکی به بیگانگان باشیم بدین جهت حتما ضرورت دارد که تولید گندم در کشور ما افزایش یابد و انبارهای مجهز فنی ساخته و آماده شود و سیلوها و انبارها مانند حالا همیشه مملو از گندم باشد.[2]
 
شوروی «سیا» را متهم به ربودن دختر استالین کرد
روزنامه دیلی اکسپرس چاپ لندن در شماره امروز خود اطلاع داد که شوروی در مورد فرار دختر استالین یادداشت اعتراضیه‌ای تسلیم دولت هند کرده است.
در یادداشت اعتراضیه گفته شده که مأمورین «سیا» سوتلانا را از دهلی نو ربوده و به رم برده‌اند.
 
دادستان دیوان کیفر: احتمالا رئیس صندوق بانک بیمه را کشته باشند!
روزنامه «اطلاعات» در صفحه حوادث شماره امروز خود نوشت: تحقیقات بازپرس دادسرای تهران درباره علت مرگ عباس سیار کیانی، رئیس صندوق شعبه مرکزى بانک شرکت سهامی بیمه ایران، با دقت و سرعت کم‌نظیری ادامه دارد.
آقای ثقفی بازپرس، که از طرف آقای گرگانی دادستان تهران مأمور کشف علت مرگ عباس سیار کیانی شده است، تمام دیروز و دیشب مشغول تحقیق و جمع‌آوری دلیل بود.
وی از پزشکی قانونی خواست که برای تشخیص علت مرگ عباس سیار کیانی قسمتی از اعضای بدن وی را به آزمایشگاه‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی ارسال دارد.
دادستان دیوان کیفر اضافه کرد چون عباس کیانی برای دادن اطلاعات مهمی به بازپرس از خانه‌اش خارج شده و دچار این حادثه گردیده باید چگونگی مرگ او و علت عبورش از جاده ازگل، که تناسبی با مقصدش نداشته، معلوم شود.
آقای گرکانی گفت: رسیدگی به این حادثه را به آقای ثقفی بازپرس محول کردم و لزوم اهمیت تشخیص علت مرگ متوفی را در مدت کوتاهی به پزشکی قانونی تأکید کردم و تا علت مرگ دقیقا معلوم نشود نمی‌توان اظهار نظر قاطعی دراین‌باره کرد.
آقای گرکانی اضافه کرد: چون عباس سیار کیانی صحیح و سالم بوده و طبق اظهار آقای فاضلی بازپرس دیوان کیفر پس از گفت‌وگوی تلفنی قرار بود نزد وی برود و اطلاعات خود را درباره پرونده مورد نظر در اختیار بازپرس قرار دهد، لکن پس از حرکت و قبل از رسیدن نزد بازپرس در حادثه‌ای جان خود را از دست داده در هر کس ایجاد شک و تردید می‌کند و همین تردید دقت بیشتری را ایجاب می‌نماید، ولی تا تعیین علت مرگ نمی‌توان پیرامون حادثه اظهار نظر کرد.
 
سوء جریانات
آقای رئیس سمیعی، دادستان دیوان کیفر، دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: پرونده‌‎ای مربوط به سوء جریانات چند سال قبل بیمه در دیوان کیفر مطرح بوده که در آن متصدیان وقت شرکت بیمه تحت تعقیب بودند و به منظور روشن شدن جریان از دو سال پیش آقای فاضلی، بازپرس دیوان کیفر، یک‌سره مشغول رسیدگی به چگونگی این امر بود، اخیرا بازپرس دیوان کیفر ضمن تحقیقات خود متوجه سوء جریان جدیدی شد که میزان و چگونگی اتهام دقیقا روشن نبود.
آقای دادستان دیوان کیفر اضافه کرد: آقای عباس سیار کیانی تلفنی به آقای فاضلی خبر داد که حاضر است برای کشف حقیقت مطالبی در اختیار او بگذارد و در همین مذاکره تلفنی با بازپرس قرار ملاقات گذاشت تا حضورا اطلاعات خود را در اختیار بازپرس بگذارد. ساعت ملاقات روز یکشنبه این هفته تعیین شد.
در این روز آقای فاضلی به انتظار وی بود که به او تلفنی اطلاع داده شد که عباس سیار کیانی در حوالی «ازگل» کشته شده است.
دادستان دیوان کیفر گفت: با آنکه تا خاتمه رسیدگی نمی‌توان درباره این حادثه اظهار نظر کرد، ولی ظاهرا قضیه کمی مشکوک و در خور تعمق است و امکان دارد که عباس سیار کیانی توسط عده‌ای تحت مراقبت بوده و به محض آنکه مسلم شده وی قصد افشای مطالبی را به بازپرس دارد او را از بین برده باشند.
دادستان دیوان کیفر اضافه کرد: به علت ایجاد این تردید از آقای دادستان تهران خواستم که درباره پرونده حادثه دقت و مراقبت بیشتری به عمل آید و  به طور کلی تا چگونگی حادثه در دادسرای تهران معلوم نشود نمی‌توان درباره آن اظهار نظر قطعی کرد. آنچه مسلم است نحوه حادثه است اگر هم عادی باشد ما را مظنون کرده است.
 
پرتقال از فردا کیلویی عرضه خواهد شد
جراید امروز کشور نوشتند: برای توزیع تره‌بار و خواربار و میوه و سایر کالاهای مورد احتیاج عمومی در تهران سازمان تازه‌ای که به طریق بازرگانی اداره شده و وابسته به شهرداری تهران خواهد بود، به‌وجود می‌آید. این سازمان کلیه امور مربوط به میدان‌های تهران و امر تولید و توزیع و فروش کالاها را زیر نظر خواهد داشت.
بر اساس همین گزارش فروش پرتقال و پیاز در انحصار «شرکت تعاون و توزیع میادین تهران» قرار گرفت و هیچ یک از کارکنان میادین تهران حق ندارند این دو نوع بار را در میدان تحویل یا رأسا به فروش برسانند و نرخ‌های مذکور نیز در آخرین جلسه هیئت‌مدیره شرکت مذکور تصویب شد.
 
مرکز هیئت پزشکی ایران در ویتنام هدف شلیک گلوله‌های ویت‌کنگ قرار گرفت
«آسوشیتدپرس» از سایگون گزارش داد: ساختمان مرکزی هیئت پزشکی ایران در پایتخت ایالت کین هوا در ویتنام جنوبی در اثر حمله ویت‌کنگ‌ها آسیب دید.
یک سخنگوی آمریکایی اعلام کرد: در حمله ویت‌کنگ‌ها به ساختمان هیئت پزشکی ایران در ویتنام، در اثر شلیک گلوله خساراتی وارد آمده اما هیچ یک از جراحان و پرستاران ایرانی آسیب ندیده‌اند، در حمله ویت‌کنگ‌ها به چندین ساختمان نظامی و غیر نظامی آمریکا نیز خساراتی وارد شد.
 
ارائه راهکار برای سیستم آموزش عالی ایران از سوی یک انگلیسی!
هفته گذشته آقای جی.بی. باترورث، رئیس دانشگاه واردویک انگلستان، برای بازدید از دانشگاه‌های ایران و ایراد چند سخنرانی به ایران آمد.
آقای باترورث پنجشنبه گذشته با آقای دکتر صالح، رئیس دانشگاه تهران، ملاقات کرد و از قسمت‌های مختلف دانشگاه و خوابگاه دانشجویان در کوی دانشگاه بازدید نمود.
رئیس دانشگاه وارویک روزهای شنبه و دوشنبه گذشته به ترتیب پیرامون دانشگاه‌های جدید لندن و استقلال کامل دانشگاه از لحاظ مالی و آزادی آموزشی در باشگاه دانشگاه سخنرانی کرد که در آن رئیس دانشگاه تهران و عده‌ای از استادان دانشگاه حضور داشتند.
آقای باترورث روز یکشنبه در بحث میزگرد با حضور رئیس و استادان دانشکده حقوق شرکت کرد و در اطراف تعلیمات اجتماعی در دانشگاه‌های انگلستان سخنرانی نمود.
رئیس دانشگاه وارویک در سخنرانی‌های خود ضمن اشاره به اهمیت استقلال دانشگاه و آزادی آموزشی در پیشرفت این مراکز تعلیماتی گفت: این یک امتیاز استثنایی است که باید برای مراکز تعلیماتی بیشتر از آنچه معمولا به اجتماع داده می‌شود قائل شد این امتیاز ممکن است آزادی در انتخاب استاد و یا واگذاری کار معین و مناسبی به وی باشد.
آقای باترورث همچنین گفت: در انگلستان فقط 4 درصد از دیپلمه‌های دبیرستان‌ها برای تحصیلات عالیه در دانشگاه‌‎ها جذب می‌شوند.
وی اشاره کرد که برای اجرای یک برنامه صحیح تعلیماتی ضرورت دارد مرکزی در دانشگاه برای تمرکز تمام امور آموزشی به‌وجود بیاید.
 
چومبه محکوم به اعدام شد
«خبرگزاری فرانسه» 13 مارس از «کینشاسا» (لئوپولدویل) گزارش داد: موسی چومبه، نخست‌وزیر سابق کنگو، محکوم به اعدام گردید. چومبه در نخستین روزهای استقلال کنگو با اعلام خودمختاری در ایالت کاتانگا در کنگو موجبات سقوط حکومت «پاتریس لومومبا» را فراهم ساخت و بعدا پاتریس لومومبا را به قتل رساند.
دادگاهی که موسی چومبه را محکوم به اعدام کرد مدت هشت روز پرونده او را مورد بررسی قرار داد و سرانجام اعضای دادگاه به اتفاق آرا نخست‌وزیر سابق کنگو را غیابا محکوم به اعدام کردند.
 
درخواست صدور گواهی‌نامه رانندگی پذیرفته نمی‌شود
پلیس تهران اعلام کرد: به علت ازدیاد درخواست گواهی‌نامه رانندگی و برای اتمام و تکمیل مراحل آزمایش و صدور گواهی‌نامه متقاضیانی که در سال جاری تشکیل پرونده داده‌اند و کار آنها در جریان رسیدگی می‌باشد، از تاریخ 25 اسفندماه جاری تا 13 فروردین‌‎ماه سال ١٣٤٦ دایره صدور گواهی‌نامه پلیس تهران از دریافت تقاضای تشکیل پرونده جدید آزمایش گواهی‌نامه رانندگی معذور می‌باشد.
 
انتصاب رئیس روابط عمومی شرکت‌های عامل نفت در آبادان
 آقای مسعود برزین به ریاست روابط عمومی شرکت‌های عامل نفت ایران در آبادان منصوب و مشغول کار شد.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 23 اسفند 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 23 اسفند 1345، صص 1، 17 و 20.
[2] . همان، ص 20. به‌رغم این وعده وزیر وقت کشاورزی، ایران در دوره پهلوی روزبه‌روز از نظر مواد غذایی به واردات وابستگی بیشتری پیدا می‌کرد. یکی از نکات قابل تأمل در موضوع تجارت خارجی رژیم پهلوی، چوب حراج این رژیم بر امینت غذایی کشور است، به طوری که واردات پنج محصول کشاورزی طی سال‌های 1343 تا 1355 رشد بسیار چشمگیری داشته است که در بین آنها، میزان واردات گندم بسیار قابل تأمل است. رژیم شاه درحالی در سال 1341 اصلاحات ارضی را در روستاهای کشور اجرا کرد که پس از آن میزان واردات گندم از 371 هزار تن در سال 1343 با رشد حدود چهار برابری به 5/ 1 میلیون تن در سال 1355 رسید. همچنین ایران تا دهه 1340 صادرکننده برنج، گوشت و محصولات لبنی بود، اما با اجرای ناقص اصلاحات ارضی و عدم جایگزینی سیستم جدید به جای سیستم ارباب و رعیتی در روستاها، هم به واردکننده محصولات عمده کشاورزی تبدیل شد و هم با هجوم دهقانان به حاشیه شهرهای کشور، مشکلات زیادی در قالب حاشیه‌نشینی، رشد حلبی‌آبادها و زاغه‌نشینی را ایجاد و برای انقلاب اسلامی به یادگار گذاشت.
درحالی‌که میزان سرمایه‌گذاری در کل بخش‌های اقتصادی در سال 1356 بیش از 20 درصد بود، این میزان در بخش کشاورزی 6/ 6 درصد است. این بی‌مهری‌ها باعث شد رشد بخش کشاورزی از 9/ 3 درصد در برنامه چهارم به کمتر از یک درصد در سال 1356 برسد. همچنین سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی از 4/ 27 درصد در سال 1341 به 2/ 9 درصد در سال 1356 کاهش یافت.
این وضعیت در بهره‌وری و میزان تولید نیز تأثیری بسیار منفی گذاشت؛ چنان‌که تولید گندم از 728 کیلوگرم در هکتار در سال 1340 به 498 کیلوگرم در سال 1353 رسید. این درحالی بود که میزان تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح با انقلاب سبز در سطح جهان به‌شدت افزایش یافته بود، به‌طوری که در این دوره واردات محصولات کشاورزی کشور پرجمعیت هند از شش‌میلیارد دلار در سال 1339 با رشد 11/ 5 درصدی به چهارده‌میلیارد دلار در سال 1355 رسید، اما این میزان در ایران از 985 میلیون دلار در سال 1339 با رشد 20 درصدی (19.94 درصد) به 15 میلیارد دلار در سال 1355 رسید.
ماحصل این تحولات، کاهش تولید در بخش کشاورزی و وابستگی شدید این بخش به واردات بود؛ چنان‌که میزان تراز تجاری بخش کشاورزی از 2104 میلیون دلار در سال 1349 با افزایش 97 درصدی به 71166 میلیون دلار در سال 1354 رسید.
[3] . اطلاعات، 23 اسفند 1345، صص 1، 2، 4، 17، 18 و 19.  
https://iichs.ir/vdccxeqi.2bq0s8laa2.html
iichs.ir/vdccxeqi.2bq0s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما