شاه از پاکستان «دکترای افتخاری» می‌گیرد!/ شاه: بی‌سوادی تا سه سال در مناطق نفت‌خیز باید ریشه‌کن شود!/ سفیر جدید لبنان فردا وارد می‌شود/ اعلامیه دربار شاهنشاهی به مناسبت درگذشت فرماندار کل کانادا/ در جلسه امروز سنا گفته شد: قرارداد ایران و شوروی نمودار پیشرفت و توسعه صنایع ایران است/ مهریه خانم‌ها باید کاهش یابد!/ تشکیل دادگاه‌های طلاق/ دوگل بازهم پیروز شد/ مذاکرات اقتصادی عراق و کویت/ به موجب طرح پنج‌ساله توسعه جهانگردی، در سال ۱۳۵۱ نیم میلیون جهانگرد به ایران می‌آیند
15 اسفند 1345

شاه از پاکستان «دکترای افتخاری» می‌گیرد!

جراید امروز کشور نوشتند: شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی به دعوت حضرت رئیس جمهوری پاکستان نیم ساعت به ظهر امروز با جت بوئینگ ٧٢٧ شرکت ملی هواپیمایی ایران از تهران عازم راولپندی شدند.
بامداد روز سه‌شنبه شاهنشاه و شهبانوی ایران از راولپندی وارد پیشاور خواهند شد. در این سفر اعلیحضرتین از فراز سلسله جبال «تاتوئون» و کوه «ناگاپرور»، پرواز خواهند کرد. در همین روز دانشگاه پیشاور درجه دکترای افتخاری حقوق را به شاهنشاه اهدا خواهد کرد. شاهنشاه و شهبانوی ایران روز پنجشنبه وارد لاهور خواهند شد.[1]
 
شاه: بی‌سوادی تا سه سال در مناطق نفت‌خیز باید ریشه‌کن شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: هنگام بازگشت شاهنشاه آریامهر از آبادان شرح زیر از طرف آقای اسدالله علم، وزیر دربار شاهنشاهی، به آقای مهندس هدایت، قائم‌مقام رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، ابلاغ گردید:
جناب آقای خسرو هدایت!
خدمات و زحمات جنابعالی در امر مبارزه با بی‌سوادی مورد توجه ذات مبارک شاهانه واقع شد. امر مطاع مبارک این است که بی‌سوادی ظرف سه سال باید از کلیه مناطق نفت‌خیز ریشه کن شود.
وزیر دربار شاهنشاهی اسدالله علم.[2]
 
سفیر جدید لبنان فردا وارد می‌شود
حسین العبدالله، سفیر جدید لبنان در ایران فردا شب وارد تهران می‌شود و بدین ترتیب روابط تهران و بیروت پس از گذشت یک سال و چهار ماه، مجددا به حال کاملا عادى درمی‌آید.
 
اعلامیه دربار شاهنشاهی به مناسبت درگذشت فرماندار کل کانادا
به مناسبت در گذشت ناگهانی ژرژ وانیه، فرماندار کل کانادا، این اعلامیه امروز از طرف وزیر دربار شاهنشاهی انتشار یافت:
دربار شاهنشاهی به مناسبت درگذشت حضرت ژرژ وانیه، فرماندار کل کانادا، از تاریخ ١٦ اسفندماه ١٣٤٥ به مدت یک روز عزادار و پرچم سلطنتی به حال نیم‌افراشته خواهد بود.
وزیر دربار شاهنشاهی
اسدالله علم.
 
در جلسه امروز سنا گفته شد: قرارداد ایران و شوروی نمودار پیشرفت و توسعه صنایع ایران است
ساعت 10:10 بامداد جلسه علنی سنا به ریاست آقای دکتر محمد سجادی، نایب رئیس، تشکیل شد.
سناتور رضا بوشهری قرارداد تجارتی بین ایران و شوروی را که اخیرا به امضا رسیده مورد بحث قرار داده گفت: این قرارداد معرف و نمودار پیشرفت کشور است و بدین ترتیب صنایع کشور به سرعت توسعه خواهد یافت و روز به روز تولیدات کشور به بازارهای جهانی سرازیر خواهد شد.
 
تصویب لوایح
این موقع مجلس سنا وارد دستور شد و آقای جمشید قریب، معاون سیاسی و پارلمانی وزارت خارجه، لایحه مربوط به قرارداد مودّت بین ایران و تایلند را تقدیم داشت و بعد رسیدگی به لوایح دولت آغاز گردید و پنج لایحه به شرح زیر از تصویب گذشت:
1. لایحه اجازه خرید مستقیم دارو و وسایل بیمارستانی وزارت جنگ برای شور دوم مطرح و تصویب شد و به مجلس سنا ارجاع شد؛
2. لایحه جرائم و تخلفات افسران و درجه‌داران و افراد شهربانی کل کشور برای شور دوم مطرح و تصویب و به دولت ابلاغ گردید؛
3. لایحه اصلاح ماده ۲۸ قانون وکالت برای شور دوم مطرح و تصویب شد و به کمیسیون مربوط ارسال شد؛
4. لایحه موافقت‌نامه همکاری اقتصادی و فنی ایران و یوگسلاوی برای شور اول مطرح و تصویب شد و به کمیسیون فرستاده شد؛
5. لایحه حفظ نباتات مطرح شد و با فوریتی که برای آن تقاضا و تصویب شد با اصلاحاتی تصویب و به مجلس شورای ملی ارسال گردید.
 
مهریه خانم‌ها باید کاهش یابد!
«برای رسیدگی به اختلافات خانوادگی باید دادگاه مخصوصی تشکیل شود، انجام طلاق به حکم دادگاه صورت گیرد، "مهریه" کاهش یابد، شرط استخدام کارمند یا احراز مقام اداری تأهل قرار داده شود و دادگاه‌‌های استیناف سیار دایر کرده و جلسات دادگاه‌های جنایی در حضور هیئت منصفه تشکیل گردد.»
این مطلب را امروز میر سیدعلی حائری شاه‌باغ، دادستان پیشین کل کشور، ضمن مصاحبه‌ای به خبرنگار روزنامه «اطلاعات» گفت.
دادستان پیشین کل کشور که ده‌ها سال مقامات مدعی‌العمومی، ریاست دادگاه‌های شهرستان و استان را به عهده داشت و کتاب‌های فراوانی در تفسیر قوانین نوشته است، در این مصاحبه اظهار داشت: واگذاری اجازه طلاق به یک دادگاه صالحه با فقه اسلامی مغایرتی ندارد.
وی گفت: در حال حاضر هر وقت مرد هوس کند و یا اراده نماید و یا کوچک‌ترین ناسازگاری از زنش ببیند، همچنان که می‌تواند کت و شلوار یا اتومبیلش را عوض کند، به محضر می‌رود و بدون توجه به اوضاع و احوال همسر خود و اینکه او مادر فرزندانش است و سال‌ها در غم و شادی او شریک بوده و جوانی و شادابی خود را در کنار او از دست داده طلاق می‌دهد و طلاقنامه‌اش را برایش می‌فرستد درحالی‌که پیغمبر اسلام(ص) طلاق را بدترین امور دانسته‌اند. اگر انجام طلاق موکول به تصویب یک دادگاه صالحه باشد، این امر به این سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود و رشته‌های خانوادگی همیشه استوار و سلامت جامعه محفوظ خواهد ماند.
 
تشکیل دادگاه‌های طلاق
آقای حائری شاه‌باغ گفت: در سال‌های اخیر خانواده دخترها در پی چاره برآمدند و راه حلی که پیدا کردند افزایش «مهر» بود، ولی این راه حل که برای جلوگیری از طلاق پیدا شد نتیجه‌ای نداده است؛ چون مرد که قانونا رئیس خانواده است هر وقت اراده به طلاق دادن همسر خود کند آن‌قدر برای او ناراحتی فراهم می‌سازد تا زن نه تنها از «مهر» خود بگذرد، بلکه دستی هم چیزی بدهد و جانش را موقتا خلاص کند.
آقای حائری شاه‌باغ عقیده دارد بهترین راه جلوگیری از طلاق و حفظ سلامت جامعه از این لحاظ تشکیل دادگاه‌های مخصوص است. این دادگاه‌ها باید از قضات بازنشسته معمر، که زن و شوهر بتوانند بدون پروا حقایق زندگی خود را با آنها در میان بگذارند، تشکیل شود. زن یا شوهری که از ادامه زندگی زناشویی مأیوس شده و به این دادگاه مراجعه می‌کنند، دلایل خود را مطرح می‌سازند، دادگاه طرف او را می‌خواهد چنان‌که دلایل شاکی را جواب گفت و تعهدی سپرد، شکایت شاکی رد می‌شود و چنانچه دادگاه تشخیص دهد ادامه زندگی این زن و شوهر غیر ممکن است و ادامه آن سبب بروز حوادثی خواهد شد اجازه به جدایی آنها خواهد داد.
محضر طلاق تنها پس از دریافت این اجازه می‌تواند صیغه طلاق را جاری کند و آن را به ثبت برساند و به موازات تشکیل این دادگاه‌ها باید ترتیبی نیز داده شود تا مهریه کاهش یابد.
 
دوگل بازهم پیروز شد
بیست و هشت و نیم میلیون فرانسوی برای انتخاب ٤٧٠ نماینده مجلس مقننه آن کشور در انتخابات شرکت کردند و اولین نتایج انتخابات نشان داد که دوگل با اکثریت قاطعی در انتخابات پیروز شده است.
تعداد نامزدهای انتخاباتی ۲۱۸٥ نفر است که ٦٥ نفر آنها زن می‌باشند، اما از 28 و نیم میلیون رأی‌دهنده ۱۵ میلیون زن می‌باشند.
سن متوسط شرکت‌کنندگان در انتخابات ٤٥ سال است. انتخابات مجلس مقننه فرانسه دو مرحله‌ای است.
 
مذاکرات اقتصادی عراق و کویت
مذاکرات عراق و کویت برای تقویت پیوندهای اقتصادی دو کشور همسایه امروز آغاز شد.
در رأس هیئت عراقی کاظم عبدالحمید، وزیر اقتصاد، و در رأس هیئت کویتی شیخ عبدالله الجابر الصباح، وزیر بازرگانی کویت، قرار دارد.
این مذاکرات تا ١٤ مارس ادامه خواهد یافت.
پنج کمیته فرعی برای بررسی مسائل اقتصادی در جنب مذاکرات تشکیل شده است.
 
به موجب طرح پنج‌ساله توسعه جهانگردی، در سال ۱۳۵۱ نیم میلیون جهانگرد به ایران می‌آیند
یک‌میلیارد دلار، مبلغ تقریبی درآمدی است که طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال ۱۳۵۱، یعنی بعد از اتمام اولین برنامه پنج‌ساله توسعه جهانگردی در ایران، حاصل کشور خواهد شد.
به موجب طرحی که از طرف کمیته همکاری بین ایران و یونسکو برای توسعه جهانگردی و حفظ و احیای ابنیه تاریخی ایران، که ریاست آن را آقای دکتر مهدی بوشهری عهده‌دار است، تهیه شده، براى کمک به اجرای این طرح وسیع و بی‌سابقه، سازمان یونسکو ده تن از بهترین کارشناسان خود را در اختیار ایران قرار خواهد داد.
آثار و ابنیه‌ای که احیا و حفظ آنها در درجه اول اهمیت قرار دارد درسه منطقه جهانگردی تهران، اصفهان و شیراز واقع شده است.
به موجب پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط متخصصین ایرانی و خارجی با اجرای طرح پنج‌ساله توسعه جهانگردی، فقط در سال ۱۳۵۱ بیش از نیم میلیون جهانگرد خارجی از ایران دیدن خواهد کرد. [3]
 
روزنامه اطلاعات، 15 اسفند 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌‎ها:
 
[1] . اطلاعات، 15 اسفند 1345، صص 1 و 13.
[2] . همان، ص 16. به‌رغم دستور شاه در اسفند 1345 و ابلاغ آن توسط اسدالله علم، که تا سه سال بی‌سوادی در مناطق نفتی از جمله خوزستان ریشه‌کن شود، این اتفاق نه تنها رخ نداد که بر میزان بی‌سوادان نیز افزوده شد. اسدالله علم در خاطرات 2 شهریور 1354 آورده است: «... گزارشی از قسمت اجتماعی وزارت دربار را در ارتباط با آموزش و مبارزه علیه بی‌سوادی تقدیم کردم... چیزی که خیلی قابل توجه است این است که هفت سال بعد از پروژه و به‌رغم این ادعا که بی‌سوادی ظرف کمتر از ده سال ریشه‌کن خواهد شد، در واقع تعداد بی‌سوادان از دوازده به چهارده میلیون نفر رسیده است. تردیدی نیست که این در نتیجه افزایش کلی جمعیت است، اما به هر صورت باعث کمال تأسف است...».
رک:  اسدالله علم، گفت‌وگوهای من با شاه (خاطرات محرمانه امیراسدالله علم)، ج 2، تهران، طرح نو،‌ 1371، ص 692.
[3] . اطلاعات، 15 اسفند 1345، صص 1، 2، 3، 4، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdca6mnu.49nyo15kk4.html
iichs.ir/vdca6mnu.49nyo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما