رئیس‌جمهور رومانی به ایران سفر می‌کند/ سفیر ایران در بلگراد/ برای انجام خدمات عمومی در ایام نوروز، مرخصی در سه وزارتخانه ممنوع شد/ پیشنهاد درباره انحصار تلویزیون در تهران/ در جلسه امروز مجلس شورای ملی به وسیله نخست‌وزیر، لایحه استقلال دانشگاه تقدیم مجلس شد/ بازدید وزیر بازرگانی شوروی از کارخانجات ایران‌ناسیونال/ بازدید از بزرگ‌ترین واردکننده روغن آفتابگردان از شوروی!/ سه فرزند نخست‌وزیر سابق عدن کشته شدند/ سفر وزیر خارجه عراق به هند و پاکستان
9 اسفند 1345

رئیس‌جمهور رومانی به ایران سفر می‌کند

جراید امروز کشور نوشتند: پرزیدنت کیوواستویکا، رئیس‌جمهوری رومانی، در هفته دوم اردیبهشت‌ماه آینده رسما به دعوت شاهنشاه آریامهر از ایران دیدن خواهد کرد.
تاریخ قطعی این مسافرت هنوز تعیین نشده ولی انتظار می‌رود که سفر رئیس دولت رومانی به ایران، که در پاسخ دیدار سال گذشته شاهنشاه از بخارست صورت می‌گیرد، یک هفته به طول انجامد.
پس از سفر شاهنشاه آریامهر به رومانی روابط سیاسی و اقتصادی و تجارتی رومانی و ایران رو به توسعه گذاشت، به طوری که بنا به گفته معاون نخست‌وزیر رومانی که چندی پیش از ایران دیدن کرده بود، در مدت کمتر از یک سال، حجم مبادلات بازرگانی ایران و رومانی بیش از هشت برابر شده است.
 
سفیر ایران در بلگراد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز هنگام عزیمت شاهنشاه آریامهر به خوزستان آقای اردشیر زاهدی، وزیر امور خارجه، در فرودگاه مهرآباد، آقای محمد قوام را به سمت سفیر تازه شاهنشاهی در بلگراد، به حضور ملوکانه معرفی کرد.
آقای قوام قبلا سفارت ایران را در حبشه عهده‌دار بود.
 
برای انجام خدمات عمومی در ایام نوروز، مرخصی در سه وزارتخانه ممنوع شد
به موجب اعلام وزارتخانه‌های پست و تلگراف و تلفن و راه، مرخصی کارمندان این دو وزارتخانه در تعطیلات عید ممنوع گردید.
وزارت بهداری نیز قبلا اعطای هر نوع مرخصی به کارمندان فنی خود را در ایام نوروز ممنوع اعلام کرده بود.
 
پیشنهاد درباره انحصار تلویزیون در تهران
کمیسیون بودجه صبح امروز با حضور آقای نخست‌وزیر تشکیل گردید و تا آخر وقت رسیدگی به تبصره‌ها را پایان داد و سپس رسیدگی به اقلام بودجه را شروع کرد.
در مورد تبصره‌های بودجه دستوراتی نیز از طرف نمایندگان تسلیم کمیسیون شده که مورد بررسی قرار گرفته است از جمله آقای دکتر مبین پیشنهاد کرده که در شعاع دویست کیلومتر در اطراف تهران، حق نصب و بهره‌برداری از تلویزیون در انحصار دولت باشد. این پیشنهاد نیز در جلسات آینده کمیسیون بررسی خواهد شد.
 
در جلسه امروز مجلس شورای ملی به وسیله نخست‌وزیر، لایحه استقلال دانشگاه تقدیم مجلس شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در نطق‌های پیش از دستور امروز مجلس شورای ملی از یک سپاهی دانش تجلیل شد و نمایندگان درباره اثرات انقلاب در شهرستان‌ها و روز آزادی زنان ایران صحبت کردند و آقای نخست‌وزیر لایحه استقلال دانشگاه را تقدیم داشت.
در این موقع آقای نخست‌وزیر پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: در لایحه تنظیمی تدابیری اتخاذ شده است که با تصویب آن دانشگاه بتواند در مسائل مربوط به خود با تسهیلات و سرعت بیشتری اتخاذ تصمیم نموده و درباره آنچه مقتضای مصالح دانشگاهی است رأسا برنامه‌های لازم را تصویب و با حذف تشریفات اداری زائد به مورد اجرا بگذارد این است که طبق لایحه تنظیمی تشکیل هیئت امنا برای دانشگاه پیش‌بینی شده و اخذ تصمیم درباره مسائل اساسی دانشگاه به هیئت مزبور واگذار گردیده است.
به علاوه مفاد مقررات مندرج در لایحه درباره دانشگاه‌های شهرستان‌ها نیز قابل اجرا پیش‌بینی گردیده است و اینک لایحه مزبور برای تصویب تقدیم این مجلس محترم می‌گردد و اطمینان دارم که با توجهی که از طرف قوه مقننه نیز درباره پیشرفت امور دانشگاه معمول می‌گردد و با نظرات صائب نمایندگان محترم و به بهترین صورت به تصویب خواهد رسید.
 
بازدید وزیر بازرگانی شوروی از کارخانجات ایران‌ناسیونال
ساعت ۹ صبح امروز کارخانجات صنعتی ایران‌ناسیونال مورد بازدید آقای دنس پا تولیچف، وزیر بازرگانی اتحاد جماهیر شوروی، قرار گرفت.
در این بازدید آقای پاتولیچف به اتفاق سایر همراهان و عده‌ای از شخصیت‌های اقتصادی ایران از تأسیسات مختلف کارخانجات ایران‌ناسیونال، بخش ساخت انواع اتوبوس، کامیون، کامیونت و همچنین واحد جدید تولید اتومبیل‌های سواری پیکان، که در اردیبهشت‌ماه سال آینده محصول آن به بازار خواهد آمد، دیدن نمود.
 
بازدید از بزرگ‌ترین واردکننده روغن آفتابگردان از شوروی!
بعد از ظهر دیروز وزیر بازرگانی خارجی اتحاد شوروی همراه هیئت بازرگانی آن کشور از تأسیسات و کارخانجات گروه صنعتی بهشهر دیدن کردند.
در این مراسم مسئولان وزارت اقتصاد و کارخانجات تولیدی گروه شرکت داشتند.
پس از ورود هیئت به محوطه کارخانه مدیر عامل گروه صنعتی بهشهر به آنها خوشامد گفت و سپس بازدیدکنندگان به دفتر روابط عمومی کارخانه رفته و در آنجا مراسم معارفه به عمل آمد. این بازدید برای آن صورت گرفت که گروه صنعتی بهشهر بزرگ‌ترین واردکننده و خریدار روغن خام آفتابگردان از کشور شوروی است.
 
سه فرزند نخست‌وزیر سابق عدن کشته شدند
امروز سه پسر عبد القوی مکاوی، نخست‌وزیر سابق عدن، و دو نفر پلیس در اثر انفجاری که خانه مکاوی را ویران ساخت کشته شدند.
مکاوی تا سال ١٩٦٥ نخست‌وزیر عدن بود و در این سال به علت درافتادن با انگلیس‌ها برکنار شد. پلیس اعلام کرد یک جسد تکه‌تکه‌شده، که ظاهرا متعلق به سرایدار خانه بوده، نیز به‌دست آمده است.
خود مکاوی، که اکنون رهبری سازمان نجات عربستان جنوبی را به عهده دارد، گاهی به این خانه رفت‌وآمد می‌کرد، اما اکثرا در خانه نبوده است.
سه فرزند مکاوی، جلال ٢٣ ساله، عدیل ۲۰ ساله و سمیر ۹ ساله بوده‌اند. ظاهرا در خانه قبلا دینامیت کار گذاشته شده بوده است، و پلیس عدن مشغول تحقیق در این قضیه می‌باشد.
مقامات رسمی گفتند که مکاوی فعلا در «تعز» پایتخت دوم یمن است.
جسد سه فرزند مکاوی در جویی از خون در کنار خانه افتاده بود. این سومین‌بار است که به رهبران سازمان نجات حمله می‌شود. 
 
سفر وزیر خارجه عراق به هند و پاکستان
عدنان پاچه‌چی، وزیر خارجه عراق، گفت: عراق امیدوار است به‌زودی راه حلی برای بحران نفتی بین سوریه و کمپانی نفت عراق به‌دست آید.
این مطلب توسط پاچه‌چی به ژرژ حکیم، وزیر خارجه لبنان، گفته شده و توسط حکیم به اطلاع روزنامه‌نگاران رسید.
پاچه‌چی از بیروت برای بازدیدی عازم پاکستان و هند گردید. [1]
 
روزنامه اطلاعات، 9 اسفند 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 9 اسفند 1345، صص 1، 3، 4، 17، 19 و 20.  
https://iichs.ir/vdcbasb5.rhbazpiuur.html
iichs.ir/vdcbasb5.rhbazpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما