دیدار سفیر جدید الجزایر با شاه/ ضیافت به مناسبت سالروز استقلال کویت/ سفیر ویتنام در ایران/ رئیس اتاق بازرگانی: نرخ بهره بانک‌ها باید تقلیل یابد/ عصر قسطی/ کتابِ شاه چگونه فروخته شد؟!/ رسیدگی به بودجه آغاز شد/ به دستور نخست‌وزیر، اعزام کارمندان دولت به خارج محدود شد/ بازدید همسر ملکه انگلیس از کارخانجات لیلاند موتور ایران/ اسرائیل بمب اتمی منفجر کرد/ فعالیت انتخاباتی بازرگانان آغاز شد
7 اسفند 1345

دیدار سفیر جدید الجزایر با شاه

جراید امروز کشور نوشتند: شاهنشاه آریامهر بامداد امروز آقای توفیق المدنى، سفیر الجزایر در ایران، را به حضور پذیرفتند و رونوشت استوارنامه سفیر تازه را دریافت نمودند.
آقای المدنی اولین سفیر الجزایر در ایران است و مقیم بغداد می‌باشد.
 
ضیافت به مناسبت سالروز استقلال کویت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به مناسبت سالروز استقلال کویت ظهر دیروز ضیافتی از طرف سفیر کویت در ایران و بانو الصنیعا در محل اقامت سفیر ترتیب داده شده بود که در آن عده زیادی از شخصیت‌های ایرانی و خارجی با بانوانشان شرکت کرده بودند و استقلال کشور کویت را به سفیر و بانو تبریک گفتند.
 
سفیر ویتنام در ایران
از سایگون گزارش می‌رسد دین وان کیو، سفیرکبیر جمهوری ویتنام در آنکارا، از این پس در عین حال سمت سفیرکبیری ویتنام را در ایران، اردن، لبنان و عربستان سعودی به عهده خواهد داشت.
 
رئیس اتاق بازرگانی: نرخ بهره بانک‌ها باید تقلیل یابد
در جلسه سخنرانی ماهانه بانک مرکزی ایران که دیروز با حضور رؤسای بانک‌ها و مقامات اقتصادی تشکیل شد، آقای محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی تهران، پیرامون ثبات قیمت‌ها اظهار داشت: مفهوم ثبات قیمت‌ها، با تثبیت قیمت ارزاق عمومی تفاوت دارد و آنچه مورد نظر است ثبات قیمت‌ها در دوره رشد اقتصادی است و کوشش در این است که در دوره سازندگی و اجرای برنامه رشد اقتصادی از یک ثبات معقول قیمت‌ها برخوردار باشیم.
ساختمان اقتصادی کشور در حال پی‌ریزی است؛ بنابراین باید به منظور سرمایه‌گذاری جدید شرایط زمانی و مکانی را در نظر گرفت نه اینکه خود سرمایه‌گذاری عامل ترقی قیمت‌ها گردد؛ مثلا در سال گذشته ده‌هزار تُن پیاز در خسروشاه و ۲۵ هزار تُن سیب‌زمینی در «باسمنج» محصول به‌دست آمد، اما چون وسیله کافی برای رساندن آنها به بازار فروش وجود نداشت و مصرف حوزه داخلی توانایی جذب آن را نداشت، محصول تولیدی فاسد و بسیار ارزان عرضه شد و در نتیجه امسال پیاز خیلی کم کشت شد و وضع آن به این صورت درآمد که ملاحظه می‌کنید.
آقای خسروشاهی سپس به نقش بانک‌های خصوصی اشاره کرد و سیاست آنها را عامل افزایش قیمت‌ها دانست. وی گفت: نرخ بهره‌ای که بانک‌ها از مشتریان خود دریافت می‌نمایند با نرخ رسمى بانک مرکزی (5 درصد) خیلی تفاوت دارد و گاهی به ۱۲ درصد می‌رسد. در اغلب ممالک پیشرفته جهان رابطه متناسبی بین دو نرخ بانک‌های خصوصی و بانک ناشر اسکناس وجود دارد.
در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران مشتریان بانک‌ها سرمایه‌داران بزرگ نیستند و بنابراین شرایط تحمیلی بانک را می‌پذیرند و افراد بدین طریق اعتبارات بانکی را جزء سرمایه‌های خود قلمداد می‌نمایند و این امر موجباب ورشکستگی آنها را فراهم می‌کند.
 
عصر قسطی
رئیس اتاق بازرگانی افزود: موضوع مهم‌تر آنکه باید قراردادهای اقساطی و رهنی بین بانک‌ها و سایر مؤسسات و همچنین شرایط و نرخ بهره کنترل شود و حتى‌الامکان تقلیل یابد، تا آن حرص و آزمندی در بین طبقات مختلف که از مظاهر زندگی جدید که می‌توان آن را «عصر قسطی» نامید کم شود و متقاضی شرایط مشکلی را که مالا در سطح قیمت‌ها مؤثر است نپذیرد.
پس از بیانات آقای خسروشاهی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، ضمن تأیید مطالب آقای خسروشاهی در خصوص نرخ بهره بانک‌ها متذکر شد که بانک مرکزی آماده است تا به بانک‌های کوچک جهت ادغام شدن کمک‌های لازم را بنماید.
 
کتابِ شاه چگونه فروخته شد؟!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز از طرف کتابخانه پهلوی اعلام شد که کلیه نیم‌میلیون نسخه چاپ اول کتاب «انقلاب سفید» نوشته شاهنشاه آریامهر به فروش رسیده و بنابراین انجام سفارش‌هایی که از این به بعد برسد، فقط از چاپ دوم این کتاب که در فروردین‌ماه آینده منتشر می‌شود امکان‌پذیر خواهد بود.
آقای شجاع‌الدین شفا، مدیرعامل کتابخانه پهلوی، توضیح داد که تنها در عرض یک ماه که از انتشار این کتاب می‌گذرد از تعداد پانصدهزار نسخه چاپ‌شده در حدود یکصدهزار نسخه به طور تک‌فروشی به فروش رسیده و چهارصدهزار نسخه دیگر توسط سازمان‌ها و مراکز آموزشی کارگری، کشاورزی، تعاونی، حزبی، مؤسسات مختلف اقتصادی و اجتماعى و دولتی خریداری شده است. قسمت مهمی از سفارش‌های این مراکز تاکنون تحویل داده شده و بقیه تا آخر اسفندماه تدریجا توسط کتابخانه پهلوی تحویل داده خواهد شد.
 
رسیدگی به بودجه آغاز شد
کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی بعد از ظهر دیروز اولین جلسه خود را جهت رسیدگی به بودجه سال ١٣٤٦ کل کشور تشکیل داد.
ریاست کمیسیون را آقای مرتضوی عهده‌دار بود و از ساعت 4 تا 7:30 بعد از ظهر اعضای کمیسیون بدون حضور نمایندگان دولت راجع به تبصره‌ها و اینکه کدام یک از تبصره‌ها بودجه‌ای است و همچنین در کلیات بودجه بحث و رسیدگی کردند.
امروز صبح نیز دومین کمیسیون بودجه با حضور آقای نخست‌وزیر و اعضای دولت و طرح‌کنندگان بودجه تشکیل گردید و بررسی و تصویب بودجه آغاز شد تا آخر وقت امروز ۷ تبصره از بودجه به تصویب رسید.
جلسات کمیسیون بودجه تا تصویب نهایی بودجه، صبح و عصر ادامه خواهد داشت.
 
به دستور نخست‌وزیر، اعزام کارمندان دولت به خارج محدود شد
طی بخشنامه‌ای که از طرف نخست‌وزیری به کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ارسال گردیده، حتی‌المقدور از اعزام کارمندان دولت به خارج از کشور خودداری خواهد شد.
طبق همین بخشنامه در صورت ضرورت اعزام کارمند به خارج از کشور علاوه بر موافقت مقامات وزارتخانه یا مؤسسه مربوطه و وزارت امور خارجه، نخست‌وزیری نیز باید لزوم مسافرت را تأیید نماید.
در مورد اعزام هیئت‌ها و گروه‌هایی که برای بازدید و یا شرکت در کنفرانس‌ها به کشورهای دیگر مسافرت می‌نمایند نیز بایستی نظر موافق نخست‌وزیری نسبت به رئیس و مسئولان هیئت جلب گردد.
بر اساس این گزارش با اجرای این بخشنامه حتی‌الامکان اعزام کارمندان دولت محدود شده و جز در موارد ضروری اجازه خروج داده نمی‌شود.
 
بازدید همسر ملکه انگلیس از کارخانجات لیلاند موتور ایران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: عصر روز جمعه والاحضرت دوک ادنبوو، همسر علیاحضرت ملکه الیزابت، ملکه انگلستان، از کارخانجات صنعتی لیلاند موتور ایران، که در صنایع سنگین فعالیت دارد، دیدن کردند. در این بازدید آقای سردنیس رایت، سفیرکبیر کشورهای متحده بریتانیا، در معیّت معظم له بود.
هنگام ورود والاحضرت به محوطه کارخانه، آقای مهندس اسدی، مدیرعامل شرکت لیلاند موتور ایران، خیر مقدم گفت؛ سپس اعضای هیئت‌مدیره و نمایندگان گروه لیلاند موتور انگلستان مقیم ایران و مدیران قسمت‌های مختلف به حضور والاحضرت معرفی شدند.
در کارخانجات لیلاند موتور، کامیون، کامیون کمپرسی، اتومبیل‌های یک‌طبقه و دوطبقه و کامیونت لیلاند ساخته می‌شود.
 
روزنامه الحیات چاپ بیروت: اسرائیل بمب اتمی منفجر کرد
روزنامه «الحیات» چاپ بیروت نوشت که اسرائیل در اواخر سال گذشته یک بمب اتمی زیرزمینی در صحرای (نجف) منفجر کرده است.
الحیات نوشته است که وسیله اتمی اسرائیل در یک اتاقک در هشتصدمتری عمق زمین کار گذاشته و منفجر گردید و این کار منجر به افزایش سریع مقدار ترینتیوم رادیو اکتیو در منطقه مدیترانه و بحر احمر شد.
یازده نفر مهندس اتمی اسرائیلی تعلیماتی در مورد انفجارهای زیرزمینی از آمریکا دریافت کردند. این مهندسان بعد از بازگشت بلافاصله به «صحرای نجف» رفتند تا در ساختمان اتاق زیرزمینی انفجار نظارت کنند.
الحیات ادامه می‌دهد که در اکتبر سال ١٩٦٦ سه دانشمند آمریکایی و یک آلمانی که در مدیترانه و دریای احمر مشغول اندازه‌گیری رادیو اکتیویته هوا بودند افزایش آن را مشاهده کردند و دیدند که به بیش از دو برابر رسیده و به‌خصوص در آب‌های عمیق دریا افزایش بیشتری یافته است.
 
فعالیت انتخاباتی بازرگانان آغاز شد
انتخابات اتاق بازرگانی تهران از ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه 10 اسفندماه در محل فرمانداری تهران آغاز خواهد شد. فردا هیئت نظارت اتاق، آخرین جلسه قبل از اخذ رأی را تشکیل می‌دهد.
پیش‌بینی می‌شود که در محل اخذ رأی سه صندوق گذارده شود. بازرگانان تا ساعت 6 بعد از ظهر همان روز رأی خود را به صندوق‌ها خواهند ریخت.
قرائت آرا بلافاصله از همان ساعت 6 بعد از ظهر در محل فرمانداری تهران آغاز خواهد شد و تا پایان آن ادامه خواهد یافت؛ به طوری که اعضای منتخب تا نیمه‌شب معلوم خواهند شد.
نزدیک شدن روز اخذ رأی، موجب فعالیت شدید کاندیداهای اتاق بازرگانی تهران شده و در چند روز اخیر فعالیت شدیدی در بازار و محافل بازرگانی به چشم می‌خورد.[1]  
 
روزنامه اطلاعات، 7 اسفند 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 7 اسفند 1345، صص 1، 3، 4، 13 و 16. 
https://iichs.ir/vdcizwar.t1a5y2bcct.html
iichs.ir/vdcizwar.t1a5y2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما