شاه و فرح به پاکستان می‌روند!/ با پیشنهاد اشرف پهلوی، نماینده سنگال به نفع اواکراین کنار رفت!/ کانون باشگاه‌های باستانی منحل گردید/ کلیه مأمورین ابلاغ وزارت دارایی از کارمندان دیپلمه خواهند بود/ فروشندگان دوره‌گرد در کسب و کار خود آزاد هستند/ گروه «رنجر» به جست‌وجوی هواپیمای گمشده پرداخت/ وزارت کشاورزی اعلام کرد: نگرانی از آفت کرم خاردار رفع شد/ سوکارنو استعفا کرد!/ وزیر بازرگانی خارجی شوروی در تهران
3 اسفند 1345

شاه و فرح به پاکستان می‌روند!

روزنامه‌‎های امروز کشور به نقل از آسوشیتد پرس از کراچی گزارش دادند: دیروز رسما اعلام شد که شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو از روز 14 اسفندماه به مدت یک هفته از پاکستان دیدن خواهند فرمود.
در فرودگاه «چاکلاکا» پرزیدنت ایوب‌خان از اعلیحضرتین استقبال خواهند کرد و شاهنشاه و پرزیدنت ایوب‌خان از روز 15 اسفندماه مذاکرات خود را آغاز خواهند فرمود.
در برنامه سفر شاهنشاه و علیاحضرت شهبانوی ایران از پاکستان، دیداری از پیشاور و لاهور نیز منظور شده است. شاهنشاه و شهبانو روز ۲۱ اسفندماه به تهران مراجعت خواهند فرمود.
 
با پیشنهاد اشرف پهلوی، نماینده سنگال به نفع اواکراین کنار رفت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارش رسیده از سوئیس حاکی است که صبح روز دوشنبه کمیسیون حقوق بشر در کاخ سازمان ملل در ژنو افتتاح گردید. برای ریاست کمیسیون نمایندگان سنگال و جمهوری سوسیالیستی اوکراین کاندیدا بودند.
بنا به پیشنهاد والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، نماینده سنگال به نفع نماینده اوکراین کنار رفت و نماینده اوکراین به اتفاق آرا به ریاست کمیسیون انتخاب گردید.
 
کانون باشگاه‌های باستانی منحل گردید
امروز از طرف سازمان تربیت بدنی ایران کانون باشگاه‌های باستانی منحل گردید و از این پس امور آن زیر نظر سازمان تربیت بدنی انجام خواهد شد.
 
کلیه مأمورین ابلاغ وزارت دارایی از کارمندان دیپلمه خواهند بود
به مناسبت پایان نخستین سال مأموریت پنجاه نفر مأمورین ابلاغ در اداره کل وصول تهران مراسمی با حضور آقای رهبر، معاون وزارت دارایی، و آقایان مدیران کل و رؤسای سازمان‌ها و ادارات مختلف وزارت دارایی در دفتر کار راهنمایی مؤدیان مالیاتی برگزار گردید.
در این مراسم آقای اردلان، مدیر کل وصول تهران، طی بیانات مشروحی درباره علل تشکیل مراسم مذکور گفت: وزارت دارایی پس از مطالعات لازم به این نتیجه رسید که نخستین رابطه بین مؤدیان مالیاتی وزارت دارایی به وسیله مأمورین ابلاغ برقرار می‌گردد که اکثر تحصیلات آنان تا سه کلاس ابتدایی بود. این افراد که به نام مأمور ابلاغ مهم‌ترین کار را از نظر تعقیب به عهده داشتند غالبا در نتیجه بی‌سوادی و عامی بودن مشکلاتی را باعث می‌شدند که نتیجه قهری آن به زیان هر دو طرف تمام می‌شد.
وزارت دارایی سال گذشته به دستور آقای دکتر آموزگار برای اصلاح این روش نامطلوب گام اساسی را برداشت و تعداد پنجاه کارمند دیپلمه اختصاصا برای امور ابلاغ استخدام نموده و به افراد مذکور علاوه بر تحصیلاتی که داشتند طی کنفرانس‌ها و جلسات متعدد آموزشی تعلیمات لازم درباره برخورد با مؤدیان مالیاتی و اهمیت وظیفه آنان آموزش گردید.
 
فروشندگان دوره‌گرد در کسب و کار خود آزاد هستند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به موجب تبصره یک ماده 54 قانون اصلاح پاره‌ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیادروها و استفاده غیر مجاز از میدان‌ها و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع  موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن فوق به وسیله مأمورین خود رأسا اقدام کند.
در تغییرات قانون شهرداری‌ها درباره جلوگیری از کار دست‌فروش‌ها و فروشندگان دوره‌گرد و منع کسب‌وکار آنان اشاره‌ای نشده است. در حال حاضر دست‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد در شهرها قشر فشرده‌ای از کسبه را تشکیل می‌دهند که در ارزانی قیمت‌ها نقش مؤثری دارند و در قانون شهرداری منعی برای ادامه کسب‌وکار این گروه وجود ندارد و شهرداری‌ها مجاز نیستند از کار دست‌فروشان و فروشندگان دوره‌گرد جلوگیری به عمل آورند.
 
گروه «رنجر» به جست‌وجوی هواپیمای گمشده پرداخت
ظهر دیروز یک گروه دوازده‌نفری از افسران و درجه‌داران تیپ ۲۵ هوابرد، از شیراز به اصفهان وارد و سپس به کاشان اعزام شد تا در کویر کاشان به جست‌وجوی هواپیمای ژاندارمری که از یک هفته قبل در این حوالی ناپدید شده است بپردازد. افراد این اکیپ مجهز به بی‌سیم، وسایل تجسس و اسکی و غیره هستند و دوره «رنجر» را دیده‌اند.
این اولین گروهی است که از ارتش به کمک ژاندارمرى شتافته و به جست‌وجوی هواپیمای گمشده پرداخته است.
هواپیمای مزبور یک هفته قبل هنگام پرواز از اصفهان به مقصد تهران در بین راه ناپدید شده و احتمال می‌رود در کوهر کاشان و یا کوه‌های این ناحیه سقوط کرده باشد.
 
وزارت کشاورزی اعلام کرد: نگرانی از آفت کرم خاردار رفع شد
وزارت کشاورزی توصیه کرد کشتکاران پنبه در نواحی گرگان و گنبد و مازندران بدون نگرانی از آفت کرم خاردار اقدام به کشت پنبه بنمایند. هم‌اکنون بین کشتکاران پنبه در نواحی فوق پرسشنامه‌هایی تقسیم شده تا هریک از کشتکاران با توجه به شرایط زمین خود اطلاعات لازم را در اختیار کارشناسان وزارت کشاورزی قرار دهند.
کارشناسان وزارت کشاورزی پس از دریافت پرسشنامه‌ها و بازدید از اراضی، نظرات خود را در مورد امکان کشت پنبه اعلام می‌کنند.
یک مقام مسئول وزارت کشاورزی گفت: کشت پنبه در اراضی مجاور جنگل و زمین‌های شوره‌زار ممنوع می‌باشد. نسبت به اراضی دیم نیز که محصول کافی تولید نمی‌کند مأمورین توصیه‌های لازم را به کشتکاران می‌نمایند که حتی‌الامکان از کشت این گونه اراضی نیز صرف نظر شود.
 
سوکارنو استعفا کرد!
«یونایتدپرس» 22 فوریه از جاکارتا گزارش داد: روزنامه ارگان ارتش اندونزی امروز اعلام کرد پرزیدنت سوکارنو بدون قید و شرط استعفا کرده است.
این روزنامه می‌نویسد: یک اعلامیه رسمی در این مورد امروز یا فردا منتشر خواهد شد.
روزنامه مذکور نوشت که گزارش استعفای سوکارنو تأیید نشده است و اضافه کرد که امروز پس از ملاقات فرماندهان ارتش با ژنرال سوهارتو، مرد نیرومند ارتش اندونزی، ممکن است اعلامیه‌ای منتشر شود.
روزنامه ارتش گزارش می‌دهد که رؤسای ستاد مشترک ارتش اندونزی در یک اتاق مطمئن در وزارت امنیت و دفاع ملاقات کردند و ژنرال ناسوتیون، رئیس کنگره اندونزی، نیز به آنها ملحق شده است.
کنگره در نظر دارد که در روز 7 ماه مارس تشکیل جلسه دهد و سوکارنو را معزول و وی را به خاطر نقشی که در کودتای کمونیستی داشته است به پای میز محاکمه بکشد.
 
وزیر بازرگانی خارجی شوروی در تهران
آقای پاتولیچف، وزیر بازرگانی خارجی شوروی، بعد از ظهر امروز وارد تهران می‌شود تا مذاکرات نهایی بازرگانی بین دو کشور را دنبال کند.
هفته گذشته دو تن از مقامات اقتصادی شوروی، آقایان شاموفسکی و علی اکبراف، وارد تهران شدند و مذاکراتی را در این زمینه با هیئت ایران به ریاست آقای دکتر تهرانی، معاون بازرگانی وزارت اقتصاد، آغاز کردند.
آقای پاتولیچف ده روز در ایران اقامت خواهد داشت و طی این مدت با آقایان نخست‌وزیر، وزیر اقتصاد، وزیر دارایی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و مدیر عامل سازمان برنامه ملاقات خواهد کرد.
وزیر بازرگانی خارجه شوروی در پایان مسافرت خود قرارداد بازرگانی پنج‌ساله دو کشور را از طرف دولت متبوع خود امضا خواهد کرد.
بر اساس مذاکراتی که تاکنون انجام شده است حجم مبادلات دو کشور طی پنج سال آینده به هفتصد تا هشتصد میلیون دلار خواهد رسید.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 3 اسفند 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 3 اسفند 1345، صص 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcf1td0.w6djvagiiw.html
iichs.ir/vdcf1td0.w6djvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما