ایران از شوروی اسلحه خرید!/ سیاست مستقل ملى و ضرورت خرید سلاح!/ فرمانداران جدید/ اخطار به رانندگان دولتی/ اشرف پهلوی به سوئیس رفت!/ میهمانی به افتخار رئیس سنا/ کاخ سلطنتی به صاحبقرانیه انتقال یافت/ پدر بمب اتمی آمریکا مرد/ برای قاتل تقاضای اعدام شد!/ دادسرای تهران یک جواهرساز ایتالیایی را بازداشت کرد/ واردات اتومبیل ممنوع شد
30 بهمن 1345

هویدا هنگام تقدیم لایحه بودجه اعلام کرد: ایران از شوروی اسلحه خرید!

جراید امروز کشور نوشتند: آقای هویدا نخست وزیر، امروز، بودجه سال ١٣٤٦ کل کشور را تقدیم مجلس شورای ملی کرد و هنگام تقدیم بودجه سیاست اقتصادی دفاعی و اجتماعی و عمرانی دولت را تشریح نمود.
ساعت ۹ صبح جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای دکتر حسین خطیبی (نایب رئیس) تشکیل گردید.
ابتدا آقای دکتر شفیع امین درباره فواید لایحه انجمن شهر که در جلسه گذشته به تصویب رسید صحبت کرد و اظهار امیدواری نمود که با اجرای صحیح این لایحه اثرات مفید آن در سراسر کشور ظاهر گردد.
در حدود ساعت 10 آقای هویدا نخست وزیر و عده ای از آقایان وزیران در جلسه حضور یافتند پس از توضیحاتی که آقای خواجه نوری رئیس کمیسیون دارایی درباره ماده چهارم این لایحه داد، ماده چهارم به تصویب رسید و رئیس از آقای نخست وزیر خواست که مطالب خود را بیان دارند.
آقای نخست وزیر پشت تریبون قرار گرفت و چنین اظهار داشت: برنامه‌های جامع مملکتى ما که جلوه‌‌های مالى و اعتبارى آن در بودجه یک ساله مملکتى و یا برنامه‌‌های چند ساله عمرانى منعکس می‌گردد براى یک سال یا دو سال و یا پنج سال نیست بلکه ما باید براى 20 سال آینده مملکت آن هم با پیش‌بینى تحولات علمى و صنعتى فکر کنیم و براى ایران آینده که جمعیتى به مراتب بیش از این خواهد داشت آن هم جمعیتى که تمام افراد آن باسواد است و به حق باید از کلیه مظاهر تمدن پیشرفته جهانى از حیث تغذیه و بهداشت و مسکن و فرهنگ و اشتغال بهره‌مند باشد برنامه‌هایی از هم اکنون داشته باشیم.
در اینجا کافى است اشاره شود که سرشمارى اخیر کشور نشان داده‌ است که میزان طبیعى سالیانه جمعیت ایران در حدود دو و نیم درصد بوده و با این نسبت بعد از بیست سال جمعیت کشور به حدود 46 میلیون نفر خواهد رسید. و اینجا است که اهمیت بسیار زیاد برنامه‌‌های عمرانى آینده مملکت که باید جوابگوى همه نیازمندی‌های ما باشد کاملا محرز می‌گردد.
 
سیاست مستقل ملى و ضرورت خرید سلاح!
سیاست مستقل ملى ما که بر اساس همزیستى با کلیه ملل صلح‌دوست جهان می‌باشد مظهرى از مظاهر عالى اندیشه‌‌های بشردوستانه‌ است زیرا مشکلات امروز جهانى مانند بی‌سوادى و بیمارى و کمبود مواد غذایی مستلزم یک چنین همکارى و همفکرى می‌باشد و از طرف دیگر متأسفانه در دنیاى پر تلاطم امروز که کشور ما از نظر حفظ صلح و استقرار ثبات مسئولیت‌هایی را به عهده دارد مادام که به خلع سلاح اطمینان بخشى، قطع حاصل نکنیم براى پاسدارى مظاهر تمدن و ملیت خود تقویت نیرو‌های دفاعى کشور را از اهم وظایف میهنى خود می‌دانیم و براى این منظور چندى پیش تجهیزات نظامى مورد لزوم بالخصوص تجهیزات نیروى هوایی و دریایی از کشور‌های متحده آمریکا و انگلستان خریدارى شد که گزارش آن قبلاً داده شده است.
اخیرا هم به دنبال مذاکراتى که از چندى پیش با مقامات دولت اتحاد جماهیر شوروى در جریان بود قراردادى براى خرید معادل 110 میلیون دلار اسلحه و تجهیزات جهت ارتش شاهنشاهى با هیئت نمایندگى دولت شوروى که براى همین منظور به تهران آمده بودند به امضا رسید. این اسلحه و تجهیزات براى تقویت نیرو‌های دفاعى ایران به مصرف می‌رسد و براى خرید آن دولت اتحاد جماهیر شوروى اعتبارى به مبلغ یکصد میلیون روبل معادل 110 میلیون دلار در اختیار دولت ایران قرار داده‌ است که ظرف مدت 8 سال با نرخ بهره دو و نیم درصد پرداخت خواهد شد.[1]
 
فرمانداران جدید
از طرف وزیر کشور آقای اسمعیل یوسفی به سمت فرماندار فومن، آقای سید علی میرنیا به سمت فرماندار کاشمر، آقای مصطفی قلی صانعی به سمت بازرس استانداری اصفهان منصوب شدند.
 
اخطار به رانندگان دولتی
به رانندگان وزارت پست و تلگراف ابلاغ شد که در صورت استفاده غیر دولتی از اتومبیل های دولتی منتظر خدمت خواهند شد. این دستور امروز طی بخشنامه ای از طرف وزارت خانه مزبور صادر گردید.
 
اشرف پهلوی به سوئیس رفت!
جراید امروز کشور نوشتند: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی برای شرکت در کمیسیون حقوق بشر ساعت 12 و 30 صبح امروز با هواپیمای شرکت هواپیمایی ملی عازم سوئیس شدند.
 
میهمانی به افتخار رئیس سنا
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به افتخار آقای مهندس جعفر شریف‌امامی رئیس مجلس سنا، آقای حسن الدجیلى سفیر عراق در ایران شب گذشته ضیافتی به شام در محل سفارت ترتیب داده بود.
در این میهمانی آقای علم وزیر دربار شاهنشاهی، نواب رئیس دو مجلس، چند تن از سناتورها و نمایندگان مجلس شورای ملی و شخصیت های سیاسی و سفرای خارجی شرکت داشتند.
 
کاخ سلطنتی به صاحبقرانیه انتقال یافت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر و علیا حضرت شهبانو فرح پهلوی همراه والاحضرت همایون ولیعهد، والاحضرت فرحناز و والاحضرت علیرضا پهلوی دیروز از کاخ سعدآباد به کاخ صاحبقرانیه که ساختمان و تزئینات آن اخیرا به پایان رسیده و آماده پذیرایی از اعلیحضرتین شده تشریف فرما شدند.
بدین ترتیب، از این پس تمام مهمانی های رسمی که شاهنشاه ترتیب خواهند داد در این کاخ برگزار خواهد شد و رجال و شخصیت هایی که اجازه شرفیابی خواهند یافت نیز در همین کاخ به حضور ملوکانه بار می یابند.
وزارت دربار و دفتر مخصوص شاهنشاه آریامهر کماکان در کاخ سعد آباد خواهد بود.
 
پدر بمب اتمی آمریکا مرد
«رویتر» 19 فوریه از پرنیستون ـ نیوجرسی گزارش داد: دکتر روبرت اوپنهایمر پدر بمب های اتمی آمریکا امروز در منزل مسکونی خود درگذشت. او به هنگام مرگ ٦٢ سال داشت.
 
برای قاتل تقاضای اعدام شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: نماینده دادستان تهران دیروز در سومین جلسه محاکمه عزت الله شریفى متهم به قتل بانو زهرا نبوی نوری مادر آقای دکتر شاه حسینی استاد دانشگاه و رئیس شورای نویسندگان «وزارت اطلاعات» لزوم اعدام متهم را بار دیگر تاکید کرد و آن را برای حفظ جامعه موثر دانست.
نماینده دادستان ضمن تشریح چگونگی قتل گفت اگر این قتل را با قتل هایی که اتفاق افتاده مقایسه کنیم می بینیم که از همه فجیع تر بوده زیرا عزت الله زنی مقدسه را موقع خواندن نماز به خاطر پولش کشته است.
گزارش خبرنگار ما حاکیست هنگامی که نماینده دادستان به تشریح جریان قتل پرداخته بود آقای دکتر شاه حسینی که در جلسه دادگاه حضور داشت به گریه افتاد و به قدرى اشک ریخت که اقوام و دوستانش وی را از جلسه بیرون بردند.
نماینده دادستان در پایان سخنان خود د گفت که متهم راسا و شخصا مرتکب جرمی که منطبق با ماده ۱۷۰ می باشد شده و از لحاظ اجرای عدالت و نیز از نظر اجتماع به هیچ وجه درخور ارفاق نیست و باید اعدام شود.
 
دادسرای تهران یک جواهرساز ایتالیایی را بازداشت کرد
ساعت 7 بعد از ظهر دیروز بازپرس کشیک دادسرای تهران یک ایتالیایی ۳۱ ساله را به اتهام وارد کردن مقداری جواهر به طور غیر مجاز به کشور بازداشت کرد و نیم ساعت بعد این متهم به بازداشتگاه تحویل گردید. مشخصات متهم که جثه ای کوچک دارد «ایتالوتریولایتوو» فرزند اتیلو اعلام گردیده است.
بعد از ظهر دیروز مامورین اداره قضایی گمرک «ایتالو» را با دو چمدان وسایلی که همراه داشت به دادسرا آوردند و از طرف آقای مشیری افشار دادیار کشیک پرونده ایتالو برای رسیدگی به آقای ثقفی بازپرس کشیک ارجاع گردید.
چون متهم به زبان ایتالیایی تکلم می کرد با موافقت بازپرس یکی از مامورین گمرک فرودگاه مهرآباد به عنوان مترجم در جریان تحقیق از وی شرکت کرد.
ایتالو دیروز توسط مامورین گمرک فرودگاه مهرآباد موقعی که از هواپیما پیاده می شد در فرودگاه دستگیر گردید متهم ضمن تحقیقات اولیه خود را یک جواهر ساز و جواهر فروش ایتالیایی معرفی می کرد.
آقای ثقفى یک ساعت از «ایتالو» تحقیق کرد و سرانجام وی را با قرار بدل از جریمه معادل یک میلیون و ٤٥٧ هزار و ٥٦٥ ریال بازداشت کرد که در صورت سپردن وجه نقد به مبلغ بالا آزاد خواهد شد و گرنه برای هر ۵۰ ریال یک روز در زندان خواهد ماند.
 
واردات اتومبیل ممنوع شد
به دستور بانک مرکزی ایران از صبح امروز بانک ها برای واردات اتومبیل افتتاح اعتبار نخواهند کرد.
این دستور تا اطلاع ثانوی از طرف بانک مرکزی ایران صادر شده است.
این دستور احتمالا تا هنگامی که آئین نامه مخصوص اخذ مالیات از اتومبیل به وسیله وزارت دارایی و وزارت اقتصاد تهیه شود ادامه خواهد یافت.
مقررات عمومی صادرات و واردات برای سال ١٣٤٦ تکلیف واردات اتومبیل را به صورت قطعی مشخص خواهد کرد.[2]
 
روزنامه اطلاعات، 30 بهمن 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 30 بهمن 1345، صص 1، 13 و 16؛ مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، دوره بیست و یک، جلسه 328.
[2] . اطلاعات، 30 بهمن 1345، صص 1، 14 و 16.
https://iichs.ir/vdci5war.t1a552bcct.html
iichs.ir/vdci5war.t1a552bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما