گزارش ساواک از «اقدامات تحریک‌آمیز» محمدتقی شریعتی!/ رئیس‌جمهور عراق در ملاقات و سفیر و فوتبالیست‌های ایران: ما ایران را دوست داریم!/ برنامه بازدید پرنس فیلیپ از ایران/ سفر عبدالرضا پهلوی به نپال/ زلزله غرب کشور را تکان داد/ در تبریز، گوشت احتکار کرده بودند!/ تشییع جنازه فروغ فرخزاد/ اعلامیه دربار شاهنشاهی در مورد سفر پادشاه و ملکه تایلند به ایران/ هواپیمای ژاندارمری اصفهان ناپدید شد!
26 بهمن 1345

گزارش ساواک از «اقدامات تحریک‌آمیز» محمدتقی شریعتی!

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 26 بهمن 1345 درباره «محمدتقی شریعتی مزینانی» «نامبرده بالا مؤسس و گرداننده کانون نشر حقایق اسلامی در مشهد بوده که در سنوات اخیر از طریق کانون او فعالیتهای سوء و اقدامات تحریک آمیزی ناشی و مرکز مزبور مورد استفاده عناصر جبهه ملی و نهضت آزادی واقع و چون تضییقاتی در محل برای او فراهم شده در سال جاری به تهران عزیمت و در محل حسینیه ارشاد واقع در خیابان شمیران کانونی به وجود آورده و با مهدی شریعتی شرکت کننده در جلسات مکتب توجیه فرق دارد.»
در ادامه این سند که به امضای مقدم مدیر کل اداره سوم رسیده آمده است «علیهذا خواهشمند است دستور فرمائید ضمن اینکه در جلسات حسینیه ارشاد به منظور تعیین وضع فعالیتهای احتمالی نامبرده بالا نفوذ می نمایند نسبت به شناسایی و تهیه و ارسال مشخصات ملصق به عکس مهدی شریعتی نیز اقدام و نتیجه را اعلام نمایند.»[1]
 
رئیس‌جمهور عراق در ملاقات و سفیر و فوتبالیست‌های ایران: ما ایران را دوست داریم!
جراید امروز کشور نوشتند: پرزیدنت عبدالرحمن عارف رئیس جمهوری عراق روز گذشته گفت: در حال حاضر روابط برادری نزدیکی بین ایران و عراق جریان دارد و ما کشور ایران را بسیار دوست می داریم.
پرزیدنت عارف این سخنان را هنگام پذیرایی از سرپرست و اعضای تیم ارتش ایران که همراه دکتر سید مهدی پیراسته سفیر ایران به ملاقات وی رفته بودند ایراد کرد.
رئیس جمهوری عراق افزود: انشاءالله در ماه آینده به ایران سفر خواهم کرد و امیدوارم پس از این دیدار مناسبات برادرانه میان ما و شما استوارتر گردد. 
 
برنامه بازدید پرنس فیلیپ از ایران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: پرنس فیلیپ همسر علیا حضرت اليزابت دوم ملکه انگلیس بعد از ظهر سه شنبه دوم اسفند وارد تهران خواهد شد و تا روز ششم اسفند به طور خصوصی از ایران دیدن خواهد کرد.
پس از ورود، پرس فیلیپ در شهر ری تاج گلی نثار آرامگاه رضا شاه کبیر خواهد کرد و شام را به طور خصوصی در حضور اعلیحضرتین صرف می نماید.
چهارشنبه و پنجشنبه «دوك ادنبورك» به نواحی دریای مازندران سفر می کند و پس از مراجعت به تهران روز جمعه از کارگاه های مونتاژ کامیون های لیلاند و اتومبیل های هیلمن که در ایران به نام «پیکان» خوانده خواهد شد بازدید می نماید.
در ساعت ۱۷ همان روز همسر ملکه انگلستان در سفارت انگلیس با نمایندگان جامعه انگلیسی مقیم تهران ملاقات و سپس شام را با سفیر انگلیس در ایران «سر دنیس رایت» صرف کرده و ساعت ۹ روز شنبه ششم اسفند تهران را به سوى لاهور ترك می گوید.
بازدید چهار روزه دوك ادنبورك از ایران خصوصی است، پرنس فیلیپ هم اکنون سرگرم انجام يك مسافرت دو ماهه به چندین کشور آسیایی نزديك و دور می باشد.
 
سفر عبدالرضا پهلوی به نپال
روزنامه های امروز کشور نوشتند: والاحضرت شاهپور عبدالرضاپهلوی شب گذشته به دعوت اعلیحضرت پادشاه نپال عازم آن کشور شدند.
والاحضرت در پایان این سفر از آمریکای مرکزی و شمالی نیز دیدن خواهند نمود.
 
زلزله غرب کشور را تکان داد
روزنامه «اطلاعات» به نقل از خبرنگار خود در اسدآباد نوشت: ساعت ۵:۱۵ صبح امروز زلزله شدیدی در اسدآباد همدان روی داد که موجب وحشت اهالی گردید.
مقارن ساعت ۵:۱۵ صبح امروز زلزله شدیدی در همدان روی داد که اهالی را فوق العاده وحشت زده کرد.
شدت زلزله به حدى بود که شیشه های در و پنجره بعضی منازل شکست و اثاثه اتاق های بعضی منازل به هم ریخت و مردم در هوای سرد مضطرب و نگران به کوچه و خیابان پناه بردند.
 
در تبریز، گوشت احتکار کرده بودند!
آقای پیشداد شهردار تبریز، گفت: برای مبارزه با احتکار و گرانفروشی مغازه داران تبریز، ١٦ نفر از جوانان دیپلمه مامور شدند که به طور ناشناس از مغازه ها بازرسی و متخلفین را به دادگاه معرفی کنند. در نتیجه بازرسی که به وسیله این عده به عمل آمد، طی دو روز گذشته مقدار یک هزار کیلو گوشت گوسفند که در مغازه های قصابی احتکار شده بود کشف گردید و به همین علت چهار مغازه قصابی تعطیل شد.
 
تشییع جنازه فروغ فرخزاد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مراسم تشییع جنازه فروغ فرخزاد شاعره بزرگ معاصر امروز صبح از محل اداره پزشکی قانونی انجام گرفت.
از ساعت 8 و 30 صبح امروز بنا به دعوت جامعه هنرمندان به تدریج جمع کثیری از شعرا، نویسندگان، هنرمندان تئاتر و سینما، دوستان، بستگان شادروان فروغ فرخزاد و هنر دوستان در محل پزشک قانونی اجتماع کردند.
از ساعت ۹ بامداد به علت کثرت جمعیت عبور و مرور در خیابان های اطراف کاخ دادگستری به سختی انجام می گرفت و راه ها مسدود شده بود.
ساعت 9 و 30 جنازه شاعره فقيد در میان اندوه شدید مشایعین به سوی گورستان ظهیرالدوله انتقال داده شد.
همچنین از طرف آقایان امیر عباس هویدا نخست وزیر، فریدون هويدا، سازمان زنان ایران و دوستان فروغ تاج گل هایی تهیه شده بود.
جنازه شاعره فقید در امامزاده قاسم شمیران تغسیل شد و سپس به گورستان ظهیرالدوله منتقل گردید.
 
اعلامیه دربار شاهنشاهی در مورد سفر پادشاه و ملکه تایلند به ایران
اسدالله علم وزیر دربار در اعلامیه ای تصریح کرد: نظر به عوالم مودت و دوستی فیمابین کشور شاهنشاهی ایران و کشور پادشاهی تایلند، اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوی ایران از اعلیحضرت «هومی نیول ادولیادج» پادشاه تایلند و علیا حضرت ملکه «سیریکت» دعوت فرموده اند که به طور رسمی به ایران مسافرت فرمایند.
اعلیحضرت پادشاه و علیا حضرت ملکه سیریکت این دعوت را قبول فرموده و از تاریخ یکشنبه دوم تا یکشنبه دهم اردیبهشت ماه ١٣٤٦ برابر با بیست و سوم آوریل تا سی آوریل ١٩٦٧ به ایران مسافرت خواهند فرمود.
 
هواپیمای ژاندارمری اصفهان ناپدید شد!
هواپیمای شماره ۱۲۳ ژاندارمری اصفهان که ظهر دیروز از این شهر به مقصد تهران پرواز کرده بود به علت نامعلومی ناپدید شده و تا این ساعت ۱۱ صبح اطلاعی از آن به دست نیامده است.
در این هواپیما به جز خلبان يك درجه دار ژاندارمری نیز بود و مامورین ژاندار مری اصفهان برای اطلاع از سرنوشت آن فعالیت دامنه داری آغاز کرده اند.
آقای سرهنگ دادوش فرمانده ژاندارمری اصفهان مقارن ظهر امروز گفت: جست و جو برای پیدا کردن هواپیمای گم شده همچنان ادامه دارد و به کلیه پاسگاه های ژاندارمری بین راه اصفهان- تهران اطلاع داده شده که به فعالیت در این زمینه ادامه دهند.
جست و جو برای یافتن هواپیمای گم شده ژاندارمری ادامه دارد. از تهران به واحدهای ژاندارمری در مناطق مرکزی کشور دستور داده شده است که هواپیمای «سسنای» گم شده را پیدا کنند و در ضمن تاکید شده این هواپیما که دیروز از اصفهان رهسپار تهران بوده به علت بدى هوا ناپدید شده است. [2]
 
روزنامه اطلاعات، 26 بهمن 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها‌:
 
[1] . پایگاه‌های انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک؛ حسینیه ارشاد، ص 3.
[2] . اطلاعات، 26 بهمن 1345، صص 1، 17، 19 و 20. 
https://iichs.ir/vdchxmni.23nkkdftt2.html
iichs.ir/vdchxmni.23nkkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما