اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره سفر عارف به ایران/ فروغ فرخزاد شاعر معروف کشته شد/ لبنان از اصفهان تنباکو خرید/ برکناری رؤسای اصلاحات ارضی سراب، صومعه‌سرا و بابل/ عبد الناصر باید کتاب انقلاب سفید را بخواند!/ دبیرستان دخترانه در اکثر شهرها وجود ندارد!/ عصبانیت رئیس/ بانک‌ها به سپرده‌های ارزی بهره می‌دهند/ لوله نفت خام منفجر شد
25 بهمن 1345

اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره سفر عارف به ایران

جراید امروز کشور نوشتند: دربار شاهنشاهی امروز رسما اعلام داشت که به دعوت شاهنشاه آریامهر و شهبانوی ایران حضرت رئیس جمهوری عراق و بانو در اسفندماه آینده از ایران دیدن خواهند کرد.
متن اعلامیه دربار شاهنشاهی به شرح زیر است؛  
نظر به عوالم دوستی و مودت فیما بین کشور شاهنشاهی ایران و کشور جمهوری عراق، اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر وعلیاحضرت شهبانوی ایران از حضرت ژنرال عبدالرحمن محمد عارف رئیس جمهوری عراق و بانو دعوت فرموده اند که به طور رسمی به ایران مسافرت فرمایند.
حضرت رئیس جمهوری عراق و بانو عارف این دعوت را قبول فرموده و از تاریخ سه شنبه ۲۳ تا یکشنبه ۲۸ اسفند ماه ١٣٤٥ برابر با ١٤ مارس تا ١٩ مارس ١٩٦٧ به ایران مسافرت خواهند فرمود.
وزیر دربار شاهنشاهی
اسدالله علم
 
در یک تصادف رانندگی، فروغ فرخزاد شاعر معروف کشته شد
روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز نوشت: بعد از ظهر دیروز فروغ فرخزاد شاعره معروف در یک حادثه رانندگی در دروس شمیران کشته شد.
فروغ که در عین حال فیلم سازی ماهر بود یک بار نیز روی صحنه تئاتر ظاهر شد و در پیس «شش شخصیت در جست و جوی نویسنده» بازی کرد.
حادثه ساعت ٤ و نیم بعد از ظهر دیروز در خیابان لقمان الدوله ادهم دروس چهار راه مرودشت روی داد. فروغ که رانندگی استیشن شماره ١٤١٣ ط ٢٤ را به عهده داشت و به اتفاق رحمن اسدی از دروس رهسپار تهران بود با استیشن شماره ١٤٢٨ ط ۱۹ متعلق به یک مدرسه خصوصی به رانندگی غلامحسین کامیابی تصادف کرد.
شدت تصادف به حدی بود که در طرف راننده استیشن فروغ باز شد و فروغ که سرش به شدت به شیشه جلوى استیشن برخورد کرده بود پس از باز شدن در به گوشه خیابان افتاد و سرش به جدول جوی آب خیابان برخورد کرد و بیهوش شد در این حادثه تنها فروغ مجروح شد که فورا به بیمارستان رضا پهلوی تجریش منتقل شد، ولی پیش از رسیدن به بیمارستان جان  سپرد.
اتومبیل فروغ پس از برخورد با استیشن مدرسه به علت بیرون افتادن راننده اش، از خیابان منحرف گردید و وارد پیاده رو شد و به ساختمان شماره ۲۲ برخورد کرد و متوقف گردید.
جسد فروغ فرخزاد برای تعیین علت مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد.
حسین راننده اتومبیل دیگر نیز به دادسرای تهران تسلیم گردید.
 
لبنان از اصفهان تنباکو خرید
به دنبال مطالعاتی که به وسیله یک هیئت لبنانی بر روی تنباکوی اصفهان به عمل آمده بود، قرارداد خرید دویست و هشتاد تُن تنباکوی اصفهان بین دولت ایران و لبنان به امضا رسید و تنباکوی مزبور به وسیله موسسه انحصار دخانیات اصفهان به آن کشور صادر گردید.
۲۸۰ تن تنباکوی محصول اصفهان به بهای بیست و هفت میلیون ریال به دولت لبنان فروخته شده است.
 
برکناری رؤسای اصلاحات ارضی سراب، صومعه‌سرا و بابل
صبح امروز آقای دکتر ولیان معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور اعلام داشت: بر اساس گزارش بازرسان اعزامی به استان های آذربایجان شرقی و گیلان روسای اداره اصلاحات ارضی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی و رئیس اداره اصلاحات ارضی شهرستان صومعه سرا در استان گیلان که در انجام وظائف قانونی محوله به خود قصور و کوتاهی و تخلف نموده بودند از کار برکنار شدند و پرونده آن ها پس از تکمیل به دادگاه اداری فرستاده شد.
سرپرست اصلاحات ارضی اضافه نمود که چون بر اساس گزارش بازرسان اعزامی به استان مازندران رئیس اداره اصلاحات ارضی شهرستان بابل نیز در انجام وظائف قانونی خود کوتاهی نموده لذا نامبرده نیز از کار برکنار و به تهران احضار گردید و پرونده پس از تکمیل به مراجع صلاحیت دار فرستاده خواهد شد.
 
در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: عبد الناصر باید کتاب انقلاب سفید را بخواند!
ساعت ۹ صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل گردید.
ابتدا آقای علی‌اکبر صفی پور نماینده نهاوند بازگشت شاهنشاه و شهبانو را به خاک وطن خیر مقدم عرض نمود و تحولات و پیشرفت های مملکتی را ستود و گفت: بدیهی است که سیاست مستقل ملی ما با منافع یکی دو کشور بخصوص در منطقه خاورمیانه سازگار نیست.
آقای صفی پور سپس از ابتکار شاهنشاه در اعلام مبارزه جهانی با بی سوادی تمجید نمود و گفت: با بودجه یک کشتی جنگی می توان ۳۵ دبیرستان کامل و مجهز تاسیس کرد.
ناطق سپس به ناصر رئیس جمهوری مصر توصیه کرد که کتاب انقلاب سفید شاهنشاه آریامهر را مطالعه کند و راه خدمت به ملت و مملکت خود را یاد بگیرد و این حقیقت را بیشتر و بهتر درک نماید که ملت ایران با داشتن چنین رهبر شایسته ای که اقداماتش مورد تایید عموم رهبران جهان است محال است دروغ های رادیویی مغرضین را باور کند. (نمایندگان: صحیح است)
 
دبیرستان دخترانه در اکثر شهرها وجود ندارد!
آقای دکتر شفیع امین ابتدا ورود اعلیحضرتین را به کشور به عموم ملت ایران تبریک گفت و سپس پیشرفت های مملکت را در سال های اخیر مورد بحث قرار داد و گفت: چون موقع تنظیم بودجه است لازم دیدم که احتیاجات آذربایجان را بخصوص در زمینه فرهنگ و بهداشت به دولت یادآور شوم.
با این که بودجه آموزش و پرورش آذربایجان زیاد است، ولی قسمت اعظم آن صرف چند هنرستان می شود که البته آن هم لازم است ولی دبیرستان دخترانه در اکثر شهرها وجود ندارد.
آقای دکتر شفیع درباره احتیاجات بهداشتی استان آذربایجان نیز تذکراتی داد.
 
عصبانیت رئیس
در این موقع مجلس وارد دستور شد و لایحه مربوط به موافقتنامه فنی و اقتصادی ایران و یوگسلاوی برای شور دوم مطرح شد. هنگام اخذ رای به این لایحه آقای محمد على مرتضوی نماینده اهواز قصد خروج از جلسه علنی را کرد و چون با رفتن وی جلسه از اکثریت می افتاد رئیس مجلس خطاب به آقای مرتضوی گفت: تشریف داشته باشید تا مجلس از اکثریت نیفتد.
در این موقع ۸۱ نفر در جلسه حضور داشتند و عده کافی هم برای اخذ رای ۸۱ نفر بود.
آقای مرتضوی در جواب رئیس گفت: بنده را پای تلفن خواسته اند و از جلسه خارج شد.
رئیس مجلس با عصبانیت تنفس اعلام کرد و جایگاه هیئت رئیسه را ترک گفت چند دقیقه ای نمایندگان حاضر در جلسه مردد و بلا تکلیف بودند بعد از پنج دقیقه بار دیگر جلسه رسمیت یافت و چون اکثریت حاصل بود به لایحه موافقتنامه ایران و یوگسلاوی رای گرفتند و تصویب گردید و به مجلس سنا ارجاع شد.
 
بر اساس تصمیم بانک مرکزی، بانک‌ها به سپرده‌های ارزی بهره می‌دهند
بانک مرکزی ایران به کلیه بانک ها اجازه داد که هر مقدار سپرده ثابت ارزی به بانک ها عرضه شود پذیرفته و در مقابل بهره ای نیز به صاحبان ارز بپردازند.
این تصمیم به وسیله آقای مهدی سمیعی رئیس کل بانک مرکزى ایران در اجتماع دیروز مدیران بانک ها اعلام شد.
 
لوله نفت خام منفجر شد
روز گذشته لوله ۲۰ اینچی انتقال نفت خام که از آغاجاری به بندر ماهشهر کشیده شده است در نقطه ای واقع در ۷۰ کیلومتری آغاجاری به علت فشار زیاد منفجر شد و نفت خام با شدت فوران کرد.
با اطلاع جریان به مقامات مربوطه مامورین آتش نشانی آبادان، بندر ماهشهر و آغاجاری با وسائل لازم در محل حضور یافتند و اقدامات احتیاطی را در محل به عمل آوردند سپس عده ای از مهندسین شرکت نفت با حضور در محل شروع به تعمیر لوله مزبور کردند و پس از مدتی موفق به تعمیر آن شدند.
در این مدت حدود یک میلیون لیتر نفت خام در اراضی اطراف لوله جاری شد که مامورین برای جلو گیری از خطر حریق با دستگاه های مخصوص آن را جمع آوری کردند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 25 بهمن 1345، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 25 بهمن 1345، صص 1، 17، 18، 19 و 20.    
https://iichs.ir/vdcgxn9x.ak9tt4prra.html
iichs.ir/vdcgxn9x.ak9tt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما