بازگشت شاه و فرح از سفر تفریحی/ روزنامه «اطلاعات»: سفر تفریحیِ خارج برای سران کشورها از جمله شاه ایران ضروری است!/ بازگشت وزیر اطلاعات از سفر استعلاجی به اروپا!/ سفیر عراق به بغداد رفت/ سفیر جدید هند در تهران/ برای مذاکره در مورد مبارزه با گران‌فروشی؛ فرمانداران استان مرکز به تهران احضار شدند/ تلویزیون ملی آبادان تأسیس می‌شود/ از امروز در میدان‌های تهران، گرانفروش‌ها با بلندگو معرفی می‌شوند!/ وزیر خارجه انگلیس: یهودی‌ها و حکومت ایران در برابر تسلط مصر مقاومت می‌کنند!/ با کمک سازمان ملل، ناحیه صنعتی اهواز نُه ماه و نیم دیگر احداث و آماده بهره‌برداری می‌شود
23 بهمن 1345
بازگشت شاه و فرح از سفر تفریحی
جراید امروز کشور نوشتند: امروز اعلام شد که شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت فرح پهلوی شهبانوی ایران عصر امروز با هواپیمای شرکت هواپیمایی ملی ایران به میهن باز می گردند.
آقایان هویدا نخست وزیر، روسای مجلسین، وزیر دربار شاهنشاهی، اعضای کابینه، افسران ارشد ارتش، روسای دربار سلطنتی و سفرای کشورهایی که شاهنشاه در این سفر از آن جا دیدن فرموده اند از اعلیحضرتین در فرودگاه  مهر آباد استقبال خواهند کرد.
 
روزنامه «اطلاعات»: سفر تفریحیِ خارج برای سران کشورها از جمله شاه ایران ضروری است!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: امروز شاهنشاه و شهبانوی ایران به وطن باز میگردند سفر اخیر یک سفر خصوصی بود جهت استراحت و تمدد اعصاب که در زمان ما مخصوصا برای رهبران کشورها کمال ضرورت و حتى وجوب را حائز است.
چنان که خوانندگان ما می دانند روسا و زمامداران ممالک مختلف بر حسب همین ضرورت هر چند ماه یک بار در نقطه ای حتی الامکان آرام به استراحت می پردازند و حتی پیشامدهای فوق العاده مانع انجام این برنامه نمی شود. زیرا در جایی که ثابت شده افراد عادی نیز برای تعهد مسئولیت های کاملا عادی به استراحت نیاز دارند طبیعی است به همان نسبت که درجه مسئولیت و فعالیت تشدید می شود لزوم استراحت تا سر حد وجوب بالا می رود.
 
بازگشت وزیر اطلاعات از سفر استعلاجی به اروپا!
جراید امروز کشور نوشتند: دیشب آقای هوشنگ انصاری وزیر اطلاعات که برای معالجه به اروپا رفته بود به تهران بازگشت.
 
سفیر عراق به بغداد رفت
آقای حسن الدجیلی سفیر عراق در ایران برای مذاکره با مقامات عراقی و تهیه برنامه مربوط به سفر آینده پرزیدنت عارف به ایران، به بغداد رفت.
مسافرت آقای الدجیلی مدت یک هفته به طول می انجامد و طی آن جزئیات برنامه دیدار رسمی رئیس جمهور عراق از ایران به اطلاع مقامات مسئول عراقی می رسد.
سفر پرزیدنت عارف درست یک ماه دیگر آغاز می شود و قبل از آن رئیس جمهور عراق از ترکیه دیدن می کند.
 
سفیر جدید هند در تهران
 اداره اطلاعات سفارت هند اعلام کرد که آقای «ک. ن. پادمانابن» به سفارت هند در ایران منصوب گردیده است.
آقای پادمانابن که تا چند روز قبل سفارت هند را در تایلند عهده دار بود جانشین مارشال هوایی «اینجینیر» سفیر سابق هند در ایران خواهد بود. منابع سفارت هند امروز گفتند احتمالا سفیر جدید در اواسط اسفند ماه آینده وارد تهران خواهد شد.
 
برای مذاکره در مورد مبارزه با گران‌فروشی؛ فرمانداران استان مرکز به تهران احضار شدند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال اعلام تصمیمات کنفرانس از طرف استانداری تهران، فرمانداران استان مرکزی به تهران احضار شدند.
در جلسه ای که فردا با حضور فرمانداران استان تهران تشکیل خواهد شد، پیرامون نحوه اجرای برنامه دولت برای مبارزه با گرانی در شهرستان های استان مرکز تبادل نظر خواهد شد.
همچنین از طرف آقای دکتر شادمان استاندار تهران به فرمانداری شهرستان دستور داده شد که با همکاری آموزش و پرورش شهرستان قم مدارس این شهرستان را برای اقامت چند روزه کسانی که در ایام تعطیل عید به قم می روند آماده سازد.
۸ هزار نفر از مسافران نوروزی قم در این مدارس مسکن خواهند گزید.
 
تلویزیون ملی آبادان تأسیس می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز اعلام شد که مطالعات لازم برای ساختمان فرستنده تلویزیون ملی ایران، در آبادان و اهواز پایان یافته است.
به موجب این طرح در استان خوزستان دو مرکز اصلی تلویزیون و یک مرکز تقویتی ساخته خواهد شد و در آبادان ساختمان دو استودیوی بزرگ و کوچک پیش بینی شده است.
یک مرکز لابراتوار برای چاپ فیلم، دو اتاق مونتاژ، یک استودیو دوبلاژ فیلم، یک سالن سینما، دو اتاق ضبط مغناطیسی، یک اتاق تله سینما و یک کارگاه تهیه و ساخت دکور در آبادان ساخته می شود.
فرستنده آبادان در منطقه خسرو آباد واقع در بیست و پنج کیلومتری جنوب شهر نصب خواهد شد، این فرستنده دارای بیست کیلو ولت قدرت می باشد.
آنتن بزرگ فرستنده آبادان که بر بالای دکل به ارتفاع سیصد و چهل و پنج متر قرار خواهد داشت قدرت فرستادن امواج تلویزیون را در جهت اصلی به میزان هفتصد و بیست کیلو وات دارد.
 
از امروز در میدان‌های تهران، گران‌فروش‌ها با بلندگو معرفی می‌شوند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دولت به ماموران مخصوصی که در تهران و سراسر ایران برای مبارزه با گرانفروشی تجهیز شده اند دستور داد تا لیست کالاهای انبار شده در مناطق مختلف کشور را که مورد نیاز عمومی می باشد فورا تهیه و به کمیسیون های مبارزه با گرانفروشی ارسال دارند.
مقامات مسئول دولتی اعلام داشتند که اگر کالای مورد نیاز مردم بیش از مدت متعارف در انبارها بماند احتکار محسوب شده و به قیمت عادلانه حراج خواهد شد.
خبرنگار ما می نویسد: از امروز در میدان های تهران بلندگو نصب شده و گرانفروشان به وسیله بلندگو معرفی می گردند، این اقدام موجب وحشت اجحاف گران شده بود و هیچ کس حاضر نبود نام او را به عنوان گرانفروش از بلندگو پخش کنند.
 
وزیر خارجه انگلیس: یهودی‌ها و حکومت ایران در برابر تسلط مصر مقاومت می‌کنند!
«آسوشیتد پرس» از مکزیکو گزارش داد: دوگلاس هیوم نخست وزیر سابق انگلیس در یک مصاحبه اختصاصی گفت خطر درگیر شدن دول بزرگ در منطقه بحرانی خاورمیانه جدی و واقعی است.
هیوم گفت تمام منطقه در معرض خطر تسلط مصر است است. ایران در برابر چنین وضعی واکنش نشان خواهد داد و بعد اعراب و یهودیان تقریبا ناگزیر وارد معرکه خواهند شد.
اگر مصر عدن را بگیرد، تمام خلیج فارس تهدید خواهد شد و ایران و عربستان سعودی با لزوم عمل فوری روبرو خواهند گردید.
انتظار می رود که ایران بکوشد جای خالی نیروهای انگلیس را در این منطقه پر کند. در حال حاضر شوروی سیل اسلحه را به این منطقه و همچنین به سومالی سرازیر کرده و به این ترتیب امنیت کنیا و حبشه را به خطر انداخته است.
 
با کمک سازمان ملل، ناحیه صنعتی اهواز نُه ماه و نیم دیگر احداث و آماده بهره‌برداری می‌شود
 قرار داد مربوط به احداث ناحیه صنعتی اهواز میان سازمان نواحی صنعتی وابسته به سازمان برنامه و پیمانکار به امضا رسید.
به موجب این قرارداد، ساختمان ها و تاسیسات مختلفی بدین قرار در محوطه ناحیه مزبور می بایستی به وجود آید: حصار کشی، پیاده رو و جاده سازی، نهر و جوی سازی، سیم کشی برق معابر و لوازم روشنایی، شبکه آب مشروب، کانال های فاضل آب، کارخانه های استاندارد، دفتر مرکزی، کارگاه  مرکزی و متعلقات، مهمانسرا، آتش نشانی، پاسگاه و دفتر دربان.
مدت اجرای قرارداد نه ماه و نیم تعیین شده و بنابراین نخستین ناحیه صنعتی کشور، قبل از به پایان رسیدن دوره فعالیت برنامه سوم، آماده بهره برداری خواهد گشت.
مبلغ واگذاری کل پیمان به پیمانکار معادل ٥٤ میلیون و ٥٣٦ هزار ریال می باشد.
پس از آن که طرح ایجاد نواحی  صنعتی برای تسریع رشد و توسعه صنایع متوسط و کوچک کشور ضروری و مفید تشخیص داده شد با مقامات سازمان ملل متحد به منظور کمک در اجرای این طرح تماس حاصل گردید.
سازمان مزبور عده ای از کارشناسان خود را به کشور ما اعزام داشت تا در مطالعه و انتخاب نواحی صنعتی و همچنین تهیه طرح ساختمان این نواحی با کارشناسان ایرانی همکاری کند.
درخواست کمک فنی ایران در میان چندین کشور درخواست کننده به عنوان نخستین طرح کمک های فنی به نواحی صنعتی توسط صندوق مخصوص سازمان ملل به تصویب رسید و کارشناسان سازمان با تبادل نظر کارشناسان ایرانی، چون شرایط لازم را در شهر اهواز جمع دیدند، آن جا را به عنوان مرکز نخستین ناحیه صنعتی انتخاب کردند.[1]
 
 روزنامه اطلاعات، 23 بهمن 1345، صفحه 1

پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 23 بهمن 1345، صص 1، 2، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcfytd0.w6djjagiiw.html
iichs.ir/vdcfytd0.w6djjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما