شاه: باعث خشنودی و انبساط خاطر ما شدید!/ آشنایی نمایندگان مطبوعات با وزیر جدید خارجه!/ با کشف منبع جدیدی از نفت و گاز، مسجد سلیمان مجددا یک منطقه نفتی می‌شود/ برای توسعه روابط بازرگانی، ایران و شوروی قرارداد پنج‌ساله منعقد می‌کنند/ قانون جدید مطبوعات/ اشرف پهلوی رئیس هیئت نمایندگی ایران در کمیسیون حقوق بشر شد!/ مننژیت در قم و اراک شیوع یافته است/ ملاقات قائم‌مقام رئیس شورای وزیران بلغارستان با اقبال/ بررسی لایحه مالیات بر درآمد در سنا/ تعطیل مجله تربیت بدنی/ قرارداد خرید لوازم برقی با مؤسسات آلمانی امضا شد
19 بهمن 1345

شاه: باعث خشنودی و انبساط خاطر ما شدید!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: این تلگرام در پاسخ تلگرام دبیر کل حزب ایران نوین به مناسبت ١٥ بهمن از طرف شاهنشاه آریامهر شرف صدور یافته است:
جناب عطاء الله خسروانی دبیر حزب ایران نوین!
تلگرام مبنی بر نیایش و ابراز احساسات خالصانه شما به مناسبت واقعه ١٥ بهمن و سالروز رفع خطر از ما واصل و موجب خشنودی و انبساط خاطر گردید.
 
آشنایی نمایندگان مطبوعات با وزیر جدید خارجه!
ساعت پنج بعد از ظهر دیروز جلسه آشنایی نمایندگان مطبوعات با آقای اردشیر زاهدی وزیر امور خارجه در کاخ وزارت امور خارجه تشکیل شد.
در این جلسه جلسه جمعی از مدیران و نویسندگان مطبوعات پایتخت و نمایندگان خبرگزاری های خارجی  در تهران شرکت داشتند و باوزیر امور خارجه آشنا شدند.
در این جلسه آشنایی، معاونان و مدیران کل و جمعی از مسئولان وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.
 
با کشف منبع جدیدی از نفت و گاز، مسجد سلیمان مجددا یک منطقه نفتی می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: منبع جدیدی از نفت و گاز در حوزه قرارداد با کنسرسیوم نفت کشف شد که به منطقه مسجد سلیمان دوباره رونق نفتی می دهد.
این میدان نفتی «پرشیا» نام دارد و در ۲۰ کیلومتری شرق مسجد سلیمان واقع است.
تاکنون بر روی این منبع یک چاه حفر گردیده و از همین یک چاه معلوم شده است که در میدان پرشیا منبع جدیدی از گاز و نفت وجود دارد. چاه های بعدی وسعت منبع و میزان ذخایر نفت و گاز را روشن خواهد ساخت.
منطقه مسجد سلیمان اولین میدان نفتی ایران می باشد و اولین چاه نفت ایران در سال ۱۹۱۳، یعنی ٥٤ سال قبل در شهر مسجد سلیمان به نفت رسید این چاه که اکنون خشک شده است هنوز به همان شکل نگهداری می شود.
مسجد سلیمان در سال های گذشته اهمیت نفتی خود را از دست داده زیرا باکشف مناطق مهم نفتی دیگر از قبیل آغاجاری و گچساران دیگر مسجد سلیمان یک منطقه اقتصادی نفتی به شمار نمی رفت.
مسجد سلیمان که مرکز اداری شرکت سهامی اکتشاف  و تولید است، کماکان مرکز سازمانی نفت ایران شناخته می شود.
کشف میدان جدید «پرشیا» این احتمال را می دهد که ممکن است کارشناسان نفتی در صورت ضرورت از تاسیسات مسجد سلیمان استفاده کنند و یا در صورتی که این میدان غنی و مهم بود برای آن تاسیسات جداگانه ای پیش بینی نمایند در هر صورت این نفت به شبکه لوله های آغاجاری متصل شده و به طرف بندر خارک یا برای تصفیه به بندر آبادان منتقل خواهد شد.
 
برای توسعه روابط بازرگانی، ایران و شوروی قرارداد پنج‌ساله منعقد می‌کنند
آقای «پا تولیچوف» وزیر بازرگانی خارجی شوروی در راس یک هیئت اقتصادی شوروی به منظور انجام مذاکرات نهایی در مورد برقراری یک قرارداد بازرگانی پنج ساله با ایران روز ۱۵ فوریه (26 بهمن ماه) وارد ایران خواهد شد.
مقامات رسمی خاطر نشان ساختند که مدت موافقت نامه بازرگانی فعلی ایران و اتحاد جماهیر شوروی روز ٣١ مارس ۱۹٦٧ (11 فروردین 1346)  منقصی خواهد شد.
این منابع افزودند که اگر موافقت نامه پنج ساله بر مبنای مذاکرات اخیر تصویب شود، حجم مبادلات ایران-شوروی در پنج سال آینده به ۷ تا ۸ هزار میلیون ریال بالغ خواهد شد و قسمتی از این مبادلات شامل کالاهای مبادلاتی بر اساس قرارداد همکاری فنی جاری بین  دو کشور نخواهد شد.
 
قانون جدید مطبوعات
ظهر دیروز عده ای از مدیران و سردبیران جراید پایتخت بنا به دعوت آقای ابوالحسن احتشامی، رئیس کمیسیون اطلاعات مجلس شورای ملی در رستوران مجلس ناهار صرف کردند.
در این ضیافت آقای مهندس ریاضی رئیس مجلس شورای ملی و نیز مدیران جراید و نویسندگانی که سمت نمایندگی مجلس را دارند شرکت داشتند.
در پایان این جلسه در مورد لوایح مطبوعاتی که از دوره فترت در دستور کار کمیسیون است تبادل نظر شد.[1]
 
اشرف پهلوی رئیس هیئت نمایندگی ایران در کمیسیون حقوق بشر شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: والا حضرت شاهدخت اشرف پهلوی به ریاست هیئت نمایندگی ایران در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل انتخاب گردید.
مدت اجلاسیه کمیسیون ۶ هفته می باشد و جلسات آن از اول اسفند جاری تا ۳ فروردین ٤٦ در کاخ سازمان ملل متحد در ژنو تشکیل می گردد.[2]
 
مننژیت در قم و اراک شیوع یافته است
به علت شیوع بیماری مننژیت در قم وحومه، دیروز جلسه ای با حضور آقایان دکتر وفایی معاون بهداری، کاظم بیگی رئیس آموزش و پرورش و دکتر سالک رئیس بهداری آموزشگاه های قم تشکیل گردید.
در این جلسه پس از مذاکرات لازم قرار شد به اهالى شهر وحومه قم طریقه جلوگیری از ابتلا به مننژیت تعلیم و به سپاهیان بهداشت در قراء اطراف دستور داده شود که بیماران مبتلا را فورا به قم انتقال دهند.
به طوری که شایع است تا به حال درقم و حومه عده ای به علت ابتلا به این بیماری فوت کرده اند.
به قرار اطلاع تاکنون سه نفر در شهر و چند نفر در قراء اطراف اراک براثر بیماری مننژیت فوت کرده اند.
دیروز به دستور آقای دکتر اوشانا رئیس بهداری اراک دو اکیپ درمانی به قراء «نورآباد» و «جمالکه» که گفته می شود بیماری مزبور در این نقاط بیشتر شیوع دارد اعزام شدند.
 
ملاقات قائم‌مقام رئیس شورای وزیران بلغارستان با اقبال
ساعت ۱۱ صبح دیروز آقای لاچزار اورامف قائم مقام رئیس شورای وزیران بلغارستان و همراهان در ساختمان مرکزی شرکت ملی نفت ایران حضور یافته با آقای دکتر اقبال رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ملاقات نمود.
آقای آورامف و همراهان دیروز ناهار را نیز در الهیه با آقای دکتر اقبال صرف نمودند.
 
بررسی لایحه مالیات بر درآمد در سنا
لایحه مالیات بر درآمد که روز پنجشنبه گذشته به تصویب مجلس شورای ملی رسید و همان روز جهت اظهار ملاحظات به مجلس سنا ارسال شد امروز، در کمیسیون دارایی مجلس سنا مورد رسیدگی قرار گرفت.
لایحه مالیات بر درآمد به موجب ماده اول آئین نامه کمیسیون همکاری مجلسین، در مجلس سنا مشورتی تلقی می شود و به همین جهت به موجب ماده دوم آئین نامه مشترک مجلسین (متمم آئین نامه داخلی مجلس شورای ملی) لایحه مذکور بایستی ظرف پانزده روز در مجلس سنا بررسی و اظهار نظر شود.
لایحه مالیات بر درآمد روز پنجشنبه سیزدهم بهمن ماه جاری به مجلس سنا ارسال شد و مهلت پانزده روزه بررسی آن بیست و هشتم بهمن پایان می یابد و اگر نظرات اصلاحی مجلس سنا زیاد نباشد به احتمال قوی لایحه در ماه اسفند به تصویب نهایی رسیده و به دولت ابلاغ خواهد شد.
 
تعطیل مجله تربیت بدنی
 امروز اطلاع حاصل شد که سازمان تربیت بدنی به خاطر صرفه جویی بیشتر در بودجه خود انتشار مجله تربیت بدنی را که هر پانزده روز یک بار منتشر می شد تعطیل نمود.
این عمل به علت صرفه جویی در بودجه است و مقامات سازمان عقیده دارند که انتشار مجله کمکی به پیشرفت ورزش مملکت نمی کرد زیرا خبرهای این مجله همه روزه در بولتن سازمان منتشر می گردید و به دست اشخاص می رسید و دیگر احتیاجی نبود که پانزده روزی یک بار با صرف هزینه زیادی این بولتن ها به صورت مجله منتشر گردد.
 
قرارداد خرید لوازم برقی با مؤسسات آلمانی امضا شد
در چهار چوب پروژههای تقویت شبکه های برقی مربوط به وزارت آب و برق که بودجه آن از محل کمک های سرمایه ای آلمان برای ایران تامین می شود روز ۱۸ بهمن ماه  1345 قراردادهایی با موسسات آلمانی به امضا رسید.
از طرف ایران جناب آقای مهندس روحانی و از جانب آلمان آقایان کلر و مهندس فاهل قراردادها را امضا نمودند.
مبلغ کلی قرارداد جهت تحویل کالاهای مورد ذکر حدود ٥٠ میلیون مارک (تقریبا ۱۰۰ میلیون تومان) میباشد. ایران حدود ۲۱ میلیون تومان از این مبلغ را پرداخت خواهد نمود.
قرار است از ده ماه دیگر تحویل کالاها آغاز شود و تا ۲۰ ماه دیگر اختتام یابد.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 19 بهمن 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 19 بهمن 1345، صص 13 و 16.
[2] . همان، صص 1 و 13. اشرف خواهر دوقلوی محمدرضا شاه از ابتدای سلطنت برادرش تا آخرین دقایق عمر او نقش سرنوشت سازی در سیاستگذاریهای سلسله پهلوی داشت. او زنی ماجراجو و قدرت طلب بود و در این راه از خرج پول و صرف نیرو ابایی نداشت. به همین دلیل دکتر مصدق وقتی به نخست وزیری رسید، اشرف را به علت دخالت در امور سیاسی و همچنین شهرت او در فساد اخلاقی و  اقتصادی و نقش داشتن در کشتار مردم بی‌گناه در قیام 30 تیر، از کشور تبعید کرد. اما پس از پیروزی کودتا و رفع محدودیت های وضع شده از سوی دکتر مصدق بر او، با خواسته‌های افزون‌تر به ایران بازگشت. اما این بار شاه برای جلب نظر مردم و کسب مشروعیت اجازه دخالت در امور سیاسی را به خواهر خود نداد. به همین جهت اشرف پهلوی برای جلب حمایت های داخلی و خارجی و کسب محبوبیت، تبلیغات گسترده‌ای را به نام ورود در امور خیریه به راه انداخت.
 او کوشش داشت تحت لوای اقدامات بشردوستانه و عام‌المنفعه‌، افکار عمومی را به هر نحو ممکن از فساد مالی و اخلاقی‌اش منحرف سازد و هر چه زودتر وارد فضای سیاسی کشور و کسب قدرت و منفعت شود.
 
 کمک به سازمان‌های حقوق بشر
فعالیت های اشرف، به گستره‌ خاک ایران محدود نمی‌شد. او از سال 1342 وارد سازمان ملل شد و به عنوان نماینده‌ ایران در کمیته حقوق بشر شروع به کار کرد و سعی کرد چهره‌ رژیم سرکوبگر پهلوی در منطقه را التیام بخشد. در ادامه هنگامی که شاه، فرح را با تغییر قانون اساسی به عنوان نایب السلطنه معرفی کرد، موقعیت اشرف در دربار تضعیف گردید. به همین خاطر او به این فکر افتاد که می‌تواند در کنار سرپوش نهادن بر جنایات رژیم، بر مسند دبیرکلی سازمان ملل بنشیند و خود را به عنوان چهره‌ای بین‌المللی و ماندگار به جهان بشناساند و به این انگیزه، تکاپو و تلاش خود را بیش از بیش کرد. از این رو به امید برآورده شدن این آرزو، از هیچ تلاشی فروگذاری نکرد و دست به برگزاری اجلاسهای متعدد در راستای حقوق بشر زد و همچنین راه سفر به کشورهای گوناگون با ظاهر حمایت از حقوق زنان و امثالهم را در پیش گرفت تا بتواند وجهه بین‌المللی و جهانی پیدا کند.
 او در این راه از کمک های مالی کلان به سازمان ملل هم فروگذار نکرد و مبلغ 2 میلیون دلار از پول بیت‌المال را به کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل اهدا کرد و در ادامه پس از کمتر از یک ماه دیگر، مبلغ 40 میلیون دلار برای اهدا به برنامه حمایت از خانواده سازمان ملل، از شاه درخواست کرد. توجیه اشرف در برابر امتناع شاه این بود که «در حال حاضر به ما به دیده‌ یک رژیم ستیزه جو می‌نگرند، پس پرداخت این مبلغ می‌تواند وجهه ما را در خارج بالا ببرد.» و البته وزیر وقت دربار، این انگیزه اشرف را پیش شاه عیان کرد که «والا حضرت مایل است زمینه را برای مقامی که امیدوار است دبیر کلی سازمان ملل باشد، آماده کند.»
 بدین ترتیب نیت تمام حمایتها، مسافرتها و سخنرانی های بین‌المللی اشرف در راستای حقوق بشر و حمایت از زنان در جهان، چیزی جز ظاهرسازی و کسب وجهه‌ای جهانی برای رسیدن به مقام دبیر کلی سارمان ملل نبود تا به واسطه آن بتواند به آرزوی  خود یعنی کسب قدرت برسد، اما این تلاش های او نیز هرگز به ثمر نرسید.
 در مجموع اشرف پهلوی زنی جاه‌طلب بود که در سنگدلی و فساد اخلاقی شهرت جهانی داشت. او برای جبران این وجهه خود و کسب مشروعیت و محبوبیت، دائماً در حال فریب افکار عمومی داخل و خارج از کشور بود. به همین منظور مستمر در حال سفرهای خارجی در راستای تبلیغ حقوق بشر بود و در داخل نیز از طریق حمایت از سازمانهای زنان و انجام‌ فعالیتهای به ظاهر عام‌المنفعه، دائماً با سازمانهای خیریه فرح به رقابت می‌پرداخت، و در این راه هزینه‌های بسیار می‌کرد ولی در انتها تمام تلاشهای به ظاهر خیرخواهانه او قادر به افزایش محبوبیت وی نزد مردم نشد. در واقع باید گفت این فعالیتهای غیرقانونی و غیر اخلاقی او و دوستان نزدیکش بود که تمام تلاشهایش را برای کسب اعتبار خنثی می‌کرد.
[3] . اطلاعات، 19 بهمن 1345، ص 13.
https://iichs.ir/vdce7n8w.jh8eei9bbj.html
iichs.ir/vdce7n8w.jh8eei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما