شاه و فرح به چکسلواکی سفر می‌کنند/ چکسلواکی به صاحبان صنایع ایران وام می‌دهد/ کمک‌های سازمان تربیت بدنی قطع شد/ «سؤال و جواب در مجلس وقت تلف کردن است»!/ شیلات جنوب/ اتلاف وقت/ معاون استانداری خراسان استعفا کرد/ رئیس‌جمهور چین سقوط کرد/ انتقادی که باید به جای دولتمردان از شاه می‌شد!/ محاکمه سران توطئه کودتای سوریه/ ملک حسین در شیخ‌نشین‌های خلیج فارس
17 بهمن 1345

شاه و فرح به چکسلواکی سفر می‌کنند

اسدالله علم وزیر دربار شاهنشاهی طی اطلاعیه ای تصریح کرد: نظریه عوالم دوستی و مودت فیما بین کشور شاهنشاهی ایران  و کشور سوسیالیستی چکسلواکی، از طرف حضرت «انتونین نوتنی» رئیس جمهوری آن کشور از اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر و علیا حضرت شهبانوی ایران برای انجام یک مسافرت رسمی به کشور جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی دعوت به عمل آمده است.
این دعوت با خرسندی مورد قبول شاهنشاه آریامهر و شهبانوی ایران قرار گرفته و در تاریخ سه شنبه دوم خردادماه ١٣٤٦ (برابر با ۲۳ ماه مه ١٩٦٧) تا شنبه ٦ خردادماه ١٣٤٦ (برابر با ۲۷مه ۱۹۶۷) به آن کشور تشریف فرما خواهند شد.
 
چکسلواکی به صاحبان صنایع ایران وام می‌دهد
اتاق بازرگانی چکسلواکی ۸۰ طرح صنعتی کوچک به اتاق بازرگانی تهران ارائه داد و آمادگی خود را برای دادن اعتبار و کمک های فنی جهت اجرای این طرح ها اعلام داشت طرح های مذکور، هریک بین یک تا پنج میلیون تومان سرمایه لازم دارد و چکسلواکی برای هر یک اعتباری معادل احتیاجات ارزی طرح با حداقل نرخ به مدت چهار تا پنج سال پرداخت می کند.
آقای محمد خسرو شاهی رئیس اتاق بازرگانی تهران در این مورد گفت: در مسافرت قبلی نمایندگان اتاق بازرگانی چکسلواکی به تهران و همچنین در مسافرت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به آن کشور، از مقامات چک درخواست شد که در این مورد کمک هایی به ایران بنمایند. این تقاضا مورد قبول قرار گرفت و هیئت بازرگانی چک در مسافرت اخیر طرح هایی را با خود به تهران آورد و از طرف بازرگانان تهران و اصفهان و شیر از و تبریز مورد استقبال قرار گرفت.
قرار است یک نفر از طرف اتاق بازرگانی چکسلواکی در سفارت این کشور در تهران باقی بماند تا به متقاضیان توضیح کافی بدهد، و تسهیلات لازم را فراهم نماید.
 
کمک‌های سازمان تربیت بدنی قطع شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دستور آقای قراگزلو رئیس سازمان تربیت بدنی کلیه کمک هایی که سازمان تربیت بدنی به اشخاص می نمود قطع شده است.
در گذشته عده ای کمک هایی از سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم ایران به عناوین کمک هزینه، پاداش و غیره می گرفتند در حالی که هیچ گونه همکاری با سازمان تربیت بدنی نداشتند و پرداخت این کمک ها فقط به توصیه دوستان روسای وقت سازمان تربیت بدنی صورت می گرفت.
 
«سؤال و جواب در مجلس وقت تلف کردن است»!
در جلسه امروز سنا، سناتورها نتایج انقلاب شاه و مردم را مورد بحث قرار دادند و دو سوال در مورد سرشماری اخیر و شیلات جنوب مطرح گردید.
آقای دکتر شفق گفت: بعضی از مامورین سیاسی ما در خارج از کشور بسیار خشک و دیپلمات مآبانه با مردم رفتار می کنند و حاضر به مساعدت و راهنمایی هم وطنان خود نمی شوند و این جای تاسف است.
ناطق سپس اشاره به مسافرت عده ای کرد که در خارج ماموران سیاسی ایران حاضر به کمک و راهنمایی آنان نشده بودند.
در این موقع مجلس سنا وارد دستور شد و سوال آقای دکتر سجادی درباره سرشماری کشور و این که آیا ایرانیان مقیم خارج از کشور به حساب آمده اند یا نه مطرح شد.
آقای دکتر ناصر یگانه وزیر مشاور در جواب به این سوال گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور در سرشماری اخیر احتساب شده اند پرسش نامه مخصوصی برای تمام افراد خارج از کشور ارسال شده و آمار لازم تهیه و محسوب گردیده است.
وزیر مشاور همچنین در جواب سناتور صمصام گفت: افراد بختیاری که در سرشماری اخیر در قشلاق بوده اند به حساب محل خود گذاشته شده اند.
آقای دکتر سجادی تلگرام مسئول سرشماری چهار محال بختیاری را قرائت کرد و گفت: سرشماری به منظور خاصی انجام می شود و نتایج سیاسی و اقتصادی دارد و باید تمام ایرانیان چه در داخل و چه در خارج به حساب بیایند.
 
شیلات جنوب
بعد سوال دیگر آقای دکتر سجادی در خصوص بهره برداری از شیلات خلیج فارس و این که آیا دولت برنامه خاصی برای واگذاری بهره برداری از این منابع را به اشخاص یا شرکت های خصوصی و عمومی دارد یا نه مطرح شد آقای قوام صدری معاون پارلمانی وزارت دارایی در پاسخ به این سوال گفت: در سال های اخیر موضوع صید ماهی پیشرفت زیادی کرده و از نظر تامین خوراک مردم کشور اهمیت پیدا کرده و به همین جهت شرکت شیلات جنوب برای بهره برداری از خلیج فارس و بحر عمان برنامه دقیق و مفصلی تهیه کرده و به مورد اجرا گذارده است.
 
اتلاف وقت
آقای دکتر سجادی گفت: بنده از این سوال وجواب ها به این نتیجه رسیده ام که جز وقت تلف کردن نتیجه ای ندارد، زیرا همین ادبیاتی که معاون محترم در جواب به سوال بنده قرائت کردند، سه سال پیش نیز وزیر وقت دارایی در جواب به سوال آقای دکتر امیر حکمت عینا گفته اند.
آقای دکتر سجادی اظهارات وزیر دارایی را قرائت کرد و گفت: ملاحظه می فرمائید که داستان معروف برده دل وجان من، دلبر جانان من ... است و حتما سال دیگر هم همین حرف ها را در جواب به سوال دیگری تکرار خواهند کرد.
 
معاون استانداری خراسان استعفا کرد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بانو باتمانقیچ معاون استانداری خراسان، دیروز به علت نامعلومی از سمت خود استعفاء کرد و با هواپیما به تهران عزیمت نمود.
بانو مهین باتمانقلیچ علاوه بر معاونت استانداری، ریاست انجمن بهداری و نیابت و ریاست جذامی خانه مشهد را به عهده داشت.
 
رئیس‌جمهور چین سقوط کرد
«آسوشیتد پرس» 6 فوریه از توکیو گزارش داد: خبرنگاران ژاپنی امروز از پکن گزارش دادند که لیوشائوچی رئیس جمهوری و تن هسیائوپینک دبیر کل حزب کمونیست چین پست های خود را از دست دادند.
خبر سقوط سرسخت ترین و بزرگ ترین رقبای پرزیدنت مائوتسه تونک را خبرنگاران روزنامه های «یومیوری» و « آساهی - شمبون» دادند.
لیوشائوچی و تن هسیائوپینک از ماه ها پیش مورد انتقاد و فحش و ناسزای گارد سرخ قرار داشتند.
این منابع نگفته اند کی و چگونه این دو شخصیت برجسته چینی از کارهای خویش برکنار شده اند ولی اضافه کرده اند که لیوشائوچی تمام سمت های خود را از دست داده است.[1]
 
انتقادی که باید به جای دولتمردان از شاه می‌شد!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: همان طور که نوشتیم این ارقام با جمعیت کشور و امکانات عمومی مردم تناسبی ندارد و از یک زیاده روی آشکار حکایت می کند دلائلی هم آوردیم که چرا دریک مملکتی با بیست و شش میلیون نفوس این تعداد مسافرت را از لحاظ نفس امر زائد و بی خاصیت می دانیم و این مقدار ارز را که خارج می شود از حیث مصالح مالی و اقتصادی مملکت مضر تشخیص می دهیم و بالاخره خاطر نشان ساختیم که هر گاه مقامات مسئول در این عقیده کلی با ما همراه باشند و بپذیرند این نوعی اسراف است و باید تعدیل بشود، آن وقت خواهیم گفت تعدیل را از کجا و چگونه شروع می توان کرد.
 
صرفه جویی را دولت باید از خودش شروع کند و سر مشقی شود برای مردم که آن ها نیز تاسی به عمل دولت کنند بدون تردید یک سوم مسافرت های خارج مربوط است به دولت یعنی اگر در سال سی هزار مسافر از ایران به اروپا و امریکا و سایر بلاد عالم برود ده هزار نفرش مامورین دولتند که به عناوین مختلف مثل ماموریت، معذوریت، مطالعه، استفاده از بورس و غیره و غیره رهسپار کشورهای دیگر می شوند.
ما ایراد می کنیم وقتی وسایل معالجه از طبیب حاذق متخصص گرفته تا بیمارستان های مجهز مدرن در مملکت فراهم است چه لزومی دارد هر که سرش درد گرفت بار سفر ببندد و به عنوان معالجه سردرد عازم آمریکا و اروپا شود؟ تازه می بینی هر سال گروهی از کارمندان متنفذ بیماری را بهانه می کنند که به خرج دولت بروند در خارج معالجه و استراحت کنند باز آن کسی که از جیب خودش خرج رفتن و معالجه کردن در فرنگ می کند یک حرفی است حال آنکه اکثر مرضای دولتی که با خرج دولت برای معالجه به خارج می روند بیمار یک همچو سفری به کنار دریاها و دریاچه های فرنگ می باشند که نسخه شان بلیط هواپیماست و دارویشان آب و هوای فرنگستان!
شبهه را قوی گرفته فرض کنیم این تماس ها نه ده درصد بلکه نود درصدش برای مملکت ما منفعت حیاتی در بردارد و باید حتما از ایران کسی در کنفرانس ها و کنگره ها و مجامع ومجالس مذکور حاضر باشد. به فرض قبول اولا که ما در سر تاسر دنیا سفارت خانه و نمایندگی داریم که علاوه بر نمایندگان سیاسی کشور وابسته های مختلف نیز آن جا نشسته اند و می توان همان ها را مامور شرکت در این گونه جلسات کرد، ثانیا گرفتیم و ضرورت اقتضا داشت از ایران کسی مامور مذاکره در امری یا شرکت در اجتماعی شود. دیگر چراعده ای با عناوین رئیس و نایب رئیس و خزانه دار و منشی می فرستید؟ یک نفر یا فوقش دو نفر بفرستید بروند کارشان را بکنند و برگردند.[2]
 
محاکمه سران توطئه کودتای سوریه
یک دادگاه نظامی امروز ۵ نفر افسر ارتش را به اتهام شرکت در توطئه کودتای ناکام سپتامبر سال گذشته به محاکمه کشید.
آن ها در دادگاه اعتراف کردند که برای هر کدام از طرف سرلشگر بازنشسته «فحد الشاعر» و «سرگرد سلیم حاتوم» وظایفی تعیین شده بود تا کودتا را انجام دهند.
سلیم حاتوم فراری است و سرلشکر الشاعر بازداشت است و در مرحله بازجویی به سر می برد.
در دادگاه معلوم شد قرار بوده که کودتاچیان ابتدا وزارت دفاع را بگیرند و بعد مرکز فرماندهی بین المللی حزب بعث را به تصرف درآورند.[3]
 
ملک حسین در شیخ‌نشین‌های خلیج فارس
ملک حسین پادشاه اردن امروز از بحرین بازدید رسمی به عمل آورد و شیخ بحرین را برای بازدید رسمی از اردن دعوت کرد.
ملک حسین به وزیر خارجه خود که همراهش بود نیز دستور داد کمک هایی به اردنی های ساکن بحرین که محتاج کمکند بنماید.
ملک حسین در مسابقات اسب دوانی و شتردوانی شرکت کرد و با «شیخ عیسی الخلیفه» حاکم بحرین مذاکره به عمل آورد و از مرکز تاسیسات نفت بحرین بازدید نمود و با مقامات کمپانی قهوه صرف کرد.
هیچ گونه اطلاعی درباره موضوع مذاکره ملک حسین با شیخ بحرین داده نشده است، اما گفته می شود شیخ بحرین اشتراک نظر خود را با اردن درباره یک سلسله مسائل خاورمیانه ابراز داشته است.[4]
 
روزنامه اطلاعات، 17 بهمن 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 17 بهمن 1345، صص 13، 15 و 16.
[2] . همان، ص 2. روزنامه «اطلاعات» در حالی در سرمقاله روزهای 16 و 17 بهمن 1345 از سفرهای تفریحی مردم و برخی مسئولین دولتی به خارج و با تاکید بر سفرهای درمانی آنان انتقاد می کند که یک ماه پیش از آن شاه به سنت هر ساله برای سفر تفریحی و درمانی به اروپا رفته بود.
روزنامه «اطلاعات» در شماره ۱۴ دی ۱۳۴۵ نوشته بود: پیش از ظهر فردا شاهنشاه و علیا حضرت شهبانوی ایران تهران را با هواپیمای جت هواپیمایی ملی ایران به مقصد اتریش ترک می گویند. این سفر که مانند سال های گذشته به منظور استراحت و استفاده از آب های معدنی و ورزش های زمستانی صورت می گیرد، سه هفته به طول خواهد انجامید. شاهنشاه پس از ورود به اتریش مدت دو روز در «وین» اقامت خواهند فرمود تا به معاینات پزشکی بپردازند و سپس به علیا حضرت شهبانو در «فورت البرک» خواهند پیوست. شاهنشاه و علیا حضرت شهبانوی ایران هنگام بازگشت به میهن نیز چند روز در سوئیس به سر خواهند برد. در این سفر والاحضرت همایون ولیعهد و والاحضرت فرحناز همراه اعلیحضرتین خواهند بود.
اگر اندک جراتی در مسعودی برای بیان دردهای مردم بود انسان گمان می کرد و یا تصور می نمود که یادداشت های روز «اطلاعات» از باب «به در می گوید تا دیوار بشنود» نگاشته شده بودند ولی با توجه به روحیه معامله گر مدیر وقت «اطلاعات» این تصور به واقعیت نزدیک تر است که دروغ گو کم حافظه است و مدیر روزنامه حکومتی اطلاعات به واقعیت آن چه نگاشته بود واقف نبود!
[3] . اطلاعات، 17 بهمن 1345، ص 3.
[4] . همان، ص 3. ملک حسین پادشاه وقت اردن در حالی به شیخ نشین های خلیج فارس از جمله بحرین در سال 1345 مسافرت کرده و با شیخ بحرین به مذاکره نشسته بود که در آن سال ها هنوز بحرین از خاک ایران به صورت رسمی جدا نشده بود و سران پهلوی در سخنرانی های خود همواره بحرین را جزو خاک ایران می دانستند و تاکید داشتند که این بخش از خاک ایران جدایی ناپذیر است! هر چند این ادعاها با فشار و میانداری دنیس رایت سفیر وقت انگلیس در ایران به سویی گذاشته و بحرین به صورت رسمی از خاک ایران در اواخر دهه چهل شمسی جدا شد ولی انتشار خبر دیدار سران عرب از بحرین و مذاکرات پادشاه اردن با شیخ بحرین در جراید بدون کوچک ترین تعریضی نشان از آن داشت که پهلوی هیچ گونه انگیزه و علاقه ای برای دفاع از تمامیت ارضی ایران نداشت.
https://iichs.ir/vdccopqi.2bq018laa2.html
iichs.ir/vdccopqi.2bq018laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما