رئیس مجلس در رأس هیئتی به پاکستان می‌رود/ دو ماده قانون استخدام تغییر می‌کند/ مشکل کارخانجات دولتی/ کشتی انگلیسی در جزیره هرمز آتش گرفت/ انتخابات و احزاب/ حاکم عجمان در بندر عباس/ دیفتری شش نفر را کشت/ مذاکرات ناصر ـ عارف آغاز شد/ سفرهای بی‌خاصیت!/ شوروی به چین التیماتوم داد
16 بهمن 1345

رئیس مجلس در رأس هیئتی به پاکستان می‌رود

خبرنگار پارلمانی اطلاعات گزارش می دهد که در اواخر بهمن ماه جاری یک هیئت پارلمانی که ریاست آن را آقای مهندس ریاضی رئیس مجلس شورای ملی بر عهده خواهد داشت، از پاکستان دیدن خواهد کرد.
به قرار اطلاع ده نفر از سناتورها و نمایندگان مجلس شورای ملی عضویت این هیئت را خواهند داشت.
هیئت مذکور به مدت ده روز از شهرهای مهم پاکستان بازدید می نماید.
این مسافرت به دعوت آقای عبدالجبار خان رئیس مجلس ملی پاکستان صورت می گیرد، که سال گذشته در راس هیئتی از ایران دیدن نموده است.
 
دو ماده قانون استخدام تغییر می‌کند
سازمان امور اداری و استخدامی کشور از کلیه شرکت های غیر مشمول قانون جدید استخدام خواست که هر یک طرحی در مورد آئین نامه های خاص خود تهیه و به سازمان امور اداری ارسال دارند.
آئین نامه های ارسالی از طرف موسسات و شرکت ها در یک کمیسیون که متشکل از نمایندگان کارخانجات وابسته به دولت و سازمان امور اداری و استخدامی است مورد رسیدگی قرار می گیرد.
سازمان امور اداری اعلام کرد این آئین نامه ها پس از تصویب در سازمان جهت تصویب به مجلس تقدیم خواهد شد.
 
متن مواد
طبق ماده ١٤٣ قانون استخدام کلیه کارمندان رسمی دولت که در تاریخ تصویب قانون استخدام، به عنوان مامور در یکی از موسسات مستثنی شده در قانون استخدام مشغول کار می باشند در صورتی که حداکثر تا یک سال از تاریخ فوق از طرف وزارت خانه متبوع خود احضار نشده اند و یا این که در همان موسسه ای که مشغول کارند عدم احتیاج آنان اعلام نشود، به خدمت خود به همان ترتیب ادامه می دهند، ولی مدت خدمت آنان پس از انقضای مهلت قانونی (یک سال) از لحاظ بازنشستگی جزء سابقه خدمت رسمی آنان محسوب نخواهد شد و مشمول مقررات موسسه ای خواهند بود که در آن خدمت می نمایند.
ماده ١٤٤ قانون می گوید: مستخدمین رسمی دولت که در تاریخ تصویب قانون استخدام در خدمت یکی از موسسات دولتی مستثنی شده از این قانون می باشند به خدمت خود ادامه می دهند ولی بایستی ظرف شش ماه از تاریخ تصویب قانون استخدام از سازمان امور اداری و استخدامی کشور تقاضا نمایند که در یکی از وزارتخانه ها یا موسسات دولتی مشمول قانون استخدام پست سازمانی به آنان ارجاع شود.
 
مشکل کارخانجات دولتی
درخواست بازگشت به خدمت در سازمان های دولتی مشمول قانون استخدام مشکلاتی از نظر کادر فنی و غیرفنی در موسسات غیر مشمول قانون استخدام تولید می نماید.
در حال حاضر عده زیادی از مهندسین و کارمندان فنی که در خدمت مؤسسات مذکور می باشند تقاضای انتقال نموده اند و مایل نیستند سوابق خدمت رسمی آنان متوقف شود.
با انتقال این کارمندان از موسسات بهره برداری بسیاری از کارخانجات فلج خواهد شد. ضمنا شرکت سهامی کارخانجات دولتی اعلام کرد که نسبت به تهیه آئین نامه مخصوصی جهت کارمندان خود اعم از آن هایی که رسمی هستند و یا به طور حکمی به خدمت اشتغال دارند اقدام لازم معمول داشته و قریبا جهت بررسی و تصویب به سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال خواهد داشت.
 
کشتی انگلیسی در جزیره هرمز آتش گرفت
کشتی انگلیسی «البستان» که در جزیره هرمز بارگیری می کرد، به علت نامعلومی آتش گرفت و خسارت زیادی به آن وارد شد.
کشتی مزبور هنگامی آتش گرفت که مشغول بارگیری خاک سرخ بود. به محض وقوع حریق سوت خطر کشتی به صدا درآمد و کارکنان آن با وسائل لازم مشغول اطفاء حریق شدند و پس از چند ساعت تلاش آتش را خاموش کردند.
خسارت وارده نسبتا زیاد است و برای کشف علت حریق تحقیق می شود.
 
انتخابات و احزاب
روزنامه «اطلاعات» در ستون «تفسیر پارلمانی» امروز خود نوشت: پنج ماه و نیم دیگر دوره بیست و یکم مجلس شورای ملی به پایان خواهد رسید و از هم اکنون در محافل سیاسی و پارلمانی بحث بر سر نحوه انتخابات دوره آینده قانونگذاری شروع شده است و پیش بینی هایی در زمینه چگونگی انتخابات دوره بیست و دوم به عمل می آید.
مهم ترین مسئله ای که مورد توجه و تفسیر محافل مطلع قرار گرفته این است که انتخابات دوره آینده حزبی خواهد بود و به همین علت است که تعداد منفردین مجلس شورای ملی که تا یکی ماه پیش قریب چهل نفر بود، اکنون به کمتر از بیست نفر تقلیل یافته است.
تنها ظرف دو هفته گذشته بیش از ده نفر از منفردین به دو حزب ایران نوین و مردم پیوسته اند در حال حاضر فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین که اکثریت مجلس شورای ملی را تشکیل می دهد ۱۳۹ عضو و حزب مردم که در اقلیت است ۲۷ نماینده در مجلس شورای ملی دارد.
تعداد وکلای دوره بیست و یکم در حال حاضر ١٨٦ نفر است که غیر از رئیس مجلس فقط ۱۹ نفر از آن ها پیوستگی به هیچ یک از احزاب را ندارند ولی در محافل پارلمانی گفته می شود که در آینده نزدیک اکثر منفردین بنا به تمایلات سیاسی خود به یکی از دو حزب موجود خواهند پیوست.
بنا به اظهاریک مقام مطلع در حزب ایران نوین ۶ یا ۷ نفر دیگر از منفردین به عضویت حزب ایران نوین اظهار تمایل کرده اند و تقاضای آن ها مورد مطالعه و بررسی حزب قرار گرفته است همچنین عده ای در همین حدود نیز ممکن است به حزب مردم بپیوندند و غیر از آقای مهندس ریاضی رئیس مجلس شورای ملی که بنا بر سنت پارلمانی باید بی طرف باشد، احتمال می رود که بیشتر منفردین تا پایان سال جاری عضویت یکی از دو حزب را قبول کنند.
فعالیت های انتخاباتی دو حزب ایران نوین و مردم نیز کم و بیش شروع شده است و به زودی با مسافرت هایی که دبیرکل ها و هیئت هایی از این دو حزب به استان ها خواهند کرد فعالیت های انتخاباتی احزاب گرم تر خواهد شد.
به نظر می رسد که موفقیت هر یک از احزاب بستگی به این داشته باشد که چه اشخاصی را نامزد نمایندگی دوره آینده اعلام کنند، چه حسن سلیقه احزاب در انتخاب نامزدها از نظر جلب آرای مردم موثر خواهد بود و بدیهی است که تشکیلات حزبی و افراد مومن به احزاب نیز در موافقت نامزدهای احزاب بی تاثیر نخواهند بود.
محافل مطلع پارلمانی را عقیده بر این است که انتخابات آینده دو حزبی خواهد بود، ولی بعید به نظر نمی رسد که تعدادی از کرسی های مجلس شورای ملی را منفردین و طبقات روشنفکر و تحصیل کرده اشغال کنند، گرچه پیش بینی نتیجه انتخابات آینده از هم اکنون مشکل است ولی محافل سیاسی و پارلمانی معتقدند که حزب ایران نوین که دارای تشکیلات وسیع حزبی در سراسر کشور است، اکثر کرسی های دوره آینده مجلس شورای ملی را به دست خواهد آورد و حزب مردم نیز با فرستادن تعداد زیادتری نماینده به مجلس شورای ملی اقلیت قوی را تشکیل دهد.
 
حاکم عجمان در بندر عباس
شیخ علی حاکم عجمان به منظور شکار و استراحت وارد بندر عباس شد و مورد استقبال قرار گرفت.
در مراسم استقبال شیخ علی حاکم عجمان تیمسار دریابان عظیما استاندار و نماینده تام الاختیار دولت در بنادر و جزایر خلیج فارس و بحر عمان و آقای خراسانی فرماندار کل، روسای ادارات دولتی و معاریف حضور داشتند.
 
دیفتری شش نفر را کشت
بیماری دیفتری در منطقه «ورزقان» اهر و قراء اطراف همچنان کشتار می کند و تاکنون از شدت این بیماری کاسته نشده است.
طی سه روز اخیر در روستاهای اطراف ورزقان قریب شش نفر به علت ابتلای به این بیماری درگذشته اند.
 
مذاکرات ناصر ـ عارف آغاز شد
مذاکرات عراق و مصر امروز صبح رسما در قاهره آغاز گردید.
ریاست هیئت نمایندگی دو کشور با ژنرال عبدالرحمن عارف و جمال عبدالناصر می باشد.
پیش از آغاز مذاکرات رسمی روسای جمهور دو کشور دو بار به طور خصوصی مذاکره کردند.
منابع عراقی خاطر نشان ساختند که هیچ گونه موضوع رسمی برای مذاکرات پیش بینی نشده است لکن منابع مصری تائید کردند که بحران نفتی و اوضاع داخلی عراق همچنین اوضاع جهان عرب و خاورمیانه اهم مسائل مورد مذاکره روسای دو کشور است.
یک منبع مصرى تایید کرد مناسبات عراق با دول همسایه یکی از مهم ترین مسائل مورد مذاکره است.
شایع است یک مقام برجسته سوریه نیز جهت شرکت در مذاکرات عارف و ناصر وارد قاهره می شود تا در مسائل مربوط به بحران نفتی شرکت کند.
 
سفرهای بی‌خاصیت!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: در جهانی که سرعت ارتباطات آن را به یک خانه بزرگ و پرجمعیت شبیه ساخته است، بسط دامنه تماس و مراوده میان اهل جهان نیز امری است طبیعی و از بسیاری جهات مفید و لازم. اما تاوقتی که از حد طبیعی تجاوز نکرده باشد و هنگامی که از حد متعارف گذشت ضررش بر منفعتش خواهد چربید.
مسئله مسافرت به خارج در مملکت ما متاسفانه چنین صورتی پیدا کرده است.
تا خاتمه جنگ دوم تعداد ایرانیانی که به قول دیروزی ها فرنگ رفته و فرنگستان را دیده بودند آنقدر محدود بود که تقریبا میان تمام جمعیت ایران شاخص و انگشت نما بودند. زیرا فرنگ رفته های آن زمان یا رجال خیلی متشخص و دیپلمات های وزارت خارجه بودند یا محصلینی که دولت به خارج می فرستاد و البته زبده درس خوانده های ایران بودند پس، مجموعا بیست سال بیشتر نیست که فرنگ رفتن از آن حالت محدود و بلکه انحصاری خارج و رفته رفته نوعی «اپیدمی» شده است. یعنی از مرحله نیاز و ضرورت گذشته و روی دنده رقابت و چشم هم چشمی و تفاخر و تعین افتاده است.
یک وقتی مملکت ما نیازمند به «طبقه متخصص» بود. به پزشک متخصص، به مهندس متخصص، به حقوقدان متخصص، به شیمی دان، فیزیکدان، رنگرز،  معمار و حتی آهنگر و نجاری که در اروپا و امریکای پیشرفته مدارج عالی تخصص را طی کرده با دانش های نوین آشنا باشد، در ایران برای تربیت این چنین طبقه ای امکانات و وسایل فراهم نبود اعزام محصل به اروپا معمول شد ولی کار اعزام محصل به جایی کشیده که حالا هر کس می تواند دیگ و دیگچه ای گرو بگذارد و خرج سفری برای اولاد خود تهیه کند، می خواهد همین که بچه را از شیر گرفت به اروپا و آمریکا بفرستد و لو به قیمت این که نوجوان سیزده، چهارده ساله در رستوران ظرف بشوید و خرج تحصیل خود را فراهم کند.
یک وقتی وسایل معالجه مثل طبیب متخصص در ایران نداشتیم برای بیمارانی که دچار امراض صعب العلاج می شدند و بضاعت مادی ایشان کفایت می کرد تجویز می شد بروند فرنگ، معالجه کنند. کار به جایی کشیده که حالا هر کس سرش درد گرفت فورا در و تخته را به هم می دوزد که برود سر دردش را در آمریکا و اروپا معالجه کند.
مطابق آخرین آماری که در دست می باشد سالانه سی تا چهل هزار مسافر از ایران به خارج می روند و به طور متوسط سالی هشتصد میلیون تومان ارز به این کیفیت از مملکت خارج می شود. این رقم البته سوای پانصد میلیون تومانی است که حجاج با خود می برند. نهایت این که اگر حج یک فریضه مذهبی است و بر مسلمان مستطیع واجب گشته است در مورد آن هشتصد میلیون نه تنها وجه وجوب و استحبابی به چشم نمی خورد بلکه مکروه و در مواردی حرام است.
آیا حرام نیست از مملکتی که بسیاری مردم صورت خود را با سیلی سرخ نگه میدارند سالی هشتصد میلیون پول به خارج برود و ریخت و پاش بشود؟ اگر این امکان برای بعضی طبقات هست که مثلا تعطیلات عید را در مسافرت های تفریحی به خارج طی کنند و پولشان را بی دریغ در جیب کاباره چی های بیروت و رم و آتن بریزند آیا ضرورتی هم این گونه تفریح خارج از اعتدال را ایجاب می کند؟
چند سال پیش به قصد محدود کردن مسافرت به خارج عوارض هزار تومانی وضع شد که هر مسافری برای خروج از کشور باید بپردازد. اما نحوست این عوارض فقط دامان آن بیچارگانی را گرفت که می خواستند برای کار کردن از بنادر جنوب ایران به کویت و امارات خلیج فارس بروند و چون استطاعت پرداختن چنین عوارضی نداشتند از راه قاچاق رفتند و دچار خشم دریا شدند. اما گرد آن هم به دامان کسانی که می توانند مسافرت های تفریحی و تجملی به هر گوشه دنیا بکنند ننشست و از تعداد آنگونه مسافران یا حتی کسانی که چنان استطاعتی ندارند ولی مسافرتشان هم دلیل موجهی ندارد، چیزی کاسته نشد.
 
شوروی به چین التیماتوم داد
دولت شوروی امروز طی اخطار شدید اللحنی به چین کمونیست التیماتوم داد: خونسردی و شکیبایی شوروی نامحدود نیست و بالاخره کاسه صبرما لبریز می شود.
متن اعلامیه دولت شوروی که ناظرین امورسیاسی آن را بسیار با اهمیت تلقی کرده و مرحله جدیدی در مناسبات چین و شوروی می دانند توسط خبرگزاری رسمی شوروی تاس پخش گردید.
در اعلامیه دولت شوروی گفته شده است: تمامی مسئولیت و نتایج اعمال غیر قانونی علیه سفارت شوروی در پکن و اتباع شوروی که در چین سکونت دارند متوجه دولت چین است.
دولت شوروی این حق را برای خود محفوظ می دارد که هر گونه تصمیمی متناسب با شرایط و اوضاع اتخاذ کند تا امنیت و جان اتباع شوروی در چین حفظ گردد و منافع آن ها محفوظ بماند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 16 بهمن 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌:
 
[1] . اطلاعات، 16 بهمن 1345، صص 1، 2، 3، 11، 13 و 16.
https://iichs.ir/vdcbwsb5.rhbafpiuur.html
iichs.ir/vdcbwsb5.rhbafpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما