اشرف پهلوی عضو کمیته هماهنگی «یونسکو» شدند/ ملاقات با نخست‌وزیر/ ایران به پاکستان یخچال و کولر صادر می‌کند/ مؤسسه تحقیقات کشاورزی تأسیس می‌شود/ برای مطالعه درباره ساختمان کانال انحرافی سد ارس، کارشناسان شوروی وارد جلفا شدند/ در جلسه امروز مجلس شورای ملی پیشنهاد شد: کتاب انقلاب سفید در مدارس تدریس شود!/ با ظاهرسازی خود را گول نزنیم ولی کارهای بزرگی در کشور شده!/ کم‌شماری شده!/ دو کارگاه اسلحه‌سازی کشف شد/ نماینده ایران در سازمان ملل به تهران آمد/ وزیر عمران مراکش به ایران آمد/ تدریس زبان خارجی آیا در دبستان‌ها ضرورت دارد؟
11 بهمن 1345

اشرف پهلوی عضو کمیته هماهنگی «یونسکو» شدند

جراید امروز کشور نوشتند: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی نیابت ریاست عالیه کمیته ملی پیکار جهانی با بی‌سوادی از طرف سازمان علمی و فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) به عضویت کمیته هماهنگی بین المللی پیکار جهانی با بیسوادی انتخاب شدند.
کمیته هماهنگی پیکار جهانی با بیسوادی به دنبال انعقاد کنفرانس وزرای آموزش و پرورش کشورها در تهران تشکیل شد.
 
ملاقات با نخست‌وزیر
بعد از ظهر دیروز آقای «محمد سرور الصبان» دبیر کل رابطه عالم اسلامی در کاخ نخست‌وزیری با آقای امیر عباس هویدا نخست وزیر ملاقات کرد.
در این ملاقات که نیم ساعت به طول انجامید آقای دکتر مشایخ فریدنی سفیر ایران در عربستان سعودی نیز چند روز پیش به تهران آمده حضور داشت.
آقای الصبان صبح امروز عازم اصفهان شد و در فرودگاه اصفهان مورد استقبال آقای مهندس ابراهیم پارسا و شخصیت های مذهبی قرار گرفت.
 
ایران به پاکستان یخچال و کولر صادر می‌کند
بنا به دعوت اتاق بازرگانی تهران رئیس اتاق بازرگانی افغانستان در راس یک هیئت بازرگانی به تهران خواهد آمد.
آقای محمد خسروشاهی رئیس اتاق بازرگانی تهران که از سفر پاکستان بازگشته است، در این مورد گفت: دعوت اتاق به خاطر توسعه روابط دو کشور فارسی زبان انجام گرفت. ایران و افغان مبادله کالا سابقه طولانی دارند و امیدوارم با مسافرت بازرگانان افغانی به ایران، توسعه بیشتری در امور تجارتی دو کشور به وجود آید.
آقای محمد خسروشاهی در مورد مسافرت به پاکستان توضیح داد این مسافرت موفقیت آمیز بود اعضای شورا و کمیته اجرایی اتاق های مشترک تصمیمات عملی درباره مبادله کالا اتخاذ کردند و لیست کالاهایی که قبلا انتشار یافته بود به تصویب رسیده ما در مدت توقف کوتاه خود چند قلم کالا در پاکستان معامله کردیم و بیشتر از یک میلیون و نیم ریال یخچال و کولر به پاکستان فروختیم و روی کالاهای دیگر مذاکرات مقدماتی انجام گرفت و به زودی بازرگانان پاکستانی برای معامله روی کالاهای دیگر و فروش اجناسی که مورد احتیاج ایران است به تهران خواهند آمد.
 
مؤسسه تحقیقات کشاورزی تأسیس می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بررسی های علمی در زمینه زراعت و باغبانی، اصلاح نباتات، دفع آفات و بیماری های گیاهی و دامی، حاصل خیزی خاک، مهندسی، زراعی، جنگل بانی و دامپروری، زیست شناسی، گیاه شناسی، حشره شناسی، صنایع، روستایی و اقتصاد کشاورزی و هر گونه مطالعه علمی کشاورزی در موسسه ای به نام «موسسه تحقیقات کشاورزی» در وزارت کشاورزی متمرکز خواهد شد.
موسسه تحقیقات کشاورزی دارای شورایی به نام شورای عالی تحقیقات می باشد که متشکل از وزیر کشاورزی، معاون وزارت دارایی، معاون سازمان امور اداری، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی و معاون برنامه ریزی سازمان برنامه خواهد بود.
ریاست شورای عالی تحقیقات با وزیر کشاورزی یا رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی می باشد.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی که سمت معاون تحقیقاتی وزارت کشاورزی را عهده دار خواهد بود دارای دو معاون فنی و اداری می باشد.
 
برای مطالعه درباره ساختمان کانال انحرافی سد ارس، کارشناسان شوروی وارد جلفا شدند
ظهر دیروز هیئتی مرکب از ۱۸ نفر کارشناس شوروی برای مطالعات نهاdی درباره ساختمان کانال انحرافی سد ارس، از طریق پل چوبی وارد مرز جلفا شدند و پس از صرف ناهار به اتفاق چند تن از مقامات و کارشناسان سازمان آب و برق ایران که برای استقبال به مرز رفته بودند مستقیما عازم «اصلاندوز مغان» گردیدند.
با ایجاد سد انحرافی «اصلاندوز» که ساختمان آن احتمالا از تابستان آینده شروع می شود، حدود ١٤ هزار هکتار اراضی بایر دشت مغان زیر کشت می رود.
ضمنا بعد از ظهر فردا، هیئت صنعتی و اقتصادی چکسلواکی به ریاست آقای «هورن» رئیس اتاق بازرگانی آن کشور وارد تبریز می شود.
 
در جلسه امروز مجلس شورای ملی پیشنهاد شد: کتاب انقلاب سفید در مدارس تدریس شود!
در جلسه امروز مجلس شورای ملی پیشنهاد شد که کتاب انقلاب سفید، در سراسر کشور در اختیار سپاهیان دانش قرار گیرد و جزو کتب درسی در آید و نمایندگان در نطق های پیش از دستور درباره سالروز انقلاب، وضع ادارات دولتی و سرشماری صحبت کردند.
ساعت ۹ صبح جلسه علنی مجلسی شورای ملی به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل شد.
ابتدا آقای محمد علی کلانتر هرمزی نماینده رامهرمز درباره کتاب «انقلاب سفید» شاهنشاه آریامهر صحبت کرد و گفت از طرف فراکسیون پارلمانی حزب مردم از مقام ریاست تقاضا می کنم از دولت خواسته شود تا در بودجه سال آینده مملکتی پیش بینی شود که کتاب «انقلاب سفید» شاهنشاه به رایگان در اختیار سپاهیان دانش قرار گیرد و جزو کتب درسی درآید. (نمایندگان: احسنت)
 
با ظاهرسازی خود را گول نزنیم ولی کارهای بزرگی در کشور شده!
آقای ابوالفضل حاذقی نماینده جهرم نیز گفت این صحیح نیست که با صورت سازی و ظاهر سازی بخواهیم خود را گول بزنیم و به واقعیت توجه نکنیم.
ناطق در پایان درباره لزوم ارشاد جوانان و رفع مشکلات آن ها بخصوص جوانان دور از وطن تذکراتی داد و گفت: این ها باید بدانند که چه کار های عظیمی در مملکت انجام می گیرد تا اغفال نشوند.
 
کم‌شماری شده!
تیمسار حکیمیان نماینده کهکیلویه درباره سرشماری کشور تذکر داد که در حوزه انتخابیه وی «کم شماری» شده است. ناطق استناد به نامه رسمی رئیس اداره آمار کهکیلویه و بویر احمدی نموده و اظهار داشت: جمعیت کهکیلویه از ۲۵۰ هزار نفر بیشتر است در صورتی که در سرشماری اخیر جمعیت این منطقه را در حدود ۱۶۰ هزار نفر اعلام کرده اند و این رقم به طور قطع صحیح نیست.
تیمسار حکیمیان سپس در باره لزوم ثبت املاک و حفظ جنگل های کهکیلویه و بویر احمدی تذکراتی داد و توجه دولت را به این دو مسئله جلب نمود.
 
دو کارگاه اسلحه‌سازی کشف شد
روزنامه «اطلاعات» به نقل از خبرنگار خود در پاوه نوشت: دیروز از دو کارگاه آهنگری در «پاوه» کردستان چندین قبضه تفنگ و اسلحه کمری و تعداد زیادی لوازم یدکی سلاح های گرم که در همین مغازه ها ساخته شده بود کشف گردید و صاحبان آن ها به اسامی عزیز بسطامی و محمد کریم دستگیر شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند.
 
نماینده ایران در سازمان ملل به تهران آمد
آقای مهدی وکیل، نماینده دائمی ایران در سازمان ملل متحد برای دادن گزارش امور مربوط به حوزه ماموریت خود به تهران آمده است.
همچنین امروز اطلاع حاصل شد که آقای محسن مرآت اسفندیاری سفیر تازه ایران در اسپانیا تهران را به سوی مادرید ترک کرده است.
 
وزیر عمران مراکش به ایران آمد
آقای برکاش وزیر عمران و برنامه ریزی کشور مراکش صبح امروز با هواپیما وارد تهران شد و در فرودگاه مهر آباد مورد استقبال مقامات سازمان بر نامه قرار گرفت.
آقای برکاش ساعت ده صبح امروز در سازمان برنامه حضور یافت و با آقای مهندس اصفیا مدیر عامل سازمان برنامه ملاقات نمود.
مذاکرات آنان در مورد توسعه همکاری اقتصادی دو کشور مدت یک ساعت به طول انجامید.
وزیر عمران و برنامه ریزی مراکش در اردیبهشت امسال در راس هیئتی به ایران آمد و با مقامات سازمان برنامه و وزارت اقتصاد مذاکراتی در زمینه مسائل فنی و اقتصادی انجام داد.
 
تدریس زبان خارجی آیا در دبستان‌ها ضرورت دارد؟
روزنامه «اطلاعات» به قلم «محسن فتحی» نوشت: در موقعیت خاصی که کشور ما دارد نیازمندیم که بسیاری از مظاهر فرهنگ و تمدن دیگران را اخذ و به طریق صحیح از آن بهره برداری کنیم و این امر مستلزم آن است که جوانان ما به یک زبان خارجی آشنایی کافی داشته باشند ولی باید با یک بررسی دقیق و صحیح روشن شود که زبان خارجه در چه سنی و از چه کلاسی باید به دانش آموزان تدریس شود.
آیا باید زبان خارجه را از سال اول ابتدایی در مدارس آغاز کرد یا این که تدریس زبان خارجی باید در دوره متوسطه عملی شود؟ باید بررسی نمود که تعلیم زبان بیگانه در دبستان کودک نوآموز را از دروس دیگر بالاخص از فرا گرفتن زبان مادری باز می دارد یا اینکه او را در پیشرفت امور تحصیلی کمک می کند؟
چندی قبل وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود که تدریس زبان های خارجی در دبستان ها ممنوع است و علت این اتخاذ تصمیم نیز صرفا به این خاطر بود که مقامات مسئول وزارت آموزش و پرورش می گفتند ذهن کودک آماده فرا گرفتن زبان خارجی نیست و او را از فرا گرفتن سایر دروس باز می دارد.
ولی این تصمیم معلوم نیست به چه جهت بی اثر ماند و باز تدریس زبان انگلیسی در دبستان های ملی رواج یافته است و صاحبان بعضی از مدارس ملی با عنوان کردن این که درس زبان انگلیسی زیر نظر بهترین معلمین ایرانی و خارجی تدریس می شود برای خود تبلیغ  می کنند.
جالب تر این است که با یک بررسی اجمالی از مدارسی که زبان انگلیسی در آن ها تدریس می شود این نتیجه به دست می آید که دانش آموز پس از شش سال درس انگلیسی خواندن معلوماتش در این زبان بیشتر از نتیجه سه ماه تدریس واقعی زبان خارجی نیست. و آن چه که مسلم است تدریس زبان خارجی در دبستان های ملی صرفا به صورت یک نوع تبلیغ و چشم هم چشمی در آمده است.
به این جهت ضروری است که مسئولین آموزشی کشور در این مورد یک بررسی دقیق بنمایند و  تصمیم قاطعی اتخاذ کنند.
اگر تدریس زبان خارجی را زائد می دانند آن را از برنامه کلیه دبستان ها حذف کنند و اگر لازم می شمارند آن را در برنامه همه دبستان های کشور بگنجانند. زیرا صحیح نیست که آموزش عمومی کودکان یک کشور در یک سطح نباشد و صحیح نیست که تدریس زبان خارجی ملاک خوب بودن یک مدرسه به حساب آید. [1]
 
روزنامه اطلاعات، 11 بهمن 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . اطلاعات، 11 بهمن 1345، صص 12، 13 و 16.  
https://iichs.ir/vdca0mnu.49nye15kk4.html
iichs.ir/vdca0mnu.49nye15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما