کالسکه تاج‌گذاری شاه در اتریش ساخته می‌شود!/ ابراز تأسف شاه از کشته شدن فضانوردان آمریکایی!/ دعوت وزیر خارجه/ سفرای جدید ایران و لبنان/ سفیر ایران در بیروت/ آمار پرونده‌های قاچاق مواد مخدر/ ملاقات معاون نخست‌وزیر چکسلواکی با اقبال/ ارتش کاخ سوکارنو را محاصره کرد/ «عادل کوتوالی باید در خارج از ایران تحت عمل جراحی قلب قرار گیرد»/ نه این دخل، نه آن خرج!
10 بهمن 1345

کالسکه تاج‌گذاری شاه در اتریش ساخته می‌شود!

جراید امروز کشور نوشتند: به منظور برگزاری جشن های تاج گذاری شاهنشاه آریامهر که روز چهارم آبان سال آینده در تهران ترتیب خواهد یافت، یک کالسکه مجلل سلطنتی به وسیله تنها متخصص ساختمان این گونه کالسکه ها در اتریش ساخته خواهد شد.
«احسان الله موید» خبرنگار روزنامه «اطلاعات» در گزارشی که از وین فرستاده می نویسد: قرارداد ساختن کالسکه سلطنتی ایران به مبلغ ٦ میلیون ریال با «یوزف کلیکمن» یکی از بزرگترین متخصصین ساختن کالسکه های قیمتی و سلطنتی در وین امضا شده است.
اندازه های این کالسکه ٥ متر در ۲ متر در 5/2 متر است و سازنده اتریشی اظهار امیدواری نموده بتواند همان طور که وعده کرده است این کالسکه را تا تیر ماه آینده تحویل دربار سلطنتی ایران دهد.
 
ابراز تأسف شاه از کشته شدن فضانوردان آمریکایی!
روزنامه های امروز کشور نوشتند: شاهنشاه آریامهر در تلگرام تسلیتی که از «سن موریتس» به عنوان پرزیدنت لیندون جانسون فرستادند، از حادثه غم انگیز مرگ سه فضانورد آمریکایی ابراز تاسف فرموده و این فاجعه دردناک را به رئیس جمهوری و ملت آمریکا تسلیت گفتند.
 
دعوت وزیر خارجه
دیشب از طرف آقای اردشیر زاهدی وزیر امور خارجه، دعوتی به افتخار آقای «محمد سرور الصبان» دبیر کل رابطه عالم اسلام و همراهان در کاخ وزارت امور خارجه شد که در آن آقایان نخست وزیر، روسای مجلسین، عده ای از علما و دانشمندان و استادان دانشگاه و شخصیت های کشوری حضور داشتند.
پیش از ظهر امروز نیز دبیر کل رابطه عالم اسلامی با آقای وزیر خارجه ملاقات و مذاکره کرد.
 
سفرای جدید ایران و لبنان
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به طوری که خبرنگار سیاسی ما اطلاع می دهد وزارت امور خارجه ایران موافقت خود را با انتخاب آقای «حسین العبدالله» به عنوان سفیر جدید لبنان در ایران اعلام داشته است.
آقای العبدالله فعلا سفیر لبنان در تونس است وی یک دیپلمات قدیمی است و تاکنون چندین بار به عنوان نماینده در دوره های گوناگون پارلمان لبنان شرکت داشته و در دو کابینه هم پست های وزارت پست و تلگراف و تلفن و اطلاعات را عهده دار بوده است.
 
سفیر ایران در بیروت
خبرنگار مادر گزارش خود اضافه می کند که پذیرش آقای منصور ظلی کاردار سفارت ایران در لندن به عنوان سفیر جدید ایران در لبنان نیز به تهران رسیده و انتظار می رود سفیران تازه ایران و لبنان در بیروت و تهران تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده رسما شروع به کار نمایند.
 
آمار پرونده‌های قاچاق مواد مخدر
آقای دکتر مرشد معاون وزارت بهداری امروز توضیح داد که آمار پرونده های قاچاق مواد مخدر یکصد و یک هزار فقره می باشد که طی یازده سال گذشته تشکیل شده است.
 
ملاقات معاون نخست‌وزیر چکسلواکی با اقبال  
ساعت 3 بعد از ظهر دیروز آقای مهندس یوزف کریچی معاون نخست وزیر و صنایع دولت جمهوری چکسلواکی و همراهان در ساختمان مرکزی شرکت ملی نفت ایران حضور یافته با آقای دکتر اقبال رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران ملاقات نمودند. 
 
ارتش کاخ سوکارنو را محاصره کرد
«یونایتد پرس» 30 ژانویه از جاکارتا گزارش داد: امروز واحدهای ارتش اندونری و واحدهای زره پوش وفادار به ژنرال سوهارتو کاخ محل اقامت پرزیدنت سو کارنو را در جاکارتا محاصره کردند.
سربازان طرفدار سوهارتو از لشکر معروف «سیلیوانگی» تمام محوطه اطراف کاخ را با سیم خاردار پوشاندند. سربازان هنگام محاصره کاخ لباس کامل جنگی به تن داشتند و از طرف واحدهای زره پوش حمایت می شدند.
سربازان وفادار به ژنرال سوهارتو پست های گارد ریاست جمهوری را خود به عهده گرفتند و سربازان و افراد نیروی دریایی وفادار به پرزیدنت سوکارنو را مرخص کردند.
این اقدامات احتیاطی ظاهرا به منظور جلوگیری از هر گونه حادثه ای به هنگام تظاهرات عظیم دانشجویان دانشگاه های اندونزی به عمل آمده است. قرار است دانشجویان از امروز به تظاهرات دامنه داری علیه سو کارنو دست بزنند. در تظاهرات روزهای گذشته جاکارتا ۱۰ هزار نفر دانشجویان در خیابان ها به «رقص مار»  پرداختند و اعدام سوکارنو را طلب می کردند.
دانشجویان طلب می کردند که سوکارنو به اتهام خیانت به ملت باید هر چه زودتر از کار برکنار و پس از محاکمه در یک دادگاه نظامی اعدام شود.
 
«عادل کوتوالی باید در خارج از ایران تحت عمل جراحی قلب قرار گیرد»
دیروز عادل کوتوالی که قرار است محاکمه وی در شعبه سوم دادگاه جنایی آغاز گردد در یک شورای پزشکی که در اداره پزشکی قانونی تشکیل شد تحت معاینه قرار گرفت.
پزشکان متفقا اظهار نظر کردند که عادل مبتلا به بیماری قلبی می باشد و عمل جراحی فوری در خارج از کشور بر روی قلب او ضروری است و چنان چه در این باره تعلل و مسامحه شود بیم مرگ وی می رود.
چون عادل کوتوالى متهم به قتل نسرین طی نامه ای به شعبه سوم دادگاه جنایی مرکز اطلاع داده بود که به بیماری قلبی مبتلا است و باید طبق تجویز پزشکان تحت عمل جراحی قرار گیرد از طرف آقای طالقانی رئیس شعبه سوم دادگاه جنایی جریان به اداره پزشکی قانونی اعلام گردید تا عادل را تحت معاینه قرار داده و نتیجه را به دادگاه اطلاع دهد.
 
نه این دخل، نه آن خرج!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: دیروز اشاره کردیم که دولت می تواند با حذف پاره ای مخارج تشریفاتی، عوارض گذرنامه را لااقل در مورد مسافرت به شیخ نشین ها و امارات خلیج فارس ملغی کند تا مردم در این گونه سفرها ناگزیرراهی را که به فجایع گوناگون ختم می شود انتخاب نکنند.
در مورد یک هزار تومان عوارضی که برای مسافرت به خارج از هر مسافری اخذ می شود دولت استدلال می کند که این عوارض تحمیلی بر مردم نیست زیرا از کسانی دریافت می شود که استطاعت فرنگ رفتن دارند و این هم روی همه مخارجی که برای مسافرت به خارج متقبل می شوند.
اگر چه در تعریف مالیات می گویند مالیات سهمی است که مردم از درآمد خود «می باید» به دولت بپردازند نه آن چه می توانند بپردازند و بر حسب این تعریف ملاک تعیین مالیات میزان احتیاج دولت است نه درجه استطاعت و توانایی مردم، ولی به فرض که استدلال دولت را در مورد اخیر قبول داشته باشیم مسلما این توجیه شامل نجار و بنا و جوشکاری که برای کسب چند دینار دستمزد از بنادر جنوب به امارات خلیج می رود، نمی شود. چون اغلب همه مبلغی که ممکن است یک چنین آدمی بعد از چند ماه کار کردن در آن سوی آب های خلیج پس انداز کند و به مملکت برگرداند اگر از مجموع پولی که بابت گذرنامه و عوارض کذایی باید بپردازد، کمتر نباشد، مسلما بیشتر از آن هم نیست و این از عدالت به دور است همچو آدم زحمت کشی یا بیاید چنین مبالغ گزافی بپردازد و با تحمل زحمات و مخارج بسیار گذرنامه بگیرد و از راه عادی مسافرت کند یا برود به وسیله بلم ها و موتور لنج ها در تاریکی شب از دل آب بگذرد که آن چنان مخاطرات سهمگینی در پی دارد و حال آنکه باید تمام تسهیلات فراهم آید و هیچ گونه خرجی برای این گونه افراد نتراشند.
بالاتر از این ظلم آن است که به این ترتیب از عمله و بنا و نجار و آهنگر بوشهری و اهوازی و چاه بهاری پول بگیرند و بدان کیفیت که ما در تهران شاهدیم، صرف پذیرایی ها و ریخت و پاش های بی معنی و بی حاصل کنند.
تعداد این پذیرایی ها آنقدر زیاد و مناسبت های آن چنان بی تناسب شده است که گویی سازمان های دولتی ما کار دیگری ندارند جز این که گوش بخوابانند و مترصد باشند به محض آن که یک میهمان متشخص یا یک هیئت رسمی پا به تهران گذاشت فورا آن مناسبت را مغتنم بشمارند و بساط پذیرایی آماده کنند و میهمانی مفصلی به راه اندازند که در آن میهمان و میزبان همدیگر را درست و حسابی نمی شناسند و هیچ هدفی از این میهمانی متصور نیست مگر آنکه پولی از کیسه دولت به جیب میهمانخانه چی برود و عده ای سوری بچرانند و هر کس دوست و آشنایی از میان مدعوین پیدا کرده ساعتی با هم به گفت و شنود خصوصی بپردازند و آخر شب هر کدام از طرفی پی کار خود بروند!
اگر قرار باشد هر کس از دروازه ایران وارد می شود وزارت خانه ها و دستگاه های دولتی به نوبت برای او چنین میهمانی های پر طول و تفصیلی ترتیب دهند، البته چاله این ولخرجی و اسراف و تبذیر را ناچاریم با انواع عوارض و مالیات های غیر عادلانه پر کنیم. نه آن دخل دخل عادلانه ای است نه این خرج، خرج عاقلانه، این خرج منافی عقل را حذف کنید تا به آن دخل مخالف عدل احتیاج نداشته باشید. [1]
 
روزنامه اطلاعات، 10 بهمن 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت:
 
[1] . اطلاعات، 10 بهمن 1345، ص 2.
https://iichs.ir/vdcjmie8.uqextzsffu.html
iichs.ir/vdcjmie8.uqextzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما